Jump to content

Kravaller i Köpenhamn

Born

Recommended Posts

Någon som var på plats? Fungerar polisens taktik? Vad händer närmsta dagarna? Vem ska betala kalaset (ungdomshusets fond eller skattebetalarna)? Fungerar massarresteringar i avskräckande syfte?

Spåna på, men skit i den politiska delen av problemet.

länkar

Berlingske

Blaskan

expressen

Huset ifråga

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Skulle inte danska polisen ligga på framkant med innovativa kravallstrategier? Dvs jobba aktivt och plocka ut nyckelpersoner snarare än massgripanden. Facit från kravallerna tyder ju på att något inte riktigt funkat som det var tänkt...

En intressant (njaa) sak var enligt någon nyhetssändning jag hörde att ett MC gäng gett sig in i upploppet för att "prygla" anarkister.

Vet inte det var för att de ville :clap: någon eller för att de gillar ordning&reda...

Skulle inte danska polisen ligga på framkant med innovativa kravallstrategier? Dvs jobba aktivt och plocka ut nyckelpersoner snarare än massgripanden. Facit från kravallerna tyder ju på att något inte riktigt funkat som det var tänkt...

Håller med dig, de va iaf väldigt pigga på att kritisera den svenska polisen efter Göteborgskravallerna. Tydligen va det mer snack än verkstad?

För övrigt tycker jag det är pinsamt att svenskar blev gripna. I all ära att man åker över till Köpenhamn och roar sig, men delta i kravall och dessutom lyckas bli gripen? Eftersom jag inte kommer från den regionen av landet så kan jag inte kommentera danskars attityd till svenskar, men detta kommer väl antagligen inte vara på plus-sidan för våran del.

18[/url] 2006, 19:15 ' post='522847']

En intressant (njaa) sak var enligt någon nyhetssändning jag hörde att ett MC gäng gett sig in i upploppet för att "prygla" anarkister.

Vet inte det var för att de ville :) någon eller för att de gillar ordning&reda...

Dom ska ha tänt en eld på gatan utanför Mc gängets lokal, troligen med hjälp av något som tillhörde Mc gänget.

-----------------------------------------------------------

Lite Webb Tv

Demonstranter satte Nørrebro i flammer

Nørrebro hærget af massive ødelæggelser

• 2 months later...

"Festen" fortsätter.

Och jag som skulle åka dit på lördag och handla lite rusdrycker till mitt födelsedagskalas. Suck, att tomtarna inte lär sig att vad dom än gör så finns det alltid ett steg till att klättra i våldstrappan för polisen...

Intresserade kan slå en titt på filmerna på Berlingske och se hur poliserna använder sig av den "nya" taktiken att använda fordon och göra snabba ingripanden istället för att bygga linjer som drar till sig sten lika bra som en koskit en varm sommardag.

Håller med dig, de va iaf väldigt pigga på att kritisera den svenska polisen efter Göteborgskravallerna. Tydligen va det mer snack än verkstad?

För övrigt tycker jag det är pinsamt att svenskar blev gripna. I all ära att man åker över till Köpenhamn och roar sig, men delta i kravall och dessutom lyckas bli gripen? Eftersom jag inte kommer från den regionen av landet så kan jag inte kommentera danskars attityd till svenskar, men detta kommer väl antagligen inte vara på plus-sidan för våran del.

Dom grep några svenskar i Malmö, uppklädda till fest med allehanda tillhyggen med sig....

Film

alltså det hör väl inte hit egentligen... men...

är det nån som vet vart man kan hitta flashspelet som gick ut på att man skulle rensa upp i ungdommens hus, man spelade som dansk polis och spelet var av arkad typ.

Så går det när man bortprioriterar sitt lands framtid... ...ungdomarna.

Du menar. Så går det när bortskämda ungdomar inte inser att de inte kan få allt de pekar på.

Huset de bråkar om är inte deras, och dess ägare har all rätt i världen att göra vad de vill med stället.

Edit, även sura gubbar kan ha fippelfingrar.

Ungdomens hus lär anses vara ungdomarnas hus jo.

Om jag döper min grannes hus till Borns hus ger det mig inte rätt att ockupera det. Säljer jag mitt hus och vill ha det tillbaka ger det mig inte rätt att ockupera det heller. Blir jag sparkad från mitt jobb ger det mig inte rätt att ockupera min fd arbetsplats. Läggs fritidsgården ner ger det mig inte rätt att ockupera det.

Vad är problemet???

alltså det hör väl inte hit egentligen... men...

är det nån som vet vart man kan hitta flashspelet som gick ut på att man skulle rensa upp i ungdommens hus, man spelade som dansk polis och spelet var av arkad typ.

http://piszulu.tv2.dk/

Kanske inte va den du menade...

nästan.. det var del ett i serien jag menade

http://spil.tv2.dk/spil/pis/

Här kan man hjälpa till att rensa upp, om man nu tycker om det. vill man slås på den andra sidan får man väl åka ner till närmsta "pölsemannen" :baskerPa:

Om jag döper min grannes hus till Borns hus ger det mig inte rätt att ockupera det. Säljer jag mitt hus och vill ha det tillbaka ger det mig inte rätt att ockupera det heller. Blir jag sparkad från mitt jobb ger det mig inte rätt att ockupera min fd arbetsplats. Läggs fritidsgården ner ger det mig inte rätt att ockupera det.

Vad är problemet???

Tyck vad du vill. Jag tycker danskarna är goa som kämpar för det de vill istället för att moralisera om äganderätt m.m... funkar inte att sitta och gnälla i tysthet hela tiden. Danskarna är handlingskraftiga.

Vad är problemet???

Tyck vad du vill. Jag tycker danskarna är goa som kämpar för det de vill istället för att moralisera om äganderätt m.m... funkar inte att sitta och gnälla i tysthet hela tiden. Danskarna är handlingskraftiga.

Goa gubbar som förstör en hel stadsdel, gör allt de kan för att skada poliser, skiter fullständigt i lagar, skiter lika fullständigt i de boende i området och bara springer runt och leker någon sorts rebeller.

Förväntar mig inte att unga människor ska ha den mognaden och förståelsen för vad de egentligen håller på med, men dessa människor vet mycket väl att det de gör är olagligt, och i en fungerande stat åker man fast om man gör något olagligt.

Kan inte heller förvänta mig att du ska kunna sätta dig in i hur poliserna känner och mår när de tvingas ta itu med dessa förvirrade individer. Har man en gång stått i ett stenregn och kännt den känslan så tar man inte så lätt på dessa små "pojkstreck"

Det mest imponerande med dagens polisingripade måste vara den LL med helikopter av poliser men gjorde på ungdomens hus tak och som sedan rensade huset inifrån i bästa SIB-stil.

"Festen" fortsätter.

Och jag som skulle åka dit på lördag och handla lite rusdrycker till mitt födelsedagskalas. Suck, att tomtarna inte lär sig att vad dom än gör så finns det alltid ett steg till att klättra i våldstrappan för polisen...

Intresserade kan slå en titt på filmerna på Berlingske och se hur poliserna använder sig av den "nya" taktiken att använda fordon och göra snabba ingripanden istället för att bygga linjer som drar till sig sten lika bra som en koskit en varm sommardag.

Jag kan lugna dig Born, Det går fortfarande bra att handla rusdrycker ;-)

"Festen" fortsätter.

Jag kan lugna dig Born, Det går fortfarande bra att handla rusdrycker :navy:

Kanon, Då är det väl bara att ladda upp med skyddsutrustning och OC-spray, sätta på en "Suport your local police" bumpersticker på bilen och rulla ner.

Dessa fredliga ungdomar som bara vill ha någonstans att leka. Det var så fredligt så affärsidkarna runt omkring fick sätta upp skydd framför sina skyltfönster, dessa kunde ju inte få vara kvar när barnen skulle leka sina fredliga lekar. Dessutom tjänar de ju pengar i affären och har försäkringar. Lite får man offra för ungdomen!

Det låter som en klassisk husockupation. Och polisen visar vart skåpet ska stå.. precis som i Göteborg.

Men på nått sätt så tror puckona att dom på något sätt har rätt att ta över huset och sen dessutom försvara sig mot polisen. Och det är ju något som är typiskt för vänsterdemonstranter. Hävda självförsvar mot polismakten. Kan vi inte starta upp ett guatanamo på bornholm eller gotland för sånna människor?

Det finns ingen kravalltaktik i världen som fungerar i den meningen att såna här ungdomar inte skall bli våldsamma, våldet är grejen. Som alltid är själva kravallen mycket mera välbesök än ungdomshuset någonsin var. Tänk om man fick se ett sånt engagemang en vanlig gråkall torsdag när det inte finns poliser och tv-kameror, då hade ungdomarna själva kunnat köpa huset och skapa en stiftelse som för all framtid säkrade dess existens.

Men det klart det är ju det som är grejen med att bli vuxen, man arbetar, hämtar barnen, lagar mat, går på styrelesmöte för den ideella föreningen med ungdomsverksamhet och avslutar kvällen med att se på nyheterna och läsa. Dagen efter är det ungefär samma visa utan att föräldrar, lärare och fritidspedagoger behöver motivera, förklara, uppmuntra och stödja.

Jajamen, de danska poliserna gör verkligen rätt som kämpar istället för att moralisera! Tur att de är handlingskraftiga och inte sitter och gnäller när trashanksarmén drar i fält! :)

/Bolle

Min första tanke: muppar.

I SVTs intervjusoffa i morse var en svensk polis och en svensk... ja, anarkist förmodar jag, med. Vi kan väl lugnt säga att intrycket anarkisten gav inte stärkte deras aktier hos mig.

Och jo, han och hans vänner skulle åka till Danmark. Förmodligen för att "stödja deras vänners kamp" (läs "åka ner och vandalisera i Danmark eftersom det verkar vara en häftig fest").

Mitt slutomdöme om anarkisterna: muppar.

Jag och sonen var och handlade innan idag. På väg hem lyssnade jag på nyheterna på radion. Plötsligt uttalar sig en pedagogikprofessor vid Linköpings Universitet, (som forskat i kravaller), om att den danska polisen uppträtt helt fel. De hade varit provocerande i sina kravallutrustningar och inte alls fört en pedagogiskt riktig dialog! :)

(Egen empirisk erfarenhet följer): Eftersom flertalet av denna typ av "aktivister" är på plats i Köpenhamn just för att bråka, förstöra och få utlopp för sina aggressioner, eventuellt få en adrenalinkick, så hade det säkert lugnat dem om polisen kommit helt oskyddade till platsen! Dessutom är man mer än lovligt naiv om man tror att något någon säger i en situation som denna till aktivister som ställt sig in på kravaller och "en härlig demo" hjälper! Oavsett hur pedagogiskt man framför det!

Jag blir så arg när jag tänker på hur en professor/journalist/åklagare/advokat/medlem av etiska rådet/med flera, kan sitta på ett kontor och uttala sig om hur polisen skall agera ute i verkligheten, med näst intill ingen betänketid och adrenalin i hela systemet. :rodna:

Jag måste nog lugna ner mig lite annars kan det bli jobbigt under helgens dubbla nattpass i demokratins och medmänsklighetens tjänst.

EDIT: Blir så arg så jag blir dyslektiker....

(Egen empirisk erfarenhet följer): Eftersom flertalet av denna typ av "aktivister" är på plats i Köpenhamn just för att bråka, förstöra och få utlopp för sina aggressioner, eventuellt få en adrenalinkick, så hade det säkert lugnat dem om polisen kommit helt oskyddade till platsen! Dessutom är man mer än lovligt naiv om man tror att något någon säger i en situation som denna till aktivister som ställt sig in på kravaller och "en härlig demo" hjälper! Oavsett hur pedagogiskt man framför det!

Jag delar helt din analys av aktivisternas bevekelsegrunder, men tror du inte att det just därför kan vara taktiskt riktigt att skicka fram lite äldre och mindre tungt utrustade poliser att prata med dem?

De är där för att kasta sten på poliser med kravallutrustning, och är sannolikt mindre beredda på att ta till våld mot 50-60-åriga tjänstemän. Och prata för sin sak klarar de sällan av. Sen måste man givetvis ha kravallutrustning i bakfickan, men när man drar fram den får vandalerna det de vill.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...