Jump to content

Vad är en AKAN?

Kung Markatta

Recommended Posts

När jag ser det får jag alltid för mig i en millisekund att det är någon som försökt skriva Akån, som i AK:n. Om jag visste vad det stod för så skulle jag kunna sova gott på nätterna. :P

Det är väl någon slags automatkanon motsv. som sitter fast på stora grejer, som A-10, AH-64, stridsvagnar etc. ? Eller?

Automat Kanon.

Ett automatiskt vapen med kaliber över 12,7mm om jag minns rätt.

Nästan rätt, 20 mm eller däröver.

Sitter bl.a på pbv 302, Strf 90, Bradley, Warrior, BMP 2 etc. etc

Även flyget använder automatkanoner men dom har inte riktigt fattat var gränsen går och kallar/kallade därför Browning M2 för automatkanon. :P

The Swede :rockon:

"Ett automatiskt vapen med kaliber över 20mm om jag minns rätt."

Enligt definitonen ovan så är ju granatsprutan en AKAN, stämmer de?

Nej.

Enligt Vapenlära för Armén 1986 defineras en kanon enligt följande:

Kanoner är pjäser som har hög utgångshastighet och långa eldrör. De är konstruerade för flackeld. Luftvärnskanoner och stridsvagnskanoner har endast en laddning.

Artillerikanoner har 1 - 3 laddningar och begränsad förmåga att avge kasteld.

En granatspruta har kort eldrör och låg utgångshastighet.

The Swede :blink:

Inga värda att nämnas i den här tråden i alla fall ;)

AMX-30, hade iallafall förr en 20mm akan som coax. Tidiga Centurion (och Centurion är fina nog att nämnas i vilken stridsvagnstråd som helst) hade en 20mm Polsten akan som coax. Vi svenskar ska ju alltid vara lite egna, Strv 2000 projekterades med en 40mm akan som sekundärbeväpning.

Det finns säkert fler exempel. Dock finns det en del argument mot att beväpna strv med akan, och dessa argument är bland annat att vapnet tar för stor plats och att ammunitionen även den, tar plats och ökar på logistikbördan. Priset för att ha en akan i en strv justifierar inte dess ringa användningsområde, dvs mjuka och halvmjuka mål som inte är lätt bekämpningsbara med ksp, och som är "slöseri" att ta med huvudvapnet, t.ex vanliga, oskyddade fordon, splitterskyddade fordon, byggnader etc. Problemet är att om platsen som akan och dess ammunition tar, tar mer plats än den kanonammunition man anser sig spara in med en AKAN, så är ju ekvationen inte till akanens fördel.

Med dagens typ av krigföring, i stadsbebyggelse, med stor risk för skador på civila, kanske ekvationen kan bli helt annorlunda. Särskillt om man räknar in en större automation inbyggd i strv, med laddautomat för huvudvapnet och nya, kompakta typer av akan och akanammunition mm.

/E

Guest Triggerpuller
Inga värda att nämnas i den här tråden i alla fall ;)

Ehum... Pourquoi?

Je crois que tu a oublié le Char Leclerc. ;)

Edited by Triggerpuller

Det finns säkert fler exempel. Dock finns det en del argument mot att beväpna strv med akan, och dessa argument är bland annat att vapnet tar för stor plats och att ammunitionen även den, tar plats och ökar på logistikbördan. Priset för att ha en akan i en strv justifierar inte dess ringa användningsområde, dvs mjuka och halvmjuka mål som inte är lätt bekämpningsbara med ksp, och som är "slöseri" att ta med huvudvapnet, t.ex vanliga, oskyddade fordon, splitterskyddade fordon, byggnader etc. Problemet är att om platsen som akan och dess ammunition tar, tar mer plats än den kanonammunition man anser sig spara in med en AKAN, så är ju ekvationen inte till akanens fördel.

Skulle man inte kunna använda en granatspruta i denna rollen istället för en akan? Granatsprutan tar inte stor plats och inte heller dess ammunition. T ex en 40 mm grsp lär inte ha några problem att slå ut mjuka eller halvmjuka mål när man inte vill anväda huvudvapnet. Kanske blir svårt att installera den som coax men kanske som fjärrstyrd vapenplattform typ Lemur?

/JAS

Skulle man inte kunna använda en granatspruta i denna rollen istället för en akan? Granatsprutan tar inte stor plats och inte heller dess ammunition. T ex en 40 mm grsp lär inte ha några problem att slå ut mjuka eller halvmjuka mål när man inte vill anväda huvudvapnet. Kanske blir svårt att installera den som coax men kanske som fjärrstyrd vapenplattform typ Lemur?

Det man missar med en granatspruta är väl penetrationsförmågan. tksp eller granatsprutor i lemur-liknande lösningar är nog inte en helt omöjlig syn i framtiden. För den typen av vapen är det ju bättre med en sådan lösning än en coaxplacering. Dels för att den medger användandet av två vapen samtidigt, dvs skytten kan använda ksp/kanon och verka på ett mål medan VC verkar med lemuren på ett annat, dels för att lemuren förmodligen medger mer elevering av vapnet än om det vore monterat coax (tänk: höga byggnader).

En vagn med extern, fjärrstyrd lavett för tksp: http://www.defenseindustrydaily.com/images...1A2_TUSK_lg.jpg

/E

Det man missar med en granatspruta är väl penetrationsförmågan. tksp eller granatsprutor i lemur-liknande lösningar är nog inte en helt omöjlig syn i framtiden. För den typen av vapen är det ju bättre med en sådan lösning än en coaxplacering. Dels för att den medger användandet av två vapen samtidigt, dvs skytten kan använda ksp/kanon och verka på ett mål medan VC verkar med lemuren på ett annat, dels för att lemuren förmodligen medger mer elevering av vapnet än om det vore monterat coax (tänk: höga byggnader).

En vagn med extern, fjärrstyrd lavett för tksp: http://www.defenseindustrydaily.com/images...1A2_TUSK_lg.jpg

/E

Jänkarna har iofs lyckats komma fram till att det är bättre att vagnchefen är chef över vagnen än att leka kvasiskytt med sin .50 :)

Inte för att jag hade tackat nej till en lemur med granatspruta/tksp :D:baskerPa:

Lumpade på en akan för i världen. Rätt coolt! En 12 cm akan, ännu coolare! Fanns en akan som satt på ett par berg i skärgår´n. Än mer coolt. 10,5´a med 36 skott/min i eldhastighet, coolast!

Fanns inte färre än 6 akans på mitt batteri (motsv. kompani), fyra 12 cm och 2 40 mm. Alltså två strf 90 utan stridsfordonet, kan man säga.... :baskerPa:

Jänkarna har iofs lyckats komma fram till att det är bättre att vagnchefen är chef över vagnen än att leka kvasiskytt med sin .50 :)

Inte för att jag hade tackat nej till en lemur med granatspruta/tksp :D:baskerPa:

Jo, man tycker ju att det kanske vore något för laddaren att pyssla med, när han inte behöver hiva in mat i rheinmetalmonstret.. Å andra sidan brukar ju VC ha den fula ovanan att ändå kolla ut genom sitt peri, och sitter det där ett fjärrberöringsinstrument på siktet så är det väl kanske ingen nackdel. Kanske skulle man ha två OWS, en för vc och en för laddaren..

/E

12/50 oxh 15/42 var också akan dvs helautomatiska 12cm och 15cm pjäserna på Halland och Tre Kronor. 12/50 45 granater per eldrör och minut i dubbellavettage.

Underbart! Vissa säger att underbart är kort, men kanoner har ju lååånga eldrör.

Och visst är det festligt med folk som tycker att en granattillsats under en automatkarbin stavas e-l-d-k-r-a-f-t...

Att känna byxbenen fladdra när man skjuter automat med 12/80 är rätt nära nirvana, skulle jag tro.

fast det är väl ändå skillnad på automatladdad kanon och automatkanon?
Nej det skulle jag inte vilja påstå, den definition jag hört på en automatkanon (som f.ö. kan antas vara kortform för automatiskt omladdad kanon ) är något i stil med en "kanon med någon form av automatisk omladdning, omladdningen kan vara rekyl- eller gasdriven men också vara beroende av en yttre kraftkälla."

"miniguns" är väl ofta i kalibern 7.62 eller 12.7? och således inte någon kanon. Är det grövre kalibrar så är det väl om jag förstått saken rätt "kanon med någon form av automatisk omladdning, omladdningen kan vara rekyl- eller gasdriven men också vara beroende av en yttre kraftkälla." :banana

fast det är väl ändå skillnad på automatladdad kanon och automatkanon?

Nej det skulle jag inte vilja påstå, den definition jag hört på en automatkanon (som f.ö. kan antas vara kortform för automatiskt omladdad kanon ) är något i stil med en "kanon med någon form av automatisk omladdning, omladdningen kan vara rekyl- eller gasdriven men också vara beroende av en yttre kraftkälla."

Men varken kanonen på strv103 eller den på Bkan1 går väl under betekning akan, eller minns jag fel nu?

• Super Administrators

Då reder vi ut minigungrejen då.

Minigun är smeknamnet på 7.62mm (M134 Minigun) (6000 kanyler i minuten)

Vulcan är smeknamnet på 20mm (M61 Vulcan)

Finns även i 30mm, sitter i bl.a A10

Vad jag läst nånstans någon gång finns det även 5.56mm och tydligen har det funnits ett försök på 37mm också, läser jag nu.

Någon modern 12.7mm har jag faktiskt inte hört nått om.

Gatlingun hette det från början då snubben som uppfann tekniken med snurrande pipor hette Richard Gatling, har jag för mig.. jo.. kollade.

Akan = 20mm+