Jump to content

Remington 597 bra köp?

Vakten_F4

Recommended Posts

Det är inga fel på Rugers 10-22. Antagligen duger en remington också men 10-22 är enklare i sin konstruktion och tillbehör finns i massor.

Just utbudet av tillbehör är ju en klar fördel hos 10/22. Frågan är om alla verkligen är avsedda för jakt?... :blink:

Iofs är Rugern lite dyrare, för samma pengar får man en Remington + kikare, men det kanske det är värt...

• BlåGul -1

10-22, hands down, åtminstone om du ska ha den som plinker. Mycket större pryl-utbud, extremt lättmekad och i stort sett oförändrad sen 60-talet. Köp en standard-variant och bygg på i den takt du önskar. Kanonskoj.

Svårt att se att man får en ny Rem 597 + vettig kikare för 2500 spänn (nypris 10/22 Standard), var har Vakten_F4 hittat sådana priser?

Svårt att se att man får en ny Rem 597 + vettig kikare för 2500 spänn (nypris 10/22 Standard), var har Vakten_F4 hittat sådana priser?

Jaguargruppen har ett erbjudande, Remington 597 plus kikare (fanns två att välja på) för 2800:-. Kommer ej ihåg fabrikat/spec. på kikarna men de var väl inte Zeiss kanske... Läste en annons i en vapentidning hos en bekant nyligen. Det var detta i kombination med en ovanligt bra lön som återigen gjorde mig sugen på att köpa en .22:a.

Ruger 10/22RB kostar 2775:- och 10/22RF kostar 2895:- hos JG Jakt. Utesluter givetvis inte att den kan finnas för mindre pengar någon annanstans.

Fick oxå tips om Mossberg 702 Plinkster av en kompis, han hade hittat den för ~2000:- hos nån jaktaffär. Bara loggan gör ju den köpvärd! :Malaj:

EDIT: Det gäller att skilja på äpplen och äpplen...

EDIT igen: Efter att ha tittat på priser på Rem. 597 så börjar jag misstänka att det är jag som inte är läskunnig... Ska nog va så att den kostar 3800:- hos jaguargruppen. Ska kika i tidningen igen!

Edited by Vakten_F4

• BlåGul -1
kanske lite OT, men jag testar. finns rugern i kaliber .22 WM? eller är det bara i .22LR de finns?

Mvh johansson

De finns i .22WMR, men de slutade nyligen att tillverkas. De strulade lite, bla tenderade slutstycket på dem att paja efter ett tag.

(Vilket du säkerligen hade fått besvarat på 20 sekunder med google)

Jag har ett 25-skottsmag med stålläppar från butlercreek och det har mest bara strulat. Fler 10-skotts orginal är nog bättre och det femskotts som följer med ska man inte trimma. Mossberg är nog ett sämre köp än dom andra.

Marlin och browning har bra bössor också om man kan med rörmagasinen.

Edited by henke
Borttagen länk

De finns i .22WMR, men de slutade nyligen att tillverkas. De strulade lite, bla tenderade slutstycket på dem att paja efter ett tag.

(Vilket du säkerligen hade fått besvarat på 20 sekunder med google)

my bad, glömde koppla in hjärnan :D

vet du nått om hur slutstycket pajade?

Mvh johansson

Jag har en Remington 597 och är ganska nöjd med den. Med tanke på det pris man betalar kan man inte begära mer av ett vapen. Jag valde mellan 597 och 10/22 men valde 597 för att den kändes mera robust och gedigen. Problemet med båda bössorna är att de är alldeles för korta i kolven, så jag har varit tvungen att lägga till en extra bakkappa för att få en bekväm skjutställning. 597 är också lite grövre framför allt i framstocken och är därför bekvämare att hålla om. På 10/22 fär man hela handen runt pipa och framstock och skymmer sikteslinjen.

Den STORA nackdelen med 597 är att det inte finns några extra tillbehör. Till 10/22 kan man köpa vikkolv, 50-skottsmagasin etc. När jag köpte min 597 för tre år sedan frågade jag just om extra tillbehör. Fick då som svar att det skulle komma inom en snar framtid. 597:an var ny som konstruktion och det skulle dröja något år innan det kom ut extra tillbehör på marknaden.......jag väntar fortfarande.

Vill man leka på skjutvallen (och vem vill inte det?) ska man välja 10/22. Man måste dock ha i åtanke att det är ganska dyrt att köpa dessa extra tillbehör och att de inte är tillåtna till jakt.

597 är bättre till jakt och lite tråkigare att leka med. Det tog mig ca 1 minut att ta bort pluggen ur magasinet (OBS pluggen är gängad) men sen kan man ha lite roligt med den iaf.

597 är bättre till jakt och lite tråkigare att leka med. Det tog mig ca 1 minut att ta bort pluggen ur magasinet (OBS pluggen är gängad) men sen kan man ha lite roligt med den iaf.

Plugg?

Det blev alltså en Remington för min del, och ett Nikko Stirling 2-7x32. Priset i annonsen var tydligen en felskrivning men jag fick ändå ett rätt bra pris. Tycker att Rugern är lite väl plastig och har för kort kolv, vet inte om remingtonkolven är längre eller ej men det känns iaf så och till mig passar den bra.

Så nu är det bara att vänta på Örebropolisens ökända handläggningstider så kanske jag får bössan lagom till midsommar..

remingtongo0.th.jpg

Jag har en 10-22T i svart utförande och trivs med den efter lite ingrepp med brynen, fil och svarv http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=31336 (har länkat till den förut) Har även kapat kolven Ca:9mm. Vet inte om targetmodellen är längre än standard annars vet jag inte hur ni är skapta. 210cm kanske? Lycka till med din nya leksak för det är kul att brassa på med en halvauto i kal .22lr.

• BlåGul -1
vet du nått om hur slutstycket pajade?

Mvh johansson

Det blev sprickor, vissa (inte alla) av magnum-slutstyckena har en extra utdragare och det är rätt vanligt att den inre väljer att trilla loss och banka skiten ur slutstycket med sprickbildning som följd.

Det blev alltså en Remington för min del, och ett Nikko Stirling 2-7x32. Priset i annonsen var tydligen en felskrivning men jag fick ändå ett rätt bra pris. Tycker att Rugern är lite väl plastig och har för kort kolv, vet inte om remingtonkolven är längre eller ej men det känns iaf så och till mig passar den bra.

Grattis, du lär ha mycket kul med den.

Hade jag köpt en bössa att ha "färdig" från början hade det förmodligen också blivit en 597, men jag ville ha en plinker och jag gillar att mecka själv, så det blev en 10/22RB. Kostnad för vapnet 2495:- men till det har väl kommit cirka 7500 i optik och extrautrustning hittills.

Ett annat tips för er som funderar på en halvautomat i .22LR är Walthers G22, kanontrevlig bössa!

Plugg?

Ja, pluggen som spärrar magasinet. Original kan man trycka in tio skott i magget, men om man köper vapnet i Sverige är magget pluggat så att man bara kan få in fem skott i det. Lagligt får man bara ha fem skott i magget i Sverige, kom ihåg det när du gängar ur pluggen:)

Grattis till ett bra köp.

Plugg?

Ja, pluggen som spärrar magasinet. Original kan man trycka in tio skott i magget, men om man köper vapnet i Sverige är magget pluggat så att man bara kan få in fem skott i det. Lagligt får man bara ha fem skott i magget i Sverige, kom ihåg det när du gängar ur pluggen:)

Grattis till ett bra köp.

Den jag sökt på (ny i kartong) hade inte spärrat magg. Men säljaren tyckte att om jag ville ha det spärrat så var det bara för mig eller dom att sätta i en skruv i magasinsbotten. Så vitt jag vet gäller 5 skottsgränsen endast vid jakt. Så vid nöjesskjutning kan man fylla västen full med 30 skotts magg om man vill!

Cordite: Då är det inte samma bössa som jag har pillat på, jag är knappt 1,80 och brukar önska mig babianarmar varje gång jag skjuter AK4. 10/22:an var på tok för kort för mig trots rikligt med kläder.

Scribe: Hur ser ditt mag ut "spärrat"? Är spärren synlig från utsidan? För precis som min käre gamle troppC Sorken_F4 skriver så är magget inte spärrat på min (snart min iaf.) heller. Hittade följande på ett skytteforum(.com) "För fågeljakt får magasinet bara rymma 2 skott, för övrig jakt får det rymma 5, men för övningsskytte finns inga begränsningar." Trovärdigheten får ni avgöra men jag tycker mig känna igen det.. Det innebär alltså att Polismyndigheten Örebro (snart) har gett mig jaktlicens på ett vapen som jag absolut inte får jaga med då magasinet rymmer 10 skott utan någon som helst modifiering från min sida.

lite OT: Ang. 30 skottsmag till Remington 597 så vet jag var de finns att köpa! :dong:

mera OT: Jag har just beställt en sån här: http://zaferint.com/new_s_3112.htm oxå! Är man syntetfetischist så är man... :-P

Vakten_F4 om vapnet du ska få licens på har ett löstagbart magasin så ser jag inte att polisen gör nåt fel i att ge dig licens för bössan - de förutsätter helt enkelt att du har korrekt magasinsstorlek när du jagar.

Sen är det ju också som så att det faller på dig som vapenägare att tillse att bössan uppfyller alla lagstadgade krav - det är inte funkis försvar att hänvisa till att polisen inte borde skrivit ut licensen.

Edited by Yxa

Cordite: Då är det inte samma bössa som jag har pillat på, jag är knappt 1,80 och brukar önska mig babianarmar varje gång jag skjuter AK4. 10/22:an var på tok för kort för mig trots rikligt med kläder.

Scribe: Hur ser ditt mag ut "spärrat"? Är spärren synlig från utsidan? För precis som min käre gamle troppC Sorken_F4 skriver så är magget inte spärrat på min (snart min iaf.) heller. Hittade följande på ett skytteforum(.com) "För fågeljakt får magasinet bara rymma 2 skott, för övrig jakt får det rymma 5, men för övningsskytte finns inga begränsningar." Trovärdigheten får ni avgöra men jag tycker mig känna igen det.. Det innebär alltså att Polismyndigheten Örebro (snart) har gett mig jaktlicens på ett vapen som jag absolut inte får jaga med då magasinet rymmer 10 skott utan någon som helst modifiering från min sida.

lite OT: Ang. 30 skottsmag till Remington 597 så vet jag var de finns att köpa! :worthy:

mera OT: Jag har just beställt en sån här: http://zaferint.com/new_s_3112.htm oxå! Är man syntetfetischist så är man... :)

Pluggen var gängad rakt genom magasinet, ungefär 1/3 upp från magasinsbottnen.

Angående magasinsstorleken. Styrs inte det av vilken typ av licens man har på vapnet? Om man har jaktlicens för sitt vapen, får man då utrusta det med ett magasin som rymmer mer än fem skott?

PS. pm:a mig gärna om vart man kan köpa ett 30-skotts mag.

Magasinsstorleken styrs av licensen, dock är det som så för kulvapen med jaktlicens att har vapnet ett löstagbart magasin så finns det inget förbud att du står med en 100-pluggstrumma och matar på skjutbanan, dock får du endast ha ett 5-skottsmagasin i vapnet under jakt. Vad gäller pump och halvautomatiska hagelvapen med tubmagasin så får det endast kunna laddas med 2+1 patron (2 i mag, 1 i loppet), samt att magasinet skall vara "varaktigt" begränsat till denna kapacitet och inte med lätthet kunna "avplomberas" för lekstunder på skjutbanan.

Sammanfattningsvis för jaktvapen:

• Att trycka i ett löstagbart magasin med en kapacitet på 5+ i ett kulvapen på skjutbanan = inga problem
  • Kulmagasin med 5+ på jakt= IG; hagelbössa med mer än 2+1 i kapacitet = alltid IG

Så för att sammanfatta:

Om jag ska vara helt laglig så ska jag skaffa ett mag till, spärra det ena för 2 patroner (fågeljakt) och det andra för 5 patroner (övrig jakt) och ev. skaffa fler 10 eller 30 skottsmag för hopp & lek på skjutbanan.

Jag har inget större intresse av att bryta mot några lagar men det sannolika är nog att jag helt enkelt bara stoppar i 3/5 patroner i taget och hoppas att länsman inte är i samma skog som jag, om jag mot förmodan skall jaga med bössan.

Det är aldrig fel med fler än ett mag och då kan man lika gärna plugga det andra för max två smäll för det lär väl knappast behövas fler än tre till normal jakt. Även om det kan kännas fånigt med regler som dessa med tre och fem skott så är det väl föga troligt att man ska bli kontrillerad i skogen. Dock är det mycket troligt att man ska bli kontrollerad och polisanmäld om man jagar ripa på vissa av statens marker med tio eller fem skott i bössan.

Ja, nu var licensen beviljad. Men nu får jag vänta till den 29de innan jag kan åka och hämta bössan då butiken öppnar först då.

Jag har även beställt 2 extra magg från Midway och planerar just nu att plugga det ena för 2 eller 5 skott, bra att ha i fickan om man skulle stöta på nån nyfiken myndighetsperson.