Jump to content

HJÄLP - Steel Panthers III i Windows XP


Guest Triggerpuller

Recommended Posts

Guest Triggerpuller

Behöver hjälp med en liten sak. Och ja, jag är mer eller mindre datorilliterat

 

Hittade en gammal klassiker i kväll som jag inte spelat på ett bra tag, läs år, Steel Panthers III.

 

Då det begav sig hade jag en gammal burk med Windows 95, nu i kväll försökte jag installera spelet på min nuvarande dator som använder Windows XP. Installationen gick bra men att starta och köra spelet funkar inte.

 

Vad göra?

 

Edit: Fixat rubriken

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Ok, tack för hjälpen.

 

Nu är väl bara problemet att jag är urkass på DOS. :)

 

Försöker skriva colon men det går inte. Istället för : blir det >.

 

Vad gör jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Programmet är skrivet för amerikanskt tangentbord. För kolon trycker du shift Ö.

 

Kan ju ta en snabbgenomgång... Du kanske fixar det här ändå, men för säkerhets skull. :)

 

 

Först måste du "mounta" en katalog som dos-katalog.

Förslagsvis katalogen du har installerat steel panthers i, t.ex. C:\spel\panthers.

Skriv mount c c:\spel\panthers (alltså din sökväg). Återigen, jänkebord, så \ ligger under tangenten till vänster om den högra shift-tangenten.

 

Därefter skriver du c: (eller d: eller f: eller...) för att gå in på din "låtsasdoskatalog".

Starta spelet genom att skriva in startfilens namn (ex steelpanthers.exe).

 

cd katalognamn öppnar en katalog.

cd.. går tillbaka ett steg.

dir listar kataloginnehåll.

dir/p listar kataloginnehåll, med paus vid varje "skärmslut".

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hummm... Kom just på en sak! Det kan räcka med att du högerklickar på startfilen för spelet i windows på vanligt vis, väljer egenskaper, fliken kompatibilitet

(eller motsv, jag har engelskt os) och sen kryssar för en liten ruta där det står nåt i stil med "kör det här programmet bla bla bla windows 95".

 

Om det räcker med det, ber jag om ursäkt för att jag lurat ut dig i dos-djungeln. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Varför har ingen nämnt Steel Panthers: World at War?

 

http://www.steelpanthersonline.com/

 

Steel Panthers: World at War is a tactical level, World War II era, historical wargame. This is a very highly refined version of Steel Panthers III, placed in the Steel Panthers I game scale.

 

...

 

SP:WaW is an entirely free game! All you need to do, to play the game, is download and install the files. It is 100% complete and ready to go.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Varför har ingen nämnt Steel Panthers: World at War?

 

http://www.steelpanthersonline.com/

 

Steel Panthers: World at War is a tactical level, World War II era, historical wargame. This is a very highly refined version of Steel Panthers III, placed in the Steel Panthers I game scale.

 

...

 

SP:WaW is an entirely free game! All you need to do, to play the game, is download and install the files. It is 100% complete and ready to go.

 

/J

 

Tycker att SP WWII är bättre än waw. http://linetap.com/www/drg/SPCamo-2.htm där finns dessutom SP MBT med tiden fram till nu.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Än har det inte lyckats. Men så har jag ju inte haft så mycket tid idag heller.

 

Innan jag kan köra det genom Dosbox måste jag "mount C:" vad innebär det? Klatrar på men lyckas inte.

 

Och vet någon om nån av vidareutvecklingarna krigar på samma nivå som SPIII, Dvs brigad? Gillar inte riktigt SP-MBT pga att jag upplever att det blir plottrigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...