bqt Posted May 22, 2010 Report Share Posted May 22, 2010 Jag har f.ö en flygtidning från mitten av 90 där Gripen, EF och f-22 beskrivs som 4:e generationens fpl, hur kan f-22 och f-35 ha blivit 5. gen helt plötsligt? (De definierar 4:e generationen som instabila fpl med fly-by-wire, digitala system och i vissa fall stealthteknik, 5:e generationen är obemanade) Alla har sin definition. LMs definition är ju givetvis en som utesluter allt utom F-22 (och F-35). Tyvärr så har väl en del andra accepterat den definitionen som officiell. Exakt hur LMs definition ser ut skulle ju vara intressant. Att vara "stealthig" är ju ytterst vagt, då ny sensorteknik helt plötsligt kan ändra den aspekten totalt. Skulle man nedgradera det planet till 4 gen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 22, 2010 Report Share Posted May 22, 2010 Jag har f.ö en flygtidning från mitten av 90 där Gripen, EF och f-22 beskrivs som 4:e generationens fpl, hur kan f-22 och f-35 ha blivit 5. gen helt plötsligt? (De definierar 4:e generationen som instabila fpl med fly-by-wire, digitala system och i vissa fall stealthteknik, 5:e generationen är obemanade) Alla har sin definition. LMs definition är ju givetvis en som utesluter allt utom F-22 (och F-35). Tyvärr så har väl en del andra accepterat den definitionen som officiell. Exakt hur LMs definition ser ut skulle ju vara intressant. Att vara "stealthig" är ju ytterst vagt, då ny sensorteknik helt plötsligt kan ändra den aspekten totalt. Skulle man nedgradera det planet till 4 gen då? Då kommer LM farandes med beskrivningen "Legacy" om de sensorer man är otroligt osynlig för. "Legacy" beskriver då allt som är äldre än F-35 och/eller F-22, eller var det X-35 och/eller F-22, eller vänta nu.... /DD som är lite småtrött på hela cirkusen LM+F-35 och en del annat som hör därtill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 28, 2010 Report Share Posted May 28, 2010 För er F-35-lovers där ute har jag en länk till fler bilder på roteflygningen med två F-35or. Länk till sida med några F-35-bilder Jag noterar att det är en ordentlig bula där kanonen är placerad. Det ser nästan ut som att man placerat dit kanonen som en eftertanke. Ganska så fult om jag får säga vad jag tycker. Vad är det med konstruktörerna av moderna stridsflygplan? Det verkar som kanonerna är något man helst inte vill peta dit, men går med på att placera dit först efter ett allvarligt snack med chefen. På Jaktviggen vet vi ju att det närmast var så det gick till. Kanonen är ju ditsatt efteråt. Gripen är en sån liten kärra så det kan man väl kanske acceptera att det sticker ut en liten bula där AKAN sitter, jag menar, även solen har sina fläckar, och det är ju små bulor på vingarna där HS-kanonerna sitter på Solen.. flåt.. Spitfiren. Men ett flygplan som är så stort som F-35 borde väl kunna ha AKAN mer integrerad i flygkroppen än vad som är fallet? /E som absolut inte drar sig för att döma en hund efter håren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted May 28, 2010 Report Share Posted May 28, 2010 Det är en rejäl bula på andra sidan med, vad är det, ACn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted May 29, 2010 Report Share Posted May 29, 2010 Men ett flygplan som är så stort som F-35 borde väl kunna ha AKAN mer integrerad i flygkroppen än vad som är fallet?Borde, ja. Men i det här fallet har man velat fram och tillbaka gällande vilken kanon det ska vara, vilka varianter som ska ha och om den nödvändigtvis ska fast eller optional typ installerad i en bombrumslucka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted May 29, 2010 Report Share Posted May 29, 2010 /E som absolut inte drar sig för att döma en hund efter håren. Men det gör du alldeles rätt i. För det heter ju: "What looks good usually is good." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 Aî ....The Pain!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 (edited) Aî ....The Pain!!!! Ah.. undrar vad alla JSF-köpare (utom Norge) säger nu, när priset (inkl utveckling mm) ligger på 112,4 miljoner dollar per flygplan. Norge kan väl däremot skratta hela vägen till Fort Worth, eftersom de, om uppgifterna stämmer, tack vare konkurrensen från Gripen har ett fastpriskontrakt på 52 miljoner dollar per flygplan. Jag utgår ifrån att de andra deltagarna i projektet gärna bjussar Norge på det, för jag antar att i deras köpeskilling även norgerabatten ligger inbakad. Någon måste ju betala för det faktum att norrmännen köper sina flygplan till halva priset. SAAB kan ju slå sig för bröstet och peka på att Gripen minsann sparat in miljarder åt det norska flygvapnet, utan att ens vara i luftforsvarets tjänst. Det ska bli intressant och se om några av de länder som "har bestämt sig" kommer skicka ut nya RFI'er och offertförfrågningar. SAAB, Dassault och Eurofightergruppen gnuggar nog händerna varje gång JSF fördyras och fördröjs /E Edit: Guidade Norge åt fel håll, JSF slutmonteras inte i Palmdale, utan i Fort Worth.. Edited June 2, 2010 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 MYcket vänligt av Lockheed-Martin Undras om de andra länderna åxå får köpa till halva priset om de hotar köpa Gripen istället? Det har dom säkert råd att bjussa på det är väl bara att låta alla amerikanska F-35:or kosta 50% mer per styck...blir säkert Obama glad och köper Gripen istället :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted June 2, 2010 Report Share Posted June 2, 2010 (edited) Norge kommer att få betala lika mycket som alla andra som får sina F-35 leverade vid samma tidpunkt. De har inte skrivit något köpeavtal, utan bara gjort en shortlist bestående av en kandidat och kommer att förhandla ett konkret avtal senare. Totalkostnaden kommer troligtvis att hålla, men antalet flygplan minska, det är vad jag tror i alla fall. Jag har för mig att det fanns ett förslag till fastprisavtal för JSF, men då skulle samtliga partnerländer vara tvungna att binda sig för ett fast antal individer, utom USA. Det föll på det senare, om jag minns rätt. Edited June 2, 2010 by Ytter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 (edited) Kostnadskalkylen har ökat med 64% på 9 år. http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=2731...clePageProvider Edit: missade länken från Businessweek som finns i tidigare inlägg. Edited June 4, 2010 by Vildmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Norge kommer att få betala lika mycket som alla andra som får sina F-35 leverade vid samma tidpunkt. De har inte skrivit något köpeavtal, utan bara gjort en shortlist bestående av en kandidat och kommer att förhandla ett konkret avtal senare. Totalkostnaden kommer troligtvis att hålla, men antalet flygplan minska, det är vad jag tror i alla fall. Jag har för mig att det fanns ett förslag till fastprisavtal för JSF, men då skulle samtliga partnerländer vara tvungna att binda sig för ett fast antal individer, utom USA. Det föll på det senare, om jag minns rätt. Så du menar att norska politiker har ljugit sina väljare och världen rätt upp i ansiktet när de hävdade att F-35 var billigare, och att de hade fastprisavtal? Nääää, så kan det väl inte vara. Politiker, i synnerhet norska sådana ljuger ALDRIG! ”Bättre och billigare än Gripen NG”, sade den norska statsministern Jens Stoltenberg i går.Den amerikanska flygplanstillverkarens bud för 48 nya stridsflygplan av modell JSF eller F-35 ligger på 19 miljarder norska kronor, räknat i fast pris 2008. Det framgår av det norska försvarsdepartementets utvärdering av amerikanska JSF och svenska Gripen NG, som Ny Teknik läst. Erbjudandet om 18 miljarder är bara 2 miljarder lägre än offerten från svenska Försvarets materielverk, FMV, som ansvarar för försäljningen av Saabs Gripen NG. Men jag tror som dig, att när räkningen väl kommer sitter norrmännen i samma båt som de andra köparna. Meeeen, det drabbar ju ingen fattig, eller hur? Dessutom finns det ju inga som helst alternativ för Norge. De hade ju redan från början bestämt sig för F-35 och gjorde sig nära nog till åtlöje i sin iver att framhäva hur mycket billigare och bättre den var än Gripen. Nu blir ju prisjämförelsen ännu mer löjeväckande. Det enda som kan få Norge att köpa något annat skulle vara en nedläggning av projektet, men det är nog ganska osannolikt. I värsta fall blir de enda kunderna USAF och Norge /En bitter svenne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreign Embassy Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Så du menar att norska politiker har ljugit sina väljare och världen rätt upp i ansiktet när de hävdade att F-35 var billigare, och att de hade fastprisavtal? Nääää, så kan det väl inte vara. Politiker, i synnerhet norska sådana ljuger ALDRIG! Tror det kom fram att det var dollarkursen datum syftade på. Norska är svårare än man tror och det är lätt hänt att man som politiker säger något lite otydligt på ett fördelaktigt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Att låta någon annan bygga ditt flygplan verkar vara lika kass som att låta någon annan spec'a din bil (eller ännu värre; dela bil med någon du inte bor med). Allt blir dyrt, allt blir fel, alla blir sura och INGEN fyller på spolarvätska. /Lew, som är sjukt jävla nöjd över att JAS 39 skorvar runt över landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dacke feiden Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 F-35's Tough Summer Heats Up Posted by Graham Warwick at 5/21/2010 12:43 PM CDT @ AW HASC conditions are: Nja alltså, det här är rollspel i USAs politiska system. Det dom hundratals sponsrade och välavlönade representanterna gör nu är att säkerställa så att samtliga kostnadsposter de har intresse av att se bibehållna eller utökade kommer nå ända fram. Sannolikt kommer inget nytt ske utan man tågar på precis som förut. Det är dessutom ett valår. http://www.aviationweek.com/aw/generic/sto...adline=Lockheed Wary Of F-35 Engine Battle Impact&channel=defense While companies are becoming increasingly bold in challenging the Defense Department via contract protests and no-bid threats, stakes are high in the engine battle because it might damage an F-35 program already reeling under skyrocketing cost projections Stridslarmet ökar kring motorvalet Är det valår, så går väl både senat och kongress med på en extramotor kanske - och sabbar direkt utprovningsprogrammet ytterligare för F-35 HASC är ju House Armed Service Committe och det är väl politiker från båda partier som är med och driver kraven där - dvs ett mycket dyrt motoralternativ till och in i utprovningprogrammet redan i år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Nu verkar Australien vara så rejält nöjda med sina Super Hornet att de inte längre verkar ha bråttom med F-35. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted June 7, 2010 Report Share Posted June 7, 2010 Då har F-35C också kommit upp i luften.... det är då hangarfartygsversionen utan VTOL Ser faktsikt himla käck ut i den färgen Lite paljetter bara så är det helt klart 80-tals varning! Den mintgröna F-35C har lyft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted June 12, 2010 Report Share Posted June 12, 2010 "So Lockheed decided “to trim 11 pounds and $1.4 million from each aircraft by removing shutoff valves for engine coolant and hydraulic lines and five of six dry bay fire-suppression systems,”" Wired Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 12, 2010 Report Share Posted June 12, 2010 "So Lockheed decided “to trim 11 pounds and $1.4 million from each aircraft by removing shutoff valves for engine coolant and hydraulic lines and five of six dry bay fire-suppression systems,”" Wired Hur desperata är de att komma närmare prestandamålen? Det låter inte som en riktigt frisk prioritering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 Nu försöker de spara lite här och där på stycke priset......... men priset kan bli högre på andra sätt istället. http://www.wired.com/dangerroom/2010/06/st...-get-shot-down/ Förresten jag blev lite förvånad när jag insåg att F-35 inte kan Super Cruisa! Det har väl kanske ingen större betydelse men Super Cruise var ju ett så väldigt trendigt ord för ett tag sedan, tror sjutton bananbåtarna skulle super cruica ett tag :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 (edited) Med illa dold skadeglädje är jag nyfiken på hur norrbaggarna försvarar sitt beslut om JSF i efterhand, det verkar inte bli vare sig billigare eller bättre med tiden.. De sparar alltså ca 5kg - och 1,4MUSD. Har de verkligen SÅ stora bekymmer med vikt och budget? Edited June 14, 2010 by Apone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 (edited) "So Lockheed decided “to trim 11 pounds and $1.4 million from each aircraft by removing shutoff valves for engine coolant and hydraulic lines and five of six dry bay fire-suppression systems,”" Wired Det är ett väldigt högt pris för 5 kg, de verkar vara riktigt desperata. Lär väl bli obligatorisk "task & tarm"-tömning för piloterna innan de sätter sig i kärran om viktmarginalerna nu är så små... Edited June 14, 2010 by Saerdna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 F-35 börjar kännas mer o mer orealitisk för flera kandidatländer tycker jag när kostnaden skenar... Norrmännen kanske tvingas till extremt dyra uppgraderingar av sin redan nu +20 år gamla F-16 flotta. Skulle iof inte förvåna mig OM Danmark väljer F/A-18 Super Hornet...och Norge följer efter Då kanske vi i skandinavisk anda iaf kan ha gemensam utbildning av GE 414 tekniker.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dacke feiden Posted June 19, 2010 Report Share Posted June 19, 2010 (edited) Nå blir det snart slutt på F-35! http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3698294.ece Min norske hydraulkompis tror det, men han är väl den ende i Norge som gör det och han är nog litet präglad av att förstå vilken mardröm de här elektrohydrauliska servopackarna har varit - och det är nog bara början, särskilt för kunden I början på JAS39 med 2-3 provflygplan var det några verkligt beprövade tryck- och lägesgivare i hydraulsystemet som ändå ställde till med en massa problem - det blev stopp pga ett 20-tal givare Lockheed har ett 10-tal provflygplan nu och ska ha 19 vid årets slut, de har 6 styrservon vardera varav 4 är dubblerade och 4 hydraulpackar till för landställ och luftbroms. Alltså 14 hydraulsystem med vardera en tryckgivare och lägesgivare för tanknivån, dvs 19 flygplan x 14 system x 2 givare = 532 givare Dessutom har packarna en LVDT lägesgivare och en tempgivare, dvs 532 givare till och totalt 1064 givare - det känsligaste i ett hydraulsystem! På JAS39 var det ju trots allt bara att direkt byta givare, men i F-35 måste hela hydraulpacken bytas, en utbytesenhet som kostar minst en miljon st Får se nu, norska flygvapnet ska väl ha ett 50-tal F-35: Det blir 2800 givare som vid varje enstaka problem kräver byte av faktiskt ett "helt hydraulsystem", en komplett hydraulpacke - monterad inne i ett smygskrov Edited June 19, 2010 by Dacke feiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted June 20, 2010 Report Share Posted June 20, 2010 Jag läste igår i Hallandsposten om att Obamaadministrationen börjar överväga att lägga ner projektet. Frågan är, vad kommer USA göra om F-35 projektet skulle läggas ner? Det är ju inte fullständigt omöjligt att det läggs ner. USA skulle ju ha ett universalplan redan på 60-talet, men det planet som då föreslogs dög inte, vilket resulterade i F-14 och F-15 om jag förstått allt korrekt. Skulle kanske Saab kunna erbjuda Lockheed Martin att licenstillverka en förbättrad version av Gripen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 20, 2010 Report Share Posted June 20, 2010 Lockheed har ett 10-tal provflygplan nu och ska ha 19 vid årets slut, de har 6 styrservon vardera varav 4 är dubblerade och 4 hydraulpackar till för landställ och luftbroms. Alltså 14 hydraulsystem med vardera en tryckgivare och lägesgivare för tanknivån, dvs 19 flygplan x 14 system x 2 givare = 532 givare Det är grovt missvisande att multiplicera antalet sensorer med antalet provflygplan, ett projekt blir inte sämre av att det har råd med många provflygplan, det är tvärt om en fördel. Men jag håller med om att de troligtvis har gjort ett idiotiskt designbeslut, speciellt om de börjar införa separat kylkretsar för att lösa problemen med överhettning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 20, 2010 Report Share Posted June 20, 2010 Jag läste igår i Hallandsposten om att Obamaadministrationen börjar överväga att lägga ner projektet. Frågan är, vad kommer USA göra om F-35 projektet skulle läggas ner? Det är ju inte fullständigt omöjligt att det läggs ner. USA skulle ju ha ett universalplan redan på 60-talet, men det planet som då föreslogs dög inte, vilket resulterade i F-14 och F-15 om jag förstått allt korrekt. Skulle kanske Saab kunna erbjuda Lockheed Martin att licenstillverka en förbättrad version av Gripen? Min gissning på vad som skulle ersätta F-35 är: Fler av senaste F-16 versionen. Fler F-18 E och F. Fler F-15, ev med stealth modifieringar. Ev ett återuppväckande av F-22 produktionen med en ny version. Fler UAV:er. Därefter ett eller två nya projekt som utgår från vad som lärdes genom F-35 och återanvänder bra delsystem som motorerna. Gissningsvis ett STOVL för US Marines om deras eget flygvapen finns kvar efter nästa omgång av finanskris och ett stealth attackflygplan för de stora USN hangarfartygen om de inte går över helt till kryssningsrobotar. Även om Gripen vore bättre för dem är det en politisk omöjlighet med amerikansk licenstillverkning eftersom de har egna befintliga flygplan som fyller samma behov och lite till och även med en rejäl budgetpress har de råd med dyrare flygplan än Gripen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dacke feiden Posted June 20, 2010 Report Share Posted June 20, 2010 Lockheed har ett 10-tal provflygplan nu och ska ha 19 vid årets slut, de har 6 styrservon vardera varav 4 är dubblerade och 4 hydraulpackar till för landställ och luftbroms. Alltså 14 hydraulsystem med vardera en tryckgivare och lägesgivare för tanknivån, dvs 19 flygplan x 14 system x 2 givare = 532 givare Det är grovt missvisande att multiplicera antalet sensorer med antalet provflygplan, ett projekt blir inte sämre av att det har råd med många provflygplan, det är tvärt om en fördel. Men jag håller med om att de troligtvis har gjort ett idiotiskt designbeslut, speciellt om de börjar införa separat kylkretsar för att lösa problemen med överhettning. Det var ett konkret exempel på hur komplext det här planet är, även i ett grundsystem som ju egentligen bara ska förväntas fungera Tror dom har fått några extra provplan för att komma ifatt med utprovningen, men för att det ska lyckas krävs ju en viss tillförlitlighet och här är ju en väldigt stor mängd erfarenhetsmässigt känsliga givare som kan ställa till det ordentligt nu när de har krav på sig att verkligen producera testresultat inom budgetåret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 20, 2010 Report Share Posted June 20, 2010 Det var ett konkret exempel på hur komplext det här planet är, även i ett grundsystem som ju egentligen bara ska förväntas fungera Det förstod jag men ditt exempel hade blivit starkare om du hade skippat att multiplicera med antalet provflygplan. Tror dom har fått några extra provplan för att komma ifatt med utprovningen, men för att det ska lyckas krävs ju en viss tillförlitlighet och här är ju en väldigt stor mängd erfarenhetsmässigt känsliga givare som kan ställa till det ordentligt nu när de har krav på sig att verkligen producera testresultat inom budgetåret Sist jag noterade en nyhet om detta så strök de provflygplan för att minska kostnaderna och argumenterade för att de inte behövdes eftersom de har moderna och bra simuleringar. Det är lite kul om de har tänkt om och kommit fram till att de behöver forcera testerna i verkligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 20, 2010 Report Share Posted June 20, 2010 Gränsen mellan vad som är provflygplan och serieflygplan kan ju vara rätt flytande. Det som sägs i papprena behöver ju inte vara den praktiska verkligheten. Var till exempel den Gripen som kraschade på långholmen ett provflygplan eller ett serieflygplan? Officiellt var det väl ett serieflygplan, men det användes ju praktiskt i flygutprovningen. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.