Magnus Redin Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 Tack för rättelsen och en intressant länk, Saerdna. Jag håller med. Artikeln gav en känsla av att det skulle kunna finnas en möjlighet att likt Gripen NG göra en F-18 E/F+ med de optimeringar som inte hanns med när E/F togs fram, det man man lärt sig under driften och kanske en och annan teknisk nyhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 ...Artikeln gav en känsla av att det skulle kunna finnas en möjlighet att likt Gripen NG göra en F-18 E/F+ med de optimeringar som inte hanns med när E/F togs fram, det man man lärt sig under driften och kanske en och annan teknisk nyhet. Fast jag tycker nog att det är dags att överge den där 70-talsdesignen som F-18 ändå är, den lider ju trots allt av en hel del brister. Det nämns ju bla i den artikeln om det faktum att SH enbart kan bära fälltank under en av två inre vingbalkar om man samtidigt vill bära en målutpekare. Finns ju heller ingen plats för en IRST utan den har man tänkt att bygga in i en fälltank som bärs på centrumbalken. Jämför tex med Rafale M som väger 4 ton mindre, har bättre fartprestanda, lastar minst lika mycket och flyger minst lika långt. Jag tycker det är lite av ett misslyckande att USA inte ens med F-35C kunnat få fram ett flygplan med liknande prestanda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 [Men F-35 är ju SLÄÄÄÄLTH! Helt osynlig för all tid och alla teknologier! Omöjlig att upptäcka och superfenomentalt megabäst. Dessutom hörde jag från en norrman att den inte bara är superbillig utan också operationell i Irak (i hemlighet)] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 [Men F-35 är ju SLÄÄÄÄLTH! Helt osynlig för all tid och alla teknologier! Omöjlig att upptäcka och superfenomentalt megabäst. Dessutom hörde jag från en norrman att den inte bara är superbillig utan också operationell i Irak (i hemlighet)] Japp, så är det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 25, 2010 Author Report Share Posted February 25, 2010 En australiensisk artikel (som berör en 10 år gammal rapport) som berör F-35 i synnerhet men även hur den jämförs mot Super Hornet, F-15E osv...även Gripen gås igenom. Inget direkt nytt men det finns en del saker som får en att småle och tänka att underrättelsetjänster är rätt lata och ringer upp sina kollegor inom sammanväldet först: http://www.theaustralian.com.au/politics/s...f-1225834053074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjasco Posted February 25, 2010 Report Share Posted February 25, 2010 Artikeln anser att Gripen har stor signatur och taskigt stöd för elektronisk krigsföring. Men av vad jag har hört från flygövningar med andra länder så verkar andra ha problem att överhuvudtaget se Gripen på sin radar? Någon som vet mer om detta? En australiensisk artikel (som berör en 10 år gammal rapport) som berör F-35 i synnerhet men även hur den jämförs mot Super Hornet, F-15E osv...även Gripen gås igenom. Inget direkt nytt men det finns en del saker som får en att småle och tänka att underrättelsetjänster är rätt lata och ringer upp sina kollegor inom sammanväldet först: http://www.theaustralian.com.au/politics/s...f-1225834053074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dacke feiden Posted March 1, 2010 Report Share Posted March 1, 2010 Artikeln anser att Gripen har stor signatur och taskigt stöd för elektronisk krigsföring. Men av vad jag har hört från flygövningar med andra länder så verkar andra ha problem att överhuvudtaget se Gripen på sin radar? Någon som vet mer om detta? En australiensisk artikel (som berör en 10 år gammal rapport) som berör F-35 i synnerhet men även hur den jämförs mot Super Hornet, F-15E osv...även Gripen gås igenom. Inget direkt nytt men det finns en del saker som får en att småle och tänka att underrättelsetjänster är rätt lata och ringer upp sina kollegor inom sammanväldet först: http://www.theaustralian.com.au/politics/s...f-1225834053074 En del kommentarer i Aviation Week angående artikeln: http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defen...mentId=blogDest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dacke feiden Posted March 1, 2010 Report Share Posted March 1, 2010 (edited) http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defen...mentId=blogDest En PR video från nedtrappningsförsöken till vertikal landning, men mycket omdiskuterad för det ser allt rätt skakigt ut trots att landningsfarten fortfarande är 235 km/tim och det är nog vindstilla, tror inte det här gänget flyger annars Rodren flaxar och en bra bit av planén är bortklippt Tydligen har man ändrat metodiken så att man landar varje gång efter nedtrappning i fart Kanske blir för varmt i de här EHA servona annars, man slipper ju en upptrappning i fart på det här viset Antag rodren jobbar med halv effekt under en 3 min plané, temperaturen stiger hela tiden med litet drygt 0,5 grad/sek, dvs ca 100 grader uppvärmning För att ha nåt att att jämföra med så gäller alltså för vanliga hydraulssytem 130 grader max under några minuter som mest Nån har tidigare skojat om att man försenat provet tills det är som kallast ute Edited March 1, 2010 by Dacke feiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted March 1, 2010 Report Share Posted March 1, 2010 Hur hårt inbördes beroende är utvecklingslinjerna för de tre olika varianterna av F-35? Dvs hur mycket kan problem med STOVL-delarna i B-varianten påverka utvecklingen av A- och C-varianterna, och hur mycket kan problem med hangarfartygsdelarna i C-varianten påverka utvecklingen av A- och B-varianterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted March 1, 2010 Report Share Posted March 1, 2010 (edited) Antag rodren jobbar med halv effekt under en 3 min plané, temperaturen stiger hela tiden med litet drygt 0,5 grad/sek, dvs ca 100 grader uppvärmning För att ha nåt att att jämföra med så gäller alltså för vanliga hydraulssytem 130 grader max under några minuter som mest Nån har tidigare skojat om att man försenat provet tills det är som kallast ute Dvs om man behöver mer än ett landningsförsök finns det en risk att rodren kokar så man vid landningsförsök två eller tre blir tvungen att försöka landa med bokstavligen sönderfallande kontroll eller skjuta ut sig nära marken? Kan det vara så illa? Hur vågar man över huvud taget flyga med kärran om fladder i någon styralgoritm eller byig vind riskerar att paja flygplanet? Att flyga jaktstrid borde vara som en dålig hollywoodfilm "200 seconds to self destruct", BEEP BEEP "150 seconds to self destruct"... Edited March 1, 2010 by Magnus Redin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Hur hårt inbördes beroende är utvecklingslinjerna för de tre olika varianterna av F-35? Dvs hur mycket kan problem med STOVL-delarna i B-varianten påverka utvecklingen av A- och C-varianterna, och hur mycket kan problem med hangarfartygsdelarna i C-varianten påverka utvecklingen av A- och B-varianterna? Den stora faran är väl om problem med en variant leder till att varianten läggs ner, så drabbas de andra varianterna eftersom styckpriset på de versionerna automatiskt går upp. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 En australiensisk artikel (som berör en 10 år gammal rapport) som berör F-35 i synnerhet men även hur den jämförs mot Super Hornet, F-15E osv...även Gripen gås igenom. Inget direkt nytt men det finns en del saker som får en att småle och tänka att underrättelsetjänster är rätt lata och ringer upp sina kollegor inom sammanväldet först: http://www.theaustralian.com.au/politics/s...f-1225834053074 Enligt den rapporten fanns det helt enkelt inget bra flygplan. Så oavsett vilken kärra RAAF hade valt hade man kunnat peka på rapporten och säga att rapporten redan för 10 år sedan varnade för just det flygplanet. Ett brilliant exempel på hur man kan friskriva sig från ansvar och lägga upp bollen för att få säga "vad var det jag sa!" /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Den stora faran är väl om problem med en variant leder till att varianten läggs ner, så drabbas de andra varianterna eftersom styckpriset på de versionerna automatiskt går upp. Jo, men det är en något annan sak än det jag avsåg. Kan du inte läsa mina tanker? Weak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Enligt den rapporten fanns det helt enkelt inget bra flygplan. Så oavsett vilken kärra RAAF hade valt hade man kunnat peka på rapporten och säga att rapporten redan för 10 år sedan varnade för just det flygplanet. Ett brilliant exempel på hur man kan friskriva sig från ansvar och lägga upp bollen för att få säga "vad var det jag sa!" Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken att jag blev förvånad över att Karlo Copp åtminstone på ytan inte verkar ha varit inblandad i en sak, dvs den nämnda rapporten, som skrivs i syfte att rekommenderar att Australien inte bör skaffa F-35. Han är ju en veritabel one-man-Internet-hate-machine vad gäller con-F-35/pro-F-22 skriverier. För de som vill läsa saker skrivna av honom, så rekommenderas: http://www.ausairpower.net/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 Jo, men det är en något annan sak än det jag avsåg. Kan du inte läsa mina tanker? Weak... Jo, men svaret på den frågan du TÄNKTE ställa var så ointressant att svara på fattar du väl.. Men ok.. Svaret på frågan om ett problem med t.ex F-35B kan försena t.ex F-35A blir: Det beror väl på vad det är för fel. Problemet med hydraulservona t.ex är ju ett problem som omfattar alla versioner, medan ett fel på lyftfläkten på F-35B bara påverkar just F-35B. Men även om felet bara påverkar F-35B kan det ju ge effekter i projektet som spiller över till de andra versionerna. /E vars foliehatt försvårar all tankekommunikation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Stephen Trimble tycker att F-35 verkar onödig eftersom det inte finns några flygvapen som egentligen hotar USA och dess allierade. Rätt intressant skrift, summerad på defensetech. -Klicka! “Several years ago, I asked the head of strategy at a European aircraft manufacturer why his company had no obvious plans for a fighter beyond the current model. “All our customers,” he said, “have enough fighters for chasing Cessnas for the next fifty years.” Kan det vara så att den gode herr Trimble talade med någon som kanske hör hemma i Linköping? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted March 3, 2010 Report Share Posted March 3, 2010 Stephen Trimble tycker att F-35 verkar onödig eftersom det inte finns några flygvapen som egentligen hotar USA och dess allierade. Rätt intressant skrift, summerad på defensetech. -Klicka! “Several years ago, I asked the head of strategy at a European aircraft manufacturer why his company had no obvious plans for a fighter beyond the current model. “All our customers,” he said, “have enough fighters for chasing Cessnas for the next fifty years.” Kan det vara så att den gode herr Trimble talade med någon som kanske hör hemma i Linköping? Nja, nu får du göra om lite. Trimble sa inte det där och han argumenterar inte heller för att fimpa F-35. Han citerar James Hasik ur följande artikel; http://www.jameshasik.com/weblog/2010/03/h...-fighter-1.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Du har rätt, Lew har fel. Jag belönar mig själv med att dra nattskiftet på studentradion. Alla som vill lyssna på fräsch kvinnohatande hiphop blandat med 80-talsklassiker och musikalnummer kan knappa in på air3radio.com mellan 0200 och 0400 svensk tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse Fors Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 (edited) Problem med underleverantörer till F-35: As of October 2009, according to the DCMA's reports, Lockheed's plans showed the biggest cause of production delays - now ranging between four and six months - would persist through the second lot of low rate initial production (LRIP-2). Severe shortages of parts have forced Lockheed to send incomplete wings to a mating fixture, which joins the four major wing structures to the fuselage. Even after the missing parts arrive, finishing the wings inside the mating fixture is more difficult, which extends the delay. Lockheed has previously said that many of the parts shortages were caused by the 2004 redesign. As part of an effort to save up to 1,360kg (3,000lb), Lockheed introduced stricter manufacturing tolerances knowing many suppliers would need several years to achieve them. http://www.flightglobal.com/articles/2010/...d-by-parts.html Fråga angående "Global production system" planchen i länken ovan: Har Norge och Danmark så många underleverantörer idag eller är det de som är tänkta att tävla om (produktions)ordrar längre fram som är namngivna? BF Edited March 4, 2010 by Bosse Fors Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted March 9, 2010 Report Share Posted March 9, 2010 Israel tar sig en funderare p.g.a förseningarna av F-35... De kanske köper fler F-15I istället (tror Boing kan tacka F-35 för sina lysande affärer på sistone) http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?id=170428 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted March 11, 2010 Report Share Posted March 11, 2010 Då börjar man ta av skygglapparna till slut... DoD: F-35 costs rise at least 50 percent By John Reed - Staff writer Posted : Thursday Mar 11, 2010 13:36:57 EST The F-35 Lightning II strike fighter program will breach the Nunn-McCurdy limits with a cost growth of more than 50 percent from the original 2001 program baseline, said a top Pentagon program evaluator. Christine Fox, director of the Defense Department’s Cost Assessment and Program Evaluation office, told lawmakers Thursday that the formal declaration of the breach will occur April 1. She said the Pentagon has known of this since October. That’s one month earlier than had previously been reported. http://www.navytimes.com/news/2010/03/defe...breach_031110w/ Så trots att Nunn-McCurdy gränsen går vid 25% så är det först nu när man vet att flygplanet kostar en bit över +50% som man kommit underfund med att man går över... nja, dom har nog vetat det bra länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted March 12, 2010 Report Share Posted March 12, 2010 Man får se var det stannar när den första maskinen kommer på förband......fast då ska de väl moddas för teknologing har hunnit bli gammal :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted March 12, 2010 Report Share Posted March 12, 2010 Fördyring samt försening till 2016. Hur stort är norrmännens tålamod tro? http://www.aviationweek.com/aw/generic/sto...early%20Doubled Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted March 12, 2010 Report Share Posted March 12, 2010 Fördyring samt försening till 2016. Hur stort är norrmännens tålamod tro?http://www.aviationweek.com/aw/generic/sto...early%20Doubled Tålamod? Förnekelse. – Det er ingen signaler som Forsvarsdepartementet har fått som tilsier at det blir forandringer i forhold til vår anskaffelse av JSF, heter det i en e-post fra Forsvarsdepartementet til NTB. http://www.hallingdolen.no/nyheiter/innenr...ticle141793.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted March 15, 2010 Report Share Posted March 15, 2010 Det ser ut som att danskarna dumpar F-35 till fördel för F/A-18 SH http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/03/15/112521.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gorjin Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Vi vet ju alla att F-35 har problem med priset. Nu verkar det som att USA vill sätta ett fastpris på F-35 för att undvika ökade kostnader, vilket kanske leder till genvägar och minskad prestanda. http://www.janes.com/news/defence/jdi/jdi100317_1_n.shtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Det ser ut som att danskarna dumpar F-35 till fördel för F/A-18 SH http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/03/15/112521.htm Varför överväger de inte Gripen i o m att de dumpat F-35? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 Det ser ut som att danskarna dumpar F-35 till fördel för F/A-18 SH http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/03/15/112521.htm Varför överväger de inte Gripen i o m att de dumpat F-35? Dom kanske vill ha något som dom vet funkar och är Amerikanskt (med allt trevligt som det medför). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted March 18, 2010 Report Share Posted March 18, 2010 Vissa framsteg görs i JSF projektet, nu har de hovrat med maskinen och alla är glada http://www.defensenews.com/story.php?i=454...c=AME&s=AIR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted March 18, 2010 Report Share Posted March 18, 2010 Alltså...det här är dyyyyrt! Den beräknade stycke priset i dagens dollar är beräknad till $112 mille!! Friskt översatt till kronor med dagens dollarkurs så är det 796 miljoner kronor per styck!! Det är så sjukt mycket pengar så jag blir mörkrädd! jaja, drabbar ingen fattig........ http://www.aviationweek.com/aw/generic/sto...early%20Doubled Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.