Jump to content

F-35 Lightning II - Joint Strike Fighter - JSF


Danne

Recommended Posts

 

 

USA tar hand om sina JSF partnernationer!

 

USA mer enn halverer Norges kvote for jagerflyvere

http://m.hoyre.no/?task=get&url=http%3A%2F%2Fwww.hoyre.no%2Fwww%2Faktuelt%2Fnyheter_fra_hoyre%2FSlik%2Bskal%2BNorge%2Bf%25C3%25A5%2Bnok%2Bjagerflyvere.d25-T2ljI5o.ips

 

Norges utbildningskvot på jaktpiloter skärs ned med 70%.

Uh? Fattar jag den artikeln rätt? Utbildas idag 6 Norska piloter om året på F-16, och det ska skäras ned till 2 om året, och detta ska alltså täcka F-16, *och* F-35 när den väl kommer...

Det kommer att ta några år att ens ha piloter till en division med den takten...

Nja, typinflygningen på F-35 är nog inte begränsad till två piloter per år (när den nu blir aktuell).

 

Norska flygvapnet utbildar nya piloter via USAF så det är den utbildningskvoten som skurits ned till två piloter per år. Nu utbildas nya piloter på F-16 (vilket kommer att bli F-35 när F-16 ersätts).

 

Om man inte har resurserna själv får man finna sig i att man alltid kommer i andra hand när resurserna är knappa.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Rundt 1985 ble et innførte 12 års plikttjeneste for å bygge opp kompetansen etter at flertallet av flygere hatt emigrert til SAS. Det betyr igjen at det er stadig færre som slutter og forblir militære i hele karriereren. Dette forklarer trolig det lave antallet nye flygere som utdannes hvert år idag. Men antallet nyutdannede flygere har faktisk variert sterkt fra ett par til 10 -12 med fersk ving etter behov og budsjett, mens denne gangen er det USA som bremser. Dette gjelder kun jagerpiloter, flermotors utdannes i US NAVY og helikopterpiloter i US ARMY og disse er ikke berørt.

 

Forøvrig vil nok dette løse seg snart. Den massive amerikanske treningsorganisjasjonen tar nødvendigvis ikke hensyn til forhold som strengt tatt er andres bord hvis de ikke blir instruert om det fra høyeste hold, dvs. fra DOD eller State Department. Tydeligvis har de blitt instruert om å gi Japan spesiell støtte på grunnlag av regionens hete status. Tilsvarende har nordområdene kun status som "emerging", men er ikke av vital interesse før forholdet til Russland forverres.

Edited by enigmatik
Link to comment
Share on other sites

Man kan misstänka att detta är en fråga som löses ganska snart. Det skulle ju se illa ut om en av de länder som snabbt skall få igång verksamhet med F-35 skulle få problem med att utbilda piloter. Ingen vidare reklam för jänkarna, jag tror på en snar lösning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Precis som Imint så tror jag att det här kommer lösas inom kort av den enkla anledningen att man inte har råd att tappa politiska poäng i den här soppan. Programmet är tillräckligt ifrågasatt av oppositioner i de länder som köpt programmet, om man kan basunera ut politisk propaganda om att regeringar köpt onödigt dyra plan som nu riskerar bli stående på marken så kan det bli tungan på vågskålen och regeringar hamna på fallrepet och hela affärer riskeras.

Link to comment
Share on other sites

Det förvånar mig lite att Norge inte verkar ha mycket att säga till om i frågan. Jag trodde/antog att Norge helt sonika köpte in utbildningen, och man helt enkelt bara betalade för vad man ville ha, men det är alltså USA som bestämmer hur många Norska piloter per år som skall utbildas, och Norge har bara att acceptera (i princip).

 

Tala om att sitta i knät på leverantören... Skulle trott att Norge ville ha lite mer kontroll än så. Jaja, man lär så länge man lever.

Link to comment
Share on other sites

Det er en misforståelse å tro at kjøpet av F-35 er direkte linket til pilotudannelsen. De amerikanske pilotskolene er egne programmer som virker både i regi av NATO og USAF/USN og US ARMY. Ofte er det slik at det eksisterer en statlig rammavtale som gir tilgang til programmene, men det er de deltagende land som selv kjøper et antall plasser ut fra hvor mange som tilbys hvert år ut fra budsjettmessige hensyn. Innenfor dette igjen finnes det kvotesystemer med friplasser andre kan konkurreres om.

I vurderingsgrunnlaget til hvem som får x antall elever inngår en rekke faktorer hvor bl.a tidligere erfaringer med landet, hvor godt elevmaterialet er og hvilke sikkerhetspolitiske føringer som til enhver tid gjelder veier tungt. Land i Midt-Østen kan f.eks bli prioritert selv om de sender crappy piloter.En ting som er vært å huske på er at dette er en ekstremt krevende og konkurranseutsatt utdanning med 120% innsats hele tiden. En liten feil kan tilgis, men to er rett ut.I den forbindelse er det noen land som har dårlige screeningsystemer og lav anseelse. Men Norge og Danmark er nok ikke blant disse...

 

Selvfølgelig vil de land som kjøper F-35 bli prioritert på en eller annen måte, men noe automatikk er det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Det förvånar mig lite att Norge inte verkar ha mycket att säga till om i frågan. Jag trodde/antog att Norge helt sonika köpte in utbildningen, och man helt enkelt bara betalade för vad man ville ha, men det är alltså USA som bestämmer hur många Norska piloter per år som skall utbildas, och Norge har bara att acceptera (i princip).

 

Tala om att sitta i knät på leverantören... Skulle trott att Norge ville ha lite mer kontroll än så. Jaja, man lär så länge man lever.

Det ger mig kalla kårar inför det faktum att jag tror att svensk militär pilotutbildning kanske ligger i farozonen för att sparas bort. Det vore otroligt pinsamt om Sverige inte hade sin egen utbilding av stridspiloter.

Link to comment
Share on other sites

 

Det förvånar mig lite att Norge inte verkar ha mycket att säga till om i frågan. Jag trodde/antog att Norge helt sonika köpte in utbildningen, och man helt enkelt bara betalade för vad man ville ha, men det är alltså USA som bestämmer hur många Norska piloter per år som skall utbildas, och Norge har bara att acceptera (i princip).

 

Tala om att sitta i knät på leverantören... Skulle trott att Norge ville ha lite mer kontroll än så. Jaja, man lär så länge man lever.

Det ger mig kalla kårar inför det faktum att jag tror att svensk militär pilotutbildning kanske ligger i farozonen för att sparas bort. Det vore otroligt pinsamt om Sverige inte hade sin egen utbilding av stridspiloter.

 

 

Det sker ju redan med helikopterförarna, som utbildas i Tyskland.

Själv ser jag inget problem med att grundläggande flygutbildning görs utomlands.

De viktigare stegen i utbildningen, såsom inflygning på Gripen och den taktiska utbildningen borde väl förvisso genomföras i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det er en misforståelse å tro at kjøpet av F-35 er direkte linket til pilotudannelsen. De amerikanske pilotskolene er egne programmer som virker både i regi av NATO og USAF/USN og US ARMY. Ofte er det slik at det eksisterer en statlig rammavtale som gir tilgang til programmene, men det er de deltagende land som selv kjøper et antall plasser ut fra hvor mange som tilbys hvert år ut fra budsjettmessige hensyn. Innenfor dette igjen finnes det kvotesystemer med friplasser andre kan konkurreres om.

I vurderingsgrunnlaget til hvem som får x antall elever inngår en rekke faktorer hvor bl.a tidligere erfaringer med landet, hvor godt elevmaterialet er og hvilke sikkerhetspolitiske føringer som til enhver tid gjelder veier tungt. Land i Midt-Østen kan f.eks bli prioritert selv om de sender crappy piloter.En ting som er vært å huske på er at dette er en ekstremt krevende og konkurranseutsatt utdanning med 120% innsats hele tiden. En liten feil kan tilgis, men to er rett ut.I den forbindelse er det noen land som har dårlige screeningsystemer og lav anseelse. Men Norge og Danmark er nok ikke blant disse...

 

Selvfølgelig vil de land som kjøper F-35 bli prioritert på en eller annen måte, men noe automatikk er det neppe.

 

Jag får inte riktigt ihop det att olika nationer själva köper ett antal utbildningsplatser med att Norges kvot nu ska dras ned till två platser. Det lät ju inte som om det var Norges beslut.

 

Och självklart har detta inte med Norges köp av F-35 att göra. Men Norska politiker verkar fundera på att göra den kopplingen för att sätta lite press på USA om att få fler utbildningsplatser. Och indirekt är det relevant, för Norge lär inte tycka det är så kul att ha köpt ett antal flygplan, och sedan inte ha några piloter.

Vilket är vad artikeln pratar om.

Link to comment
Share on other sites

Jag mnns inte att jag sett denna artikel innan:

 

F-35 Head: Flying Hours 10 Percent Higher than F-16

http://www.defensenews.com/article/20130418/DEFREG02/304180021

 

Att F-35 blir dyrare att flyga än F-16 är kanske inte så förvånande, men det är ändå intressant att få lite siffror. Och var det inte en del bråk om kostnaden för flygtid när Norge räknade på det jämför med Gripen?

Link to comment
Share on other sites

Hm, Jane's hade väl siffror som sa att F-16 var $7000/h och F-35 $21000-31000/h... Rätt stor diff.

jane's rapport var betald av saab. tror du att det inte alls har med resultatet att göra? *retorisk fråga*

 

inte för att jag skulle tro på bogdan heller.

Edited by adam7
Link to comment
Share on other sites

 

Hm, Jane's hade väl siffror som sa att F-16 var $7000/h och F-35 $21000-31000/h... Rätt stor diff.

jane's rapport var betald av saab. tror du att det inte alls har med resultatet att göra? *retorisk fråga*

 

inte för att jag skulle tro på bogdan heller.

 

 

Jag tror iofs inte att Jane's skulle kunna vara extremt fel ute, även om det är betald av SAAB. De fabricerar ju sannolikt inget, däremot är det ju inte så konstigt om SAAB vill betala för att lyfta fram något som man vet att man kommer att vinna.

Link to comment
Share on other sites

 

Hm, Jane's hade väl siffror som sa att F-16 var $7000/h och F-35 $21000-31000/h... Rätt stor diff.

jane's rapport var betald av saab. tror du att det inte alls har med resultatet att göra? *retorisk fråga*

inte för att jag skulle tro på bogdan heller.

Jag tror Jane's skulle ta sjukt bra betalt för att fabricera siffror. Om det skulle komma fram så skulle en av de största auktoriteter inom försvar och militär publikation vara på fallrepet. Jag säger inte att det är omöjligt men...

Jag tror att DaRaven är rätt ute!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

Hm, Jane's hade väl siffror som sa att F-16 var $7000/h och F-35 $21000-31000/h... Rätt stor diff.

jane's rapport var betald av saab. tror du att det inte alls har med resultatet att göra? *retorisk fråga*

inte för att jag skulle tro på bogdan heller.

Jag tror Jane's skulle ta sjukt bra betalt för att fabricera siffror. Om det skulle komma fram så skulle en av de största auktoriteter inom försvar och militär publikation vara på fallrepet. Jag säger inte att det är omöjligt men...

Jag tror att DaRaven är rätt ute!

mig veterligen finns det varken en formel för att räkna priset på flygtimmar eller offentliga siffror för samtliga vapensystems olika kostnadsmoment.

 

att skaffa specialiståsikter som sedermera ska skriva rapporter/utlåtanden är en konst för sig. man ska se till att specialisten lutar åt samma håll som man själv. samtidigt skall man förhandla ett rimligt pris. omvänt, specialisten skall noga överväga att den kan motivera sina slutsatser, mot ett "rimligt" pris. saab har inte köpt grisen i säcken utan något de vet att kommer att stöda marknadsföringen. om specialisten lutar åt fel håll, tar man en annan.

 

jane's har olika uträningar som ingen kan påvisa att är fel eller rätt, då både metodiken och källmaterialet är icke-offentligt.

 

de riktiga siffrorna, såvida man kan komma överens om en gemensam metodik för kalkylen, finns sannolikt någonstans mellan jane's och bogdans siffror.

Edited by adam7
Link to comment
Share on other sites

Er vedlikeholdsprisen 7000$ for nye baseline (A) modeller eller slitte C utgaver? Det er jo en kjent sak at vedlikeholdsutgitene stiger med alder og flytimer, omtrent som for biler. For vår vedkommede tror jeg at utgiftene blir omtrent de samme som de vi har på være 30 år gamle F-16. Slett ikke så verst tatt i betrakning at F-35 er et par kvantespang mer avansert og følgelig legger seg priskurven for avanserte våpensystemer, enten den er eksponensiell eller følger den som ligger 4-5% over den generelle prisstigningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Dutch to purchase 37 Lockheed F-35 fighter planes

 

AMSTERDAM--The Netherlands will purchase 37 F-35 Joint Strike Fighter planes from Lockheed Martin Corp. (LMT), Reuters reports Tuesday citing two sources with knowledge of the matter.

The Dutch Minister of Defense, Jeanine Hennis-Plasschaert, is due to announce the decision later on Tuesday, the report says.

Trenden med färre och färre stridsflygplan verkar hålla i sig. RNAF verkar gå från 68 stycken F-16 till 37 stycken JSF. Ursprungligen skulle de ha 85 stycken JSF.

 

Antalet kan variera beroende på hur styckpriset blir till slut då budgeten ligger fast på 6 miljarder dollar.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Intressant artikel i Vanity Fair om JSF :

 

(In June 2013, Kendall sounded more optimistic during a conference call with me and other journalists: I think all of us are encouraged by the progress were seeing. Its too early to declare a victory; we have a lot of work left to do. But this program is on a much sounder, much more stable footing than it was a year or two ago.)

 

Unfazed by Kendalls change in tone, Charlie insists that technical problems will continue to bedevil the program. You can trace the planes troubles today back to the 20062007 time frame, he explained. The program was at a critical point and Lockheed needed to prove they could meet weight requirements. That, he says, led to a series of risky design decisions. I can tell you, there was nothing they wouldnt do to get through those reviews. They cut corners. And so we are where we are.

 

http://www.vanityfair.com/politics/2013/09/joint-strike-fighter-lockheed-martin Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kostnader kapasiteter og antall enheter varier er ikke så lineært som det nederlanske kjøpet ser ut som.

 

For det første blir det tydligere og tydligere at gapet mellom geopolitiske frontstater og de som ligger bak det nye strategiske dypet blir større og større.Danmark,Nederland,Belgia,GB og Canada blir stadig mer og mer i usynk med Norge, Tyrkia og til og med Hellas når det kommmer til å bygge volum innefor det gamle NATO.Det samme gjelder Tyskland.

 

For det andre selv om antall innkjøpte F-35 er lite i forhold til flyene som de erstatter tilfører det også kapasiteter - helt eller delvis, som du bare finner i plattformer som JSTARS,Rivet Joint,(G)Prowler,Hawkeye og AWACS.På kostnadssiden trekker det ifra, i antall fly legger det til ett x antall maskiner utover det som står på papiret i kontraken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går bra nu.

 

http://www.reuters.com/article/2013/09/27/lockheed-fighter-idUSL2N0HN29Y20130927

 

 

 

UPDATE 1-Pentagon finalizes $7.8 bln in F-35 contracts with Lockheed
Fri, Sep 27 2013
By Andrea Shalal-Esa

WASHINGTON, Sept 27 (Reuters) - The Pentagon on Friday said it had finalized two contracts with Lockheed Martin Corp valued at $7.8 billion for 71 more F-35 fighter jets, citing what it called significant reductions in the cost of the new radar-evading warplane.

The U.S. Defense Department said it signed a $4.4 billion contract for a sixth batch of 36 F-35 aircraft, with the average cost of the planes down 2.5 percent from the previous deal. All but $743 million of that amount had already been awarded to the company under a preliminary contract.

The two sides also signed a $3.4 billion contract for 35 aircraft in a seventh batch, which reflected a 6 percent drop in the average price from the fifth group, it said in a statement.
The Pentagon's F-35 program office said the cost of each F-35 conventional takeoff A-model jet would drop to $98 million in the seventh batch of jets, excluding the engine, from $103 million in the sixth lot. It marks the first time the price of the jet will have dipped below $100 million.

The U.S. government buys the engines directly from Pratt & Whitney, a unit of United Technologies Corp, under a separate contract.

The Pentagon has projected it will spend $392 billion to buy a total of 2,443 stealthy F-35 fighter jets over the next few decades to replace F-16, F-15, F/A-18 and other warplanes used by the U.S. Air Force, Navy and Marine Corps.
The program is years behind schedule and nearly 70 percent over original cost estimates, but U.S. officials said last week the program is now making progress in flight testing, production and long-term operating costs.
Lockheed and the Pentagon announced an agreement in principle for the next 71 jets on July 30. Rear Admiral Randy Mahr, deputy director of the Pentagon's F-35 program office, had told reporters on Wednesday that he expected the contracts to be wrapped up within days.

Lorraine Martin, Lockheed's F-35 program manager, said production costs had declined with each successive lot of jets.

"That's a trend we look forward to continuing as this program moves toward full rate production and operational maturity," Martin said in a statement provided to Reuters.

"Working together with the Joint Program Office, our entire industrial team is focused on delivering the F-35's 5th-generation capabilities to our armed forces and partner nations at a 4th-generation price point," she said.
Industry executives use the phrase fifth-generation to refer to the jet's stealthy coatings and other features that make it nearly invisible to enemy radar.

Lockheed is building three variants of the F-35 for the U.S. military and eight countries that helped fund its development: Britain, Canada, Australia, Turkey, Italy, Norway, Denmark, and the Netherlands.
Israel and Japan have also placed orders for the jets.

The F-35 remains in the running for a 60-jet South Korean fighter competition after Seoul this week rejected a bid by Boeing Co involving its F-15 Silent Eagle fighter jet.
Lockheed's main subcontractors on the program are Northrop Grumman Corp and Britain's BAE Systems Plc.

The Pentagon said the price of the B-model that Lockheed is building for the Marine Corps, would drop to $104 million in the seventh group from $109 million in the sixth. It said the cost of the C-model variant, which will be able to land and take off from aircraft carriers, would drop to $116 million a jet from $120 million in the sixth lot.

The contracts also reduce the government's exposure to cost overruns, according to the Pentagon's statement, with Lockheed agreeing to cover any cost overruns. The government and Lockheed would share returns on a 20-80 split basis if costs come in below target, it said.

The two sides will share equally the costs of all known retrofits needed for the aircraft, while any newly discovered changes could result in higher contract costs, the Pentagon said.
Link to comment
Share on other sites

Pentagon Withholds 5% of Pratt's F135 Earnings

...

 

The Defense Contract Management Agency (DCMA) informed Pratt on Sept. 30 that it will withhold 5% -- the maximum amount allowable under federal regulations -- of all of its billings for the next three lots of F135 engines and a Navy contract related to finding fuel savings for the F-35's propulsion system. The reason is the comapany's inability to comply with the Earned Value Management System (EVMS), a set of protocols used for the Pentagon to oversee the cost, schedule and performance of a contractor's progress on various programs. DCMA audited Pratt in April and has since pulled back the company's certification with the system.

...

länk

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Har det pratats nått om hur den stundande kraschen i USAs ekonomi kommer slå på program som dessa? Man tycker ju att det borde dras rätt hårt i tyglarna när man måste stänga museum mm

 

Jag är inte säker på exakt vilken krasch du syftar på men vad gäller "the government shutdown" (vilket är varför museer m.m. är stängda just nu) så innebär det inga nedskärningar eller indragna medel för militären.

Link to comment
Share on other sites

 

Har det pratats nått om hur den stundande kraschen i USAs ekonomi kommer slå på program som dessa? Man tycker ju att det borde dras rätt hårt i tyglarna när man måste stänga museum mm

 

Jag är inte säker på exakt vilken krasch du syftar på men vad gäller "the government shutdown" (vilket är varför museer m.m. är stängda just nu) så innebär det inga nedskärningar eller indragna medel för militären.

 

 

Det kan bli värre för militären om man inte beslutar att fortsätta låna mer pengar än man någonsin kan betala tillbaka...

 

Förr eller senare blir det en riktigt stor kris i USA, ekonomin är sedan länge ur balans och delar av deras samhälle är otroligt ineffektivt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har det pratats nått om hur den stundande kraschen i USAs ekonomi kommer slå på program som dessa? Man tycker ju att det borde dras rätt hårt i tyglarna när man måste stänga museum mm

 

Jag är inte säker på exakt vilken krasch du syftar på men vad gäller "the government shutdown" (vilket är varför museer m.m. är stängda just nu) så innebär det inga nedskärningar eller indragna medel för militären.

 

 

Det kan bli värre för militären om man inte beslutar att fortsätta låna mer pengar än man någonsin kan betala tillbaka...

 

Förr eller senare blir det en riktigt stor kris i USA, ekonomin är sedan länge ur balans och delar av deras samhälle är otroligt ineffektivt.

 

 

Det sändes en riktigt bra dokumentär i SVT om detta för ett tag sedan, kommer inte ihåg vad den hette men googla FIAT money för hur det här med egen sedelpress fungerar.

 

 

===

aj

 

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...