Jump to content

Danmarks hemliga krig

navyseal

Recommended Posts

Ikväll 2200 på SVT

Dokument utifrån. Dansk dokumentär från 2006. När danska elitstyrkor åkte till Afghanistan för att hjälpa USA i kriget mot terrorismen hyllades de som hjältar. Men vilka order hade de? Och vad gjorde de egentligen? Den prisbelönte filmaren Christoffer Guldbrandsen ger en helt ny bild av den danska insatsen.

Även i SVT1 16/12

Guest koenigsegg88

Kanon bra film! Gav ett nytt perspektiv för mig på både Danmarks politik och krig i Irak. Man blir så sur när man hör att tolkens information inte förs vidare och att han skickas hem tidgare pga. axelskada.

Intressant dokumentär!

Märkligt oklara politiska direktiv (alt. bristfällig politiskt ryggrad att stå för vad som sagts).

Oavsett orsakerna är det klart obra att "fara med osanning" inför folketinget...

Den pressofficeren får nog ingen julbonus...

Att han t.ex. inte förberett C Jægerkorpset bättre måste vara tjänstefel för ngn i hans befattning.

[fritt ur minnet]

ÖvLt Lissner: vi överlämnade - efter ID registrering - fångarna till amerikanerna.

Reporter: Men försvarministern hävdar att inga fångar har tagits av Danska styrkor.

ÖvLt Lissner: Då tog vi inga fångar, jag kan ju inte göra en lögnare av försvarsministern!

Pressofficeren: jag tror det räcker nu...

[/fritt ur minnet]

Intressant dokumentär!

Märkligt oklara politiska direktiv (alt. politiskt ryggrad att stå för vad som sagts).

Oavsett orsakerna är det klart obra att "fara med osanning" inför folketinget...

Den pressofficeren får nog ingen julbonus...

Att han t.ex. inte förberett C Jægerkorpset bättre måste vara tjänstefel för ngn i hans befattning.

[fritt ur minnet]

ÖvLt Lissner: vi överlämnade - efter ID registrering - fångarna till amerikanerna.

Reporter: Men försvarministern hävdar att inga fångar har tagits av Danska styrkor.

ÖvLt Lissner: Då tog vi inga fångar, jag kan ju inte göra en lögnare av försvarsministern!

Pressofficeren: jag tror det räcker nu...

[/fritt ur minnet]

Men förutom det klippet känns det som attd et var en rätt tunn soppa..

Visst det är en intressant sak att de jobbade så tajt med US SOF men ändå.

eller??

Dock intressant att de inte fick nåfon Dansk att ställa upp på bandad intervju medan amerikanerna var desto mer vältaliga...

Men förutom det klippet känns det som attd et var en rätt tunn soppa...//... Visst det är en intressant sak att de jobbade så tajt med US SOF men ändå.
Jag håller inte med.

Om - repeterar OM - danska regeringen farit med osanning alt. medvetet inte berättat "hela sanningen" för de folkvalda tycker jag nog att det är hyfsat allvarligt.

[fördom jag trivs med] Jag vill 'automatiskt' kunna lita på finnar, danskar och norrmän även i fortsättningen [/fördom jag trivs med]

Dock intressant att de inte fick nåfon Dansk att ställa upp på bandad intervju medan amerikanerna var desto mer vältaliga...
Nja, en gjorde ju det...

Vilket enligt min åsikt är långt mer förvånande!

Tragiskt att Tolken farit så illa för att - iaf som det verkar - haft *stake* nog att följa sitt samvete.

• 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...