Jump to content

ett öde värre än döden


Recommended Posts

okej, nu har jag ringt och de sa att det är för att jag har ett synfel som skulle ha tat bort mig på mönsrtingen, därför är det ingen ide att ens låta mig göra resten

 

vadjag vet så finns det inget sätt att träna bort ett synfel, så det enda jag kan komma på är att ljuga och säga att det är bar och sen ha på kontaktlinser på syntestet

 

Är det ett svårt synfel?

 

Tänker du skriva brev till PV? Du har ju inget att förlora på att skicka iväg ett fint och välformulerat brev..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vadjag vet så finns det inget sätt att träna bort ett synfel, så det enda jag kan komma på är att ljuga och säga att det är bar och sen ha på kontaktlinser på syntestet

 

Problemet där är att de som standard brukar kolla så man inte fuskar och har linser även om man säger att man inte har nått fel på synen (de gjorde så när jag mönstrade i Uppsala iallafall).

 

 

Stämmer det jag har hört om att dom har nån speciell maskin som läser av hornhinnan för att upptäcka linser och andra fel?

Link to comment
Share on other sites

vadjag vet så finns det inget sätt att träna bort ett synfel, så det enda jag kan komma på är att ljuga och säga att det är bar och sen ha på kontaktlinser på syntestet

 

Problemet där är att de som standard brukar kolla så man inte fuskar och har linser även om man säger att man inte har nått fel på synen (de gjorde så när jag mönstrade i Uppsala iallafall).

 

 

Stämmer det jag har hört om att dom har nån speciell maskin som läser av hornhinnan för att upptäcka linser och andra fel?

Haha. Nä det har dom inte. Det är inte särskilt svårt att se om en person bär linser. Bara att kolla i ögonen på honom så kommer man se kanten på linsen om han bär några.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte fullgod syn med glasögon eller linser? Jag kommer inte ihåg hur synfrågan var formulerad, men jag ställde frågan till min optiker som på rak arm sade att jag skulle kryssa i ett positivt svar. Så om du har fullgod syn med glasögon eller linser så borde det inte vara problem, du kan ha missuppfattat frågan, eller har du skrivit dit något extra om din syn?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sandström
Har du inte fullgod syn med glasögon eller linser? Jag kommer inte ihåg hur synfrågan var formulerad, men jag ställde frågan till min optiker som på rak arm sade att jag skulle kryssa i ett positivt svar. Så om du har fullgod syn med glasögon eller linser så borde det inte vara problem, du kan ha missuppfattat frågan, eller har du skrivit dit något extra om din syn?

 

Ja med tanke på att dom fortfarande har kvar den ofantliga listan med tjänster som enbart kräver Syn 1.0 med korrektion så kan jag inte tänka mig att dom skaver bort alla med dålig syn...

Edited by Sandström
Link to comment
Share on other sites

Har du inte fullgod syn med glasögon eller linser? Jag kommer inte ihåg hur synfrågan var formulerad, men jag ställde frågan till min optiker som på rak arm sade att jag skulle kryssa i ett positivt svar. Så om du har fullgod syn med glasögon eller linser så borde det inte vara problem, du kan ha missuppfattat frågan, eller har du skrivit dit något extra om din syn?

 

jag har 0.5 utan glasögon, men det det enda det påverkar är konturer på långt håll, så det ENDA jag egentligen har problem med är just bokstäver

 

menar du att jag ska säga det och att med glasögon så är det bra?

det är alltid värt ett försök

Link to comment
Share on other sites

Har du inte fullgod syn med glasögon eller linser? Jag kommer inte ihåg hur synfrågan var formulerad, men jag ställde frågan till min optiker som på rak arm sade att jag skulle kryssa i ett positivt svar. Så om du har fullgod syn med glasögon eller linser så borde det inte vara problem, du kan ha missuppfattat frågan, eller har du skrivit dit något extra om din syn?

 

jag har 0.5 utan glasögon, men det det enda det påverkar är konturer på långt håll, så det ENDA jag egentligen har problem med är just bokstäver

 

menar du att jag ska säga det och att med glasögon så är det bra?

det är alltid värt ett försök

 

För b syn krävs

 

0.8 Utan korrektion ett öga, 1.0 med

0.3 Utan korrektion 0.8 med.

 

För C-Syn räcker 0.5 på det dåliga ögat korrigerat.

 

(En som bråkat, pratat, mailat, skickat brev till pliktverket om min syn för att få min absoluta vilja igenom! Men det är en annan historia just nu :P)

Link to comment
Share on other sites

Har du inte fullgod syn med glasögon eller linser? Jag kommer inte ihåg hur synfrågan var formulerad, men jag ställde frågan till min optiker som på rak arm sade att jag skulle kryssa i ett positivt svar. Så om du har fullgod syn med glasögon eller linser så borde det inte vara problem, du kan ha missuppfattat frågan, eller har du skrivit dit något extra om din syn?

 

jag har 0.5 utan glasögon, men det det enda det påverkar är konturer på långt håll, så det ENDA jag egentligen har problem med är just bokstäver

 

menar du att jag ska säga det och att med glasögon så är det bra?

det är alltid värt ett försök

Om din syn är fullgod med glasögon så finns det ingen anledning jag kan se till att de borde ha avskrivit dig. Skriv till dem att du har fullgod syn med glasögon och att du måste ha fyllt i fel, så borde det ordna sig.

Link to comment
Share on other sites

Det har sagts förr här och i många andra poster. Världen går inte under och tycker man att det inte finns något annat så är man inte rätt klientel från början, att vara anpassningsbar är nyckeln till allt!!.

 

Försvarsmakten är inte vad det varit tidigare under invasionsförsvarets tid med en plats för alla. Försvarsmakten utbildar det antal man har behov av och finns till för att både kunna operera internationellt och teritoriellt vid väpnat angrepp och fredsbevarande.

 

Jag tycker synd om alla som inte kommer att få göra GU men det finns alternativ, hemvärnet och andra frivilligutbildningar där man ej behöver ha gjort GU exempelvis.

 

Ett forum där man kan fortsätta gnälla i ämnet :)

Link to comment
Share on other sites

Det har sagts förr här och i många andra poster. Världen går inte under och tycker man att det inte finns något annat så är man inte rätt klientel från början, att vara anpassningsbar är nyckeln till allt!!.

 

Försvarsmakten är inte vad det varit tidigare under invasionsförsvarets tid med en plats för alla. Försvarsmakten utbildar det antal man har behov av och finns till för att både kunna operera internationellt och teritoriellt vid väpnat angrepp och fredsbevarande.

 

Jag tycker synd om alla som inte kommer att få göra GU men det finns alternativ, hemvärnet och andra frivilligutbildningar där man ej behöver ha gjort GU exempelvis.

 

Ett forum där man kan fortsätta gnälla i ämnet :blink:

 

 

Det jävliga är att man har vuxit upp med den gamla invasionsförsvars-synen, och när man själv ska mönstra så är man i brytningszonen till det nya insatsförsvaret...

Kommande generationer kommer i sin tur att uppfostras till att förstå att insatsförsvaret inte är lika omfattande som invasionsförsvaret var och kommer då inte att bli lika förvånade om dom möter motstånd/får frisedel vid mönstringen... :P

 

...Om man nu kommer att ha allmän värnplikt i framtiden? vem vet? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det jävliga är att man har vuxit upp med den gamla invasionsförsvars-synen, och när man själv ska mönstra så är man i brytningszonen till det nya insatsförsvaret...

Kommande generationer kommer i sin tur att uppfostras till att förstå att insatsförsvaret inte är lika omfattande som invasionsförsvaret var och kommer då inte att bli lika förvånade om dom möter motstånd/får frisedel vid mönstringen... :P

 

...Om man nu kommer att ha allmän värnplikt i framtiden? vem vet? :)

 

Det bästa vore väl att låta folk söka till lumpen, då skulle man få de mest motiverade.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa vore väl att låta folk söka till lumpen, då skulle man få de mest motiverade.

 

De mest motiverade men inte mest LÄMPADE. Lee Harvey Oswald (han som sköt JFK) var säkert jättemotiverad när han tog värvning i USMC men uppenbarligen inte den mest lämpade att lära sig hantera vapen etc. :)

Link to comment
Share on other sites

De mest motiverade men inte mest LÄMPADE. Lee Harvey Oswald (han som sköt JFK) var säkert jättemotiverad när han tog värvning i USMC men uppenbarligen inte den mest lämpade att lära sig hantera vapen etc. :baskerFN:

 

 

(om det nu var han... :happy: )

Link to comment
Share on other sites

Det bästa vore väl att låta folk söka till lumpen, då skulle man få de mest motiverade.

 

De mest motiverade men inte mest LÄMPADE. Lee Harvey Oswald (han som sköt JFK) var säkert jättemotiverad när han tog värvning i USMC men uppenbarligen inte den mest lämpade att lära sig hantera vapen etc. :D

 

Om det nu var han som sköt JFK under de förutsättningar som anges så tycker i varje fall jag att han var lämplig att vidareutbilda. :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
okej, nu har jag pratat med optikern och hon sa att det till och med hade blivit sämre, så jag har nog ingen jävla chans därför skiter jag i det nu och föröker igen nästa år

Fan va surt :(

 

Ni som säger att killen borde satsa på andra nöjen i livet. Varför? Detta kanske är hans största nöje eller han kanske t om har ett mål med det militära. Satsa själv på andra nöjen

Link to comment
Share on other sites

okej, nu har jag pratat med optikern och hon sa att det till och med hade blivit sämre, så jag har nog ingen jävla chans därför skiter jag i det nu och föröker igen nästa år

Fan va surt :(

 

Ni som säger att killen borde satsa på andra nöjen i livet. Varför? Detta kanske är hans största nöje eller han kanske t om har ett mål med det militära. Satsa själv på andra nöjen

 

Man ska komma ihåg att värnplikten inte är en rättighet. Vissa av oss har haft turen att bli uttagna, andra inte.

Link to comment
Share on other sites

Turen är primär. Hur ska de veta att du har rätta förutsättningar när du får kallelse till mönstring?

Genom urval tar man bort de som antingen inte vill göra GU eller de som inte är lämpade av annan anledning. Klart att det finns vissa som har de rätta fysiska förutsättningarna i kombination med önskvärd psykologisk profil som inte vill göra vpl och därmed inte får. Men annars så har Pliktverket viss koll faktiskt.

 

dagarna får 72 000 killar födda 1989 eller tidigare besked om Pliktverket planerar kalla dem till mönstring eller inte under 2007. Cirka 25 000 av dem kommer att få mönstra. Och mindre än 5 000 får göra lumpen.

 

Budskapen i breven fördelar sig enligt följande:

 

25 000* får besked om att Pliktverket kan komma att kalla dem till mönstring under 2007. Slutligt besked får de först nästa år.

 

27 000* får beslut om att de inte kommer att kallas till mönstring. Besluten grundar sig på de uppgifter killarna lämnat i Pliktverkets lämplighetsundersökning inför mönstring där de fått svara på frågor om sin hälsa.

 

De som på grund av resultatet i Pliktverkets lämplighetsundersökning fått ett beslut om att inte få mönstra kan tyvärr inte få sitt ärende prövat igen. Anledningen är att Pliktverket inte bedömer dessa som bäst lämpade att göra lumpen.

 

6 000* får besked om att de under 2007 kommer att få göra om Pliktverkets lämplighetsundersökning inför mönstring (via ett frågeformuär på papper eller på webben), eftersom de slutar gymnasiet först 2009 eller senare. Det innebär att de kan mönstra tidigast 2008. Anledningen är att mönstring ska ske så sent som möjligt inför en eventuell inryckning.

 

14 000* får besked om att de inte kommer att kallas till mönstring, då de saknar behörighet till gymnasieskolans nationella program. Av dessa saknar Pliktverket för närvarande uppgifter om cirka 4 400 och deras eventuella behörighet till gymnasieskolan, varför en del besked kan uppfattas som felaktiga.

Jag ser ingen tomboladragning i kallelsen till mönstringen maa det ovanstående. Förutom de som fått breven blir alla kallade.

 

Sedan kommer mönstringen:

Mönstringen består av medicinska, psykologiska och teoretiska tester som du genomför i ett antal olika steg.

 

Ordningen på testerna variera och det är inte säkert att du gör alla tester och undersökningar. Om det visar sig att du inte uppfyller minimikravet i någon del av testerna, exempelvis vid synundersökningen, kan du få avbryta mönstringen.

 

Mönstring i flera steg

 

Mönstringen består av följande steg:

upprop

inskrivningsprov

genomgång av din hälsodeklaration och sjukdomshistoria med en sjuksköterska

medicinska undersökningar

jägartest

bedömning av dina förutsättningar att göra lumpen med en psykolog

läkarundersökning, allmän hälsokontroll

inskrivning

De medicinska undersökningarna sker i olika steg:

 

basundersökningar: hörselprov, synundersökning, färgseendetest, vikt och längdmätning samt uppskattning av muskelkapacitet och fysisk arbetskapacitet

tilläggsundersökningar: blodtrycksmätning, EKG, arbetsprov (cykeltest) och muskelprov

Basundersökningarna får de flesta göra. Om läkaren vid läkarundersökningen bedömer att du har fysiska förutsättningar att klara lumpen får du även göra tilläggsundersökningarna.

 

Mönstringsförrättaren beslutar vid inskrivningssamtalet om du ska göra jägartestet.

Här fattar en person beslut på vad du visat upp och är således kanske till viss del subjektivt men det är grundat på omfattande erfarenhet.

 

Men TUR? Icke.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Man ska komma ihåg att värnplikten inte är en rättighet. Vissa av oss har haft turen att bli uttagna, andra inte.

Turen är sekundär, rätta förutsättningar är det primära.

 

/K

Håller med Krook.

Tur är sekundärt.

Det är de som är skickligast som har mest tur.

Om du lyckas komma till exempelvis mönstringen och får den tjänst du vill ha så beror det på skicklighet. Du vet vad du vill, har/letar upp/bygger upp de rätta förutsättningarna för att det skall gå bra när du väl är där. Då och först då kan turen komma. Om ni är 2 lika skickliga som gör ett lika bra resultat och vill ha samma befattning men det bara finns en plats och den tillsätts genom lottdragning och du vinner. Då har du tur, men vägen fram tills det att du "har tur" bygger på hårt och målmedvetet arbete.

 

Mina points.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Krook.

Tur är sekundärt.

Det är de som är skickligast som har mest tur.

Om du lyckas komma till exempelvis mönstringen och får den tjänst du vill ha så beror det på skicklighet. Du vet vad du vill, har/letar upp/bygger upp de rätta förutsättningarna för att det skall gå bra när du väl är där. Då och först då kan turen komma. Om ni är 2 lika skickliga som gör ett lika bra resultat och vill ha samma befattning men det bara finns en plats och den tillsätts genom lottdragning och du vinner. Då har du tur, men vägen fram tills det att du "har tur" bygger på hårt och målmedvetet arbete.

 

Mina points.

 

Om du ens får mönstra och en som har bättre förutsättningar inte fick mönstra pga felaktiga uppgifter t ex IG i något kärnämne i grundskolan. Är inte det tur respektive otur då?

Link to comment
Share on other sites

Man ska komma ihåg att värnplikten inte är en rättighet. Vissa av oss har haft turen att bli uttagna, andra inte.

Turen är sekundär, rätta förutsättningar är det primära.

 

/K

Håller med Krook.

Tur är sekundärt.

Det är de som är skickligast som har mest tur.

Om du lyckas komma till exempelvis mönstringen och får den tjänst du vill ha så beror det på skicklighet. Du vet vad du vill, har/letar upp/bygger upp de rätta förutsättningarna för att det skall gå bra när du väl är där. Då och först då kan turen komma. Om ni är 2 lika skickliga som gör ett lika bra resultat och vill ha samma befattning men det bara finns en plats och den tillsätts genom lottdragning och du vinner. Då har du tur, men vägen fram tills det att du "har tur" bygger på hårt och målmedvetet arbete.

 

Mina points.

 

Jag håller med ovanstående talare, men har alla de skickligaste/bästa/bäst lämpade personer mest tur? Deras vilja går väl i sådana fall igenom pga. att de just är skickliga inte för att de har tur?

Jag har dock en kompis som har alla de rätta förutsättningarna och viljan att göra lumpen men som ändå har fått besked om att Pliktverket inte kommer att kalla honom till mönstring. Han har ju inte direkt tur, snarare otur!

Link to comment
Share on other sites

Om du ens får mönstra och en som har bättre förutsättningar inte fick mönstra pga felaktiga uppgifter t ex IG i något kärnämne i grundskolan. Är inte det tur respektive otur då?

 

Tycker du man är bättre lämpad ifall man har IG i ett kärnämne? Försvarsmakten efterfrågar "hjärnmuskler" lika mycket som "vanliga muskler". Betygen säger faktiskt en hel del om personen inlärningsförmåga osv.

 

Sen visst så kan man råka få IG av olika anledningar men får det inte av misstag, får man IG så är det nåt som är på tok. Så vad man ha för betyg det anser jag inte ha med tur eller otur att göra.

 

För övrigt tycker jag Heiho sammanfattade situationen ganska bra! Alla bra lag i sporter har tur, samtidigt som de sämre lagen alltid har otur, fakta.

Link to comment
Share on other sites

Om du ens får mönstra och en som har bättre förutsättningar inte fick mönstra pga felaktiga uppgifter t ex IG i något kärnämne i grundskolan. Är inte det tur respektive otur då?

 

Tycker du man är bättre lämpad ifall man har IG i ett kärnämne? Försvarsmakten efterfrågar "hjärnmuskler" lika mycket som "vanliga muskler". Betygen säger faktiskt en hel del om personen inlärningsförmåga osv.

 

Sen visst så kan man råka få IG av olika anledningar men får det inte av misstag, får man IG så är det nåt som är på tok. Så vad man ha för betyg det anser jag inte ha med tur eller otur att göra.

 

För övrigt tycker jag Heiho sammanfattade situationen ganska bra! Alla bra lag i sporter har tur, samtidigt som de sämre lagen alltid har otur, fakta.

 

Läste du vad jag skrev eller? Med felaktiga uppgifter menar jag att jag inte fick IG i något ämne därför var det bara en bortförklaring från pliktverkets sida

Link to comment
Share on other sites

Ni som säger att killen borde satsa på andra nöjen i livet. Varför? Detta kanske är hans största nöje eller han kanske t om har ett mål med det militära. Satsa själv på andra nöjen

Du har missuppfattat hela tråden? Killen ber om råd vad han kan göra; en majoritet säger att hans chanser inte är så stora och de uppmuntrar honom och säger att det finns andra nöjen med livet. Så jag tycker inte du ska anklaga de andra i tråden som försöker göra killen en tjänst. Ibland är sanningen inte den man vill höra men man får gå vidare och hitta andra stigar.

 

Läste du vad jag skrev eller? Med felaktiga uppgifter menar jag att jag inte fick IG i något ämne därför var det bara en bortförklaring från pliktverkets sida

 

Jag läste vad du skrev, och de va också allt jag läste. Hur ska jag kunna veta vad du menar med "felaktiga uppgifter"? Det har ska du inte ta som kritisk (eller jo det bör du, konstruktiv kritik) jag vet inte om du va trött när du skrev det men folk kan inte gissa sig fram till vad du vill få fram. Du måste förklara dina tankar utförligt för att ge oss andra en chans att förstå som inte kan läsa dina tankar.

 

Så nähä om inte du fick IG nåt ämne, utan att de bara va en bortförklaring från PV:s sida. Vad

försökte de bortförklara? Var det någon som inte fick mönstra och fick som anledning att han hade IG i ett grundämne, trots att personen i fråga inte hade det? I sånna fall är min åsikt att pliktverket gör fel.

 

Men jag förstår fortfarande inte vad du vill få fram, kalla mig dum...?

Link to comment
Share on other sites

Ni som säger att killen borde satsa på andra nöjen i livet. Varför? Detta kanske är hans största nöje eller han kanske t om har ett mål med det militära. Satsa själv på andra nöjen

Du har missuppfattat hela tråden? Killen ber om råd vad han kan göra; en majoritet säger att hans chanser inte är så stora och de uppmuntrar honom och säger att det finns andra nöjen med livet. Så jag tycker inte du ska anklaga de andra i tråden som försöker göra killen en tjänst. Ibland är sanningen inte den man vill höra men man får gå vidare och hitta andra stigar.

 

Läste du vad jag skrev eller? Med felaktiga uppgifter menar jag att jag inte fick IG i något ämne därför var det bara en bortförklaring från pliktverkets sida

 

Jag läste vad du skrev, och de va också allt jag läste. Hur ska jag kunna veta vad du menar med "felaktiga uppgifter"? Det har ska du inte ta som kritisk (eller jo det bör du, konstruktiv kritik) jag vet inte om du va trött när du skrev det men folk kan inte gissa sig fram till vad du vill få fram. Du måste förklara dina tankar utförligt för att ge oss andra en chans att förstå som inte kan läsa dina tankar.

 

Så nähä om inte du fick IG nåt ämne, utan att de bara va en bortförklaring från PV:s sida. Vad

försökte de bortförklara? Var det någon som inte fick mönstra och fick som anledning att han hade IG i ett grundämne, trots att personen i fråga inte hade det? I sånna fall är min åsikt att pliktverket gör fel.

 

Men jag förstår fortfarande inte vad du vill få fram, kalla mig dum...?

 

Ta det inte så! Jag tyckte bara att "felaktiga uppgifter" borde förklara vad jag menade (bara kortare mening).

 

 

Glömde svara.

Detta är ett antagande.

Det känns som att pliktverker bortkörklarar sig på betygen när de egentligen inte orkar göra riktiga efterforskningar. Jag förstår ju lite varför om de har halverat staben till hälften!

Link to comment
Share on other sites

Ni som säger att killen borde satsa på andra nöjen i livet. Varför? Detta kanske är hans största nöje eller han kanske t om har ett mål med det militära. Satsa själv på andra nöjen

Du har missuppfattat hela tråden? Killen ber om råd vad han kan göra; en majoritet säger att hans chanser inte är så stora och de uppmuntrar honom och säger att det finns andra nöjen med livet. Så jag tycker inte du ska anklaga de andra i tråden som försöker göra killen en tjänst. Ibland är sanningen inte den man vill höra men man får gå vidare och hitta andra stigar.

 

Läste du vad jag skrev eller? Med felaktiga uppgifter menar jag att jag inte fick IG i något ämne därför var det bara en bortförklaring från pliktverkets sida

 

Jag läste vad du skrev, och de va också allt jag läste. Hur ska jag kunna veta vad du menar med "felaktiga uppgifter"? Det har ska du inte ta som kritisk (eller jo det bör du, konstruktiv kritik) jag vet inte om du va trött när du skrev det men folk kan inte gissa sig fram till vad du vill få fram. Du måste förklara dina tankar utförligt för att ge oss andra en chans att förstå som inte kan läsa dina tankar.

 

Så nähä om inte du fick IG nåt ämne, utan att de bara va en bortförklaring från PV:s sida. Vad

försökte de bortförklara? Var det någon som inte fick mönstra och fick som anledning att han hade IG i ett grundämne, trots att personen i fråga inte hade det? I sånna fall är min åsikt att pliktverket gör fel.

 

Men jag förstår fortfarande inte vad du vill få fram, kalla mig dum...?

 

Ta det inte så! Jag tyckte bara att "felaktiga uppgifter" borde förklara vad jag menade (bara kortare mening).

 

 

Glömde svara.

Detta är ett antagande.

Det känns som att pliktverker bortkörklarar sig på betygen när de egentligen inte orkar göra riktiga efterforskningar. Jag förstår ju lite varför om de har halverat staben till hälften!

 

Varför skulle PV behöva bortförklara sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag tog det inte så, men att vara tydlig är A och O om man vill få fram sin mening.

 

Jag vet inte hur det fungerar med det nya mönstringssystemet men jag antar att man bifogar sina betyg?

I sånna fall tycker iaf Jag att det är okej att man sorterar bort folk med "sämre" betyg. Betygen säger en hel del om personen. Inlärningsförmåga, självdiciplin osv. Så visst är det lätt att inte kalla folk med sämre betyg, men tänk dig själv om du ska sortera bort 50k av 75k och de 25k mest lämpade ska mönstra och av de endast 5k bli inskrivna för värnplikt så är det klart att de tar varje chans de kan att neka folk.

 

Det tror jag alla har upplevt som mönstrat nu på senare tid att folk försvinner fort på mönstringen (när de sämst lämpade inte ska behöva mönstra längre kanske alla kommer fölfölja mönstringen hela vägen till IF?). Av de kompisar jag mönstrade tillsammans med var det bara jag och en till som fortfarande va kvar efter provet och läkarn, konstigt. I min klass är vi 6 stycken som har blivit inskrivna av 15 killar, känns som en hög siffra.

 

Iaf för att gå tillbaka till topicien, ett öde värre än döden? Nej det tycker jag inte... om man definerar livet som att göra lumpen så borde men öppna ögonen för allt annat!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...