Jump to content

ett öde värre än döden

Recommended Posts

nu är det så här att jag har varit intresserad i försvaret länge.

jag hade hoppats på att få göra lumpen, för att sen göra utlandstjänst och om jag hade tur tänkte jag till och med skaffa en fast karriär inom försvaret, allt det skrev jag på mönstringslappen.

MEN nu har jag fått ett brev av Pliktverket som av på grund av "de hälsouppgifter som jag tidigare lämnat i utredningsformuläret innebär att Pliktverket inte kommer kalla mig på mönstring"

och då är hela den planen krossad i små bitar som ett ben efter en truppmina.

nu har jag ingen aning vad för hälsouppgifter som kan få dem att göra så här mot mig, för jag skrev att jag inte har några sjukdomar eller allergier.

hade jag inte klarat mönstringen skulle väl det var okej, men att inte äns få göra det är bara förnedrande, finns det nåt sätt att övertyga de?

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag hade hoppats på att få göra lumpen, för att sen göra utlandstjänst och om jag hade tur tänkte jag till och med skaffa en fast karriär inom försvaret, allt det skrev jag på mönstringslappen.

MEN nu har jag fått ett brev av Pliktverket som av på grund av "de hälsouppgifter som jag tidigare lämnat i utredningsformuläret innebär att Pliktverket inte kommer kalla mig på mönstring"

nu har jag ingen aning vad för hälsouppgifter som kan få dem att göra så här mot mig, för jag skrev att jag inte har några sjukdomar eller allergier.

hade jag inte klarat mönstringen skulle väl det var okej, men att inte äns få göra det är bara förnedrande, finns det nåt sätt att övertyga de?

Vad är problemet? Du har inte vad som krävs och det finns många fler som är betydligt bättre lämpade än vad du är.

Är det inte så att man inte kan överklaga beslutet?
Är det verkligen skrivet i sten? Nog för att det garanterat är uppförsbacke - Varför ska de ompröva beslutet? De har ju redan mönstranden så det räcker och blir över - men omöjligt är det nog inte.

För övrigt instämmer jag med Tikkanen, kontakta PV.

det är det som är jobbigast, det står såhär:

Du kan inte överklaga detta beslut

Enligt 11 kap.4 $* lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt kan detta beslut inte överklagas

$* är ett annat tecken som jag inte vet hur man gör

vad skrev du att du ville ha för tjänstgöring? (lätt-medel-tung)

En nyfiken fråga bara.. Var det du som skrev ungefär likadant på fragbites forum? :D

jag vet inte ens vad fragbites är, och jag kommer nog inte bry mig heller så där har du fel

nu är det så här att...............................j, men att inte äns få göra det är bara förnedrande, finns det nåt sätt att övertyga de?

de frågade inte det nånstans på papperet jag skickade in

Edited by ROB_88

En nyfiken fråga bara.. Var det du som skrev ungefär likadant på fragbites forum? :D

jag vet inte ens vad fragbites är, och jag kommer nog inte bry mig heller så där har du fel

Nej men h0h0, här behöver vi stoppa huvet i kallt vatten innan vi hetsar upp oss.

Det var en fråga, inget påstående..

det är det som är jobbigast, det står såhär:

Du kan inte överklaga detta beslut

Enligt 11 kap.4 $* lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt kan detta beslut inte överklagas

Okej, då fick jag det klarlagt Länk till Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt

En nyfiken fråga bara.. Var det du som skrev ungefär likadant på fragbites forum? :angry:

nu är det så här att...............................j, men att inte äns få göra det är bara förnedrande, finns det nåt sätt att övertyga de?

Hm.... undrar vad du har fått för papper... Jag fick hem en blankett för X antal månader sedan där man själv skulle ange vad man ansåg sig passa till... :D

jag antar att du inte fått internetblanketten?

Beklagligt att det inte gick vägen, jag menar verkligen det. MEN, det finns ett liv utanför försvaret också! Jag har märkt det senaste året att såna här trådar dyker upp titt som tätt och till alla som läser detta: ta vara på den tiden under er skolgång och njut av gymnasieåldern medan det varar. Visst sjutton fattar jag det är knäckande att inte få sin dröm uppfylld, men ryck upp dig/er för bövelen! Att skriva ”ett öde värre än döden” får iaf mig att tvivla på huruvida såna här personer öht är lämpliga för GU.

//Leo

En nyfiken fråga bara.. Var det du som skrev ungefär likadant på fragbites forum? :)

Hm.... undrar vad du har fått för papper... Jag fick hem en blankett för X antal månader sedan där man själv skulle ange vad man ansåg sig passa till... :angry:

jag antar att du inte fått internetblanketten?

ingen internetblankett här, det enda jag har fått är en där de frågar om jag har några sjukdomar/allergier, om jag ska fortsätta plugga och om jag vill göra lumpen. borde jag ha vart nåt mer? :D

Ringde (som jag sagt i en annan tråd) upp pliktverket för att fråga varför det tog sådan tid att få ut mönstringspapprena, och de frågade mig vilken av deras undersökningar jag hade svarat på tidigare under året (om jag över huvud taget fått svara på någon, vilket de undrade först):

"aha, svarade du på internetundersökningen?" "Nä", "Nähä, var det *annan undersökning*?" "Nä, inte den heller", "Nähä, hmm, hälsodeklarationen då?" "Jo, den var det".

Känns bara lite som om mitt förtroende för Pliktverket är ganska lågt just nu, särskilt efter alla deras mängder utav pressmeddelanden och därefter förnekanden att de släppt några pressmeddelandn med mera.

Självklart inget av detta som kan bekräftas från nåt håll; bara vad jag upplevde när jag ringde dem.

Edited by Kaliber600

Börjar bli så långa citat.. :P

ROB_88, det verkar som om vi fått olika blanketter... verkar inte som att PV är något man ska ha alltför stor tillit till....

Ringde (som jag sagt i en annan tråd) upp pliktverket för att fråga varför det tog sådan tid att få ut mönstringspapprena, och de frågade mig vilken av deras undersökningar jag hade svarat på tidigare under året (om jag över huvud taget gjort någon, vilket de undrade först):

"aha, svarade du på internetundersökningen?" "Nä", "Nähä, var det *annan undersökning*?" "Nä, inte den heller", "Nähä, hmm, hälsodeklarationen då?" "Jo, den var det".

Känns bara lite som om mitt förtroende för Pliktverket är ganska lågt just nu, särskilt efter alla deras mängder utav pressmeddelanden och därefter förnekanden att de släppt några pressmeddelandn med mera.

Självklart inget av detta som kan bekräftas från nåt håll; bara vad jag upplevde när jag ringde dem.

Då har dom alltså fått ut internetblanketten till vissa? det här verkar ju helt grötigt... :D

Ska jag vara helt ärlig tror jag du missat den textraden allra längst ner på pappret. Där stod det ngt i stil med "vad skulle du vara intresserad av att göra?". Jag är 99% säker på detta då mitt papper innehöll exakt det du sa + den lilla sista raden. Antagligen så har de trott att du inte var intresserad av lumpen när du inte fyllt i det.

Om du menar § så finns det ju faktiskt en tangent för det (ovanför Tab och till vänster om 1).

Tycker verkligen synd om dig... Om jag varit i dina skor hade jag ringt in till pliktverket (eller bett fassan, han e bra på att prata med sånt folk) och sagt att det inte är något fel på mig att jag är frisk och att det har blivit helt fel. Säga att man vill göra utlandstjänst o bli officer. Är det inget fel på dig så har ju uppenbarligen pliktverket missat någonstans.

Att tycka att en eventuell inställd militärtjänstgöring är "ett öde värre en döden" är väl att ta i lite för mycket. :/

Sök som officer. Du kan alltid ändra dig.

Inse att livet dessutom har viktigare saker att bjuda på än leriga övningsfält och skavsår.

Lycka till!

Liten reflektion:

Efter att ha läst inlägg i några liknande trådar så har jag noterat att alla som skriver att "missad militärtjänst är inte hela världen"/"sluta gnäll du är för kass"/"det finns annat att göra" redan har genomfört eller genomför värnplikten, och således har sitt på det torra.

Det är kanske bara jag men jag tycker det är lågt av er att göra så. Var glada för att ni har fått göra lumpen, och sluta hacka ner på de som inte får.

fråga till ROB88:

Du har alltså fått hem en blankett innan ditt besked om mönstring? Känns lite klurigt med tanke på att du är 88a, eller ligger du ett år "efter" i skolan?

Jag fick hem en hälsoblankett att fylla i och skicka in med samma brev som min mönstringskallelse låg i.

Det är kanske bara jag men jag tycker det är lågt av er att göra så. Var glada för att ni har fått göra lumpen, och sluta hacka ner på de som inte får.

Det handlar väl inte om att "hacka ner"? Utan om att försöka få ROB_88 att inse att det inte är jordens undergång, även om det kanske känns så just nu. Visst, jag har gjort GU och hade jag fått frisedel så hade jag inte blivit särskilt lycklig. Men med tiden så lär man sig att det inte alltid blir som man vill, och då är det bara att bita ihop och fortsätta. Alternativet är ju att älta något som man ändå inte kan göra någonting åt.

Som sagt: Jobbigt läge, om du har fyllt i att du är fullt frisk kan jag tycka att det är lite konstigt.

Vilket papper är det du har fyllt i? Den där man ska skriva om man slutar (gymnasie)studierna 2008 eller senare samt sjukdomar och åkommor som verkligen försvårar för en eller är det ett annat?

För du är väl 88 och ska således tas ut med det "gamla" systemet eller?

Ska jag vara helt ärlig tror jag du missat den textraden allra längst ner på pappret. Där stod det ngt i stil med "vad skulle du vara intresserad av att göra?". Jag är 99% säker på detta då mitt papper innehöll exakt det du sa + den lilla sista raden. Antagligen så har de trott att du inte var intresserad av lumpen när du inte fyllt i det.

nej, det var faktiskt ingen sån textrad, var det det så skulle jag ha sett den

Liten reflektion:

fråga till ROB88:

Du har alltså fått hem en blankett innan ditt besked om mönstring? Känns lite klurigt med tanke på att du är 88a, eller ligger du ett år "efter" i skolan?

Jag fick hem en hälsoblankett att fylla i och skicka in med samma brev som min mönstringskallelse låg i.

ja, jag är ett år efter, först gick jag ett år Hotell och restaurang, sen bytte jag till Handelsprogrammet

om jag inte minns helt fel så fick jag först ett papper nångång 2005 bör det va där de bara frågade väldigt kort om jag hade nåt som skulle hindra (förlängd skola eller nån sjukdom) jag skrev att jag skulle göra gymnasiet lite längre än vanligt

sen fick jag ett längre brev 2006 på 2 sidor där man skulle fylla i pers.nummer om man har nån sjukdom samt motivering till varför man vill göra/inte vill göra lumpen, och sen dess har jag inte skrivit på nånting

och jag vet att titeln på tråden var lite överdriven men jag var så jävla sur så det var det första jag tänkte på :/

De enda som vet varför du inte får mönstra är ju pliktverket. Så visst kan du bitcha om det här, men om du vill ha reda på varför så finns det bara en sak att göra. Ta och kontakta dem och fråga varför du inte får mönstra. Sedan är det vanligt folk som jobbar där, de kan faktisk göra fel de också.