Jump to content

Absint-myternas dryck?

C 2.a pjäs

Recommended Posts

I en jakttidning har en skribent mycket målande beskrivit drycken absint, och hur den när den sätts fram på bordet drar igång allsköns skrönor. Dels beroende på den icke alls föraktfulla alkoholhalten som i artikeln sägs uppgå till 68% och säkert dels för att det finns rejält med myter kring drycken. Båda skälen kan väl i sig motivera ett inköp av en flaska (nr 762(!) på bolaget, 356 spänn), men går det att dricka? Eller blir det bara en kul grej att prova och sedan blir flaskan stående? Och hur dricks den? Som snaps, on the rocks eller med sockerdricka i dundergrogg?

Jag är helt klart frestad att prova, och tydligen ska drycken förbjudits 1915 i Frankrike pga av dess giftiga innehåll av bl. a bolmört. Är det fler som kan skrönor, myter eller obestridliga sanningar kring dricken så, by all means, dela mer er.

Skål!

När jag vara nere på Rhodos 2003 med några polare och badade i sprit (bokstavligen) så fick min polare mardrömmar eller hallucinationer eller vad man ska kallat det. Han skrek i hotellägenheten och trodde att han blev våldtagen av en tjej som gick i hans klass i gymnasiet. Detta efter en kväll med absinth. Vi drack en "specialare" som kallades [skånska]Dåååpe shååått[/skånska], Alltså Doppe Shot. Tror det va 50/50 Stroh Rom 80% samt Absinth. Det roliga med den här shoten va att man skulle doppa pek samt långfingret ner i shotglaset. Sätta dom mot munnen och dra in "aerosolen" mha djupt andetag. Kändes som om man fick lungemfysem, men kul va det ;D

Vet inte om det berodde på absinthen, antagligen inte, men jag har aldrig varit med om liknande beteende hos den killen på fyllan/i sömnen.

jag drack en shot som det va 50% absint å 50% after shock så sattae de eld på shoten å så fick man dra i sig de hela via sugrör. blev en del sånna shots men varken jag eller mina polare fick nåra hallucinationer. men full blev man ju :lol:

Min personliga erfarenhet av absint är att det är inte gott och det är stark. Har delat en flaska med min kusin under ett besök i Schweiz. denna absint var ingalunda den mer hälsosamma utan hemkokt av killens kemilärare enligt det gamla sättet. Sov jävligt illa den natten, men det berodde nog på det lite överdrivna alkoholintaget. Inga ormar i flanellen eller monster i tapeten alltså. :lol:

Drickes antingen med vatten eller rent med ett par teskedar socker i. Smakar lika jävligt vilket som.

Har även blivit bjuden på det ett antal gågner den senaste tiden. Mitt råd är att inte köpa det utan att ha provat en 4:a på närmaste bar... Du blir deffinitivt besviken.

/martinator

Riktig 80% stroh rom eller 68% (eller vad det nu var) absinth säljs inte på bolaget utan man får vända sig mot våra vänner i öst vid någon lämplig kryssning kanske. Det river till när man dricker men mycket värre än så är det inte, det beror väl o andra sidan på mängden. Dunkar man ned en hel flaska är det väl klart att det skiter sig på ett eller annat sätt.

Det finns ju flera varianter med lite olika innehåll, som jag tyvärr inte har någon större koll på.

Själva myten är väl den att man kan bli en smula schitzad (för att använda slang) efter några groggar, right?

Jag har en flaska hemma med knallgrön 68%'ig Absinth från sydöstra Tyskland som jag dricker på precis samma sätt som Pernod, Raki eller Ouzo, dvs spär ut med lite kallt vatten, enda bieffekten så här långt är väl risk för träkeps dagen efter..

Strindberg höll väl på varje dag sedan han var 16, vill jag minnas. Lite skillnad, så oroa dig inte! :baskerHV:

Jag försöker! Smakar det apa blir det ju alltid starka julgroggar! Ingen i min landsända nekar gratis groggar, smaka vad de smaka vill!

Och vad säger detta om oss/de som bor i denna landsändan. Som Västervikare så gäller det att hålla sig framme när det händer saker. Det är ju inte varje dag som det händer stora saker här.

Anledningen till att den blev förbjuden på den gamla onda tiden skall ha varit den höga halten av den aktiva delen av malört som jag inte kommer på vad den heter just nu. Dock kan det nämnas att bäska droppar idag innehåller mer av det ämnet än vad Absinth gjorde när det begav sig...

Things that make you go hmmmmm... :baskerHV:

konstigt att min kamrat inte skrivit här än....

men ja, det går att dricka... om det är rätt tillagat och inte systemets värdelösa skräp....

*host* skrev jag detdär?

Rätt tillagat?

As in absintsked och en sockerbit?

edit; tog bort lite här; vet inte om reglerna tillåter att man beskriver hur man "hanterar" absint.

(...)

Strindberg höll väl på varje dag sedan han var 16, vill jag minnas. Lite skillnad, så oroa dig inte! :banghead:

mmm, och han var vid sinnes fulla bruk...

Har bara druckit det en gång och tyckte det smakade apa...

Någon flaska följde med hem från en obskyr grekisk ö vars namn jag inte minns. Dessa konsumerades under glada tillrop då studenten togs, vilket resulterade i en kollektiv praktfylla i äkta "vi-har-tagit-studenten" anda. Ormar, älvor och annat otyg höll sig antingen borta, eller så var undertecknad med kamrater helt enkelt för begränsade i synfältet för att upptäcka dessa.

Går det att dricka? Japp. Bränner det till rejält i kistan? Japp.

Kan gott rekomendra absinthe, men då någon med mer lagom procenthalt. Den finsn i många olika varianter de flesta mellan 50-90% och de lägre är underbara som partystarters när man e lite seg.

Gjorde dock misstaget att dricka 89% för ett tagsen, och det känndes fanimej som om stämbanden förångades.(Hur de nu känns)

edit; tog bort lite här; vet inte om reglerna tillåter att man beskriver hur man "hanterar" absint.

Varför skulle det vara förbjudet? Krävs inte The Anarchist Cookbook för det... Wikipedia-artikeln om absinthe har informationen. Dessutom kan det nog inte vara fel att föreskriva att absinthe skall drickas utspädd med minst 3 delar vatten hellre än att den dricks outspädd. :rockon:

Traditionally, absinthe is poured into a glass over which a specially designed slotted spoon is placed. A sugar cube is then deposited in the bowl of the spoon. Ice-cold water is poured or dripped over the sugar until the drink is diluted 3:1 to 5:1.

During this process, the components that are not soluble in water, mainly those from anise, fennel and star anise, come out of solution and cloud the drink; the resulting milky opalescence is called the louche (Fr. 'opaque' or 'shady', IPA [luʃ]).

The addition of water is important, causing the herbs to 'blossom' and bringing out many of the flavors originally overpowered by the anise. For most people, a good quality absinthe should not require sugar, but it is added according to taste and will also thicken the mouth-feel of the drink. The major Swiss distillers recommend their absinthes without the addition of sugar.

/J

Även jag har vid ett mindre lysande tillfälle provat denna dryck.

En högst tillfällig vän hade med sig en plunta på en tillställning där även den gode Dexter deltog.

När det bjöds ur plunta så sträckte jag fram min vikkåsa och begåvades då med en försvarlig mängd.

Det var väldigt starkt och jag fräste nog lite när jag frågade vad det var.

Har använt samma kåsa till kaffe under en längre tid nu och jag har inte behövt bättra på med kaffegök sen dess...

Har även jag vart i Tjeckien på en riktig absinthe bar, där fick man den på "det riktiga sättet" dvs, smälta sockerbit o de. Vart brakandes jäkla full men det kan bero på att ölen där även kostar typ 7kr/halvlitern :P

Anledningen till att den blev förbjuden på den gamla onda tiden skall ha varit den höga halten av den aktiva delen av malört som jag inte kommer på vad den heter just nu. Dock kan det nämnas att bäska droppar idag innehåller mer av det ämnet än vad Absinth gjorde när det begav sig...

Things that make you go hmmmmm... :rockon:

Det heter Touchon (osäker på stavning) och finns som nämnts i malört. Man ska låta malört dra i stark sprit, minst 75% i 2-3dgr, inte mer. Sedan späder man med vatten för att få en drickbar produkt. Ruset kan liknas vid det man får med Cannabis (THC), så visst, lite hallucinogent är det nog.

Ett annat skäl jag hört, till att Fransmännen förbjöd drycken var att den höll på att konkurera ut rödvinet!

/M

Jag har hört :blink: att

1) Den absint som säljs på de flesta kanter är utan malörtsgucket (bra drag, om ni frågar mig)

2) Man skall inte dricka absint på fastande mage, för då får man magkatarr (och blir stupfull)

2b) Skall man bryta mot (2) skall man inte göra det ordentligt och ur plastmugg

3) I Tjeckien säljer de absint med malörtsgucket

4) Man skall ge blanka fan i den varisort av absint som nämns i (3) ovan, om man nu inte tycker det är kul att gå omkring en hel kväll och undra varför rullskridskorna rullar så sällsynt uselt (när man har kängor på sig).

Things that make you go hmmmmm... ;-)

Det heter Touchon (osäker på stavning) och finns som nämnts i malört. Man ska låta malört dra i stark sprit, minst 75% i 2-3dgr, inte mer. Sedan späder man med vatten för att få en drickbar produkt. Ruset kan liknas vid det man får med Cannabis (THC), så visst, lite hallucinogent är det nog.

Ett annat skäl jag hört, till att Fransmännen förbjöd drycken var att den höll på att konkurera ut rödvinet!

Wikipedia är (fortfarande) din vän. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Thujone

There is no evidence any size dose will cause hallucinations.

...

After absinthe was banned research dropped off until the 1970s when Nature magazine published an article comparing the molecular shape of thujone to THC, and hypothesized it would act the same way on the brain, sparking the myth that thujone is a cannabinoid.

/J

/M

Sant... den stora anlednigen till att absinthen förbjöds var en stark lobbying och smutskastning från vintillverkarna, i samarbete med nykterhetsrörelsen. Mycket av de myter som finns uppkom där...

Det "farliga" med absinthen var dess alkolholstyrka, inget annat

Malört innehåller förvisso en hel del skumheter (sokrates någon?) men för att de skall kicka igång krävs en så stark koncentration att du dör av alkoholsförgiftning långt före...

Jag har haft glädjen att supa mig rejält packad på absinth ett par gånger i Köpenhamn på den gamla goda tiden. Jag vill hävda med emfas att ruset var "annorlunda" än en normal fylla. Självsuggesion? Kanske det, men skoj var det! :baskerKav:

Alltså jag har ju som ni ser inte tagit någon skada av absint... vi brukar på våra "lill-jul" fester avsluta med absint och sockerbit.

Det är ganska så blöta tillställningar kanske ska tilläggas, det är inte något för kvinnfolk eller nykterister...

Hade jag inte varit hundvakt nu i kväll så hade jag troligen kommit i säng vid 9-tiden imorgon, efter att ha efterfestat på absint och sockerbitar...

Det "farliga" med absinthen var dess alkolholstyrka, inget annat

Malört innehåller förvisso en hel del skumheter (sokrates någon?) men för att de skall kicka igång krävs en så stark koncentration att du dör av alkoholsförgiftning långt före...

Mja, vi ska väl kanske inte förhärliga droger och dess effekter, men jag har en kompis som laborerat mycket med just egentillverkning av Absinth och han menar då annorlunda.

Absinth som säljs i Västeuropa är av den snälla sorten, i princip Thujonefri, medan den som säljs i t ex Tjeckien innehåller en liten mängd, iofs tillräckligt för att man kan märka skillnaden mot en vanlig fylla.

Gör man sen som min vän, tillverkar själv och ser till att maximera mängden Thujone så händer det grejor...

/M

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...