Jump to content

Miljödårar

GoranS

Recommended Posts

Vad är fel på alla dessa miljömänniskor? Är det här en skämtartikel eller vad? Eller är dom på riktigt?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

"Barnen tycker om att bada. Pappa Flemming funderar över miljöaspekterna."

Nej, tvätta dina barn i ån då. Förklara hur världen går under om dom tar ett bad varannan kväll.

"Jenny och Flemming har till och med gjort en lista över sådant de är bra eller dåliga på ur miljösynpunkt.

På plussidan står bland annat "få impulsköp", "energisnåla vitvaror", "återvinning", "grön el", "ärver kläder" och "använder vattenkokaren"."

Kommer troligen tvinga sina nuvarande barn att låta deras barn ärva de redan ärvda kläderna, för minsta möjliga miljöpåverkan. Själv använder jag farfars ekipering, ur klädkollektionen anno 1945 eftersom jag annars skulle få dåligt samvete av att vara en sån miljöbov.

"Medan föräldrarna berättar om sin miljölista, rullar treårige sonen Olle sin leksakslastbil över köksbordet. Lite senare avbryter han diskussionen.

- När jag blir stor ska jag köra bil.

Det blir tyst.

- En miljöbil, sufflerar Flemming."

Idiot. Jag ska köpa en jeep till Olle som körkortspresent, bara därför.

"På föräldrarnas lista står också "överväger flygresor noga". Men i våras var de på en flygresa till Thailand. Det gav enligt uträkningen utsläpp av hela 5,4 ton koldioxid.

- När vi satt på planet sa Flemming att "det här blir nog vår sista långa flygresa", berättar Jenny.

- Ja, jag har haft urdåligt samvete för vår Thailandsresa. Jag skulle vilja flyga överallt, men det är ett dilemma, säger Flemming.

Det dåliga samvetet ledde till slut till att han för 700 kronor köpt utsläppsrätter som motsvarar familjens resa till Thailand. "

Ja, alla har vi väl legat sömnlösa efter flygfärder, när vi insett hur mycket koldioxid som frigjorts i atmosfären. Jag brukar även köpa utsläppsrätter (vad fan är det förresten?) när jag åkt buss eller bil. Hur ska man annars orka leva med sig själv?

Skämt åsido. Problemet med sådana här människor är att de efter elevrådstiden i skolan vill fortsätta "påverka" och göra sig hörda. Detta i kombination med att de har en tendens att bli politiker gör att vi andra får lida och skatta för massa ideer om hur vi svenskar ensamma ska rädda jorden genom att byta glödlampor och trams.

Det är dags att vi andra också gör oss hörda. Växthuseffekten är det bästa som hänt mig, det är helt underbart med långa somrar och att slippa skrapa bilen varje vintermorgon. Jag blir så arg när dessa miljönissar dekoreras som hjältar av medierna medan oppositionen aldrig får utrymme. Den här miljöhetsen måste helt allvarligt upphöra snarast.

"Live and let live."

Om andra vill bry sig om denna planet - vilken vi onekligen överexploaterar i dagsläget - så låt dem göra det utan att håna dem. Är du så grinig på att folk bryr sig mer än du så ta det i Avreageringstråden istället för att göra en hel tråd av det.

/J

Det är väl bra att fler får upp ögonen för klimatpåverkan. Att lära sina barn miljöaspekterna på konsumption är nog också ett bra steg. Personligen anser jag att man kommit långt om man lär de små ski..glinen att skräp slänger man i för skräp avsedd plats, inte på gatan.

Det är nog många som bor i Göteborg med omnejd som undrar över det här med växthuseffekten och vattennivåer i detta nu.

/E

Tja, vad skall man säga. Folk har olika intresse, kunskap och olika rymliga samvete. Vissa är MÖPar och är helt insnöade på det och andra har samma storlek av intresse fast för naturen. Det som man kan säga att det finns olika personer.

Vad jag inte kan förstå är varför som växthuseffekten blivit så populär just nu eftersom det inte är något nytt problem. Samma typ av studie gjorde i Holland för 5-10 år sedan.

Men om nu växthuseffekten gör att Golfströmmen vänder/avstannar så får du skrapa rutorna året runt. Det värsta är att det då lite sent att stoppa på fodrade foliehattar på folk. Det finns säkert många som inte skull uppskatta om vatten nivån höjs med ett par meter. Många med strandtomt skulle bli av med sina tomter och vattennivån kan konstant bli som den är i Gbg just nu. Erik_G kan ta paddanbåtarna till jobbet...

Eftersom det verkar som du brinner av längtan att köpa utsläppsrätter och lätta ditt samvete så besök dessa sidorna :camo: ;

http://www.utslappsratter.se/

http://www.miljoborsen.se/

Som en liten kuriositet ,i allt som sägs om utsläpp och liknande, så kan jag meddela att solens aktivitet inte varit så hög som den är nu på ca 1000 år.

Det säger ju sig självt att om man vrider upp effekten på "elementet" så blir det varmare.

Därtill så spyr vulkanisk aktivitet ut en inte helt obetydlig mängd direkt miljöovänliga ämnen i atmosfären.

Klimatet förändras. Det har skett för och det kommer att ske igen.

Det enda vi gör är att påskynda processen.

När Krakatoa detonerade i Indonesien störtdök temperaturen på jorden flera grader, tackvare den enorma mängd svavelföreningar som spyddes ut i atmosfären.

(teflonminnesvarning!)

Sen att vi idag kör slut på jordens resurser tycker jag är en viktigare fråga att belysa, iställer för hur klimatet förändras.

Eller är det ett samband mellan jordens resurser och klimatet som jag inte ser :banghead::rodna: ?

Fast om vattenytan höjs några meter skulle nog iallafall jag vinna på det :banana

Jag har alltid velat ha strandtomt :P

:Malaj:

Som en liten kuriositet ,i allt som sägs om utsläpp och liknande, så kan jag meddela att solens aktivitet inte varit så hög som den är nu på ca 1000 år.

Du ser, växthuseffekten har spridit sig ända till solen! Vi måste sluta konsumera och leva med naturen istället för mot den om vi inte skall gå under!

Nu är jag förvisso inte head honcho i detta forumet, men miljöfrågor är absolut något vi ska diskutera tycker jag. Även om det första inlägget kanske inte var klockrent ur miljödebattsynpunkt är det ändå ett ämne som förtjänar mer än ett korthugget "Detta tar vi i avreageringstråden, låser, kastar"..

Miljöproblemet är ju större än bara lite omlokalisering av strandtomter och att få folk att byta från Hummer H2 till något mindre.

Vi har ju t.ex i väst en livsstil som är enormt resursslukande. Tänk bara på en sån liten sak som mobiltelefoner, alla har minst en (enligt tidningen Mobil har vi en telefonpenetration på ÖVER 100%, dvs många har mer än en mobiltelefon). Den kinesiska marknaden för mobiltelefoner fullkomligt exploderar. Alla kineser VILL ha en, minst en..

Inte nog med det, vi byter ju telefoner med jämna mellanrum. För mig har det väl i snitt gått två-tre år mellan bytena, men en del byter avsevärt oftare. Mobilen är ju en mode-grej, vilket tillverkarna absolut är nöjda med.

Att tillverka en mobiltelefon kräver ju, som all annan elektronikproduktion en hel del resurser, i form av råvaror och energi. Sen ska de transporteras runt halva jorden för att nå konsumenten. Sen drar mobben ström (kanske inte så mkt, men många bäckar små) i stort sett konstant under sin livstid. Sen när den är omodern så slänger vi den...

Sen har vi allt annat, som datorer, TV-apparater (Platt-TV, åters julklapp?). Vår livsmedelsproduktion.. Djur fraktas ner till kontinenten för att slaktas, sen tillbaka igen för att förädlas till mamma scans köttbullar eller vad det månne vara.

Fiskpinnar, de fångas i atlanten (torsken alltså), skeppas till kina, där de rensas och fiskpinnefieras, sen skeppas de tillbaka till europa, närmare bestämt Rotterdam, där de transporteras med bil till mataffärerna.

Fan, det vore otroligt om inte allt slår tillbaka förr eller senare.

/Miljösvin, med två mobiltelefoner, tre datorer och tung högerfot (som förvisso förbrukar "miljövänlig" etanol).

Hehehe. Aldrig tänkt på det så. Ska genast kassera min mobil...eller åtminstone dra ner displayens ljusstyrka, många droppar små som sagt ;)

Visst kan vi sitta och anpassa våra liv efter detta och äta mindre fiskpinnar. Men dom i USA och Kina bryr sig desto mindre, även om varenda svensk levde som familjen Flemming och malträterade sina barn, så hade de globala klimatförändringarna troligen varit opåverkade och fortsatt i samma riktning.

Visst kan vi sitta och anpassa våra liv efter detta och äta mindre fiskpinnar. Men dom i USA och Kina bryr sig desto mindre, även om varenda svensk levde som familjen Flemming och malträterade sina barn, så hade de globala klimatförändringarna troligen varit opåverkade och fortsatt i samma riktning.

Ja, miljöfrågan är ju ett globalt problem, men det gör ju inte din eller min roll större eller mindre.

Man måste ju börja någonstans, och ju fler som börjar fundera över sin egen miljpåverkan, desto bättre.

Om du rycker på axlarna och tycker att det gör det samma, så gör jag det, och om alla bara rycker på axlarna och tycker att de inte kan bidra, ja då händer ingenting, förutom att våra barn får ännu större problem att ta hand om. Om vi kan ta upp diskussionen, och ställa krav på olika slags producenter och olika förbrukare så kommer det hända saker. Det gör det ju redan idag. Hybridbilar och liknande hade ju aldrig funnits om alla ryckt på axlarna hela tiden.

Du kan ju trösta dig med att om vi ickeamerikaner jobbar hårt på våra alternativa lösningar, så kan vi ju garva åt USA när "Joe" inser att bensinpumpen är tom, och att hans stora, maffiga 3 liter milen-SUV är värdelös.. :lol:

/E

n idag. Hybridbilar och liknande hade ju aldrig funnits om alla ryckt på axlarna hela tiden.

Du kan ju trösta dig med att om vi ickeamerikaner jobbar hårt på våra alternativa lösningar, så kan vi ju garva åt USA när "Joe" inser att bensinpumpen är tom, och att hans stora, maffiga 3 liter milen-SUV är värdelös.. :lol:

/E

Har man inte i Staterna nu på sistånde, mer och mer börjat se att resurserna är ändliga, och att det kanske ändå är bättre med vanliga småbilar och herrgårdsvagnar

istället för den senaste Fuel-Gulper X4 Thunder SUV:en?

Hehehe. Aldrig tänkt på det så. Ska genast kassera min mobil...eller åtminstone dra ner displayens ljusstyrka, många droppar små som sagt ;)

Håller helt med. Sen får man tänka på att våra grannar i öst, Ryssland, Baltstaterna, de olika mer eller mindre demokratiska staterna i gamla östblocket mm står för sådana enorma utsläpp att jag misstänker att vår miljöhänsyn varken gör bu eller bä ens på vår del av klotet.

Intressant förresten att mycket miljöskrik kommer från USA... Någon som sett Wag the Dog? Avled kritiska röster mot utrikespolitiken genom att hetsa för något annat "större och viktigare"... (Foliehatt av...)

"När jag blir stor ska jag köra bil.

Det blir tyst.

- En miljöbil, sufflerar Flemming"

Asså, det där är det mest komiska jag läst i en tidning på flera år! Som hämtat från Varan-TV eller Killinggänget, eller varför inte en Lasse Åberg-film. Fullständigt briljannt :lol::):)

Trist att en stackars familj som snöat in på nån sorts miljö-samhällspatos inte ska kunna unna sig en säkert välbehövlig semester utan att få dåligt samvete...

Ibland får olika samhällsfrågor på alldeles för kort tid alldeles för mkt utrymme. Kommer ni ihåg fågelinfluensan och vilka jävla växlar förståsigpåarna drog, hela världen skulle ju slukas av en omfattande pandemi. Hur många dog, var väl inte ens 50 pers..? Att ställa i paritet med offren för HIV, malaria, trafikolyckor mm...

Hur många dog, var väl inte ens 50 pers..? Att ställa i paritet med offren för HIV, malaria, trafikolyckor mm...

128 enl wikipedia.

Skulle det inte vart för festligt om ungen under intervjun utbustit i önskan om att han ochså vill ha en såndär "sjuv" :lol::)

Vi har ju t.ex i väst en livsstil som är enormt resursslukande.

Vi gör kollektivt tveksamma livsstilssval som att skrota ett helt invasionsförsvar och sedan börja bygga upp ett nytt försvar. Viljan att förstöra för att sedan bygga något nytt kostar på...

Vad är fel på alla dessa miljömänniskor? Är det här en skämtartikel eller vad? Eller är dom på riktigt?

När jag renodlar debatten så den blir lätt absurd får jag två extremer.

1. De som vill spara sig ur problemen. Om varje familj och vi här i sverige förbrukar så lite resurser att vi lokalt är i ballans blir det bra. Sluta åka bil, lägga ned kärnkraft, riva vattenkraftverk och återställa älvar, lägg ned industrier och var och en skall ha sin egen morotstäppa. Om vi bara skall överleva behövs det inte så mycket resurser och det kan bli väldigt "grönt".

2. De som vill investera sig ur problemen. Transporterna ger mycket utsläpp, då bygger vi trevliga stadsdelar, spårvägar, järnvägar, eluttag för plug-in hybrider och byter till energisnålare bilar som ofta går på el. Det blir även enklare att cykla och givetvis att gå. Vi kan inte spara bort så värst mycket koldioxid men vi kan bygga en 2-8 kärnreaktorer och exportera en oherrans massa el som ersätter kolkraft. Vi kan bygga ut industri som exporterar elintensiva produkter.

Ett problem med sparandextremen är att vi då inte hjälper resten av världen, de blir utan vårt koldioxidfria papper osv . Sedan finns det en risk att efterföljande generationer vill strypa en föregående som inte bara la ned försvaret utan även välståndet och rev några tusen miljarder i kapitaltillgångar.

Ett problem med investeringsextremen är att det kostar på i kapitalinvestering och vi blir inte lokala miljöhjältar men det är viktigare att den globala miljöbelastningen blir liten i förhållande till välståndet som skapas. Skulle jag summera en chyst önskelista mellan tummen och pekfingret landar den på en 500 miljarder.

Sedan går de att kombinera, minst miljöbelastning ges av att ha morotsodlare som lever i armod bredvid enorma fabriker som exporterar koldioxidfria produkter. Men det är ingen stabil situation...

Jag håller på investeringsextremen med de offentliga investeringarna prioriterade efter att de skall ha lång livslängd då tiden när problemen blir akuta inte är känd och flera nyttor än att bara minska koldioxidutsläppen då omfattningen på det problemet inte heller är helt säkert. Men tunga investeringar och teknikutveckling tar tid så vi måste ha god fart på det i dag. Likheten med att rusta upp försvaret den dagen nya hot upptäcks är stor.

Investeringsextremen gör oss även värdefullare för omvärlden och det är bra när vi är beroende av dem för handel och försvar och det framöver kan bli budkrig om råvaror. Sedan gillar jag tanken på att vi här uppe i lilla Sverige vara en produktiv och stabiliserande faktor för Norden, EU och världen i stället för att gnälla och visa att om man är rik så kan man överleva att bli fattig.

Fiskpinnar, de fångas i atlanten (torsken alltså), skeppas till kina, där de rensas och fiskpinnefieras, sen skeppas de tillbaka till europa, närmare bestämt Rotterdam, där de transporteras med bil till mataffärerna.

/Miljösvin, med två mobiltelefoner, tre datorer och tung högerfot (som förvisso förbrukar "miljövänlig" etanol).

Fiskpinnefieras, jag dog nästan av skrattkramp där! :/

Hörde en intervju före något år sedan med en borgmästare i en rysk stad någonstans, kommer inte ihåg vilken. I alla fall, han sade att man trodde att det fanns åtta kärnreaktorer i staden. Ingen visste exakt hur många eftersom ryska militären inte sade så mycket till den civila sidan.

I murmansk ligger väl fortfarande en massa gamla båtvrak med diverse strålande utrustning som behöver tas om hand. Där anser jag att vi i sverige har vårt stora egentliga miljöproblem. Även de gamla smutsiga kolkraftverken som ligger utspridda här och där i baltikum behöver åtgärdas.

Sammantaget finns det åtskilliga punkter som bör prioriteras ur miljösynpunkt och de flesta av dessa ligger inte ens i vårt land men har en oerhörd påverkan på oss om ingenting görs.

Att investera i vatten/luftreningsanordningar i öst kan nog ha större effekt på svensk miljö än att inte flyga till Thailand en gång i livet.

Låter nästan som fms ny doktriner, bota sjukdomen där den uppstår, typ.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...