Jump to content

Fråga om FS

Recommended Posts

Jag har en fråga som jag hoppas kunna få klarhet i. Såg ett bildspel på mil.se om en "spaningspluton" och blev lite förvånad. Jag förutsätter att man avser en pluton utbildad för dold fast spaning, och inget annat. Men, används plutonen verkligen till den typen av uppgifter eller är det bara en ball omskrivning för campvakt och taxi pluton? :)

Jag har en fråga som jag hoppas kunna få klarhet i. Såg ett bildspel på mil.se om en "spaningspluton" och blev lite förvånad. Jag förutsätter att man avser en pluton utbildad för dold fast spaning, och inget annat. Men, används plutonen verkligen till den typen av uppgifter eller är det bara en ball omskrivning för campvakt och taxi pluton? :)

Det går ju att "spana" på andra sätt än liggandes i ett träsk? Det en spaningspluton i US mest riktar sig åt är väl underättelseinhämtning och det kan ju göra på andra sätt än genom en kikare.

dels är det svårt att vara dold någon längre tid i AF men utöver det så kan man även vid öppen inhämtning ha icke öppna syften.

Förstärkningsplutonen löser alla upptänkliga uppgifter däribland ingår det att vara resurs även för transporter. Nu har V/E blivit förstärkta sen FS11 och kompanien kommer väl troligen ytterligare förstärkas iom FS13 så det kanske inte blir lika nödvändigt att assistera i campvakt.

/b

Tack Warhead för uppbringad klarhet i frågan. En följdfråga: Finns det fog att kalla förstärkningsplutonen för underrättellsepluton om man ser till den typ av uppgift de hittills löst?

För att slippa fler pinsamheter från övriga som gjort inlägg i forumet: om ni inte har en aning om vad ni pratar om så låt bli att svara. Det är underhållande läsning,hehe, men någon måtta får det väl ändå vara på er självinsikt:Malaj:

Tack Warhead för uppbringad klarhet i frågan. En följdfråga: Finns det fog att kalla förstärkningsplutonen för underrättellsepluton om man ser till den typ av uppgift de hittills löst?

För att slippa fler pinsamheter från övriga som gjort inlägg i forumet: om ni inte har en aning om vad ni pratar om så låt bli att svara. Det är underhållande läsning,hehe, men någon måtta får det väl ändå vara på er självinsikt:Malaj:

Svar ja. Iaf den som var nere tidigare, kan inte svara för den som är nere nu. Det var ganska högt ställda krav på vad den skulle kunna klara för uppgifter, och det var delvis därför som den rekryterades på det sätt som gjordes.