Jump to content

Skyddsvaktsutbildning för ungdom

Munken_swe

Recommended Posts

På baksidan av mitt antagningsbevis står det att ungdom som fyllt 18 år kan antagas till hemvärnsman om man:

har ca 400 h utbildning

i övrigt är lämplig

har genomfört godkänd skyddsvaktsutbildning

Mina frågor är då: hur får man den skyddsvaktsutbildningen, hur söker man den och vart äger den rum?

Hur går det till helt enkelt?

Bestämmelser för hemvärnsungdom

7. Hemvärnsungdom kan antagas till hemvärnsman (extra hemvärnsman) när han fyllt 18 år.

Förutsättning för antagning är att:

- vederbörande tillgodogjort sig ett utbildningsomfång omfattande ca 400 timmar (motsv grundutbildning till hemvärnsman)

- vederbörande i övrigt är lämplig

- genomfört godkänd skyddsvaktsutbildning.

Min fetskrivning. Man tar väl reda på hos ungdomsledarna vad ungdomen fått utbildning på osv och därefter bestämmer om han uppfyller kraven, alltså i övrigt lämplig. Mystiken tätnar :) .

Jag fick lappen våren 2005.

Signerad av cheferna för HV-området och utbildningsavdelningen

tätnar :camo: .

Jag fick lappen våren 2005.

Signerad av cheferna för HV-området och utbildningsavdelningen

Jag tror såhär: lappen är gammal! Jag fick samma lapp 1992 och då gick det att gå direkt från ungdomsverksamheten in i hemvärnet. En ungdom från Kalmar som inte fick göra lumpen pga medicinska skäl gick med i ett hemvärnsområde i Kalmartrakten. Han gjorde förvisso 3-månaders senare, men runt 1995 så fanns den här möjligheten. Men, som tidigare skrivits, det gör det inte längre så antingen är det värnplikt eller 3-månaders som gäller om du vill gå med i Hemvärnet. Men skynda dig på, för det är inte säkert att det finns så mycket kvar efter FB2008...

Att chefen för utbildningsavdelningen kan ha undertecknat verkar troligt, men cheferna för hemvärnsområdet? Är det inte dina ungdomsledare? Chefen för hemvärnskompaniet i din närhet har väl inget med ungdomarna att skaffa?

Att chefen för utbildningsavdelningen kan ha undertecknat verkar troligt, men cheferna för hemvärnsområdet? Är det inte dina ungdomsledare? Chefen för hemvärnskompaniet i din närhet har väl inget med ungdomarna att skaffa?

Det beror på vart den aktuella ungdomsavdelningen hör. Min avdelning tillhörde kompaniet fram tills i höstas, då batch bestämde att han ville ha ungdomsavdelningen direkt under bataljonen istället. Vart skulle avdelningarna höra annars?

Det beror på vart den aktuella ungdomsavdelningen hör. Min avdelning tillhörde kompaniet fram tills i höstas, då batch bestämde att han ville ha ungdomsavdelningen direkt under bataljonen istället. Vart skulle avdelningarna höra annars?

Tja, inom fd Kalmargruppen var de helt fristående. Kan du komma på någon bra anledning till varför ungdomsverksamheten ska samlokaliseras med krigsförbanden så berätta. Och detta fall ligger ju just inom fd Kalmargruppens område. Och med hänsyn tagen till att jag tillhörde grannkompaniet till det kompani som i så fall skulle härbärgerat Munken Swe´s ungdomsavdelning tills i midsomras och ingen ungdomsavdelning var knutet till det kompaniet så tror jag inte så är fallet. Västerviks ungdomsavdelning har till exempel lika mycket med Västerviks hemvärnskompani att göra som Västerviks speedwayklubb. Och det är väl vackert så, kompanierna ska väl syssla med strid och det är väl det enda som ungdomsavdelningarna inte ska syssla med...

Men det där varierar väl säkert inom landet och över tiden... Munken Swe kan säkert berätta hur det ligger till i det aktuella fallet om han vill. Det vi vet att han vill är att få reda på om ungdomar får gå skyddsvaktutbildningen och bli hemvärnsmän och det är ju en annan sak än vad vi ägnat oss åt att diskutera...

• Super Administrators

Samma i Blekingegruppen, ungdomsutbildningen är helt avskiljd från några hemvärnskompanier. Ungdomsledarna bedriver utbildning med stöd av C Bleg och ungdomsansvarig på myndigheten, samt i detta fallet F17 då det samövas mellan FVRF FBU och HV

Då ska vi se....

7. Hemvärnsungdom kan antagas till hemvärnsman (extra hemvärnsman) när han fyllt 18 år.

Förutsättning för antagning är att:

- vederbörande tillgodogjort sig ett utbildningsomfång omfattande ca 400 timmar (motsv grundutbildning till hemvärnsman)

- vederbörande i övrigt är lämplig

- genomfört godkänd skyddsvaktsutbildning.

Ungdomsverksamheten kan aldrig räknas som motsvarande grundutbildning till hemvärnsman. Dels för att det enligt gällande tolkning strider mot folkrätten om vi skulle göra så, dels för att det de facto inte ens är samma saker som utbildas. Precis som C2pjäs skriver:

kompanierna ska väl syssla med strid och det är väl det enda som ungdomsavdelningarna inte ska syssla med...

Så det är nog ett mycket mycket gammalt papper du fått i din hand. Förvånande att ingen av de underteckande parterna reflekterat över vad de signerat....

Rättelse: Lappen undertecknad av chefen för f.d. Kalmargruppen och chefen för Utbildningsavdelningen. Felskrivning av mig. Ber om ursäkt för det.

Väldigt smått nere på lappen står det följande:

©Blankettkontoret

M7102-382650. Utgåva 4. (Rikshvch). 97-11 1500 ex Kaserntr. Ka 676.97

Lappen har en streckkod på sidan där M-numret också står lite smått.

Det enda vi har haft att göra med riktiga HV var en övning i Kosta i höstas som Kungen bevistade för att "inspektera" IP och då fick vi vara med på ett hörn och titta på.

Jag bör nog nämna att under den sista punkten, nr 8 står följande:

För driftvärnsungdom gäller ovanstående bestämmelser i tillämpliga delar.

Antagning sker av driftvärnschef.

Edited by Munken_swe

Det enda vi har haft att göra med riktiga HV var en övning i Kosta i höstas som Kungen bevistade för att "inspektera" IP och då fick vi vara med på ett hörn och titta på.

Oss ni tittade på 0:) (Var KSP skytt då)

Lättast vore väl om du helt enkelt ringer eller mailar och frågar vad som gäller idag?

Det enklaste och bästa är trots allt att göra den vanliga GUn.

Lite skilnad på utb kvalité...

Jo, men i dessa tider får inte alla göra lumpen, så det vore ju kul att veta om det finns ett litet kryphål. Fast egentligen är jag mest nyfiken på det hela, och överväger (för tillfället) inte att söka någon sådan utbildning med avsikt att bli HV-man i förtid. Men det vore ju kul att gå den iaf.

@Hornet

Ja det var mums på kvällen, med er lååååååååånga eldgivning och olika lys :lol:

För övrigt skriver C Försvarsutbildarna Ungdom Öland om hösten och den övningen i senaste "Försvarsutbildaren", och har lagt in en bild på mig och mina pojkar när kungen tittar på oss på Kosta! Slut OT.

Får väl maila någon på MIL.se och kolla själv. Munken---> :D <---Också Munken

Tack för hjälpen i alla fall!