Jump to content

SPA med dubbla eldrör

UAV

Recommended Posts

http://img224.imageshack.us/img224/9569/ms...jtehnikiys7.jpg

http://img223.imageshack.us/img223/597/kaoliziaod5.gif

Armament 2X152 mm guns of improved stell alloy, making them lighter and compact, loading is fully automated at any angle.

The rate of fire is twice of that of the modern SPA (more than 16 rounds min.)

More than 70 rounds onboard.

Någon som vet något mer?

Edited by UAV

Fanns det inte nåt data/ tv-spel med stridsvagnar med dubbla rör? Har för mej att de kallades för Mammutvagnar el liknande. Det verkade ju så j-a overkligt då.... :camo:

Visst gjorde det d. Tiberian sun hette spelet om jag inte missminner mig - kul spel :bash:

edit: hittade lite OT info Länk

edit 2: Leo med dubbla eldrör

Edited by Ringo

Fanns det inte nåt data/ tv-spel med stridsvagnar med dubbla rör? Har för mej att de kallades för Mammutvagnar el liknande. Det verkade ju så j-a overkligt då.... :camo:

Visst gjorde det d. Tiberian sun hette spelet om jag inte missminner mig - kul spel :bash:

edit: hittade lite OT info Länk

edit 2: Leo med dubbla eldrör

Vi pratar inte VT 1-2?

Fartyg har ju använt dubbeltorn så det vore inte omöjligt att ha det på en stridsvagn. Dock finns det flera problem som tex att kanonerna måste vara väldigt väl synkade om dom är monterade bredvid varandra.

Sedan kan man nog enkelt säga som så att om man bygger en vagn som tål rekylen av 2 kanoner så är det oftast bättre på att helt enkelt stoppa in 1 kanon som har motsvarande rekyl.

Dock finns det ju en hel del fordon med dubbla eldrör men dom bär då automatkanoner och är luftvärnsfordon, som tex Lvkv43 (2 st 40mm m/36)

ja, det är en artilleripjäs..

ser ut som om det är en uppgradering av 2S19 pjäsen....

fast då med betydligt längre eldrör och dessutom 2 av den varan...

å andra sidan, en bandhaubits är en bandhaubits.... svårt att variera konstruktionen speciellt mycket..

ja, det är en artilleripjäs..

ser ut som om det är en uppgradering av 2S19 pjäsen....

fast då med betydligt längre eldrör och dessutom 2 av den varan...

å andra sidan, en bandhaubits är en bandhaubits.... svårt att variera konstruktionen speciellt mycket..

Uppgradering? Har man inte bytt ut både chassi, torn och vapensystem? Det borde väl snarare räknas som en helt ny pjäs än en uppgradering.

skrev att det SER UT SOM, inte att det är det.....

;)

ja, troligen är det en helt ny pjäs....

men utseendet är som en kraftigt förväxt 2S19

Haha jo det kan vi väl enas om. Men jag måste nog säga att jag har svårt att se meningen med att ta fram en dylik skapelse, ryssarna ligger ju relativt långt fram med sin befintliga park av SPA, det känns som att dem kunde hitta betydligt mer intressanta ställen att stoppa dem pengarna.

Haha jo det kan vi väl enas om. Men jag måste nog säga att jag har svårt att se meningen med att ta fram en dylik skapelse, ryssarna ligger ju relativt långt fram med sin befintliga park av SPA, det känns som att dem kunde hitta betydligt mer intressanta ställen att stoppa dem pengarna.

Nu är det ju så att man ligger långt fram genom att inte sluta utvecklas och vänta på att konkurrenterna kommer i fatt... Jämför med USA och deras flygplan, de nöjer sig inte med att vara bäst i dag utan ser till att vara det i morgon också.

Till skillnad från oss så satsar också Ryssland på sitt försvar, så de har inte samma behov av att prioritera som vi.

Nu är det ju så att man ligger långt fram genom att inte sluta utvecklas och vänta på att konkurrenterna kommer i fatt... Jämför med USA och deras flygplan, de nöjer sig inte med att vara bäst i dag utan ser till att vara det i morgon också.

Till skillnad från oss så satsar också Ryssland på sitt försvar, så de har inte samma behov av att prioritera som vi.

Jasså har dem börjat få ordning på flygvapnet? Sista jag hörde var att dem låg rätt dåligt till vad gäller tid bakom spakarna? Det torde vara viktigare att åtgärda snarare än att pressa ut mordernare eldrörsartilleri. Det är ju inte fel att jobba fram nya koncept lösningar för vidare studier men jag undrar om det verkligen är att lägga pengarna på rätt saker.

Jasså har dem börjat få ordning på flygvapnet? Sista jag hörde var att dem låg rätt dåligt till vad gäller tid bakom spakarna? Det torde vara viktigare att åtgärda snarare än att pressa ut mordernare eldrörsartilleri. Det är ju inte fel att jobba fram nya koncept lösningar för vidare studier men jag undrar om det verkligen är att lägga pengarna på rätt saker.

Statusen på deras flygvapen har jag inga uppgifter om. Däremot så ökar Ryssland årligen anslaget till försvaret, efter att ha haft en lång nedförsbacke.

Men du får gärna ringa Putin och tala om vad han gör för fel... ;)

Edit: Det är dock trevligt med en armémänniska som insett vad som bör prioriteras... :blink:

Edited by KD803

Statusen på deras flygvapen har jag inga uppgifter om. Däremot så ökar Ryssland årligen anslaget till försvaret, efter att ha haft en lång nedförsbacke.

Men du får gärna ringa Putin och tala om vad han gör för fel... ;)

Har du hans nummer så skall jag med glädje ringa upp honom och styra uppverksamheten borta i öst.

Edit: Det är dock trevligt med en armémänniska som insett vad som bör prioriteras... :camo:

Ryska flygstridskrafter :) Vet inte om jag kan hålla med :blink:

Jag kan förstå att AMOS har två eldrör. De borde vara relativt lätta och billiga och ha enkel laddningsutrustning med manuell granathantering.

Men den här besten har två tunga eldrör och troligtvis någon form av laddautomatik. Det förefaller som om det borde ge mer pang per peng att öka takten på laddaren och vattenkyla eldröret då ett tungt eldrör gör hela fordonet större, tyngre, klumpigare och bränslehungrigare.

En vettig anledningen till att ha två eldrör och laddautomater borde vara om det gör att ett enda fordon kan lösa en vanlig form av elduppdrag och då kanske fylla samma roll som ett raketartillerifordon. Har de problem med samband edyl så det är värt mycket att få massor med eldraft i ett enstaka fordon?

Men det ser mest ut som en stor k... egoförlängare.

Jag kan förstå att AMOS har två eldrör. De borde vara relativt lätta och billiga och ha enkel laddningsutrustning med manuell granathantering.

Nu har ju AMOS laddautomatik. Och billigt är knappast ett ord jag skulle förknippa med den, även om kostnaden för elektroniken torde överstiga den för eldrören...

Men den här besten har två tunga eldrör och troligtvis någon form av laddautomatik. Det förefaller som om det borde ge mer pang per peng att öka takten på laddaren och vattenkyla eldröret då ett tungt eldrör gör hela fordonet större, tyngre, klumpigare och bränslehungrigare.

Ok, så hur pass mycket vikt tror du att man sparar på att göra ett eldrör vattenkylt och bygga en laddautomat som är dubbelt så snabb? I det här fallet torde det vara så att man sparar vikt på att ha två luftkylda eldrör och en laddautomat som inte är toksnabb.

Men det ser mest ut som en stor k... egoförlängare.

Tja, ryssarna är långt ifrån dumma. Kan det vara så att de har en kravspec, kanske till och med baserad på färska krigserfarenheter, och att deras ingenjörer har kommit fram med den bästa lösningen?

Edited by KD803

förmodligen har de kommit fram till att 2 eldrör är enklaste och billigaste sättet att både öka eldkraft och eldhastighet....

fartyg har ju länge haft både dubbel och trippel pjäser, så varför skulle det inte funka på ett landbaserat fordon?

som sagt, redan Leopard 2 testades med 2 12cm kanoner, dock blev det för dyrt, men det var på det glada 70 talet (eller tidigt 80 tal)

då var det iofs en stridsvagn, men tanken är ganska lik.

fartyg har ju länge haft både dubbel och trippel pjäser, så varför skulle det inte funka på ett landbaserat fordon?

Förmodligen så fungerar det men med större svårighet då du inte har ett helt skeppsskrov att montera laddsystem m.m. i.

förmodligen har de kommit fram till att 2 eldrör är enklaste och billigaste sättet att både öka eldkraft och eldhastighet....

som sagt, redan Leopard 2 testades med 2 12cm kanoner, dock blev det för dyrt, men det var på det glada 70 talet (eller tidigt 80 tal)

då var det iofs en stridsvagn, men tanken är ganska lik.

Det var ingen Leo2, det var snarare en utveckling av MBT 70.

Det är ganska så stor skillnad på att montera två stycken 12cm grk pjäser i ett fordon och två stycken 152mm kanonhaubitsar.

Precis. Skillnaden heter rekyl.

Problemet med att ha två pjäser i ett och samma torn är att rekylen från den ena pjäsen vill vrida tornet (eller hela vagnen om tornet är låst) under förutsättning att kanonerna är monterade sida vid sida. Ryssarna har dock löst det problemet genom att montera kanonerna ovanpå varandra.

En annan fördel med dubbla automatladdade pjäser är att man kan låta rekylen från den ena pjäsen ladda om den andra. Det är så t.ex. den dubbla 23mm kanonen som sitter under magen på MiG-23 fungerar. Jag tror inte att något annat land använder den tekniken, men ryssarna verkar gilla den.

Edited by eskil

Det är ganska så stor skillnad på att montera två stycken 12cm grk pjäser i ett fordon och två stycken 152mm kanonhaubitsar.

Precis. Skillnaden heter rekyl.

Problemet med att ha två pjäser i ett och samma torn är att rekylen från den ena pjäsen vill vrida tornet (eller hela vagnen om tornet är låst) under förutsättning att kanonerna är monterade sida vid sida. Ryssarna har dock löst det problemet genom att montera kanonerna ovanpå varandra.

Nja det finns ju några fler skillnader som vikt, utrymmes krav, mer skrymmande ammunition m.m.