Jump to content

FBU kurs Fagersta 9-10 / 12


Recommended Posts

Yes, det var skoj :rolleyes: Hur måga SoldF:are kan det ha varit på kursen månne...

 

EDIT: Ska se till att lägga upp det som filmades med videokameran någonstans också, när jag får filmen från TW.

Edited by DaRaven
Link to comment
Share on other sites

Det var en kul kurs, stort tack till övningsledningen och TW som fixade allting kring kursen.

 

Stålverket är ett bra ställe att öva sib i, undrar hur länge det kommer att vara kvar? Det börjar bli ganska slitet nu...

 

Är det någon som vet om det finns något mer ställe som påminner om det, som vi får öva på, i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Kan väl nämna att vi har börjat att diskutera lite smått på att göra kursen lite annorlunda till nästa år, främst vad gäller typen av bebyggelse. Fagersta är roligt, men det känns inte som om det är så värst representativ bebyggelse. Det är dessutom nästan för hög svårighetsgrad för att det ska ge maximal utdelning till deltagare (både som soldater och chefer).

 

Min tanke att att flytta det mot lite "vanligare" bebyggelse där man kan köra mer rensning och liknande (ungefär som när vi har kört dag 1 i Fagersta tidigare). Jag skulle tro att det ger i utbildning, även om miljön inte är lite "Quakeaktig" ;)

 

Det finns ju en del nedlagda bostadsområden i Uppland där det skulle vara möjligt att genomföra detta.

 

Synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Kan väl nämna att vi har börjat att diskutera lite smått på att göra kursen lite annorlunda till nästa år, främst vad gäller typen av bebyggelse. Fagersta är roligt, men det känns inte som om det är så värst representativ bebyggelse. Det är dessutom nästan för hög svårighetsgrad för att det ska ge maximal utdelning till deltagare (både som soldater och chefer).

 

Ja terrängen är ganska avancerad men också enormt farlig för deltagarna, ta bara oljehavet i Alpha, upptäckté att att jag stogd med en KPS och brassade på i ett hav av olja!

Alla hålen i Bravo man blir ju inte försiktigt, titta bara på väggarna som vetter ut mot parkeringen på Bravo dom höll ju redan på att rasa!

 

Men det är en mycket cool miljö och klarar man av den så fixar man nog de flesta andra miljöer också!

 

Blev en del balla bilder

 

Min tanke att att flytta det mot lite "vanligare" bebyggelse där man kan köra mer rensning och liknande (ungefär som när vi har kört dag 1 i Fagersta tidigare). Jag skulle tro att det ger i utbildning, även om miljön inte är lite "Quakeaktig" ;)

Det vore en god ide tror att behållning skulle bli större rent utb mässigt, men "kravet" är ju att man skall kunna agera ganska fritt i byggnader etc!

 

Annars så finns ju fina SIB anläggningar bla på I1 kungsängen med bra hus mm! Och även möjlighet till skarp strid innifrån hus!

Link to comment
Share on other sites

Det vore en god ide tror att behållning skulle bli större rent utb mässigt, men "kravet" är ju att man skall kunna agera ganska fritt i byggnader etc!

 

Annars så finns ju fina SIB anläggningar bla på I1 kungsängen med bra hus mm! Och även möjlighet till skarp strid innifrån hus!

 

Yes, absolut! Men jag och Thomas har lite tankar på var detta skulle kunna genomföras, men det måste undersökas lite mer.

 

Sthlm kör ju SIB1 i Stora Sätra rätt ofta, jag tror att de ska köra 2st under 2007 där. Men det kan vara en tanke att även köra SIB2 där..

Link to comment
Share on other sites

Annars är Ursvik hyfsat, det enda som saknas där är möbler och annan inredning.

Problemet är att Ursvik ska rivas "snart" för att ge plats för nya bostäder. Har hört lite olika bud om när det ska göras, men dom flesta säger att det ska ske 2007. Hur det blir återstår att se...

 

DaRaven: jag tycker att det är bra med lite uppfrächning på dag 1 och sen bygga ihop det till ett större genomförande dag 2.

Ett önskemål vore om ni hade en yrkesofficer (eller motsvarnade) som plutonchef. GS som var det i söndags lämnade en hel del att önska tycker jag (och dom andra som var i min grupp).

 

Fagersta tycker jag är ett bra ställe att vara i, det är bra att få prova på enorma byggnader som det inte går att överblicka från en plats. Ta tex sista genomförandet på lördag kväll när en grupp heolt glömdes bort och lämnde en lucka som jag kunde springa upp i och sen skjuta ut plutonchefen och minst en gruppchef från övervåningen... Det hade varit svårt att göra i "vanlig" bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

DaRaven: jag tycker att det är bra med lite uppfrächning på dag 1 och sen bygga ihop det till ett större genomförande dag 2.

Ett önskemål vore om ni hade en yrkesofficer (eller motsvarnade) som plutonchef. GS som var det i söndags lämnade en hel del att önska tycker jag (och dom andra som var i min grupp).

[/qoute]

 

Den åsikten har framförts från flera håll. Jag anser personligen att man som blågul skulle ha brutit momentet vid sådana tillfällen och styrt PC för övningens bästa - och då lär man sig något som PC med. Nu blev det för långa standon där inget hände..

 

Fagersta tycker jag är ett bra ställe att vara i, det är bra att få prova på enorma byggnader som det inte går att överblicka från en plats. Ta tex sista genomförandet på lördag kväll när en grupp heolt glömdes bort och lämnde en lucka som jag kunde springa upp i och sen skjuta ut plutonchefen och minst en gruppchef från övervåningen... Det hade varit svårt att göra i "vanlig" bebyggelse.

 

Absolut, men det känns ju som att det blir lite VÄL svårt. Jag satt och räknade lite på momentet på söndagen - över halva plutonen dog, bara i det sista huset :lol: Och då var ändå b-styrkan rätt liten..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fagersta tycker jag är ett bra ställe att vara i, det är bra att få prova på enorma byggnader som det inte går att överblicka från en plats. Ta tex sista genomförandet på lördag kväll när en grupp heolt glömdes bort och lämnde en lucka som jag kunde springa upp i och sen skjuta ut plutonchefen och minst en gruppchef från övervåningen... Det hade varit svårt att göra i "vanlig" bebyggelse.

 

Absolut, men det känns ju som att det blir lite VÄL svårt. Jag satt och räknade lite på momentet på söndagen - över halva plutonen dog, bara i det sista huset :wub: Och då var ändå b-styrkan rätt liten..

 

Ja, det kanske var lite väl svår i förhållande till våra kunskaper. Men orealistiskt svårt tycker jag inte att det var.

 

Vad vinner vi på att göra det enklare för oss? Visst, vi "lyckas" bättre under övningarna, men blir vi verkligen bättre förberedda på verklighetens krav på det viset? Jag tror inte det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...