Jump to content

Uniform m/87 Dragonbataljon

hogland

Recommended Posts

Är det någon som vet huruvida uniformsdetaljerna (jag tänker på knappar och truppslagstecken kavalleri) på LG Dragonbataljonens uniform m/87 (daglig dräkt/sällskapsuniform) är i guld eller silver?

Har suttit och googlat bilder ett tag nu men kom ganska snabbt fram till att det enklaste sättet att få svar är att konsultera forumet :rockon:

Tack på förhand!

UniR FM 2003 sidan 109:

Vissa tjänstetecken i silverfärgad metall bärs på stålgrå uniform av officer,

reservofficer och värnpliktig personal samt personal ur de frivilliga försvarsorganisationerna

inom Livgardet och trängtrupperna samt hemvärn

vid Livgardesgruppen och Livgrenadjärgruppen. Tjänstetecken i silver bärs

även av värnpliktig personal vid Försvarsmaktens musikkårer.

Tack! :rockon:

Kanske en helt omöjlig fråga med tanke på det synbara kaoset bland FM:s traditioner, men vet någon varför det är så? Att all personal utom just Livgardet har tjänstecken och knappar i guld?

LG är ju kungligt regemente (och har under någon punkt i sin historia benämnts Gula Brigaden...), borde inte detta motivera tjänstetecken i guld snarare än i silver...?

Grejen är den att tidigare i historien var tjänstetecken i "silver" tillverkade i just metallen silver, medan tjänstetecken i "guld" precis som idag var tillverkade av mässing.

"Silver" är alltså finare än "guld".

Edited by LeadHead

Man tackar och bockar ödmjukt för de snabba och uttömmande svaren!

Men bara för att ta det hela ett steg längre och se hur långt forumets kompetens sträcker sig...

...trängtrupperna då?

Edited by hogland

Men bara för att ta det hela ett steg längre och se hur långt forumets kompetens sträcker sig...

...trängtrupperna då?

Torde vara mässing då jag inte är medveten om att träng är något livregimente ;) (rätta mig gärna om jag har fel)

...trängtrupperna då?

Torde vara mässing då jag inte är medveten om att träng är något livregimente ;) (rätta mig gärna om jag har fel)

Läs mitt inlägg ovan

Läs mitt inlägg ovan

Quite. I fall det inte framgick ordentligt så gäller alltså frågan varför trängtrupperna har tjänstetecken i silver. Varför livtrupperna har det var ju klart som korvspad, men som sagt... trängtrupperna då?

Edited by hogland

• Forumsledning

Det där har jag för mig herr Brunstein berättade i Insats&Försvar någon gång.. och det hade med trängtruppernas ursprung att göra om jag inte minns fel.. de ingick väl bland kungens trupper på den tiden.. ..gah.. minnet sviker mig.. . .någon som har sparat på tidningarna kanske kan hitta.

Det där har jag för mig herr Brunstein berättade i Insats&Försvar någon gång.. och det hade med trängtruppernas ursprung att göra om jag inte minns fel.. de ingick väl bland kungens trupper på den tiden.. ..gah.. minnet sviker mig.. . .någon som har sparat på tidningarna kanske kan hitta.

Skall leta bland mina.

Återkommer.

Låter vädligt likt det som sades under min GU angående silver och guld på olika sidor heden.

Jag har alltid hört att man lät trängtrupperna få bära silver för att höja statusen på förbanden. Trängtrupperna var ett relativt nytt förband och inte helt populär befattning hos officerare, liv-&husstatusen skulle tydligen locka personal.

Källa på detta saknas så ta det för vad ni vill.

Statusfrågan var det som jag minns det, dock ingick inte trängen i liv- och husförbanden.

Nej självklart inte, dåligt formulerat av mig. Jag menade förstås att glansen från "liv- och husförbanden" skulle speglas även inom detta nya truppslag.

Hur är det nu då med "omkastade" (guld på silver - silver på guld) färger på axelklaff m/ä (vänder mig främst till Lt P av uppenbar anledning). Är det så, eller var det endast på tapeten? Vilken var orsaken - ökad läsbarhet?

...trängtrupperna då?

Trängtrupperna bär inte silver utan tenn.

Trängtrupperna bär inte silver utan tenn.

Tja, UniR FM är ganska klar på den punkten. Liv- och trängförband (inklusive vissa hv) har gradbeteckningar osv i silverfärgad metall, övriga har guldfärgad. Vad sedan den silverfärgade metallen är för något är en annan fråga...

Skulle det kunna vara förklaringen? Att trängen i ren kontrast till livförbanden var så lågstatus att de inte ens fick mässing som normalförbanden? För visst är/var tenn en billigare metall?

Bara en tanke...

Edited by LeadHead

Hur är det nu då med "omkastade" (guld på silver - silver på guld) färger på axelklaff m/ä (vänder mig främst till Lt P av uppenbar anledning). Är det så, eller var det endast på tapeten? Vilken var orsaken - ökad läsbarhet?

Var det inte bara ett fel i UniR FM? Likväl som det stog att K3 skulle ha silver?

Var det inte bara ett fel i UniR FM? Likväl som det stog att K3 skulle ha silver?

Helt rätt. Gradbeteckningarna på de äldre uniformssystemen var i kontrasterande färg på axelklaffar för synlighetens skull. Silverbrodyren/galoneringen var det viktiga som angav högre status. Som kuriosa hade reservofficerare och reservunderofficerare gradbeteckning i samma färg som underliggande brodyr, syndes mindre med andra ord.

Angående det som johanp svarar så visst var det ett par fel i nya UnirFM. Tanken att köra kontrasterande var ju rätt i sig rent historiskt, men eftersom man införde förbandstecknen från m/87 systemet på axelklaffar av m/ä så tänkte man nog inte på att dessa för de allra flesta förband endast finns i en typ av metall. Vad gäller K3 skrev man fel.

/P

Edited by Lt P