Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Inskjutbar kolv till Ak4?

Recommended Posts

Guest

Går det köpa Inskjutbar kolv till Ak4?

Och i sådana fall var?

Sett att det finns Amerikanska Hemsidor som säljer men det verkar jobbigt att beställa ända där i från.

Tacksam för svar Speedy

Norrmännen har ju det. Våra kära FJS använde väl också det förr i tiden. Sedan finns det völ klara "glidskenor" på AK4 (kanske, tror mig ha sett det, INTE med i HV).

Tror inte det är riktigt tillåtet att fippla med ak:n som man vill.

Det finns ett litet begränsat antal insjutbara kolvar med stämpel. Har dock inte sett någon på öppna marknaden på över 10 år. Vad är du villig att betala?

De går att beställa levererade hem till dörren via internet från Tyskland eller USA för 4-5000 kronor. De är däremot inte godkända för montering på försvarets vapen eftersom egna modifieringar inte är tillåtna (därav "kronstäpeln" i inläggen ovan).

Ett antal Ak4 med inskjutbar kolv användes av FJS fram till mitten/slutet av 80-talet. De är inte lätta att få tag på idag...

Guest

I mitt Hv område kommer ingen att sura för att det inte finns någon krono stämpel på kolven så det ser inte jag som ett problem.

Vem säljer såna kolvar i Tyskland?

Om kolven kostar 4-5000 är inga problem det är det värt;)

De går att beställa levererade hem till dörren via internet från Tyskland eller USA för 4-5000 kronor. De är däremot inte godkända för montering på försvarets vapen eftersom egna modifieringar inte är tillåtna (därav "kronstäpeln" i inläggen ovan).

Ett antal Ak4 med inskjutbar kolv användes av FJS fram till mitten/slutet av 80-talet. De är inte lätta att få tag på idag...

Besiktiga ditt vapen med inskjutbar kolv hos din lokala vapentekniker. Begär också ett dokument på att besiktningen är utförd.

Casca

Rekommenderar Bushmaster i USA. Förutom att de fått kontrakt på USAs nya M4 säljer de massvis med bra tillbehör och reservdelar till H&K.

Jag har glömt vem som säljer i Tyskland. Maila Heckler & Koch och fråga.

Följ sedan Cascas tips. Det verkar funka...

Går det köpa Inskjutbar kolv till Ak4?

Och i sådana fall var?

Sett att det finns Amerikanska Hemsidor som säljer men det verkar jobbigt att beställa ända där i från.

Tacksam för svar Speedy

Kolla med dem här killarna:

http://www.algonet.se/~combat-e/svenska.htm

Guest Dedicated

Efter att ha varit på övning i helgen och där avlossat en 600-700 hundra skarpa 7.62 hade den där magasinspåfyllaren varit det jag önskat mig högst....

Guest

Vet inte hur det är i resten av landet, men hos oss är det ej tillåtet att ändra på vapnet. Nu kan jag förvisso förstå varför. Det är ju i princip det enda sättet att ha kontroll på vad folk stoppar på sina vapen, och för att FM ska ha "ryggen fri" MEN personligen tycker jag att det går en aning till överdrift när de försöker förbjuda egna vapenremmar(typ snabbremmar) etc. Då skulle det ju reelt sett vara förbjudet för en prickskytt att tejpa/fästa ett kindstöd på kolven också Själv tycker jag att stoppar man på HK's orginalgrejer så borde det ju inte vara några prob. men men vi vet nog alla hur stelbent vår kära försvarsmakt är ibland...

POF >> Visst är det livet på en pinne, var oxå ute ihelgen ock panga... men låg och sköt AK4 m kikare på 500m i stället... :cool:

Guest

...för övrigt tycker jag  att den inskjutbara kolven är kaass! Vinglig och blir skranglig efter några fältdagar..

..funkar mycket bättre med vikbar a´la ak5.  finns oxå att köpa..

Var kan man hitta vikbar kolv till ak4an?

Här kunde man hitta vikkolv till Ak4: http://www.algonet.se/~combat-e/svenska.htm

Tyvärr är dem slut och jag har inte hittat det någon annanstans heller.. Men är det någon annan som sitter inne på info om någon säljare..så är jag idel öra

Guest

Jag har varit med om att den VIKBARA kolven har vikt sig under skjutning.

Övningsledaren höll på att svälja pipan och skjutförbud för all framtid.

...för övrigt tycker jag  att den inskjutbara kolven är kaass! Vinglig och blir skranglig efter några fältdagar..

..funkar mycket bättre med vikbar a´la ak5.  finns oxå att köpa..

Nu har du nog vänt på begreppen lite. Det är den infällbara som blir kass över tiden, ett plagiat med endast en kolvbullt. Av ditt resonemang kan jag tyda att du inte provat någon av dom.

Jag tycker att den inskjutbara är mycket bra.

Casca

Jag har varit med om att den VIKBARA kolven har vikt sig under skjutning.

Övningsledaren höll på att svälja pipan och skjutförbud för all framtid.

Menar du den vikbara eller menar du den inskjutbara, som ibland felaktigt kallas för fällbar, vikbar kolv??

Guest

Jag menar att den man viker in, alltså den VIKBARA har gett med sig vid en stridsskjutning.

Har själv använt den inskjutbara i ett antal år och har bara goda erfarenheter av den!

Guest

Här kunde man hitta vikkolv till Ak4: http://www.algonet.se/~combat-e/svenska.htm

Tyvärr är dem slut och jag har inte hittat det någon annanstans heller.. Men är det någon annan som sitter inne på info om någon säljare..så är jag idel öra

Hej du jag var inne på sida och kolven finns fortfarande upplagd där.

Jag skickade ett mail till dom och frågade om dom hade några kvar och om det fanns några bilder.

För jag har aldrig sett nån vikbar kolv till Ak4 an,

hur som helst jag hör av mig när jag får mer info.

Besiktiga ditt vapen med inskjutbar kolv hos din lokala vapentekniker. Begär också ett dokument på att besiktningen är utförd.

Casca

Vi var 2 man som gjorde det och fick vapnen OCH kolvarna, som sådana, godkända för användande.

Vapenteknikerna hade aldrig sett kolven och var väldigt intresserade.

Att man sedan inte får använda dom DET är en helt annan sak