Jump to content

Tekniska frågor eller Förslag


Kimster

Recommended Posts

  • Forumsledning
Varför sparas inte ens sända PM automatiskt? Är det ett sätt att spara utrymme?

 

Bara en fundering. :baskerPa:

Vet ej, det är en default-inställning i forumet som inte vi har styrt.

 

Det är bara att klicka i att man vill spara annars.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumsledning

Det styr jag. Syftet är att i forum som detta vill jag inte ha "snabba" inlägg. Min teori är att turborutan gör att man skriver mer kvantitet... så jag har tagit bort den från vissa forum för att kanske se om det blir någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsan !

 

Jag skriver inte mycket här men läser desto mera,

 

en sak jag irriterar mig på, inte mycket iofs, är att längst ut i högerhörnet

klickar man för att se det senaste inlägget i ett ämne/tråd.

Väldigt ofta lyckas jag då komma åt profilen för forumdeltagaren istället.

Ingen stor sak men när jag tittar på min egen profil så ser jag vika som tittat på den och undrar förstås

varför dessa är intresserade av mig,

nu misstänker jag att dessa också har kommit åt profilknappen istället för knappen för senaste inlägg.

 

Som sagt ingen stor sak men man distraheras i läsningen helt enkelt.

 

går detta att lösa?

 

//NR

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

...eller så är "så" många intresserad av att läsa vem du är..

 

Vad beträffar din irritation, är jag osäker på hur du klickar. Känner inte till problemet och inte hört något liknande förr. Själv har jag inga problem att klicka rätt, det är ju 2 hela raders avstånd emellan... :D

 

 

Någon lösning eller förändring på det har jag svårt att se just nu. Just där är det ganska svårt att "möblera" om så att säga.

Förslag mottages gärna om det finns.

Link to comment
Share on other sites

Spelar ingen roll men det var bättre som det var innan. Av ren vana innan.

Jag håller med AO67. Det kändes tightare innan och bättre.

En gång för längesen klickade jag också fel och hamnade på folks profilsida men det lär man sig snabbt av med. Så det borde inte vara skäl.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

jo avståndet känns lite stort och det blir lätt så att användarnamnet sitter tightare med efterföljande post vilket kan förvilla.

 

Två andra ideer är

 

1. I översikten ta bort länken på medlemmens namn

In: Tekniska frågor eller Förslag

By: Krook

 

 

2. Ha den som i ett forum på samma rad

In: Tekniska frågor eller Förslag By: Krook

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

JUsterat tillbaka.

 

En ikon jag inte använt tidigare är den till höger om "Aug 24" i bilden nedan.

Den ger "Gå till senaste inlägget". Ser lite olika ut i olika skin.

Man lär sig nåt nytt ibland ändå :bash:

 

post-2-1188384243.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Forumsledning

Jag tror det har att göra med ett förbud mot att infoga dynmaiskt content eller länkar som forumskoden uppfattar som dynamiska.

Jag skall kolla upp detta närmare.

 

Kan du ge exempel på länkar du försökt lägga in?

Lägg inom CODE taggar så skall det gå att posta dem här.

Link to comment
Share on other sites

Kanske varit uppe innan men sök funktionen retar mig till vansinne.

 

Den accepterar inte något kortare än 3 inslag. Om jag skrivet terrängbil, mellanslag , 20 så får jag ett felmeddelande. Sökord kortare än tre inslag är ogiltigt.. Ha Ha Vi håller på med militära ting packat med förkortningar och beteckningar... Dessutom Blå-gula som skriver sök istället!! Vaddå, med vanlig Svenska är det hart när omöjligt att söka. Ok jag fattar att det troligtvis är programvaran.

 

Men skänk en tanke på de stackare som söker på Svenska för att sedan vid sitt inlägg få ett: Sök istället!!

 

Bål-gul borde åtminstånde ha en klisterlapp där det står att vid mellanslag går det ej att söka om beteckningen är kortare än 3 inslag..

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ja tyvärr är det så, men det finns en workaround

 

 

På Google, MSN Search, osv skriv

tgb site:forum.soldf.com

 

Altavista och Yahoo s resultat var inte lika utförliga som Google och MSNs.

 

ALTERNATIVT

 

sök efter tgb* här på forumet direkt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Jag kastar upp en fundering. Om det är bra eller anus får ni tycka till om.

SoldF "speglar" med sin struktur en virtuell kasern. Det finns Luckan, SoldFs Garnison, filmsal osv Det är inte alltid som jag tycker att strukturen är den bästa, även om BG gör sitt yttersta på bästa sätt. Luckan tex, som jag upplever är den främsta forumsdelen, blandas en hel del ämnen, samtidigt som det står i anvisningen att där diskuteras övrig militaria. Det känns liet som om det är lite av en motsägelse.

 

Jag har varit inne en hel del på forumets danska motsvarighet, www.taktiskforum.dk Där har man en annan struktur, som i mina ögon är lite mer logisk. Som form har man där valt ledningsorganisationens funktioner S1-S5

Nu menar jag inte att man skall kopiera danskarna rätt av, men om forumet skulle uppdateras någon gång i framtiden, kanske det är en modell att efterlikna i vissa stycken.

 

Hur taktiskforum.dk ser ut:

S1 Personell/Administration sektionen

S2 Intelligence / Efterretnings sektionen

Fjenden/Egne forhold

Stratfor Intelligence briefs

Artikler fra militært relaterede tidsskrifter

HJVspecifikt forum

Humor/off-topic

S3 Operations and training

Enkeltsmands Færdigheder

Fysisk Uddannelse og Træning

Billeder fra felten

Taktisk Medicin

S4 Logistics / Forsynings Sektionen

Enkeltmands Udrustning / Grej Snak

Anmeldelser af Udrustning

Våben Systemer

HKS - CH STUINF Specifikke tråde

Bytte Marked

S5 - Civil Affairs / Lessons Learned / Erfarings Database

Erfaringer generelt

Erfaringer fra udsendelser

Close Protection / PSD forum

 

Med färre rubriker, men med ett stort antal underforum. Inget underforum blir diskriminerat av avdelningen (S1-S5) utan allt presenteras likvärdigt. Som besökare upplevera jag en bra överblick och det underlättar även min sökning.

 

Vad tycks?

 

/K

Edited by Koskela
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blev varse er s k flood control alldeles nyss och måste säga att det är ett väldigt smart sätt att bidra till den allmänna ödsligheten på detta forum. Fattar ni inte att det endast leder till att färre postar? Går man in på forumet en gång i veckan för att besvara kommentarer orkar man ju för f-n inte sitta och vänta på er flood control mellan varje inlägg man postar. Dumt, minst sagt.

 

Det verkar som om ni ber om att detta forum ska dö ut, inte minst med er bittra attityd gentemot folk som startar nya trådar då det "finns redan trådar om detta, använd sökfunktionen". Lite obefogat med tanke på att sökfunktionen dessutom inte direkt är den bästa.

Link to comment
Share on other sites

Fulltextsökningar i databasen kräver väldigt mycket datorkraft, som kostar pengar. Eftersom SoldF saknar pengar att köpa massiva mängder datorkraft för måste mängden sökningar begränsas så att forumet går att använda för alla. Obegränsade fulltextsökningar går också att använda för att genomföra en denial of service-attack mot forumet, och då skulle det bli väldigt ödsligt här. Som synes är alltså alla forumsinställningar en avvägning mellan olika intressen. I det här fallet är dessa intressen tillgänglig datorkraft, säkerhetskrav och medlemmarnas tillfredsställelse.

 

Hade du läst introduktionskursen hade du dessutom vetat hur man använder Google för att söka på forumet. Då slipper man flood control.

 

Eller är det kanske flood control på tiden mellan två inlägg du avser? Den ligger på någon minut och är även den där av en anledning. Syftet är att förhindra någon att fylla forumet med spam eller annat otyg. Jag har bara besvärats av den funktionen någon enstaka gång under mina nästan sex år på forumet. Går det mindre än en minut mellan inläggen så är de nog av sådan kvalitet att vi kan avvara dem hur som helst.

 

Varför vi uppmanar folk att fortsätta i befintliga trådar överlåter jag till dig att ta reda på som en sökövning.

 

/mdn, Blågul

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag skulle gärna se möjligheten att minimera enskilda forum, t.ex Pliktverket och Gästforumet är noll-intresse för mig och får gärna vara minimerat.

Som det är i dagsläget så går (?) det bara att minimera "del"-forum som t.ex "SoldFs garnison".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest J-Star

Mobiletelefon-anpassat skin... ger basala funktioner som läsa, posta, PM... men inte mycket mer. Låg bandbredds-användning i det att bilder länkas hellre än att de placeras inline. Allt lull-lull tas bort. Klarar XHTML-validering. Använder inte Javascript.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 11 months later...
Ja tyvärr är det så, men det finns en workaround

 

 

På Google, MSN Search, osv skriv

tgb site:forum.soldf.com

 

Altavista och Yahoo s resultat var inte lika utförliga som Google och MSNs.

 

ALTERNATIVT

 

sök efter tgb* här på forumet direkt

Går inte det att använda Google direkt på den här forummjukvaran? Jag har sett det på andra forum men jag är osäker om det är samma mjukvara.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Ja tyvärr är det så, men det finns en workaround

 

På Google, MSN Search, osv skriv

tgb site:forum.soldf.com

 

Altavista och Yahoo s resultat var inte lika utförliga som Google och MSNs.

 

ALTERNATIVT

 

sök efter tgb* här på forumet direkt

Går inte det att använda Google direkt på den här forummjukvaran? Jag har sett det på andra forum men jag är osäker om det är samma mjukvara.

För enkla sökningar funkar det bra. Kolla t.ex. på http://httpd.apache.org/docs/2.2/.

 

Men för lite mer avancerade sökningar behöver man direkt tillgång till forumdatabasen och då duger inte google.

Link to comment
Share on other sites

Några små saker:

 

När jag återuppstod här på SoldF för ett tag sedan, så hade jag -8 (ja, minus åtta) meddelanden i min tomma inkorg. Nu, efter att ha mottagit en del meddelanden, och tömt inkorgen, så visar den dock 0 meddelanden.

 

Vad är orsaken till de väldigt höga medlemsnummer (över miljonribban) som en del medlemmar har?

Link to comment
Share on other sites

Vad är orsaken till de väldigt höga medlemsnummer (över miljonribban) som en del medlemmar har?

 

Vid en av uppgraderingarna för ett bra tag sedan började forumet ge nya medlemmar nummer med början från 1000000.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...