Jump to content

Utrustning för skidtur.


krp_swe

Recommended Posts

Jag planerar att tillbringa ca 3-4 dagar i den vackra naturen i västernorrland. Förfyttningssätttet kommer bli med skidor (dock ej vita blixten) samt kanske lite hederlig fotmarch. Vi kommer antagligen vara 2 personer. Så nu behöver jag lite råd och tips på lämplig utrustning, det jag funderar mest på är ryggsäck samt tält. I och med att man skall släpa med sig tältet i ryggsäcken bör man väll ha en relativt stor ryggsäck.. <70L antar jag, samt ett tält som klarar av snöstorm och liknande.Ryggsäcken bör dessutom ha möjlighet att fästa skidorna. Även tacksam för övriga matriel råd.

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med kan det vara bra att kolla snöläget...längs kusten är det inte mycket om knappt ens något... :)

 

 

Ja snö skadar det ju inte om det finns när man skall skida.. dock är turen inte planerad föränn efter årskiftet och då skall det nog finnas snö hoppas jag..

Link to comment
Share on other sites

Hur ser turen ut? kommer ni att passera vattendrag? ( annars måste ni bära vattnet/smälta snö/eller vatten i från åar motsv = puritabs eller koka 10? min ) kommer ni att vara nära bebyggelse? ( annars färdplan och TNR för kontakt ) Är din kompis van vid naturen?

 

Du skriver "tält som klarar av snöstorm" det är inte bara tältet det handlar om, vet du hur du förankrar det OSV....

 

Jag skulle rekommendera ett tält med båg-konstruktion (mindre vindmotstånd) och inte ett tält med 2 pinnar i varsin ända (hoppas jag var otydlig nog)

 

När jag och pappa + farbror är ute och fiskar använder vi ett Hilleberg Keron GT 4 pers(kostar mucho dineros) http://www.naturkompaniet.se/ Men vi är torra på morgonen när vi vaknar :P

 

OBS!! se till att ta med dig gaffa tejp (till ev revor i tält, kläder osv), samt en MP3 spelare ( min farbror snarkar iaf :bash: )

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera pulka, som ni givetvis turas om att dra.

Instämmer i lovsången om Hillebergtält, de är suveräna, men huvudsaken är att de är avsedda för vinterbruk.

Riktiga liggunderlag (inte 5mm tunna från Biltema)

Gaskök eller multifuel (inte rödsprit)

Varma sovsäckar som du kan sova lättklädd i (bara underställ motsv.)

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har, men då du ställt en fråga så antar jag att du vill ha svar och då får du det plus lite till.

 

En pulka som ni turas om är enklast. Då får ni med er allting och lite till.

Sen ryggsäck runt 60-70l på ryggen. Packad med 60-70 liter. Mer prylar tycker jag blir väldigt tungt och svårskidat med flera dagar.

Försök låna en pulka, dem är ganska dyra annars.

Fotogen eller bensin i köket. INTE gas. Gas blir väldigt svårt så fort det går under nollan och såvida ni inte gillar att behöva värma upp gasbehållaren hela tiden så föreslår jag nåt flytande. T-röd är faktiskt funkis men ett multibränslekök går givetvis snabbare.

Tältet behöver inte vara av alpinmodell (med nerhängande sidor) men visst, de är lite bättre. Se bara till att täppa till alla sidorna med mycket snö när vi ställer upp det. Om det sen blir snö så kan ni lämna tältpinnarna hemma och fixa snötältpinnar istället. Men köp inga dyra i plast/metall utan snickra ihop egna. Billigare!

Skicka ett PM så kan jag förklara hur dem ska se ut. Mycket enkelt och snabbt att såga till.

 

Två spadar är också skönt att ta med, en av skyffelmodell och en av rottefellamodell (mera skopad). Den sistnämda är främst till för bivackbygge. Dem är bra att ha sen när absiden ska grävas ut och vindmuren (ev.) byggas.

 

Glömde jag nåt?

En annan påse än den medföljande tältpåsen tycker jag också är bättre. En större. Tältet blir styvare och det följer alltid med nån isbit eller snöbit när man knöcklar ihop det. Och en större påse gör ju inget eftersom du ändå ska lägga det i pulkan....

 

Vad gäller ryggsäck så gillar jag en bestående av endast ett topplock och en massa sidofickor. Det är allid där som man vill ha sina småprylar.

 

God tur

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Blir lite förvirrad av att du skriver Västernorrland och sedan pratar om snöstorm. Menar du att du skall tura någonstans i Västernorrlands Län, eller i västra Norrland vilket troligtvis inkluderar fjällkedjan?

 

Skall du tura i Ångermanland som till 100% består av skogsland så behövs inte alltför avancerade saker för att få en förnöjsam tur. Är du dessutom i början av ditt friluftsliv så kan det vara lämpligt att inte bränna 1000-tals kronor på utrustning som du inte vet om du kommer att använda i långa loppet. Visserligen går det ju att sälja om intresset skulle tyna, men du kommer ändå att gå med förlust.

 

- Ryggsäck: Minst 70 L. Se till att den passar dig.

 

- Tält: Vill komma med det kontroversiella förslaget att ni köper en lättviktspressening och en rulle hampasnöre istället och bygger vindskydd och ev provar förstärkt gran m.m. Lätt och väldigt billigt. Måste ni ha tält så prova att låna.

 

- Kök: Trangiakök funkar bra och är inte särskilt dyra. Försäkra dig bara om att du köper en av de större modellerna. Minitrangia funkar inte som huvudkök vintertid då du skall smälta snö.

 

- Termos: Har inte nämnts än men är ovärderlig. Köp en ordentlig ståltermos.

 

- Yxa: Är oumbärlig. Perfekt för tjärstubbar m.m. Se till att du har en med ett bra eggskydd. Fiskars är billiga. Och glöm inte kniven.

 

- Spade: För div grävande och byggande. Fiskars Safety är bra.

 

- Kartmaterial: Antar jag att du har redan för kartrek etc. Om inte så se till att skaffa dessa i god tid innan ni åker. Plasta in dem. Blå kartan är bra för översikt och många locals klarar sig med den men jag tycker att ni skall satsa på gröna kartan och kanske blå.

 

- Sovsäck: Komfort/extrem-temp är bara ett riktvärde då olika människor kan uppleva olika sovsäckar väldigt annorlunda. Har hört bra saker om Haglöfs Zleep-serie som verkar hyffsat billiga. Kör själv med Ajungilak Tyin, bl a.

 

- Pulka: Skulle jag strunta i. Ni har inte behov av så mycket utrustning för en 4 dagarstur att pulka blir nödvändig.

 

- Liggunderlag: Som någon sa tidigare köp ett ordentligt.

 

- Snö/Vinter: Kommer väl förhoppningsvis men fortsätter skitvädret måste ni nog ha ett tält.

Link to comment
Share on other sites

Tält:

Att tälta är inte det lättaste när det ligger några decimeter lappmögel på marken.

Man bör skotta bort snön så mycket som det går eller trampa ihop den med skidorna och vänta en stund så att den fryser till.

Detta för att få en så bra plats som möjligt att slå upp tältet på (ingen gillar att kravla runt i lössnö).

Att förankra tältet i snö eller frusen mark är inte det lättaste.

Antingen så får man inte ned pinnarna i marken eller så lossnar de i snön.

Knepet kan vara att man skaffar speciella snöpinnar (Hilleberg har sådana).

Dessa är lite större än vanliga tältpinnar och de har helt enkelt större anläggningsyta än de mindre.

Trampa ihop snön ordentligt och kör sedan ned snöpinnen i snön.

Snö bör man undvika att få med sig in i tältet då den har en märklig förmåga att förvandlas till vatten.

Alltså har man med sig en rotborste som man använder för att borsta bort snön från kläder och pjäxor.

På morgonen när man vaknar upp efter en god natt sömn så märker man att hela innertaket är fullt av frusen kondens. Ack så vackert men ack så blött det blir när den tinar upp.

Då drar man igång köket i tältet och lagar frukost och under matlagningen så torkar kondensen upp.

 

Sovsäck:

Vilket mtrl. man väljer beror på pris och preferens.

Dock ska man välja den varmaste man kan få med så lätt vikt som möjligt.

Men huvudregeln är ALLTID att ha en varm sovsäck. Man är inte ball bara för att man ligger och huttrar!

I sovsäcken så har man bara på sig underställ, strumpor, raggsockor, balaklava (hjälmunderlag) och inte mer.

Har man mer kläder på sig så kan man faktiskt frysa eftersom de tjockare kläderna inte släpper igenom din kroppsvärme till sovsäcken.

Om sovsäcken är för kall så lägger man förstärkningplagget (dun eller termojacka) ovanpå sovsäcken.

Värm heller inte upp sovsäcken med din utandningsluft.

Detta gör att du blåser in fukt i sovsäcken, då blir den fuktig och förlorar isoleringsförmåga

På morgonen så vädrar du sovsäcken så att fukten försvinner. Fungerar faktiskt på vintern!

 

Ha ALLTID ett tjockt liggunderlag under dig.

Kylan kommer underifrån och gör att du inte får en god natts sömn.

Använd inte ett uppblåsbart liggunderlag, typ Therm-a-rest, därför att kylan gör att liggunderlaget blir stelt och tar tid på sig att blåsa upp sig.

Blåser man upp liggunderlaget så riskerar man även att få fukt i ventilen och därmed ett ickefungerande uppblåsbart liggunderlag (läs: platt).

 

Kök:

Välj ett bra kök med ett bra bränsle.

Kemisk ren bensin, fotogen är bränslen som fungerar.

Gas fungerar inte eftersom gasen blir trycklös vid några minusgrader. Om du ändå envisas med gas så ska man använda sig utav butan/propanblandning då den tål kyla bättre än ren butan.

Ha en bricka under köket så att inte det försvinner i en vattenpöl (har sett detta i verkligheten).

Min kompis var ganska så förvånad när det bubblade om köket.

På brickan kan man också lägga upp saker som ta-moj, tändstickor etc.

 

Kläder:

Använd genomtänkta kläder med bra design som du trivs med.

Återigen beror mtrl.valet på preferens och pris.

Dock så klär man sig efter flerskiktsprincipen med ett svetttransporterande lager innerst, ett isolerande lager imellan och ett vindtätt lager ytterst.

Damasker används för att slippa få in snö i pjäxoskaften.

Undvik att bli svettig, ventilera och förstärk eller ta bort kläder vid behov.

Blöta kläder isolerar dåligt och kyler dig.

Använd ABSOLUT aldrig en ansiktsmask eller balaklava för munnen.

Den blir blöt av din utandningsluft och blöt betyder kall och därmed ökar risken för förfrysningsskador i ansiktet.

Stäng alltid fickor för att undvika snö i dem. Fungerar även otroligt bra för att inte tappa saker också!

Detta gäller även ryggsäcken, inte kul med en snöfylld ryggsäck.

Bör undvikas.

 

Sen ett allmänt tips: ät inte gul snö!

Link to comment
Share on other sites

Guest koenigsegg88

Vilken kanon bra information!

Nu har jag en fråga som rör samma ämne, vad kan jag hitta ett vinteröverdrag till en

85L ryggsäck? Jag har sökt och hittat en tråd men länken till recon fungera inte. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka för alla kanon bra tips och råd, mkt matnyttig info får jag säga..

 

Vad tror ni om en berghaus vulcan ? är det lite overkill att dra med sig.. ? Känns som en SS2000 med extra fickor kanske räcker för behovet.. problemet är väl att få plats med tält motsv.

Link to comment
Share on other sites

Vilken kanon bra information!

Nu har jag en fråga som rör samma ämne, vad kan jag hitta ett vinteröverdrag till en

85L ryggsäck? Jag har sökt och hittat en tråd men länken till recon fungera inte. :(

 

 

jag har frågat Måns på recon en gång i tiden men han kunde inte ordna vita överdrag

 

Mvh johansson

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i att det är bättre med en större säck som man inte behöver överlasta med extra prylar utanpå.

 

Nuvarande snöläge västernorrlands södra kustland (sundsvall) Snödjup: 0 cm, vattendrag: öppna. Myrmarker: tunn till obefintlig tjäle och blöta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...