Jump to content

splitta en 2.5mm headset ingång

Guest bosseb

Recommended Posts

Skulle behöva splitta en 2.5mm headset ingång på en radio så att jag istället får en kontakt som jag kan koppla in en mic på och en som jag kan koppla in till comtacs:en för ljud.

hur?

Vilken RA?

Finns det mic-kontakt i uttaget?

är en topcom twintalker, finns ett uttag för headset. En 2.5mm trepolig.

vill splitta den så jag kan koppla in ljudet till comtacsen och sen ha en separat mic.

Jag skulle ha gjort så här.

Ta hörsnäckan med mikrofonen och pilla upp mikrofonskalet så du ser vilken ledare som går till mikrofon och vilken som går till hörlur. När du vet det så köper du två 3,5mm telekontakt hona för kabelmontage (mono). Sen delar du på jorden och löder fast den på kontakterna samt även signalkablarna. Märk nogrant vilken som är mikrofon och vilken som är hörlur. Koppla in Comtacs i den ena och mikrofon med tryckknapp på den andra. Har du inte tryckknapp kommer radion att sända konstant. Dragsäkra med tejp eller liknande.

Jag hoppas att du fattar vad jag menar. Vill du inte paja hörluren kan du se om hittar en 2,5mm stereokontakt och sen testa dig fram till vilken ledare som är hörlur och vilken som är mikrofon.

07294_Delad_kontakt_122_577lo.jpg

Jag skulle ha gjort så här.

Ta hörsnäckan med mikrofonen och pilla upp mikrofonskalet så du ser vilken ledare som går till mikrofon och vilken som går till hörlur. När du vet det så köper du två 3,5mm telekontakt hona för kabelmontage (mono). Sen delar du på jorden och löder fast den på kontakterna samt även signalkablarna. Märk nogrant vilken som är mikrofon och vilken som är hörlur. Koppla in Comtacs i den ena och mikrofon med tryckknapp på den andra. Har du inte tryckknapp kommer radion att sända konstant. Dragsäkra med tejp eller liknande.

Jag hoppas att du fattar vad jag menar. Vill du inte paja hörluren kan du se om hittar en 2,5mm stereokontakt och sen testa dig fram till vilken ledare som är hörlur och vilken som är mikrofon.

07294_Delad_kontakt_122_577lo.jpg

ingen som vet hur man kan lösa det genom att bara köpa lösa delar/kontakter, måste ju finnas...

jag har en sladd med 3.5mm i ena änden och comtac-kontakt i andra, med en 2.5mm-to-3.5mm sladd köpt på lantmanna för 50:- kopplar jag lätt in den i radion.

tänkte att jag då kunde koppla in en 3.5mm splitter och köra mikrofon i ena och comtacs i andra och det att funka, men comtacs 3.5mm är mono och jordar därför fel när jag kopplar ihop dom.