Jump to content

Marma militärförläggning

Recommended Posts

Kom över några gamla bilder på detta fascinerande ställe... och kom och tänka på de gamla husen som står kvar där... framförallt officersmässen. Jag undrar om det är fler som fått äran att besöka stället.. även från insidan? De flesta har nog bara skuttat runt på skjutfältet och sovit i barackerna kan jag tänka mig...

Minns iaf när man var inne i de övergivna officersbyggnaderna.... gav faktiskt en kuslig känsla.. det har stått övergivet rätt uppochned ... förfaller.... väldigt sorgligt!

Ni som inte fått chansen att titta in ännu... gör det!! de ligger 3 på raken längs ena långgatan "längst ned" i förläggningen om man nu kan kalla det så!

Att sådant här har hänt på skjutfältet är ju dessvärre icke lika roligt.... Olycka

Ska försöka fippla upp bilderna på nå bildsajt.... hittade ingen länk till dem!

Nu ska vi se... Marma1

Här är finare bilder som till utsidan kan se fina ut.. men insidan är totalt förfall... :Offmäss

Edited by MP/Säk0405

De båda parallella byggnaderna, officersmäss och underofficersmäss (eller kanske de kallades paviljonger, jag kommer inte ihåg), är mycket vackra. Jag gillar också klassindelningen på utedassen - regementsofficerare och kompaniofficerare. Förmodligen fanns även ett för plutonsofficerare när det begav sig, eller sergeanter kanske fick göra sitt avträde i skogen med de andra djuren :P

Jo det är många som varit där... men det är något speciellt med byggnaderna... och även de gamla kasunerna när man strosa runt där på natten under kalal februarinätterna såg det stundtals ut som gamla naziläger från 40-talet.. med den flagnade röda färgen och ståtligt kusliga byggnaderna.. det är ett creepy ställe! :D

Hittade en gammal beställningslista från 50-talet i ett skåp i ett av husen där en officer hade beställt lite kökstillbehör. Orört ställe som sagt...ta en titt in ! =)

Marma var det slutgiltiga himmelriket då vi efter 9 dygn i ösregn på

vår slutövning blev körda dit och fick basta och byta om under ett

uppehåll i övningen. I duschrummen stod det några flak nödraketer*

och väntade. Resten av övningen gick mycket lättare.

*nödraket = öl 2.8%

Jag har tillbringat en natt i Marma läger, passade efter kvällsfikan på att ta en promenix bland de gamla byggnaderna. Som man sett på liknande platser (t.ex. Skillingaryd) så hade den gamla Krigsmakten en förmåga att producera fantastiska träbyggnader. Ett kulturminne av rang!

Har varit i Marma ganska mycket, många fina minnen därifrån.. Det märks att stambarrackerna har varit använda FLITIGT under årens lopp.. Kvistarna i plankorna står ju upp flera centimeter..

Och finns det något bättre än att ta cykeln ner till kiosken i Marma by och köpa godis efter en hård dag ute på skjutfältet :wub:

Har även hört att det spökar i Marmalägret.. Har själv inte upplevt det men jag har hört från andra. Stolar som flyger ut på golvet i matsalen helt utan anledning, knackningar på fönstren innifrån matsalen när folk har gått förbi den mitt i natten osv.. Folk på min pluton brukar kalla spöket för "Marmamannen"..

Been there done that... vi var på fältet under komp- och batövn. Var inne i det gamla vapenvårdshuset i lägret, skitkul eftersom man nästan kunde se framför sig hur det måste ha sett ut "i gamla dagar" när det användes. Det nästan luktade invasionsförsvar där inne.

Annars är mitt största minne från Marma kiosken i byn, där jag blev stamkund på tidningar som jag köpte till kompaniet (och glass, som jag köpte till mig själv :clap:).

Vi hade en BT-stridshelg där också. En av lärdomarna därifrån var att det _går_ inte att skjuta sig genom infarten till Marma PC när tre ksp 58 ligger och väntar på en, även om man har fyrtio man att använda. När jag beordrade fram "stormgruppen" anade jag hur det måste ha känts att vara befäl i 1:a Världskrigets skyttegravar... tror det var 3 pers som ens kom genom infarten (om någon undrar så var scenariot att det var en "stor mur" omkring området).