Jump to content

Kpist m/45

Koskela

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Från instruktionsboken:

Praktiskt räckvidd singelskott: 300 meter

Praktiskt räckvidd automateld: 200 meter

:banana

Lite optimistiskt va?

Inga som hellst problem att fälla SAAB-mål på 300 m med kpist. Fast jag skulle nog vilja kasta om siffrorna. Det är lättare att träffa med automateld.

Inga som hellst problem att fälla SAAB-mål på 300 m med kpist. Fast jag skulle nog vilja kasta om siffrorna. Det är lättare att träffa med automateld.
Men om man skjuter automateld så borde det alltså inte vara så mycket din skjutskicklighet som gör att du träffar utan snarast tur? Jag misstänker då att man använder "träffarna" i marken för att justera eldgivningen så att man träffar SAAB-målet?

Sedan var min invändning mest mot ordet praktiskt. Dels för att kpisten inte har precisionen för 200 - 300 meter och dels för att ammunitionen inte har så bra verkan på de avstånden.

Men om man skjuter automateld så borde det alltså inte vara så mycket din skjutskicklighet som gör att du träffar utan snarast tur? Jag misstänker då att man använder "träffarna" i marken för att justera eldgivningen så att man träffar SAAB-målet?

Nej, reglementerat eldgivningssätt med kpist var eldskurar om 2 - 4 skott. Det krävdes alltså fortfarande att man riktade, det var inte fråga om något "spray and pray". Däremot är det självklart så att man täckte större yta med varje avfyrning än om man sköt enkelskott, och därför var det lättare att få en träff i målet.

Men om man skjuter automateld så borde det alltså inte vara så mycket din skjutskicklighet som gör att du träffar utan snarast tur?

Nja, kpisten har ju en icke försumbar självspriding på det avståndet. Det är för att kompensera för den som man skjuter automatskurar.

Jag misstänker då att man använder "träffarna" i marken för att justera eldgivningen så att man träffar SAAB-målet?

Ja, men det är en metod som bara funkar ifall man missar grovt. Träffar man något sånär så dyker markträffarna upp bakom målet, och då är det svårt att korrigera efter dem.

Sedan var min invändning mest mot ordet praktiskt. Dels för att kpisten inte har precisionen för 200 - 300 meter och dels för att ammunitionen inte har så bra verkan på de avstånden.

Det finns de som påstår att en kpist inte kan skjuta igenom en regnrock på 300m. Jag brukar alltid svara "Ska vi prova? Jag tar kpisten och du regnrocken." Då brukar sådana påståenden inte vara lika tvärsäkra längre... :rockon:

Vad det gäller precisionen så han man som jag skrev oven en viss självspridning som man kompenserar för genom att skjuta skurar.

Jag säger inte att 9 mm kulan är ofarlig på 300 meters avstånd, dock skulle jag vara så fräck så jag säger att verkan inte är den bästa på det avståndet.

Att man kan träffa ett mål på 300 meter gör inte att det är den praktiska räckvidden. Där är hyfsat bra spridning på det avståndet som du skrev. Skjuter du tillräckligt många skott kan man träffa, visst. Det köper jag.

Såg på internet en amerikansk polis skjuta med en .45 (pistol) mot en klippvägg på (enligt hans uppgift) 300 meters avstånd. Med ett eller två ledskott kunna han sedan träffa en sten som jag uppskattar till 50 cm i diameter. Jag skulle dock inte vilja säga att den praktiska räckvidden på .45:or (pistoler alltså) är 300 meter.

Den mer allmänna uppfattningen om k-pistar i 9 mm klassen är att den praktiska räckvidden i strid är 100 meter. Låter det rimligt?

Jag säger inte att 9 mm kulan är ofarlig på 300 meters avstånd, dock skulle jag vara så fräck så jag säger att verkan inte är den bästa på det avståndet.

Att man kan träffa ett mål på 300 meter gör inte att det är den praktiska räckvidden. Där är hyfsat bra spridning på det avståndet som du skrev. Skjuter du tillräckligt många skott kan man träffa, visst. Det köper jag.

Såg på internet en amerikansk polis skjuta med en .45 (pistol) mot en klippvägg på (enligt hans uppgift) 300 meters avstånd. Med ett eller två ledskott kunna han sedan träffa en sten som jag uppskattar till 50 cm i diameter. Jag skulle dock inte vilja säga att den praktiska räckvidden på .45:or (pistoler alltså) är 300 meter.

Den mer allmänna uppfattningen om k-pistar i 9 mm klassen är att den praktiska räckvidden i strid är 100 meter. Låter det rimligt?

Ja 50-100 men det beror snarare på soldatens skjut(o)vana och stressförmåga.

Jag påstår även pipans kvalitet och skottens kvalitet har en avgörande betydelse.

Jag har en civil grönmålad kpist 45B med pipa av god kvalitet och givetvis hårt åtdraget med rörtång.

Inga som helst problem att träffa på 300 meter och på 100 meter skjuter jag 47-50 bra samlat.

(liggande, inget hot mot mitt liv precis dvs ingen stridsstress)

Däremot den söndervårdade kpisten jag hade i lumpen 87-88 och givetvis skulle man göra särskild vapenvård efter inskjutning och jag hade 1 triangel på pipan spred ju inom 6:an på 100 meter.

Där hade man ingen kontroll om det blev en 10:a, 9:a, 6:a, 7:a osv. men det fixade jag genom

att byta pipa i förrådet + att jag lyckades få mina befäl förstå det där med vanlig vapenvård utan

skruva bort pipan var att föredra. Jag drog givetvis åt pipan med en rörtång innan tävling och jag

kom i alla fall 2:a på en fältävling. Jag hade givetvis vunnit med min civila (som då var min fars)

men nej nej nej varför skulle jag ha fördelar :banghead:

Sen går ju den hårda kpist kulan igenom 30 lager aramid på 100 meter (vill jag minnas jag hört) och jag tror inte man mår så bra att få dessa kulor i sig på 300 meter men jag skall ta och skjuta lite på 300 meter

på ngt träblock eller motsvarande. Kan vara kul att veta hur långt kulan går in. Jag själv övertygad att kpisten är dödligt på 300 meter.

Verkan på 300m är naturligtvis inte samma som på 30m. Jag skulle dock säga att den är fullt tillräcklig för att döda en oskyddad människa.

Den kpist som jag hade när jag gjorde gröntjänsten -95 hade en självspridningskon på ca 10cm på 100m, vilket borde bli 30cm på 300m. Skjuter man sedan trippelskott (vilket är det normala) så kan man vara ganska säker på att man fäller en halvfigur på 300m.

Beror på vad du menar med "i strid".

Stående eler knästående skjutställning, stressad och anfådd; ja

Liggande eller sittande i ett värn med stöd av kanten samt lung och fin; minst det dubbla.

Det blir alltid lite av en chansning att skriva frågor kort. Och eftersom du valde att tolka den som att jag inte visste vad en rörtång är så måste jag förtydliga:

Fick du under din värnplikt lära dig att dra åt mantelringen med en rörtång? Jag undrar därför att vi fick lära oss att dra åt mantelringen utan verktyg, därför då är den lättare att lossa utan verktyg.

Och det här med att man tog isär så mycket som möjligt så ofta som möjligt - träning ger färdighet. Men hur utbildningen läggs upp skiljer sig nog från förband till förband.

EDIT: förtydligande.

Edited by stefanf

Det blir alltid lite av en chansning att skriva frågor kort. Och eftersom du valde att tolka den som att jag inte visste vad en rörtång är så måste jag förtydliga:

Fick du under din värnplikt lära dig att dra åt mantelringen med en rörtång? Jag undrar därför att vi fick lära oss att dra åt mantelringen utan verktyg, därför då är den lättare att lossa utan verktyg.

Och det här med att man tog isär så mycket som möjligt så ofta som möjligt - träning ger färdighet. Men hur utbildningen läggs upp skiljer sig nog från förband till förband.

EDIT: förtydligande.

Ja hur skall jag annars tolka ditt "rörtång?" och du fick ju ett svar med wikipedialänk.

Jag ser att mitt svar till dig raderas bort? why? Var det anstötligt på ngt sätt?

Jaja skönt att du inte lever i ngn sådan okunskap men tro mig jag träffat ungdommar som inte vet vad

en hammare är. (skolan?)

Nja det egna grejer det där med rörtång (civilt skytte med Kpist)

och även att du tog ett svart PVCrör kapade ut dessa till två lagom cylindrar

och därefter sågade igenom en sida så att du därefter kunde trä över

korn och sikte.

Jo men jag upplevde att vapnen var slitna och söndervårdade inom FM under slutet på 80-talet.

Numera ser jag inom FM och HV att man mer gör en praktisk vapenvård.

Dvs det behöver inte vara uberrent bara praktiskt rent för undvika slitage.

Som jag skrev, det kan vara svårt med korta frågor, särskilt över internet.

Tillbaks till ämnet:

Du skrev

...

Däremot den söndervårdade kpisten jag hade i lumpen 87-88 och givetvis skulle man göra särskild vapenvård efter inskjutning och jag hade 1 triangel på pipan spred ju inom 6:an på 100 meter.

Där hade man ingen kontroll om det blev en 10:a, 9:a, 6:a, 7:a osv. men det fixade jag genom

att byta pipa i förrådet + att jag lyckades få mina befäl förstå det där med vanlig vapenvård utan

skruva bort pipan var att föredra. Jag drog givetvis åt pipan med en rörtång innan tävling och jag

kom i alla fall 2:a på en fältävling. Jag hade givetvis vunnit med min civila (som då var min fars)

men nej nej nej varför skulle jag ha fördelar :)

...

Jag kunde inte tolka det på annat sätt än att du använde rörtång (för att dra åt mantelringen) under värnplikten. Åtminstone när ni skulle tävla.

Nu skriver du

och då undrar jag vilket som gäller. Använde du rörtången för att dra åt mantelringen under värnplikt, privat eller både och?

Som jag skrev skiljer sig förmodligen utbildningen åt. Vi fick lära oss att alltid vrida pipan åt samma håll, och sedan 2-4 "knäpp" med mantelringen (eller om det var exakt 3, kommer inte ihåg eftersom det var ett tag sedan), och att inte använda verktyg, eftersom du ute i skogen sällan bär med dig t.ex. en rörtång.

Andra skillnader är att vi aldrig hade "officiella" skyttetävlingar, och fälttävlade i grupp, inte individuellt.

Som jag skrev, det kan vara svårt med korta frågor, särskilt över internet.

Tillbaks till ämnet:

Du skrev

...

men nej nej nej varför skulle jag ha fördelar :unsure:

...

Jag kunde inte tolka det på annat sätt än att du använde rörtång (för att dra åt mantelringen) under värnplikten. Åtminstone när ni skulle tävla.

Nu skriver du

och då undrar jag vilket som gäller. Använde du rörtången för att dra åt mantelringen under värnplikt, privat eller både och?

Som jag skrev skiljer sig förmodligen utbildningen åt. Vi fick lära oss att alltid vrida pipan åt samma håll, och sedan 2-4 "knäpp" med mantelringen (eller om det var exakt 3, kommer inte ihåg eftersom det var ett tag sedan), och att inte använda verktyg, eftersom du ute i skogen sällan bär med dig t.ex. en rörtång.

Andra skillnader är att vi aldrig hade "officiella" skyttetävlingar, och fälttävlade i grupp, inte individuellt.

Vi hade en fälttävling individuellt och 4 st gruppvis.

Både militärt och civilt men under det militära fick man smyga med rörtången. Du tar ju först fingrarna

och sen rörtången och rörtången inte officiellt saktionerat. Kan jag skriva tydligare?

Ja menar civilt har du alltid pipan fastsatt. Du tar aldrig bort pipan vid ngn vapenvård.

Jag tror pipan på min suttit på samma ställe sen 50-talet. Finns kpistskyttar som svetsat fast manteln.

Både militärt och civilt men under det militära fick man smyga med rörtången. Du tar ju först fingrarna

och sen rörtången och rörtången inte officiellt saktionerat. Kan jag skriva tydligare?

Ja menar civilt har du alltid pipan fastsatt. Du tar aldrig bort pipan vid ngn vapenvård.

Jag tror pipan på min suttit på samma ställe sen 50-talet. Finns kpistskyttar som svetsat fast manteln.

Nej, det var precis lagom tydligt, för första gången framgick det inte att det var något du var tvungen att smyga med.

Nej, det var precis lagom tydligt, för första gången framgick det inte att det var något du var tvungen att smyga med.

Oki...Nej militärt sett blev vi undervisade att man skulle dra mantelringen med händerna men jag vill minnas

att de inte satte ngn gräns hos oss. Dra så hårt du kan med dina fingrar typ. Att jag sen använde civila knep för

att förbättra mitt vapen men dock inte visade detta utåt handlar helt enkelt om vanlig taktik och för slippa tjafs.

Jag tog ju inte sönder vapnet och du måste göra så för att kunna få maximal precision. Ett annat som jag skrev tidigare

var att försöka plocka ut en så fräsch pipa som möjligt från förrådet. (inga trianglar) och det var väl inget som jag heller skröt om. Det tredje knepet med korn och siktesskydd bad jag om lov och fick beviljat. Jag fick faktiskt även efter ett tag beviljat att slippa särskild vapenvård med momentet att att ta bort pipan. Givetvis rengjode jag ändå vapnet nästan dagligen och jag hade även med mig långa tops för slippa ta bort manteln. Jag rengjorde också pipan noga med riktig borste och solvent för få bort kopparrester. Vissa befäl gick det faktisk att hålla en dialog.

Dock kunde jag aldrig överträffa min militära kpist med min civila kpist.

Edited by TForce

@TForce

Tre frågor:

1. Hur gjorde du vid övningar med lös ammunition?

2. Hur i h-te lyckas du byta pipa på förrådet? Det är numrerad materiel.

3. Varför försökte du göra en kpist till ett precisionsvapen?

Dessutom, genom att använda verktyg när du skulle använda handkraft så bröt du mot givna order. Men sådant kanske du inte bryr dig om?

Jag är bara tvungen:

......Jag fick faktiskt även efter ett tag beviljat att slippa särskild vapenvård med momentet att att ta bort pipan........

Fyra år i HvU innan GU sa du? Det kunde jag aldríg gissat..... :baskerKav:

@TForce

(---)

Dessutom, genom att använda verktyg när du skulle använda handkraft så bröt du mot givna order. Men sådant kanske du inte bryr dig om?

I rättvisans namn ska sägas att TForce inte är den enda tävlingskytten som dragit med rörtång. Fast d flesta gör nog inte så med de kpistar de haft under sin värnplikt.

I rättvisans namn ska sägas att TForce inte är den enda tävlingskytten som dragit med rörtång. Fast d flesta gör nog inte så med de kpistar de haft under sin värnplikt.

Vad folk gör med sina privata vapen är deras ensak (ja, såvida de inte använder dem till att begå brott alltså). Vad jag syftade på var att TForce använde rörtång på FMs kpist.

Vad folk gör med sina privata vapen är deras ensak (ja, såvida de inte använder dem till att begå brott alltså). Vad jag syftade på var att TForce använde rörtång på FMs kpist.

Vad är problemet. De är ju i alla fall borta snart. Om dom inte redan är det :lala:

Vad är problemet. De är ju i alla fall borta snart. Om dom inte redan är det :lala:

Nu ja. Men inte 1987-88 när det skedde. Och om man en gång gjorde lite "hitte på" saker med FMs vapen, vad är det som säger att man inte gör det idag?

"Problemet" är att det finns vårdanvisningar och de ska följas. Oavsett vad man hittar på civilt.

Vad är problemet. De är ju i alla fall borta snart. Om dom inte redan är det :rolleyes:

Nu ja. Men inte 1987-88 när det skedde. Och om man en gång gjorde lite "hitte på" saker med FMs vapen, vad är det som säger att man inte gör det idag?

"Problemet" är att det finns vårdanvisningar och de ska följas. Oavsett vad man hittar på civilt.

Nu försökte jag vara lite ironsik med mitt inlägg :happy: Men jag kan förstå att han drog åt lite extra när man skjuter på tävling. En fråga man kan ställa sig är hur extra hårt han drog med rörtången. Ett eller två snäpp extra, eller så hårt han orkade ...

Men visst. Regler och förordningar finns inte bara för att djävlas med folk.

Har sett bedydligt värre saker som folk gjort med sitt vapen. En kille i mitt förra Hv-komp hade filat fästerna på sin ak för att kunna montera dit sitt civila kikarfäste ... :wacko:

Edit: stvade smo en kttrata

Edited by ugly

@TForce

Tre frågor:

1. Hur gjorde du vid övningar med lös ammunition?

2. Hur i h-te lyckas du byta pipa på förrådet? Det är numrerad materiel.

3. Varför försökte du göra en kpist till ett precisionsvapen?

1. Då givetvis var man tvyngen att byta pipa. Sen var det bara att att skjuta in kpisten igen.

2. Nu skall vi se. Jag gick ner till förrådet. Därefter frågade jag en förrådsman om jag kunde få byta ut pipan mot

en bättre pipa. Hade flera att välja mellan. Tog den som hade högst numrering, så fräschats ut och inga trianglar.

Det var inga problem. Upplevde inte att det var olagligt pångtsätt.

3. För att öka förmågan att träffa bättre.

Egentligen är dina frågor korkade men jag kände ett omotiverat behov av att svara.