Jump to content

Rekomendation Webhotell

caridon

Recommended Posts

Hej ville kolla med forumet om ni kan rekomendera ett bra webhotell.

Behöver klara php,Java servlets & JSP,databas (M$SQL eller.MYSQL) och egeninköpt domän.

Helst under 200SEK/månad

Jag kör Surftown (12 SEK/Mån, bindningstid 1 år, 1000 MB quota, fri trafik)... men de kan inte Servlets/JSP. I övrigt är de kompetenta och har funktioner för det mesta.

/J

Jag har haft lite problem med att one's mailserver funnits på div. black-lists pga. att det tydligen "är en känd spamserver".

Skiftar jag, blir det troligen till Surftown som klarar .Net (så slipper man Suns tafatta försök till ASP-tolk).

• Super Administrators

Var uppmärksam på alla extra avgifter som de inte räknar som månadsavgift.

Normalt fakear Webbhotell priser lika bra som VIASAT med sitt 10 krs parabolpaket...men du måste bara signa upp på 189kr i minst 24 månader och en uppläggningsavgigft på xxx men i övrigt kostar det 10 kr..

Mmm jag kan leasa en bil för 0kr....men det kostar en uppläggningsavgift och en massa andra kringavgifter och bindningstid, osv.

Det är en jäkla skillnad på Loopia, Ones, Surftowns, mfl "12 kr per månad" om du slår ut vad du MÅSTE betala för 12 månader.

Okej att extra tjänster som inte MÅSTE väljas och kanske tom en uppläggningsavgift, men sen skall de ha för domännamn, har du redan ett domännamn ja då skall de ta betalt för transfer på typ 250kr (mer än att köpa domänamnet)..."men jag kan ställa in en annan dns att peka mot er"...nej nej det går inte.

Sen MÅSTE du förnya namnet via dem till ett mycket högre pris än hos andra registrars, osv.

Det är fullt av tjuvknep. Och visst, det är klart det kostar att driva dessa tjänster mer än 12kr per månad och priserna är låga i webbhosting branschen, kanske för låga, jag har full förståelse för det.

Jag menar bara att det är ett vilseledande att marknadsföra sina tjänster på det viset och försvårar för kunden att göra en korrekt prisbedömning.

Så kontrollera de sammanlagda avgifterna för HELA året och dela sedan med 12 så får du den korrekta månadsavgiften.

Normalt hamnar du sällan under 6-700 kr per år, vilket är betydligt mer än de 12kr/månad de gör reklam för.

Jag har inte själv råkat ut för det men tittar man runt på lite forum inom branschen märker man rätt snart att one.com och surftown INTE erbjuder fri trafik.

Det är fri trafik till en viss gräns...

Väldigt många påstår sig ha blivit avstängda efter att deras sida börjat dra ordentligt med trafik. Trafiken är helt oki för en "vanlig" sida med när bandbredden börjar sticka iväg sticker även hotellen...

• Super Administrators

Visst kan det vara så men branchen är full av klyschor.

FRI till en viss gräns är INTE FRI. Gratis somkostar pengar är INTE GRATIS, osv.

10kr/månad är bara en del av TVUNGNA priset, osv.

Konsumentverket har en del att röja upp där. Precis som de som säljer mobiltelefoner måste redovisa minsta totalkostnad nu för telefoner bundlade med abb.

Det är självklart de behöver ha gränser för bandbredd, eftersom påverkar ju deras egen kostnad för att driva tjänsten, men skriv INTE FRI DÅ!

Redogör för era gränser.

Ica skriver inte "FRI MJÖLK 10 kr per månad!!" Och sen visar det sig att du får max 1 l/månad i alla fall...ja och sen måste du erlägga en uppläggningsavgift på 250 kr...

Detta kanske kan vara en början att kika på

Compare Web Hosts

http://www.comparewebhosts.com/

• Super Administrators

Nordman. Just CLiche använder ganska vilseledande metoder som jag reagerar starkt emot.

Testa själv på deras sida.

1. I översikten kostar GAMMA suiten 5 kr per månad. Toppen :banghead: Tar den

2. i steg 1 anger jag en av mina domäner, väljer flytta då jag har den.

3. I steg 2 är helt plötsligt paketet GAMMA utbytt mot DELTA, ett dyrare paket, trots att jag valde GAMMA när jag startade köpet... :(

4. I steg 3 kommer sammanställningen

Text: Pris:

Flyttning av XXX.com 175,00

Domänavgift för 2 år (2 * 110,00) 220,00

Etablering av webbhotell på Linux/PHP 100,00

Årsavgift for DELTA-suite 1000 MB (12 * 10,00) 120,00

Totalt exkl moms: 615,00

Totalt inkl 25% moms: 768,75

615/12 är betydligt mycket mer än de 5 kr som sedan blev ett paket för 10 kr per månad om jag var ouppmärksam att de switchade paket automatiskt under registreringen.

Ja jag har även mailat och frågat varför man MÅSTE regga 2 år domännamn via dem då jag redan har flera år reggat på mitt egna domännamn. Jag kan heller inte avsäga mig att flytta domänen till dem om jag har dns plats på annat ställe.

Om dessa val inte är möjliga att avsäga sig borde det iaf stå "51,25 kr/månad exkl moms inkl 2 års domänavgift."

Eller 10kr/månad* och under * tala om att man MÅSTE flytta sin domän till priset 175 kr och MÅSTE regga 2 år a' 110 kr och uppläggningsavgift om 100kr.

Ta en titt på http://manufrog.com/ har bra priser och man behöver inte betala före man har prövat dem. Dock kan man inte regga domän hos dem men det löser man lätt på loopia.se. plus för att dom har flera färdiga script som är lätt installerade ex. wordpress för bloggar

Ta en titt på http://manufrog.com/ har bra priser och man behöver inte betala före man har prövat dem. Dock kan man inte regga domän hos dem men det löser man lätt på loopia.se. plus för att dom har flera färdiga script som är lätt installerade ex. wordpress för bloggar

Tycker det känns som ett oseriöst företag... Dels inget org.nummer på hemsidan. Helt omöjligt att fastställa deras företagsform. Vid en sökning på mobilnummret så är mobilen en företagsmobil för ett företag som säljer kök... Gör man sedan en sökning via affärsdata på individen vars förnamn syns på både manufrog och på köks-firman så hittar man att han inte finns med i någon styrelse för något webhotell...

Så jag tycker att detta "företag" känns lite oseriöst...

Men det är bara min personliga åsikt.

Nordman. Just CLiche använder ganska vilseledande metoder som jag reagerar starkt emot.

Testa själv på deras sida.

1. I översikten kostar GAMMA suiten 5 kr per månad. Toppen :wacko: Tar den

2. i steg 1 anger jag en av mina domäner, väljer flytta då jag har den.

3. I steg 2 är helt plötsligt paketet GAMMA utbytt mot DELTA, ett dyrare paket, trots att jag valde GAMMA när jag startade köpet... :(

4. I steg 3 kommer sammanställningen

Text: Pris:

Flyttning av XXX.com 175,00

Domänavgift för 2 år (2 * 110,00) 220,00

Etablering av webbhotell på Linux/PHP 100,00

Årsavgift for DELTA-suite 1000 MB (12 * 10,00) 120,00

Totalt exkl moms: 615,00

Totalt inkl 25% moms: 768,75

615/12 är betydligt mycket mer än de 5 kr som sedan blev ett paket för 10 kr per månad om jag var ouppmärksam att de switchade paket automatiskt under registreringen.

Ja jag har även mailat och frågat varför man MÅSTE regga 2 år domännamn via dem då jag redan har flera år reggat på mitt egna domännamn. Jag kan heller inte avsäga mig att flytta domänen till dem om jag har dns plats på annat ställe.

Om dessa val inte är möjliga att avsäga sig borde det iaf stå "51,25 kr/månad exkl moms inkl 2 års domänavgift."

Eller 10kr/månad* och under * tala om att man MÅSTE flytta sin domän till priset 175 kr och MÅSTE regga 2 år a' 110 kr och uppläggningsavgift om 100kr.

Det var inget roligt att läsa att du har sådana erfarenheter från dem. Jag själv fick all den information som behövdes för att få svar på vad det kommer kosta som första år och sedan vad det kostar per år för att upprätthålla hemsidan flytt kostar, nyregistrering är gratis. Det gick snabbt och smidigt med att flytta eller teckna nytt avtal. Fungerar smärtfritt hela tiden. Suport får man hjälp med inom 3 minuter efter mina 10 gånger jag ringt till dem. (observera att jag ej ringer för att saker krånglar utan jag frågar hur man kan få ändra tillfälligt på kontot. mer utrymme eller tekninska frågor om drifttider, backupsystem mm.)

Så i mina ögon är det mycket bra.

Det viktiga är att ha sin egen uppfattning av det hela. Sedan kan man kika lite på bra och dåliga saker med det man ska köpa. Så ditt och mitt exempel är nog rätt bra att "väga" mot varandra.

• 3 weeks later...

Jag kör Surftown, och jag tycker att det fungerar bra! Har inte haft några som hellst problem.

Det billigaste alternativet är 12 kr/månad med 1000mb utrymme, (ASP/PHP/MySQL). En domän, 3st underdomäner och hur många e-mail konton som helst. Ja det är nog bättre att du läser själv...

Men samla så många tänkbara webhotell som möjligt och sedan läs ALLT som har med respektive hotell att göra.

Det tog ett bra tag innan jag kunde bestämma mig...

Lycka Till!

//David

Glidecom är ett bra webbhotell som har en utmärkt telefonsupport och erbjuder 4 grundpaket som kostar mellan 468-2450 kr/år. Kolla på hemsidan för exakt innehåll i dom olika paketen! Det finns en del tilläggstjänster för utbyggnad av paketen!

Det enda dom inte kan erbjuda är Java servlets, JSP och databas (M$SQL) men Javan går att lösa om man hyr en VPS (Virtuell Privat Server).

Det enda som tillkommer är ev. ompekning/flyttning av DNSen 100 kr (engångsavgift) vid befintlig domän. Givtvis tillkommer årsavgiften på domän abbonemanget. Inga andra kostnader tillkommer.

Har man speciella krav på lösningar så går det mesta att lösa förutom vissa restriktioner på Java och databas som jag nämnt tidigare! Dom tillåter normaltrafik och det skall mycket till om man överskrider den! Dom har haft ett fåtal fall där dom fått debitera kunder för extra trafik!

Kanske inte dom billigaste men med den bästa support jag känner till! Telefonsupporten är öppen alla dagar (storhelger vet jag ej)!

Vet inte många webbhotell som har så att man kan köra Java. Men jag kan iaf tipsa om ett ställe där du kan kolla in olika svenska webbhotell.

http://www.webmasternetwork.se/f23.html

Ang. manufrog. har använt dem i två år nu och har inte haft några problem med dem. Men det är som du säger Satan, de känns inte seriösa om man enbart tittar på deras hemsida.

• 2 weeks later...

http://www.diino.se/ Inte bara får man 2gb helt gratis, det kommer med massa smarta funktioner som t.e.x kan du maila en länk till det du har uppladdat till någon och på så sätt enkelt dela med dig av t.e.x foton och musik och videos.

Jag har precis hitat det så jag har inte helt koll på allt än, men det verkar hur bra som helst...

Man måste ladda ner ett litet program för att kunna använda det ska väl sägas.

Luktar smygreklam!

Nja, kanske.. vet inte.. jag flyttade inlägget hit, under tråden för webbhotell, ok, inte riktigt samma sak, men kanske kan det vara en lösning för någon som leter webbaserat lagringsutrymme. Om någon annan BG gör en annan bedömning så må så vara.

/E

• 3 weeks later...
Hej ville kolla med forumet om ni kan rekomendera ett bra webhotell.

Behöver klara php,Java servlets & JSP,databas (M$SQL eller.MYSQL) och egeninköpt domän.

Helst under 200SEK/månad

Space2U, JSP/Servlets from Steg 2.

Mycket bra support, har fått saker och ting fixade vid de mest konstiga tidpunkter.

• 2 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...