Jump to content

INFO: Vad gör man om man misslyckas?

Recommended Posts

Hej

Jag hade svårt att komma på en rubrik, så klaga inte på den, har ingen fantasi :banghead:

Men för att komma till sak så har jag grubblat över en massa saker nu.

Jag ska söka till Fallskärmsjägarna, jag har inga psykiska eller fysiska problem att klara mig dit. Men på extramönstringen och sedan testveckorna vet jag inte om jag har det som krävs då det säkert finns 30 svenskar som är överlägset bättre än mig på den biten. Till frågan, om jag nu klarar jägartestet, klarar extramönstringen och sitter där och ska klara mig igenom testveckan-orna hos Fallskärmsjägarna, och inte klarar det, kan jag då sätta mig på ett annat förband där det inte krävs extramönstring?

Lumpen är ett väldigt viktigt val för mig, jag SKA göra lumpen. Jag är säker på att jag kommer klara vanliga mönstringen då min hörsel, syn och fysiska förmåga ligger på en hög nivå.

Börja nu inte med inlägg som "hur kan du vara så säker", för det jag vill ha svar på är frågan ställd här över.

Tacksam för alla svar MVH Skarec! :banghead:

Förr fungerade det så att man fördes över till ett annat förband (det man från början var inskriven på?), om det inte var skador eller liknande som omöjliggjorde fortsatt värnpliktstjänstgöring. Hur det fungerar nuförtiden med terminssystem och allt vet jag inte, men jag bedömer det som ganska troligt att man erbjuds en tjänst i andra halvan av fästningen.

• Forumsledning

Ja det fungerar så nu med.

Man placeras först på ett förband som inte har extramönstring. Parallelt med det så skrivs man in på förtest hos ett förband. t.ex FJS och klarar man det så skrivs man över dit. Klarar man inte så händer inget mer än att man rycker in på det förband man var först uttagen till.

Tack för svar!

Det var det jag trodde och hört någonstans, MEN, klassas dom här så kallade testveckorna också som extramönstring?

Testveckorna är efter man har ryckt in i början av tjänsten. Dock sitter man lika löst som på en extramönstring.

• Forumsledning

Som det är nu så har bara FJS KJS/Adyk och FBJS av jägarförbanden extramönstring.

Sen finns det andra "speciella" förband som av någon anledning även de har extratester, som t.ex TOLKS, Musikkåren, Röjdykarna och några till.

Dom flesta förband sen har "infohelger"

Som det är nu så har bara FJS KJS/Adyk och FBJS av jägarförbanden extramönstring.

Upplysningsvis på har KJS utgått och det är numera amf1 som håller i det hela, eller KJkomp snarare. Småsaker, men det är sällan kimster har orätt, så man får passa på att brilljera när man kan. :/

Du vet inte ifall det finns 30 pers som är bättre än dig förens du testat eller hur? Dessutom spelar det ingen roll. Kraven är fastställda och definitiva. Uppfyller du dem får du komma med, gör du det inte så får du det inte. Det finns inga bestämda antal platser. Så shoot...