Jump to content

Pinochet är död

Kanna

Recommended Posts

Good riddance

En chilenare på jobbet skulle fira med sin familj ikväll

Dock är han nog en av de mer komplexa diktatorerna

Oavsett vilka avskyvärda brott han begick, så är det faktiskt till stor förtjänst att chile idag är ett av de mer stabila länderna i Sydamerika, både ekonomiskt och demokratiskt

Han var ganska mild jämfört med en del av sina kollegor i framförallt de kommunisiska staterna. Han gjorde många bra förtjänster för att få ordning på Chile. ÄVen om hans metoder var oförsvarliga.

I Sverige är det dock extra fult att prata väl om honom pga den stora del framträdande flyktingar från chile socialdemokratin gav en fristad.

Vi får hoppas SVT gör ett lika fint program om honom som de gjorde för Castro nyligen :/

Är ärligt fruktat kluven till Pinochet. Som noterats så anser man generellt i Sverige att Allende var god och Pinochet ond, men det är ju knappast så enkelt. Dock är knappast den fortsatta tortyren och försvinnanden (efter störtandet av Allende) acceptabla, någonsin.

Är ärligt fruktat kluven till Pinochet. Som noterats så anser man generellt i Sverige att Allende var god och Pinochet ond, men det är ju knappast så enkelt. Dock är knappast den fortsatta tortyren och försvinnanden (efter störtandet av Allende) acceptabla, någonsin.

Jah kan hålla med om att vara kluven mot denne man, en bra tjej kompis som är chilenare är överlycklig att han är död, men jag förstår inte riktigt allt, vist han mördade och torterade och fok försvan, men han räddade landen och gorde det ekonomiskt oberoende och allt han nu gorde, satt havla natten med hänne och försökte förstå varför han var såå hatad för det dåliga och att ingen tänkte på det lilla bra han hadde tillfört landet, men vist en diktator var han och så var läget men känns ändå att han gorde stora saker för landet.

// SH, som inte riktigt fattar historien.

Det där är nog i mycket en myt, att han med hårda tag satte stopp på ekonomiskt förfall och upplösning. Chile är i dag en mycket stabil och framgångsrik stat, men att hänvisa de här framgångarna till Pinochet är fel. Chiles stora framgångar kom egentligen inte förren EFTER Pinochettiden. Visst kan man hävda att åtstramningar och privatiseringar som gjordes under Pinochet gav en grund till tillväxten efteråt, men det finns ju inget som säger att det var nödvändigt att tortera, mörda och driva tiotusentals människor i landsflykt.

Det finns en myt i vissa högerkretsar om att hårda tag kan legitimeras, om man har vettiga visioner. Ett par tiotal/hundratal/tusental döda är ett rimligt pris för sanerade statsfinanser. Det är det inte. Samma myt finns naturligtvis även i vänsterkretsar. Allt handlar ju om en föreställning om att en eller annan grupp i samhället anser sig ha monopol på den enda möjliga lösningen på problemen i samhället. I grunden handlar det om en beundran inför styrka och beslutsamhet, både inom vänstern och högern.

Pinochet var en brottsling, en landsförrädare, en mördare. Att andra brottslingar, landsförrädare och mördare är eller varit värre ändrar ingenting.

Det är ganska intressant det här med diktatorer. Det finns ju många exempel på diktatorer som man kan säga "jo, men han bringade iallafall ordning" i ett kaotiskt land. Pinochet är ett exempel, Franco, Hitler och Mussolini är andra.. Det är väl helt enkelt så att det är lättare att få ordning och stabilitet när alla vet vad som ska göras (och skjuts om de gör något annat), och det bara finns EN åsikt om vad som SKA göras. I demokratier tenderar det ju att bli diskussion om allting.

Därav Machiavellis "dröm" om den upplyste despoten som den perfekte ledaren.

Tyvärr finns det ingen "upplyst despot", varför jag anser det bättre med en ordentlig demokrati istället.

/E

@Erik G

Var det inte Voltaire som såg den upplyste despoten som ett ideal? Machiavellis furste var ju mer pragmatisk i sin strävan efter makt än så.

Hur som helst så väcker faktiskt detta firande av Pinochets död bland viss förvåning hos mig. Jag ska villigt erkänna att jag helt missat laddningen i honom som uppenbarligen fortfarande fanns

Var det inte Voltaire som såg den upplyste despoten som ett ideal? Machiavellis furste var ju mer pragmatisk i sin strävan efter makt än så.

Ja, fast det var den tyske ekonomen Wilhelm Roscher som myntade uttrycket...

en av volataires förebilder som upplyst despot var bla Gustav III

Om de döda intet annat än gott: I sitt liv gjorde han Chile stabilt... i sin död kan han inte skada någon längre.

Enklast så här...

/J

Nej, om de döda kan man mycket väl berätta om de hemskheter de har varit ansvariga för också. Annars kan vi ju hylla alla despoter som hjältar på sitt sätt. Som jag skrev innan. Man kan säga en del gott om de despoter jag räknade upp i mitt inlägg ovan, men vad anser gemene man om de som bara har gott att säga om Stalin, eller Hitler? Om du skulle sitta och lovorda Hitler, som fick Tyskland på fötter igen, och bara ha gott att säga om honom, inte fan skulle vi andra säga "Ja, titta på J-star, den grabben har verkligen respekt för de döda".

Det är en sak att snacka skit, skvallra och sprida illvilliga rykten om någon efter dennes frånfälle, men förväxla inte det med rättmätig kritik mot en död diktator. En man som skapat sår i en nation som ännu inte har läkt. Den mannen omfattas inte av "respekt för de döda".

mvh

Erik G

Säga vad man vill om chile, men snygga uniformer har de i alla fall :)

De har en väldigt germansk prägel både på uniformer, drill och exercis.

http://www.andrewcusack.com/blog/2006/10/goosesteps_and.php

Här dör en diktator och det första du tittar efter är hur uniformerna och drillen ser ut :P

Om de döda intet annat än gott: I sitt liv gjorde han Chile stabilt... i sin död kan han inte skada någon längre.

Enklast så här...

/J

Nej, om de döda kan man mycket väl berätta om de hemskheter de har varit ansvariga för också. Annars kan vi ju hylla alla despoter som hjältar på sitt sätt. Som jag skrev innan. Man kan säga en del gott om de despoter jag räknade upp i mitt inlägg ovan, men vad anser gemene man om de som bara har gott att säga om Stalin, eller Hitler? Om du skulle sitta och lovorda Hitler, som fick Tyskland på fötter igen, och bara ha gott att säga om honom, inte fan skulle vi andra säga "Ja, titta på J-star, den grabben har verkligen respekt för de döda".

Det är en sak att snacka skit, skvallra och sprida illvilliga rykten om någon efter dennes frånfälle, men förväxla inte det med rättmätig kritik mot en död diktator. En man som skapat sår i en nation som ännu inte har läkt. Den mannen omfattas inte av "respekt för de döda".

Om du läser mitt väldigt korta inlägg lite noggrannare så ser du att kritiken finns där.

Min uppfattning är dock att kritik - precis som beröm - bör levereras medan personen fortfarande lever och kan göra något produktivt av den. Att stå och hötta finger åt ett lik och säga "Fyyy dig vad stygg du var när du levde" är ganska meningslöst annat än möjligen för att vara androm till varnagel.

/J

Min uppfattning är dock att kritik - precis som beröm - bör levereras medan personen fortfarande lever och kan göra något produktivt av den. Att stå och hötta finger åt ett lik och säga "Fyyy dig vad stygg du var när du levde" är ganska meningslöst annat än möjligen för att vara androm till varnagel.

Jepp.

De svenskar som satt tysta medan Pinochet levde kanske kan göra det nu också.

Vi andra kan gott säga vad vi tycker även efter han trillat av pinn och den publika debatten ånyo har tagit fart. Detsl har uttryckt min ståndpunkt.

Pinochet, mannen som gjorde nyliberalism och amerikansk imperialism i Sydamerika synlig!

En amerikansk marionett, som tog död på 3000 människor, torterade, förföljde och bröt mot ungefär allt man kunde bryta mot i lagväg.

Någon som har något gott att säga om Pinochet?

Gör inte det.

Snälla.

Pinochet, mannen som gjorde nyliberalism och amerikansk imperialism i Sydamerika synlig!

Om du med det menar applicera ekonomiska teorier från en Nobelprisvinnande på verkligheten och på det sättet mer eller mindre räddar landet och och skapade ett än idag ekonomisk kraftfullt land.

resultatet av hans tid som dikator är minst sagt svårplacerat.

Å andra sidan totalförbjöd han Abort och liknande som en god katolik.

Glad att gubbjäveln är död, hoppas det blir en trend och mer följer i hans spår (Castro, Kim Il mm...)

Det är lätt att göra ett land stabilt när utländsk subversion avslutas pga det egna maktövertagandet. Har inget gott att säga om Pinochet.

Det som verkligen stör mig är att Chile skymmer Cuba, Kambodja, Kina, Nordkorea o s v i den svenska debatten.

Det som verkligen stör mig är att Chile skymmer Cuba, Kambodja, Kina, Nordkorea o s v i den svenska debatten.

Handlar nog till stor del på ideologier...

Det är lätt att göra ett land stabilt när utländsk subversion avslutas pga det egna maktövertagandet.

Likväl skapade "han" ett praktiskt exempel hur man skapar en demokratiskt och ekonomisk stabil stat på rekordtid... Dessutom till skillnad från andra diktaturer lämnade han ifrån sig ett välmående land...

Dock hadda han haft någon stake, hadde han rakryggat gått till domstol och tagit sitt förhoppningsvis långa straff

[...] Som noterats så anser man generellt i Sverige att Allende var god och Pinochet ond, men det är ju knappast så enkelt.

Jag tror inte det så mycket handlar om värderingar som "ond" eller "god" utan att Allende var tillsatt genom ett legitimt demokratiskt val medan Pinochet grep makten med våld och (numera offentliggjort) understöd från CIA.

Detta frånsett deras politiska ambitioner och maktövergrepp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...