Jump to content

Frågor angående ansökan till US

Guest :Sunk:

Recommended Posts

Hej jag har ett par frågor angående att söka till US.

Jag muckade tidigare i år och jag hade som befatting lastbilsförare/maskintransport på maskinpluton. Så nu har jag börjat fundera på att gå med i US riktigt vilken mission det vet jag inte, de befattingar jag skulle kunna tänka mig är då självklart lastbilsförare med likartade uppgifter som de jag är utbildad till. Men efter att ha läst lite här på forumet så kan man vad jag förstår även bli Pansartgb. förare/skytt utan att tidigare ah utbildning på detta. Så det ahde jag också kunnat tänka mig som befatting.

Sen pratade jag med min kompis om detta och då kom det framm att han också hade funderat på att söka. Han har samm utbildning som jag då det var han som körde den andra lastbilen i gruppen och vi är bägge medlemar av hemvärnet. Vi har även känt varandra en god tid innan lumpen. Så då är frågan ifall en sådan sak tas med i beräkningarna när amn söker som tex förare/skytt så ifall vi hade blitit utagna så vi hammanr i sam fordon. Är det sett som positivt att vi känenr varandra sen iann och har utbildats/utbildas som stridspar redan innan? Eller det kanske rent av ses som ett minus?

Mvh Johan som är tacksam för svar som kan räta ut lite frågetecken.

• Forumsledning

Eftersom ansökningarna behandlas individuellt så kommer eran relation inte spela nämnvärt någon roll, om ingen alls.

Alltså, du ska inte ta med några sådana funderingar alls i början.

Sen när man kommer i kontakt med plutonchefen vid intervju motsv. då kanske man fråga om sånt och hur han ser på det, men personligen vet jag inte om det hade vart intressant ändå.

Generellt så finns det inga GU utbildade på patgb180 och begränsat på patgb203, därför har förare vid US oftast en annan bakgrund på valfritt tungt fordon och lastbil passar ju bra iom att tekniken är den samma.