Jump to content

Oidentifierad hkp.

Danielsson

Recommended Posts

I torsdags 7/12 flög det en hkp över Teleborg (Växjö) som jag aldrig har sett förut. Den såg nässtan ut som en RAH-66:a :wub:

Nån som har en anign om vad de kan vara?

Var det något specifikt som var likt RAH-66? Inkapslad stjärtrotor tex? På höjd kan väl egentligen vilken helikopter som helst med fenestronrotor se ut som en RAH-66 för den oinvigde.

Okej, plats: Teleborg, Växjö

Tid:ca 1015 7/12

Färg: Mörk, grön

Troligt vis infällbara ställ, flög mot sydväst. Den hade ett stjärtparti som för mig var väldigt lik en RAH-66. RAH-66

Den "vingen" eller vad man ska kalla det som sitter överst på stjärten. Det fanns inget utstickande som jag såg.

Såg militär ut för mig.

Edited by Danielsson

Okej, plats: Teleborg, Växjö

Tid:ca 1015 7/12

Färg: Mörk, grön

Troligt vis infällbara ställ, flög mot sydväst. Den hade ett stjärtparti som för mig var väldigt lik en RAH-66. RAH-66

Den "vingen" eller vad man ska kalla det som sitter överst på stjärten. Det fanns inget utstickande som jag såg.

Såg militär ut för mig.

hmmm T-Tail är inte sååå vanligt på helikoptrar. Det kanske var en MD500.

hh-4.jpg

Bilden från http://www.nordicrotors.com

Om den hade fenestron kanske det var en sån här:

http://www.zap16.com/images/vlk04%20ec135%...affe%208252.jpg

EC 135, som, om jag minns rätt, faktiskt har lite med RAH-66 att göra, dvs Comanchen har knyckt lite komponenter från 135an.

Men den har ju inte infällbara ställ..

Det var med 99,9% sannolikhet INTE en Comanche du såg iallafall, och den kvarvarande 0,01 procenten inkluderar radiostyrda skalamodeller av RAH-66 :clap:

/E

EC 135, som, om jag minns rätt, faktiskt har lite med RAH-66 att göra, dvs Comanchen har knyckt lite komponenter från 135an.

Ska tillägga, att det inte är helt ovanligt med EC-135or i Sverige, men att de brukar vara blå-vita.

/E

Men den har ju inte infällbara ställ..

Det var med 99,9% sannolikhet INTE en Comanche du såg iallafall, och den kvarvarande 0,01 procenten inkluderar radiostyrda skalamodeller av RAH-66 :clap:

/E

Lite OT kan jag säga att om ni vill flyga en sån helikopter som Erik_G länkade till ska ni se till att söka till helikopterflygförare nu! Mycket talar för att den grundläggande helikopterutbildningen kommer att bedrivas i Tyskland på arméflyget där. De helikoptrar som kommer att flygas är Bo105 (från tyska armén, dvs motsvarande HKP9) och EC135.

Tveka inte sök idag! Gå in på RekryC´s hemsida och ansök till Helikopterpilot! :lala:

Ser man fel på en RAH-66 och en MD500 så föreslår jag glasögon.

Kan inte varit en av sjöräddningens helikoptrar?

Vissligen våre den inte grön då kanske

Identifiering är inte lätt vid vackert väder och med kunskap. Vid svenskt "vinterväder" och med relativ okunskap vränger man till det.

Klanka inte ner på frågor där någon vill ha hjälp att lära sig. Fakta är klurigt, det märker du själv nu senast vid ditt inlägg om simulerings utr vid P4. Känner inte till att USA nyttjar det system du nämner för utbildning av sina loadmasters. Sist jag såg något om detta nyttjades Barco system. Dock nyttjar australien detta, vilket överensstämmer med uniformen på bilden.

Även jag gissade först på Sikorsky 76:a från flygräddningen, men har den T-stjärt så är väl tex en dansk MD500 trolig.

Vädret va inte så lätte bra då+ att hkp idetifikation inte är en av mina starkaste sidor, och att det inte rör sig om en Comanche räknade jag välldigt snabbt ut :clap:

Den måsste ha varit större än en MD500. Och att det inte va en EC 135 målad i polisens färger är jag 99,9% säker på.

Och att det inte va en EC 135 målad i polisens färger är jag 99,9% säker på.

Nä, den brukar väl synas ganska så tydligt..

Det skulle kunna vara en Dauphin-variant (http://www.richard-seaman.com/Wallpaper/Aircraft/Helicopters/Hh65Dauphin.jpg), då den är rätt en inte helt ovanlig fågel i det svenska luftrummet. Den är ju populär en ambulans/räddningshelikopter. Den har fenestron, och kanske kan arrangemanget med stabilisatorfenor upplevas som en T-tail vid vissa vinklar? Dock brukar de ju vara målade i de inte så anonyma färgerna lysgult och rött. Gröna helikopterar brukar ju vara militära, och om en sådan flyger över växjö borde det betyda att AF2.. flåt, helikopterflottiljen på malmen haft internationellt besök, och i så fall borde väl lågochlångsam ha svaret.. (men det kanske är hemligt?) :Malaj:

/E

[ Gröna helikopterar brukar ju vara militära, och om en sådan flyger över växjö borde det betyda att AF2.. flåt, helikopterflottiljen på malmen haft internationellt besök, och i så fall borde väl lågochlångsam ha svaret.. (men det kanske är hemligt?) :ph34r:

/E

Inga internationella besök förra veckan vad jag vet om... :D

• 1 month later...

Jag kan kanske komma med en ledtråd i pusslet. Måndagen den 18 december var jag och hjälpte Bravida att lossa (med kran från en polsk lastbil) en 3G mast utanför Vimmerby. Denna skulle senare monteras med helikopter sa arbetsledaren (en engelsman från London för övrigt), men helikoptern kunde inte starta pga dimma i Växjö. Helikopter-firman som skulle montera den var ifrån Norge, och jag vet att de monterat master häromkring förut. Tyvärr vet jag inte vad firman heter eller vad de flyger med för helikoptrar. Jag har sökt och Googlat men inte hittat ett skit.

Lite OT i somras kom en grön Mi-8 och flög över Vimmerby. RYSSEN KOMMER! var ju förståss det första som kom i tanken, men efter att besviket kontstaterat att det inte var en fientlig luftlandsättning, och spaningarna efter suspekta tavelförsäljare lagt sig, kunde jag gömma undan AK:n igen :-P . Men när jag hörde att de skulle byggt mast med helikopter så frågade jag vittnen till händelsen om det var en "stor jävla helikopter" som monterat den så blev svaret nekande. Alltså hade norrmännen inte Mi-8:or.

Ja ja, det blev lite mycket svammel men vad jag ville få fram var att möjligheten kanske finns att det var en av dessa norska helikoptrar som du sett. Och är det nån som vet vad Mi-8:an gjorde här kan det ju vara roligt att få veta. Det var nån gång runt midsommar.

/Palle

• 3 weeks later...

Hmm.. Mi-8 låter onekligen som en rysk luftlandsättning. Jag vet inte allt för mycket om våra grannländers försvar men ingen använder väll rysska kärror? 18 dec låter för tidigt för att ha varit den. Imon så hade jag planerat att kolla på två (tre)st civila "littlebirds" som står inte långt från mig. Sådana som eon och andra elbolag använder till att röja ledningsgator ,ed. Tigga flygtur^^ :D

*Edit* JAg har ändrat meig, enligt wikipedia så har det finsska flygvapnet ännu 4st Mi-8:or i bruk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mi-8_Hip

Edited by Danielsson