Jump to content

Extern spänningsmatning av Tfnvx 10DL, 2B?

Mansig

Recommended Posts

Jag undrar hur man ska göra för att driva telefonväxel 10DL, 2B med extern matningsspänning.

På baksidan finns det två identiska hylskontakter, bild: http://img208.imageshack.us/img208/1203/2uttagne3.jpg

Närbild på en av kontakterna:

http://img207.imageshack.us/img207/336/ettuttagfm4.jpg

Den ena av kontakterna är ju som känt, till för att man ska ansluta extra växeltillsats.

Någon som vet vilken av kontakterna och i vilken poler man ska mata in el?

Ska det kanske vara växelspännning? Hur många ampere drar växeln? Hur många volt om det är likspänning?

Här är några kretscheman på apparaten:

Kretschema på växelns bakstycke:

http://surl.se/mkj

Kretschema på expideringsenheten:

http://surl.se/mkk

Kretschema över hela växeln:

http://surl.se/mkl

Har fler kretscheman på växeln, om det behövs

Det är INTE jag som fixat fram ritningarna utan en kille jag "hittade" på internet som har samma "problem" som mig.

Han gav mig kretsritningarna för att jag skulle se om jag kunde se hur man ska gå tillväga.

Jag har ochså "Beskrivning Del 1" och "Soldf Mtrl Tele", men det står ingenting mer specifikt om extern spänningsmatning där.

Jag sökte innan jag postade, ja.

Tacksam för svar / Mansig

Jag ser ingen direkt anledning till att ansluta VX 10DL till extern strömförsörjning, då den drar väldigt lite ström. :wub:

Den drivs av 4st 1.5V batterier av storleken LR20 som räcker, om jag inte missminner mig, väl över en vecka i kontinuerlig användning. :)

Varför vill du ansluta den till extern matning ,O

Den drivs av 4st 1.5V batterier av storleken LR20 som räcker, om jag inte missminner mig

Nej, det är korrekt.

Varför vill du ansluta den till extern matning :clap:

Därför att det är kul, finns väl ingen människa idag som civilt befattar sig med telefonväxel 10DL 2B, med andra anledningar än att det är en kul grej?

Vill fippla, koppla och meka lite med den, så avsaknaden av strömförsörjning är perfekt.

Men nu vill jag höra hur man ger den extern matningsspänning.

Okej, men var ska jag koppla in spänningen då?

Koppla in den vid batterikontakterna lämpligen.. lossa skruvarna och dra ut "signaleringsenheten" (eller vad den nu heter) så hittar du batterilådan (4st. R20)

Batterierna används bara för att ge talström så strömförbrukningen är ytterst låg. :P

Okej, men var ska jag koppla in spänningen då?

Koppla in den vid batterikontakterna lämpligen.. lossa skruvarna och dra ut "signaleringsenheten" (eller vad den nu heter) så hittar du batterilådan (4st. R20)

Batterierna används bara för att ge talström så strömförbrukningen är ytterst låg. :P

Men jag vill ju koppla in späningen på baksidan av växeln.

Det finns ju redan inbyggda anslutningstag på baksidan för extern späningsmatning.

Det finns ingen koppling på baksidan där Du kan koppla in spänningen.

Batterilådan och dess kontakter är enda vägen in.

Spänningen är 2x3v

Detta kommer ifrån "Telefonväxel 24DL, 2B. Beskrivning 1" (M7786-002160)

baksidavxeelnnp8.jpg

Det är samma sak i boken "SoldR Mtrl Tele", förresten.

Spänningen är 2x3v

baksidavxeelnnp8.jpg

Ovanstående gäller för växeltillsats 14DL som inte har någon egen strömförsörjning utan måste spänningmatas via VX10 DL eller yttre spänningsmatning. :banghead:

Växel 24DL bildas av växel 10DL + växeltillsats 14DL :)

Saknar smiley för samband (Blixten) :(

Spänningen är 2x3v

baksidavxeelnnp8.jpg

Ovanstående gäller för växeltillsats 14DL som inte har någon egen strömförsörjning utan måste spänningmatas via VX10 DL eller yttre spänningsmatning. :banghead:

Växel 24DL bildas av växel 10DL + växeltillsats 14DL :)

Saknar smiley för samband (Blixten) :(

Jaha, det verkar ju i och för sig rimligt.

Men jag måste erkänna att jag tycker att det är konstigt att det finns två stycken hylstag på "Telefonväxel 10DL, 2B", om bara ett kan användas.

Växel 10DL, respektive 14DL är ju uppbyggda på ett näst intill identiskt sätt. Det som skiljer de åt är en uttagbar expiditionsenhet.

Både växel 10DL och växel 14DL, har 2 hylstag på baksidan. Men det är bara på Växel 14DL som strömmatning kan ske genom yttre spänningsmatning. På växel 10DL, sitter ett av hylstagen där i onödan?

Vi gör så här istället. Anta att jag enbart har en växel 14DL. Hur ska jag nu gå tillväga för att ge den yttre spänningsmatning genom hylstaget på baksidan?

Tack för att du lägger ned tid att hjälpa mig förresten, jag uppskattar det!

10DL och 14DL använder ju samma bakplan, så att 10DL har två hylstag är ju inte konstigare än att den har 14 polskruvspar men bara kan använda 10...

Man kan faktiskt koppla ihop en 10DL och två 14DL för att få en Växel 38DL, vilket förklarar varför åtminstone 14DL har två hylstag. Huruvida man kan koppla två 14DL direkt till en 10DL, eller om man måste koppla dem 10DL - 14DL - 14DL, vet jag inte på rak arm utan att kolla i iboken.

Däremot är jag inte helt säker på att 10DL inte skulle kunna ha extern spänningsmatning. Har sett dessa fast installerade i bland annat KAs stridsledningsvagnar och detta tillsammans med det faktum att de har jordskruvar tyder på att de är avsedda att få extern spänning.

• 1 year later...

Johodå, självklart går den att driva med extern spänning. Spänningsregulator finns också så man kan driva den med (nästan) vad som helst. Själv driver jag den med 12V. Har man den permanent uppmonterad vill man inte ha läckande batterier i batterilådan (vilket jag råkade ut för), överlägset bättre med extern matning då.

Nu minns jag inte vilka stift den ska vara inkopplad på men jag ska kolla upp det.

En sak jag dock har upptäckt är... att prata tar nästan ingen ström alls. Men men när ringsignalen (summern) ljuder går det oproportioneligt mycket ström.

/Tomas