Jump to content

Nätverksverktyg.


Maverick

Recommended Posts

Sitter och jobbar och är på jakt efter ett verktyg så jag kan hitta ett IP-nummer på en enhet.

 

har en kollega som har installerat en trådlös gateway UTAn att dokumentera IP numret som han har satt på den (fast Ipnummer)

 

Är nu på jakt efter program eller kommando som listar alla Ipnummer i nätverket (eller liknande) så jag kan hitta den och kanske logga in och kolla hur den är konfad.

 

Samtidigt...

Kan man ju passa å att få tips på bra verktyg

Link to comment
Share on other sites

Lite osäker på om jag har det du söker.. Network Magic är ett Monitoring program. finns att tanka hem från download.com

kanske kan hjälpa..

 

/Anoc

 

Testade det hemma lite snabbt.. verkar vara rätt nära det jag söker. Skall lägga in det på jobbet nu så får vi se :D

 

Tack..

Link to comment
Share on other sites

Startknappen->Kör-> skriv command-> väl inne i command skriv ipconfig

 

Så får du se ditt/hans IP-nummer

 

 

Jepp Dne känner jag till... Nu är det lite svårt att se det då ddet rör sig om en trådlös access punkt som jag måste ta mig in i (han har inte skrivit ner lösen med mera) :bash:

 

Sorry om jag vaar otydlig innan ;-)

 

har i alla fall hittat numret på accespunkten och lite annat meed ;-)

Dock har han inte använt något av de logiska lösenorden... Så det blir väl att reseta den på måndag om jag hinner

Link to comment
Share on other sites

ipconfig talar även om gatewayens ip-nummer. Det bör vara IP-numret till routern. Om ni inte har ändrat något bör det även stå i manualen, men det är ju att fuska ;)

 

JO altsaå.. det är inte en gatewy utan bara en accesspunkt :D

 

En enhet du använder för att via trådlöst kom a åt det lokala nätverket. Inte gateway och accesspunkt :)

Därav att han satt ett annat IP på den :)

Link to comment
Share on other sites

Har du tillgång till en *nix maksin så kan du ju alltid använda dig av kommandot

"arp -a" så får du en lista på alla nätverks enheter.

Kopplar du därefter ur accesspunkten och kör kommandot igen så bör det saknas en enhet.

Har du många enheter i nätverket kan det vara lättare att sitta och lete efter den som saknas i ett text dokument "arp -a > net.txt" ger en text fil innehållande alla nätverks enheter.

Link to comment
Share on other sites

ipconfig talar även om gatewayens ip-nummer. Det bör vara IP-numret till routern. Om ni inte har ändrat något bör det även stå i manualen, men det är ju att fuska ;)

 

JO altsaå.. det är inte en gatewy utan bara en accesspunkt :wub:

 

En enhet du använder för att via trådlöst kom a åt det lokala nätverket. Inte gateway och accesspunkt ,O

Därav att han satt ett annat IP på den :)

 

Då finns en annan enkel lösning. Om man loggar in i routern så bör det finnas en lista någonstans över anslutna enheter, med både mac och ip-adress.

Link to comment
Share on other sites

ipconfig talar även om gatewayens ip-nummer. Det bör vara IP-numret till routern. Om ni inte har ändrat något bör det även stå i manualen, men det är ju att fuska ;)

 

JO altsaå.. det är inte en gatewy utan bara en accesspunkt :wub:

 

En enhet du använder för att via trådlöst kom a åt det lokala nätverket. Inte gateway och accesspunkt :)

Därav att han satt ett annat IP på den :)

 

Då finns en annan enkel lösning. Om man loggar in i routern så bör det finnas en lista någonstans över anslutna enheter, med både mac och ip-adress.

 

Jepp Det var den enkla läsningen tag testade förs :)

Men problemet var att den hanterade bara de som var uppkopplade ed DHCP inte fasta adresser ,O

Link to comment
Share on other sites

ipconfig talar även om gatewayens ip-nummer. Det bör vara IP-numret till routern. Om ni inte har ändrat något bör det även stå i manualen, men det är ju att fuska ;)

 

JO altsaå.. det är inte en gatewy utan bara en accesspunkt :Malaj:

 

En enhet du använder för att via trådlöst kom a åt det lokala nätverket. Inte gateway och accesspunkt :lala:

Därav att han satt ett annat IP på den :)

 

Då finns en annan enkel lösning. Om man loggar in i routern så bör det finnas en lista någonstans över anslutna enheter, med både mac och ip-adress.

 

Jepp Det var den enkla läsningen tag testade förs :)

Men problemet var att den hanterade bara de som var uppkopplade ed DHCP inte fasta adresser ,O

 

Det verkar konstigt, eller lite ovanligt snarare. Så ni har en router som delar ut dynamiska IP-adresser men en accesspunkt som är inställd på fast? Borde inte routern försöka tilldela accesspunkten en ipadress då? Ganska ovanligt med routrar som tillåter det. En sista utväg är ju att nollställa accesspunkten, men titta i manualen till den och pröva med default-ip:n först.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar konstigt, eller lite ovanligt snarare. Så ni har en router som delar ut dynamiska IP-adresser men en accesspunkt som är inställd på fast? Borde inte routern försöka tilldela accesspunkten en ipadress då? Ganska ovanligt med routrar som tillåter det. En sista utväg är ju att nollställa accesspunkten, men titta i manualen till den och pröva med default-ip:n först.

 

DHCP tilldelar inte en IP-adress förrän en enhet begär att få en. Oftast confar man ju också routern så att man har en range för dynamiska adresser som tilldelas via DHCP, och en annan range med fasta IP. Vissa enheter vill man ju helst ha fasta adresser på, servrar är ju ett bra exempel.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar konstigt, eller lite ovanligt snarare. Så ni har en router som delar ut dynamiska IP-adresser men en accesspunkt som är inställd på fast? Borde inte routern försöka tilldela accesspunkten en ipadress då? Ganska ovanligt med routrar som tillåter det. En sista utväg är ju att nollställa accesspunkten, men titta i manualen till den och pröva med default-ip:n först.

 

DHCP tilldelar inte en IP-adress förrän en enhet begär att få en. Oftast confar man ju också routern så att man har en range för dynamiska adresser som tilldelas via DHCP, och en annan range med fasta IP. Vissa enheter vill man ju helst ha fasta adresser på, servrar är ju ett bra exempel.

 

Daraven

 

Huvudet på spiken i det fallet. Jag har allt utom "tillfälliga" datorer (framförallt ett antal bärbara) på fasta ipnummer samt även ett ett antal IP telefoner ligger på DHCP tilldelat dp de fungerar dåligt med fasta Ipnummer tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Huvudet på spiken i det fallet. Jag har allt utom "tillfälliga" datorer (framförallt ett antal bärbara) på fasta ipnummer samt även ett ett antal IP telefoner ligger på DHCP tilldelat dp de fungerar dåligt med fasta Ipnummer tyvärr.

 

Yes, har faktiskt samma problem hemma med min IP-telefon. Så är också tvungen att köra DHCP på den. Vore intressant att veta varför dock..

Link to comment
Share on other sites

Huvudet på spiken i det fallet. Jag har allt utom "tillfälliga" datorer (framförallt ett antal bärbara) på fasta ipnummer samt även ett ett antal IP telefoner ligger på DHCP tilldelat dp de fungerar dåligt med fasta Ipnummer tyvärr.

 

Yes, har faktiskt samma problem hemma med min IP-telefon. Så är också tvungen att köra DHCP på den. Vore intressant att veta varför dock..

 

 

*LER* I mitt fall.. Så är det svårt att säga ,-) Har haft en del problem med en version av de Cisco lurar vi haft. De lämnades åter me testade dem igen och då fungerar de klockis. Enda skillnaden är att de körs på DHCP nu. Vilket vi inte hade innan.

Link to comment
Share on other sites

En DHCP server "pingar" alltid en ip-address innan de delar ut den till en annan dator. Skulle något svara så testar den nästa osv

 

så det är möjligt att köra fasta ip-addresser i en DHCP-range, dock inte särskillt rekomenderat

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga om WLAN:

 

I min omedelbara närhet (dvs i huset) finns nu 5 WLAN som verkar slåss om bandbredden, i normalfall har jag 48 - 54 MBit, dvs 802.11g, men nu ligger mitt lilla nät ofta på 1MBit och segar rejält!

 

Routern, en Dell Truemobile, har 13 kanaler att välja på, jag försöker att variera lite men får ungefär samma nedslående prestanda.

 

Finns någon programvara för att scanna av vilka kanaler som är lediga/upptagna? Alt. något sätt att säkra *min* bandbredd i etern?

 

Ingen, såvitt jag kan se, tar bandbredd av min internetanslutning, DHCP är inställd att dela ut endast 3 adresser inom ett udda scope och jag ser ingen ovälkommen dator/mac-adress i routern.

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga om WLAN:

 

I min omedelbara närhet (dvs i huset) finns nu 5 WLAN som verkar slåss om bandbredden, i normalfall har jag 48 - 54 MBit, dvs 802.11g, men nu ligger mitt lilla nät ofta på 1MBit och segar rejält!

 

Routern, en Dell Truemobile, har 13 kanaler att välja på, jag försöker att variera lite men får ungefär samma nedslående prestanda.

 

Finns någon programvara för att scanna av vilka kanaler som är lediga/upptagna? Alt. något sätt att säkra *min* bandbredd i etern?

 

Ingen, såvitt jag kan se, tar bandbredd av min internetanslutning, DHCP är inställd att dela ut endast 3 adresser inom ett udda scope och jag ser ingen ovälkommen dator/mac-adress i routern.

 

Tips?

 

Nu vet jag inte exakt vilket band din Router ligger på.

Men det är så att på gamla bandet (802.11??) Finns det bara 4 frekvenser som saknar överlapp.

Det innebär att oavsett om man sprider dem maximalt och tar rätt frkvenser så kommer man alltid (i ditt fall ligga och slåss med minst ett nät..

Sedan är det mycket avhängit på husets design....

 

FInns de som kan svara bättre på detta men detta är en grund..

Link to comment
Share on other sites

I 802.11b så finns det 14 kanaler. Kanal 1-13 är tillåtna i Europa. Den vanligaste är kanal 6. Varje kanal skiljer från den tidigare med 5MHz. En kanal tar upp ca 30MHz, dvs ca 15MHz åt båda håll från den specificerade kanalfrekvensen. Detta ger en viss överlappning mellan kanalerna. Detta är för att underlätta roaming. För oss som vill undvika störningar är det däremot ett gissel. De enda kanalerna som då är helt separerade från varandra med start på kanal 6 är då kanalerna 1, 6 & 11.

 

I ditt fall rekommenderar jag att kontrollera vilka kanaler som dina grannar kör på och sedan välja en egen kanal som ligger så långt ifrån de andra som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...