Jump to content

Tallinn?

FkN

Recommended Posts

Ska till Tallinn med jobbet på konferens i januari. Ska bo på något spa-hotell någon mil utanför.

Frågan är vad som finns att göra i Tallinn? Finns det några gamla Sovjet rester kvar?

Något man skall undvika?

Finns ett ockupationsmuséum

http://www.okupatsioon.ee/

innehåller saker från ww2 till nutid, många gamla sovjetreliker.

Inträde 10 EEK, ca 6,5 kronor :Malaj:

Sen finns ju gamla stan med alla dess ockerbutiker med allt från himmel och jord

inom det militära området. Ofantliga mängder sovjetiskt.

En sak att se upp med är väl att hålla koll på plånböckerna, gott om ficktjuvar.

Sen att de till att inte taxichaffisarna blåser dig, fick betala 3 ggr så mycket

jämnfört med övriga firmor förut, bara vara uppmärksam.

Nu vare ju ett tag sen jag var i Tallinn (5år?), men då fanns det fortf. en del ruiner och grejjer kvar utanför staden... Vi fick en Taxichaffis via min farbror som jobbade på Tallink, han körde oss hela dagen för typ ingenting (taxichaffis inkomst i Tallinn är 3500-4000kr/mån), han berättade vad som fanns å se och vad man inte behövde se osv...

Han tog oss utanför centrum så man fick se lite annat, där fanns fortf. då mycket sönderbombade hus från WW2 men även bara allmän fattigdom från Sovjet-tiden...

Pappa hade varit där nångång tidigare under min ungdom (tidigt 80-tal) och sa att city hade utvecklats massor och byggts upp väldigt mkt jämfört med då

Men samtidigt när vi var där såg man att det va bara huvudgatorna som var uppbyggda, gick man in i en gränd såg det fortf raserat ut och det fanns fortf spår av hus som nångång hade blivit bombade...

Men som han tidigare sa så det du ska se upp för är nog framförallt ficktjuvar, vi klarade oss ju bra men det varnade även taxi-chaffisen för...

Nåt du måste se (om det nu var det Strv S menade) är marknaderna utanför stan! Där finns verkligen allt, mer å bättre än nere sydländerna och billigt är det också... Nu så här när man tänker tillbaks och intresset som jag tyvärr saknade då för krigshistoria så ångrar jag KRAFTIGT att jag inte köpte en massa prylar... För där fanns allt möjligt från WW2! Tyska/Ryska/Allierade hjälmar, brocher, delar av alla olika slag - tillome hela kläder... Vissa saker var fortf. skitiga osv efter att säkert blivit plundrade från nån kropp eller nåt å sen sålts runt...

Men just de där marknaderna med allt sånt, filmer, musik och allt möjligt av olika slag som inte finns i Sverige, dock självklart inte lagliga prylar men det är en annan sak :Malaj: Det är deras mark man är på ;)

Är det något annat t ex icke-militärisk som man inte får missa i Tallin (åker nämligen dit fre-sön)?

Är skutorna över sjyssta och så?

Båtarna är rätt ok, dock gäller det att snabbt få i sig ett par öl så man inte känner sig ensam.

Kan tipsa om den här reseguiden.

Det är ungefär åtta-tio år sedan sist men då fanns Bla en musei-ubåt i Piriita "Lembit" från mellankrigstiden. Annars kan man ta lokaltåget till Paldiski, jag och en kompis "råkade" komma innanför taggtråden till den gamla marinbasen och gick runt och kollade. Målet var att hitta Ubåtsreaktorhallen och "radioaktiva sjön" men tyvärr så fick en vaktpatrulls schäfer korn på oss och vi blev vänligt och bestämt avvisade, utan souvernirer :(

Annars kan man göra ett besök på Domberget i Domkyrkan och se lite av Esternas och vår gemensamma historia

I gamla stan, alldeles innanför porten med tornet ner mot hamnen ligger ett litet men otroligt charmigt museum.

Torde vara Paks Margareta: http://images.google.fi/images?svnum=10&hl...rgareta&spell=1

Och museet är Meremuuseum: http://www.abc.se/~pa/mar/meremuus.htm

:baskerHV: Varsågod!

Kommer att befinna mej i Tallinn 26.12. Båten lägger till 12.15, några timmar dötid i stan. Sen en promenad till busstationen och tar bussen vid 17-18 tiden till "svärmors". En resa på ca 40 min till byn Kose, sydost om Tallinn. Från Kose en promenad på ca 5 km om inte någon ordnat med bilskjuts.

Kul med lite utlandsäventyr på annandag jul. :bash:

• 1 month later...

Då var den resan avklarad. Rätt schysst stad tycker jag, "gamla stan" var jäkligt gemytlig med många bra krogar.

Såg faktiskt inte till varesig något Sovjet krims-krams eller några ficktjuvar.

Det bästa var helt klart:

Depeche Mode Baar

Förjävligt att sådana ställen inte funkar i Sverige.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...