Jump to content

Jägare?

Guest M/89

Recommended Posts

Hallå.

Jag är intresserad av jägartjänsterna, fram för allt fallskärmsjägare.

Jag springer en mil på 43 i kuperad terräng, 5 km i kraftig kuperad på 18 minuter. Jag klarar 40 armhävningar i egen takt utan större ansträngning och ser mig som ganska vältränad jämfört med min omgivning.

Är jag ens aktuell att klara testen till exempel Fallskärmsjägarskolan med de fysiska förmågorna jag besitter? Hur pass tungt väger egentligen fyskraven gentemot de psykiska kraven? Räcker det med att vara hyggligt tränad och med ett järnpsyke?

Hur gjorde ni som redan gjort lumpen, oavsett tjänst, för att härda ut under de tyngsta perioderna?

Tack på förhand.

• Forumsledning

Alla som klarar de kraven som finns hos pliktverket för den tjänsten man testas för är aktuella.

Du lär inte har några problem fysiskt att klara första steget. Första steget klara de flesta som på nått sätt håller på med någon fysisk aktivitet om dagarna. och som godkänns av psykologen.. som iofs verka ha bra och dåliga dagar..

Att klara andra testet är en annan sak. Där ska man inte bara göra bra ifrån sig, man måste göra bättre än alla andra. Om du springer milen på 30 och alla andra springer på 29 så åker du ut iaf.

och psyket har mer eller mindre lika mycket värde som fysiken, ibland mer ibland mindre beroende på tjänst. FJS är ganska kräsna på psyket.

Sista frågan är väl mest intressant och subjektiv.. men, bit ihop, är väl mitt tips. Det är inte förrän man gjort det som man vet hur det är... att bita ihop..

Du kommer inte ha några särskillda fysiska problem att klara att få söka, men sen är det ganska långt kvar innan du är "framme" så att säga.

Men se inte problemen, kör hårt och se hur långt det räcker

Vi hade en Kapten som beskrev detdär ganska bra med att bita ihop. Han sa åt oss att "stoppa hjärnan i rövväskan (som sitter på västen) och gå". Ibland är det en fördel att kunna gå tillbaka till grottstadiet och bli en maskin, sluta tänka helt och bara stirra på framförvarandes hälar.

Lycka till

Jag får tacka så mycket för svaren. Psyke verkar ju inte vara så mycket att oroa sig för, antingen har man det eller inte och det lär ju visa sig allt efter tiden går.

Tack än en gång för alla svar.

Fysiken bör räcka. Men du bör inte ha tidigare alvarliga skador (knän t ex....). Kombinationen bra fysik samt inga tidigare skador gör att många ryker då folk som håller på med idrott ofta har varit skadade tidigare.

Mörka inte ev. tidigare skador! Det blir du bara själv lidande av.

Jag har inte råkat ut för några större skador vad jag kan minnas, någon vrickad fot här och där. Fick en smäll i höften i somras under fotbollen som tog ett tag att läka, mest för att jag var dum nog och inte slutade träna. Men annars kan jag inte komma på något.

Tack igen för svaren.

• Forumsledning
En vrickad fot kan väl knappast hindra något? Det finns väl knappt någon levande själ som aldrig trampat snett i sitt liv.

Beror lite på hur mycket man vrickat foten.. och ja det kan påverka med tanke på hur tungt och långt det kan bli under en värnplikt.

Om en gammal skada någonsin kommer att märkas av, oavsett hur allvarlig den var, så är det under värnplikten på ett jägarförband motsv. Statistiken talar sitt tydliga språk där.

Nja, tråkigt nog så är det egentligen ingen gammal skada utan bara några månader gammal. Men jag antar att det inte lönar sig att diskutera hur pass allvarlig den är över internet eftersom det är omöjligt att svara på. Jag får helt enkelt hoppas på att det inte är särskilt allvarligt och att foten håller under en eventuell värnplikt. Tack för svaren.

• 4 weeks later...

Ditt psyke är mer avgörande för hur din kropp använder dina fyskiska resurser än din fysiska resurser per se.

Ditt psyke - eller din psykiska uthållighet/vilja - går delvis att träna upp genom att göra riktigt tråkiga saker(saker du hatar) riktigt jäkla länge.

Ex - gå ut och kratta löv - när allt är klart be någon att sparka ut löven igen och kratta upp dem igen - upprepa.

Det handlar egentligen om att pressa din egen gräns för vad du tror du klarar av närmare den gräns du faktiskt klarar av. Att inte sluta när du tror att du inte kan mer utan fortsätta lite till.

Själv började mitt pannben växa när jag extrajobbade på posten och hade sorterat brev i tre timmar och postmästaren kom in och sa att det var fel sorterat och rev ut allt och lätt mig göra om det igen.

Förmågan att bara ta det med en axelrykning, bita ihop och göra det är det som avgör din framgång i det militära, civila, förhållande, sportsliga osv.

Lycka till!

Tack så mycket för tipsen och lyckönskningarna 111 SSK BAT.

Jag har ytterliggare än fråga som jag hoppas att ni kan svara på. Pågrund av diverse sporter så har jag svårt att få ihop ett mer heltäckande träningsschema än vad jag får just vi sporterna. Jag försökte för ett tag sedan men det gick utöver mitt idrottande och kroppen kändes väldigt sliten.

Hur gjorde ni/gör ni för att kombinera idrottande med träning för värnplikt?

Tack på förhand!

Huvudsakligen innebandy men även fotboll.

Det är väl egentligen innebandyn som är den stora 'boven' eftersom den är på seniornivå och mest seriös. Den består av 3 pass i veckan varav ett är ett rent löppass. Träningsdagarna är måndag, onsdag och torsdag samt match på helgen.

• 3 weeks later...

Ska du klara FJS måste du ut å springa/gå med ryggsäck, sista FJS "testet" innan man är inne kommer efter ungefär 3 veckors lumpen som består i av en brutal löpning med packning tills tillräckligt många är ute helt enkelt.

Men som d sagt, för alla jägare e phsyket viktigast.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...