Jump to content

Den ultimata sporten


Zache

Recommended Posts

Jag tränar inte själv på någon hög nivå men skulle nog rösta på Friidrott, Triathlon, grymt vältränat folk. Världens fotboll och hockeyspelare framsår som soffpotatis i jämförelse.

 

Hockey, fotboll och många andra "publik" sporter har börjat komma ikapp inom hur man skall träna och hur mycket man behöver träna för att bli bäst.

 

Det finns många anledningar till varför fotbolls/hockey spelare inte tränar lika mycket, t.ex att det är ett helt lag som måste tränas vilket kräver att ALLA kan lägga lika mycket till skillnad från en höjdhoppare.

 

Nu har jag inga siffror på hur mycket hockeyspelare tränar i veckan men en vän som varit på elitnivå i friidrott tränade 11-12 pass i veckan där focus låg på ren styrka, ca 70% av träningen gick åt till styrka, resten teknik. Så här mycket har han tränat de senaste 10 åren. Friidrotten har varit såpass utvecklad i många år, fotboll, hockey har börjat förstå på senare år att det krävs mer för att bli bäst.

 

Men å andra sidan har hela hockey världen legat på en "lägre" nivå generellt och därmed har inte andra nationer och lag/spelare behövt träna mer.

 

Titta på Sovjet med deras kända ryssfemma, dom blev monster! Dom gjorde inget annat än att träna, träna , träna och dom krossade allt motstånd.

 

Så om Sverige skulle vilja vinna VM i hockey eller fotboll så tror jag inte det skulle vara några problem, se till att träna MYCKET mer än era motståndare, en hästfysik så att dom kan springa sönder motståndet.

 

Detta var inte meningen att bli ett utlägg så här långt men fingrarna bara dansade över knapparna ;)

 

 

Märks verkligen att du inte har någon koll alls på lagidrotter eller vad deras träning innebär. Tror du själv på att ett hockeylag på elitnivå, eller andra lagidrotter också för den delen, tränar mindre än individuella idrotter? ALLA lag på någorlunda hög nivå inom ishockeyn tränar 2grr per dag förutom matchdagarna + en eventuell vilodag. Jag själv har tränat dubbelpass sedan jag fyllde 15 vilket efter säsong innebär minst 12pass i veckan och under säsong ca 10 pass + match/er.

 

Sen verkar det som att du tror det är ett gäng apor som springer runt och spelar boll och passar puckar på isen när det är lagträningar. Självfallet är varje träning och match en individuell prestation där alla gör sitt bästa utifrån sin egen förmåga och lika självklart är det att tränarna lägger upp individuella träningsscheman för spelarna i laget eftersom alla inte har samma behov. Har själv Patrik Kristiansson/Klüft och Miro Zalar som mina fystränare och tränat en del tillsammans med Carolina Klüft och hennes tränare också så jag skulle vilja påstå att vi har kontakt personer som vet hur man ska träna för "att blir bäst". Men jag antar att Carolina Klüft och andra inom hennes krets plus folk ur SOK inte har en aning om hur man ska göra "för att bli bäst" med dina mått.

Men du får gärna jag berätta hur Sverige skulle kunna vinna VM i fotboll och hockey utan några problem? Tycker du borde ringa förbundskaptenerna och berätta också med tanke på att du verkar veta hur man ska göra.

 

Och på tal om Sovjets lag...jag på den tiden gick det att slå andra genom att träna mer. Idag är det inte möjligt längre för att i princip alla idrotter ligger på en träningsnivå där det inte längre hjälper att träna fler pass i veckan för att bli bättre. Du blir helt enkelt inte bättre av att träna 4 pass om dagen istället för 2 eftersom träningen blir katabol och därför får motsatt effekt, vilket borde klassas som en självklarhet men om du tvivlar så föreslår jag att du läser lite om träningslära.

 

Jag skrev faktiskt att många andra sporter har börjat komma ikapp, friidrott som jag tog som exempel har länge legat långt före de flesta andra sporter under en lång tid men det kan vara så att de har kommit ikapp nu. Jag påstår inte heller att man skall träna 4 ggr om dagen men kroppen klarar mer än man tål skulle jag vilja påstå.

 

Men ändå, jag har forfarande mer respekt för de flesta friidrottare för de är bra mycket mer välrtänade än de flesta fotbollsspelare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply
BASKET :ak:
bg_band2.jpg

Om du tittar på alla tidigare inlägg i diskussionen så försöker folk där motivera sina svar på ett eller annat sätt.

 

Ett-ords-inlägg faller VÄLDIGT lätt under §9 i reglerna som det nog är dags att du läser om du inte gjort det än.

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

BASKET :/
bg_band2.jpg

Om du tittar på alla tidigare inlägg i diskussionen så försöker folk där motivera sina svar på ett eller annat sätt.

 

Ett-ords-inlägg faller VÄLDIGT lätt under §9 i reglerna som det nog är dags att du läser om du inte gjort det än.

--------------------

REGLER

 

har läst men såvitt jag förstog så var det vilken sport man gilla ?

Link to comment
Share on other sites

Vilken av alla dessa sporter i moderjords värld, är den mest ultimata sporten.

Med ultimat menar jag; mest och bäst allsidig träning.

 

De kan få va allt mellan "Get insamlare i Alperna" till "Elitsimning"

 

Säg gärna vad och varför.

HÄR var ämnet.

 

BASKET :/
bg_band2.jpg

Om du tittar på alla tidigare inlägg i diskussionen så försöker folk där motivera sina svar på ett eller annat sätt.

 

Ett-ords-inlägg faller VÄLDIGT lätt under §9 i reglerna som det nog är dags att du läser om du inte gjort det än.

--------------------

REGLER

 

har läst men såvitt jag förstog så var det vilken sport man gilla ?

Tar resterande via PM.

Link to comment
Share on other sites

Bäst allsidig träning ger nog Amerikansk fotboll. Har spelat det själv (dock som Quarterback, vilket kanske inte är det mest fysiska iochförsig), och kan intyga att det krävs oerhört mycket taktik, mycket styrka, smidighet, snabbhet, djärvhet och framför allt ett grymt psyke. Varje position kanske inte fyller i alla kraven, men vissa gör det ; mer eller mindre . (:

Link to comment
Share on other sites

Bäst allsidig träning ger nog Amerikansk fotboll. Har spelat det själv (dock som Quarterback, vilket kanske inte är det mest fysiska iochförsig), och kan intyga att det krävs oerhört mycket taktik, mycket styrka, smidighet, snabbhet, djärvhet och framför allt ett grymt psyke. Varje position kanske inte fyller i alla kraven, men vissa gör det ; mer eller mindre . (:

I min värld så får man allt det där i rugby med tilläget att psyket som du kallar det får tas ett snäpp till eftersom man spelar helt utan skydd.

Link to comment
Share on other sites

Bäst allsidig träning ger nog Amerikansk fotboll. Har spelat det själv (dock som Quarterback, vilket kanske inte är det mest fysiska iochförsig), och kan intyga att det krävs oerhört mycket taktik, mycket styrka, smidighet, snabbhet, djärvhet och framför allt ett grymt psyke. Varje position kanske inte fyller i alla kraven, men vissa gör det ; mer eller mindre . (:

I min värld så får man allt det där i rugby med tilläget att psyket som du kallar det får tas ett snäpp till eftersom man spelar helt utan skydd.

 

Kan väl iochförsig hålla med om att det är hårdare att spela utan skydd, men man märker ju också att tacklingarna ser väldigt annorlunda; i amerikansk fotboll är det mer "låg tyngdpunkt, huvudet först och full sula "!

Det som rugby dock saknar jämfört med amerikansk fotboll, är taktiken. Det finns ingen sport med så mycket taktik i som amerikansk fotboll. Kanske skulle kalla det för "köttar-schack" ?;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skulle nog säga att dessa multisporter som tio-kamp eller triaton vinner överlägset mot resten. Annars finns det en sport som många inte tror är så jobbig, motocross - kräver enorm kondition, styrka, uthållighet, teknik, disciplin och man ska gärna vara lite av en adrenaline junkie, inte alla som vågar ge allt i de största hoppen eller på dom längsta raksträckorna.

Link to comment
Share on other sites

Bäst allsidig träning ger nog Amerikansk fotboll. Har spelat det själv (dock som Quarterback, vilket kanske inte är det mest fysiska iochförsig), och kan intyga att det krävs oerhört mycket taktik, mycket styrka, smidighet, snabbhet, djärvhet och framför allt ett grymt psyke. Varje position kanske inte fyller i alla kraven, men vissa gör det ; mer eller mindre . (:

I min värld så får man allt det där i rugby med tilläget att psyket som du kallar det får tas ett snäpp till eftersom man spelar helt utan skydd.

 

 

Snälla nån. Det handlar inte om liv eller död att spela varken rugby eller amerikansk fotboll så den psykiska delen tycker jag snarare är komisk att dra in. Spelar själv ishockey och har enbart den senaste säsongen sett flertalet utslagna tänder, brutna handleder/armar/revben/fingrar, snittskador från skenor, knäskålar ur led, spräckta ögonbryn/läppar, avslitna korsband och min egen kedjekamrat som fick en hjärnblödning av en tackling och var borta resten av säsongen m.m. Har själv klarat mig väldigt bra som enbart åkt på en handfull hjärnskakningar.

 

Om man tittar på tex skadestatistik från folksam så ser ni tex att ishockey drabbas av fler skador per spelare och säsong än vad både rugby, amerikansk fotboll, kampsporter etc gör. Så visst så gör det ont att spela tex hockey men det är knappast så att man måste ta sig samman för att på något sätt "våga" spela även om man i princip vet att man kommer skada sig förr eller senare. Den dagen då man tvekar att stå framför mål och täcka slagskott eller ta emot en tackling visar man enbart brist och inte styrka när det gäller psyke.

 

Så kan inte säga att jag köper er teori om att det skulle krävas så särskilt mycket djärvhet/grymt psyke för att utöva en idrott där det finns närkontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Svante, vem är egentligen hårdast? Det är ju det som är frågan.... eller inte.

 

Ironi? Har du isf inte läst det jag skrev och vad jag svarade på eller har du bara totalt missat poängen i mitt inlägg?

 

Poängen är att man inte blir särskilt mycket "hårdare" psykiskt för att man utför en idrott som innehåller närkontakt. Alltså att idrotten inte blir med ultimat på så vis att den utöver det vanliga också skulle bygga upp ett starkare psyke.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hästhoppning !

Har visserligen nyss lagt av men höll på i nästan 13 år med sporten. Sjukt häftig känsla när man har samspelet med hästen och hoppar riktigt höga hinder, eller bara drar ut och galopperar på stranden/fälten. Aaah jag måste nog köpa mig en ny häst känner jag.

 

Nu är hästkrafterna utbytta till cross visserligen :rodna:

Den kan man också köra fort och hoppa med så det är ju liite samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...