Jump to content

Den ultimata sporten

Zache

Recommended Posts

Vilken av alla dessa sporter i moderjords värld, är den mest ultimata sporten.

Med ultimat menar jag; mest och bäst allsidig träning.

De kan få va allt mellan "Get insamlare i Alperna" till "Elitsimning"

Säg gärna vad och varför.

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

10-kamp tycker jag borde vara med på en sådan lista. Sedan kanske det är en definitionsfråga om det är en sport eller sportgren.

Innehåller explosivitet, teknik och uthållighet i flera grenar. De måste vara allsidiga för att kunna vara bra på allt.

Paintball. Inte på någon löjlig bana utan fritt i skogen. Ultimat för att du får fys träning, måste använda hjärnan och det simulerar det intressantaste av allt, nämligen modern väpnad kamp.

Burkslav i sidovagnsmotocross på VM-nivå. De har jag respekt för.

För att vara bra behöver du en riktigt allsidig träning. 30 min + två varv tar kål på den bästa killen, eller tjejen i det här fallet...

Synd att hon slutat nu.

Själv skulle jag nog rösta på multisport och framför allt "adventure racing".

Ett par dygn berg upp och berg ner, kombinerat med lite cykling, klättring, paddling etc ger nog en ganska bra träning, skulle vilja börja själv :D

BROTTNING!!! finns få idrottare som är har så grym fysik som brottare. Smidighet, styrka, explosivitet uthållighet ja allt. Sen tränar dem ju som as också.

Inte som en annan som mest duttar lite boll i div 6 :Malaj:

kampsport (jag tänker på kickboxning) men finns säkert fler.

ger snabbhet, styrka och uthållighet. sen måste du aktivera hjärnan en del också.

BROTTNING!!! finns få idrottare som är har så grym fysik som brottare. Smidighet, styrka, explosivitet uthållighet ja allt. Sen tränar dem ju som as också.

Och vad blir det om man blandar dessa två formers träning? MMA! (shooto, shootfighting, vale tudo, etc.... kärt barn har många namn).

Dock så ger dessa sporter en mera korthållig uthållighet/kondition. Bra på 1 km fälttest, men dålig när man ska löpa milen.

Styrkan i dessa sporter anser jag vara mkt bra, då man inte pumpar upp stora muskler utan bygger både explosiva samt uthålliga muskler, som kan appliceras i en mängd situationer. Om man pumpar på gym får man större och starkare muskler, men man får mera isolerade muskler som man inte kan använda på samma sätt utanför gymmet.

För att få uthållig kondition krävs extra långdistanslöpning.

FOOTBALL!!!!!!!!!! Alltså inte europeisk utan amerikansk.

Word up!!!

Man blir explosiv, stark, uthållig, spänstig. Allt som behövs!

Men vänta nu, om man först tittar på en match amerikansk fotboll och sedan på en match australiensisk rugby så ter sig den första ganska patetisk i jämförelse...eller?

Men vänta nu, om man först tittar på en match amerikansk fotboll och sedan på en match australiensisk rugby så ter sig den första ganska patetisk i jämförelse...eller?

Har du någon gång spelat amerikansk fotboll? Det kanske ser manligare ut med australiensiskt rugby men det är inte samma sport så de kan inte jämnföras. Bara för att bollen ser "nästan" likadan ut så är det inte samma sport. Gamla hederliga svensksyndromet när det gäller att skilja på rugby och amerikansk fotboll. :D

Vill inte starta nått meningslöst bråk men det är bara så det är...

FOOTBALL!!!!!!!!!! Alltså inte europeisk utan amerikansk.

Word up!!!

Man blir explosiv, stark, uthållig, spänstig. Allt som behövs!

Ger mest allsidig träning var väl kriteriet, inte jag-kan-pissa-längre-än-du ;)

Hockey ger skapligt allsidig träning också, om man tränar ordentligt för att bli bra vill säga.

kampsport (jag tänker på kickboxning) men finns säkert fler.

ger snabbhet, styrka och uthållighet. sen måste du aktivera hjärnan en del också.

Och vad blir det om man blandar dessa två formers träning? MMA! (shooto, shootfighting, vale tudo, etc.... kärt barn har många namn).

Dock så ger dessa sporter en mera korthållig uthållighet/kondition. Bra på 1 km fälttest, men dålig när man ska löpa milen.

Styrkan i dessa sporter anser jag vara mkt bra, då man inte pumpar upp stora muskler utan bygger både explosiva samt uthålliga muskler, som kan appliceras i en mängd situationer. Om man pumpar på gym får man större och starkare muskler, men man får mera isolerade muskler som man inte kan använda på samma sätt utanför gymmet.

För att få uthållig kondition krävs extra långdistanslöpning.

Jag lägger min röst på MMA pga ovanstående anledningar, dock håller jag inte med om milen direkt. Alla seriösa MMA utövare som tävlar jag känner till springer ohyggligt mycket, vet flera som springer milen varannan dag och 7 km de andra dagarna.

@BertilCeasar

Med uthållig kondition menar jag uthållig kondition. Det flesta seriösa MMA-utövarna löptränar extra. Men sällan ser du någon löpträna för distanser över en mil. Oftast är det intrevallträning som gäller. I MMA gäller det att ha kondition för c:a 5 intensiva minuter, ibland ggr 2-3 beroende på antal ronder. Därför bättre att lägga krutet på kortintrevall (typ 100-200m) samt medelintrevall (400-1000m, backträning).

Med uthållig träning menar jag 1 mil och uppåt. Som sagt, sätt svenska boxningslandslaget/brottningslandslaget i en mara och du kommer inte få jättebra resultat, trots att de är topptränade. Detta för att de tränar för kortare tävlings-tider.

Själv röstar jag på amerikanskundervattensfotbollsbrottning... :rolleyes:

(Man skulle nog behöva en mer distinkt definition av "mest vältränad" för att seriöst kunna diskutera vidare...)

Alla idrotter och träningsformer har sina fördelar samt nackdelar. Vad som är den bästa träningen beror på vad man vill få ut av den.

Nu kommer jag inte ihåg riktigt vad det heter, men typ riktig kosackdans har jag hört ska vara grymt allsidig träning med väldigt mycket spänst och akrobatik (dessutom ser det lustigt ut :P ).

Annars får man hålla med de som redan nämnt Iron-man...

Själv håller jag på med rodd som enligt vad jag ver ligger delad tvåa i världen av de mest påfrestande allsidiga sporterna! De som ligger före är skidåkning och simning löigger på delad plats.

Många sporter är fysiskt jobbiga men inte under en så lång period som t.ex. rodd. När vi tränar gör vi det mellan 1 1/2 - 2 timmar och när vi tävlar gör vi det på tävlingsträckan 2000 meter. Låter inte så mycket men det tar ca 7 minuter där du pressar kroppen till det maximala eftersom ingen muskel får vila! Sen är det vanligtvis 2-5 lopp under en tävlingsdag.

Tänk dig att du gör benpress, situps, armhävningar, ryggres, latsdrag, "liggande rodd", vadpress, lårcul fram/bak, axelpress och samtidigt hålla en enormt bra balans för att inte välta. Under tävling brukar vi i en större båt men 4 mans besättning kunna ligga i genomsnitt på 36 sådana drag i minuten! :clap:

Sen måste du vara psykiskt stark att kunna orka pressa kroppen så mycket och om motståndarna börjar dra ifrån måste man kuna svara. :)

(Håller även på med triathlon)

Jag skulle nog lägga min röst på triathlon men jag tycker det är lite fusk och säger därför simning.

Korta sträckor såsom 50 och 100 meter ger god styrka och explosivitet samtidigt som längre sträckor ger bra kondition och uthållighet. Man tränar många olika muskelgrupperd där skaderisken är liten pågrund av de mjuka rörelserna. Att man dessutom lär sig hantera sin kropp vatten är en bra bonus.

Athletic Fitness, lätt! Max antal chins, max antal dips, hinderbana, samt posering ungefär som i bodybuilding är tävlingsgrenarna. Gäller alltså att vara snygg, stark, uthållig, smidig och ha pannben under deffen. Till det kommer en härligt hälsosam livsstil!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...