Jump to content

Skyddsglasögon

Fk Bodin

Recommended Posts

Senaste hv-övningen så hade jag med mig ett par skyddsglasögon från jobbet, modell snyggare/coolare.

Visade sig vara mycket bra när man springer i mörka skogen och blir träffad av mindre grenar med mera i ansiktet.

Har också ett par med gul lins som man kanske borde använda vid nästa övning. Det gula lurar ögat att tro att det är ljusare, och man upplever det som ljusare. Typ fattigmans goggels.

Inom pansar och helikoptertjänst så använder man ju skyddsglasögon, men vad har en del stadsskyttesoldater det till?

Kanske coolt att springa med, men vad skall de skydda emot?

Krutstänk!!!

Oj, vad alla andra 10 000 soldater i lumpen som inte har skyddsglasögon vid skjutbanan måste ha ont i ögonen.

Oki, skyddsglasögon har man för att skydda ögonen, men jag undrar fortfarande varför Alingsås hvinstatsplut springer runt med skiten i skogen?

De har ju samma goggles som LG. Som självklart är inhandlat på militaryshop.

Edited by Fu Bodin

Jag håller med 9x19. Att skydda ögonen är högprioritet.

Och vid SIB är väl risken att få skit i ögonen rätt stor med tanke på splitter o byggdamm som far omkring.

Känner ingen från Alingsås insats men anar en viss avundssjuka att dom använder vissa prylar :o

Kan säga att jag inte skulle ha något emot att ha skyddsglasögon, just pga krutstänket! Det kanske inte händer ofta men när det väl händer så är det skit!

Fick det ett par gånger under senaste skarpskjutningarna/patrullstrid och det hade jag gärna sluppit.

Självklart skall man skydda synen, tycker säki borde föreskriva skyddglasögon i större utsträckning, tex som standrad på hjälmen, som tex Jänkarna har nu nere i öken.

Givetvis är det viktigt att dom är säkra och Godkännda av rätt instans, sedan om dom ser "coola" ut är det bara en bonus! :o

Skyddsgalsögon har man för att inte få pinnar å allt annat möjligt i ögonen. Kan förstöra en hel övnig om man får en pinne i ögat. Anledningen till att några köpte Bollé var den att vi fick ett bra pris om vi köpte flera stycken och att dom är dokumenterat bra. Inget kostigt med det.

Nu i efterhand har jag hittat samma skyddsglasögon till ett bättre pris än det vi fick köpa dom för. Kommer dock inte ihg namnet på sidan men billigare var det.

Jag har levt runt helikoptrar under en stor tid i min militära tid. där är skyddsglasögon av något slag ett krav om man vill kunna se något efteråt:

rotorblast.jpg

Här är det downwash från en Chinook från 101 Airborne som snurrar med kanadicker, som bär coola solglasögon istället för mer funkis skidglasögon. Detta gör jävligt ont att sitta i om man landar på en grusbacke.

Själv körde jag med crossförare variant med avdragbar film(4 lager) så att jag slapp torka av dem efteråt...

Skidglasögon är bara löjligt. Ska man som militär springa omkring med såna så kan man införskaffa splitterskyddat (se ex ovan).

Väl talat av en kille som antagligen INTE skjutit

något större än 5,56......:blink:

Har man stått nära en 90mm PvPjäs och försökt leda eld

i nysnö eller en dammigslätt tycker man att det är rätt

nyttigt med "töntiga" Bauer-skidglasögon....

Det rivs upp RÄTT mycket böös och skit, då sitter

hederliga skidglasögon mums i nyllet ;)

Jag tillhör nog en av få i landet som kört sib fullskarpt i betong. Då använde vi arméns engångs skyddsglasögon från förr. Vilket fungerade sådär. Dom har inget fragmentalt skydd men hjälpte bra mot dammet.

Och det dammade, det kan jag lova.(skyddsmask/halvmask är ett måste.

Bollé 800 är bra brillor vilka passar som handsken under 90-hjälmen och skyddar mot mindre fragment i lägre hastigheter.

Annat viktigt under SIB är en bra skyddshuva i Nomex/kevlar. (Inte militaryshops apskit nu). I syfte att skydda från brand, glöd och skär. Detta användes inte vid tiden för ovanstående aktivitet, tyvärr. Bara en varm tomhylsa i nacken irriterar i onödan.

I skogen? Risken är att de inte sitter där de ska när de behövs. Att ha dom på är inte lika självmarkerande som under sib, men har man disciplinen så. Annars gör dom sig bättre i flerbruksfickan.

Casca

• BlåGul -1

Informatör:

Att döma av bilderna så verkar det inte gå att skjuta AK ordentligt med visiret på, och då är det ju ingen större vits med att ha det öht, om det inte handlar om pjäspersonal eller sådana som betjänar understödsvapen...?

Heltäckande är ju det som funkar.

har ett par Scott med dubbelglas för immans skull.

Har sneglat på Bolle 800 eller ESS.

ESS

D-gear har billigaste modellen för 380 kr

D-gear

Mina Scott.

Och nej jag använder inte hjälmen i tjänst, bara B-uppdrag, firning mm. ;-)

En ganska intressant fråga är om man har glasögon och är lite rädd om dom och vill skydda dom och synen vad gör man då eller rättar sagt vad är lämplig modell då. OBS perssonen i fråga kan ej ha linser

En ganska intressant fråga är om man har glasögon och är lite rädd om dom och vill skydda dom och synen vad gör man då eller rättar sagt vad är lämplig modell då. OBS perssonen i fråga kan ej ha linser

Skall man göra lumpen får man väl brillor där? så funkade det på den gamla onda tiden i alla fall.

Dessa plockades sedan med hem för att kunna användas vid. ev mobilisering, alt. vilda civila aktiviteter...

Edited by 2Sharp

Skall man göra lumpen får man väl brillor där? så funkade det på den gamla onda tiden i alla fall.

Dessa plockades sedan med hem för att kunna användas vid. ev mobilisering, alt. vilda civila aktiviteter...

Min har råkat ut för en olycka så dom är ej längre funk

ohh... har ni någon bild på dessa??

*skuggan är en av de som kommer få FM brillor  B) *

Jag har tyvärr ingen bild på den, sorry...

Raffsec, kan du inte se till att byta dem då? kolla med ditt krigsplacerings regemente/flottilj (motsv.)

Kan ju bara kommentera att vi inom Alingsås Beredskapspluton bara använder våra skyddsglasögon vid två tillfällen i stort sett.

1 SIB

2 Vid fotografering för hemsida mm.

Och det är av samma brillor som "Marcus" använder på bilden.

Håller med dig Nifelhel. När markus hade uppvisning på heden i Gbg. så hade dom Hatch knäskydd och armbågsskydd. Plattan på benet ingår i sv 2000 systemet. Finns liknande på Recon. benplatta

Där kan du sätta vad du vill typ hölster,magfickor mm. Fickan på vä sida ovanför magfickan o flerbruksfickan är en bianchi ficka för pistolmaggen.

MARKUS är enligt lite artiklar jag fick hemskickade av en kille på FOI (tror det heter så, tidningarna ligger i lägenheten) ungefär hur den svenska soldaten är tänkt att se ut 2009-2010 sisådär. Uppkopplad mot det "nätverksbaserade försvaret" osv...

/me är avis på kvarterets åtta-åringar!