Jump to content

Varför göra lumpen?

Recommended Posts

Hej!

Eftersom värnplikten idag är ganska lätt att slippa, undrar jag hur ni tänker om den,

#varför ska man göra lumpen?

Ta gärna med positiva och negativa bitar, ni kan också ta med var ni gjorde lumpen och vad ni gjorde den som.

Tack på förhand :rocketl:

Edited by BuddhaSWE

Possitivt

1. Du träffar väldigt mycket folk, får mkt nya vänner etc

2. Du lär dig otroligt mycket om dig själv. Hur du fungerar under hård psykisk/fysisk press etc.

3. Du lär dig väldigt mycket som du alldrig annars skulle få lära dig och har väldigt roligt.

Negativt

1. Det är lätt att glida ifrån vänner där hemma pga all tid du spenderar hemmifrån.

Jag gjorde lumpen på Första amfibieregementet som Kulspruta 58 skytt i amfibieskytte kompaniet.

Sammanfattning: Jag tycker det är värt att göra lumpen pga att du kommer lära dig saker om både dig själv och om andra saker, samt att du kommer få minnen och vänner för livet.

Jag var ganska negativt inställd till lumpen när jag ryckte in men efter jag ryckt ut hade min åsikts förändrats till det motsatta. Jag hittade många anledningar till varför det var värt att göra lumpen

1. Att bo med 12 andra i ett logement. Detta kan låta trivialt men med detta menar jag att man lär sig att samarbeta med människor med olika åsikter och bakgrunder. Jag lärde mig mer om hur jag uppfattades och hur problem kan lösas mellan olika människor

2. Du kommer alltid att ha gjort något som är jobbigare än i resten av ditt liv. Genom att pressa sin förmåga lite märker man vilken kapacitet man egentligen har.

3. Ledarskapsutbildningen har jag haft mycket nytta av efteråt

... mm, nu kan jag inte komma på mer för tillfället men

till nackdelarna hör att det tar lång tid och att det indirekt kostar (utebliven inkomst och senare entre på arbetsmarknaden)

Sen är det ju som sagt alltid en annorlunda grej och framför allt roligt. Men det blir vad man gör det till. Att vara engagerad och se till att man får ut det mesta av sin tid inne, så att dne inte slösas bort

edit: Jag gjorde lumpen på I19/Signbat 04-05 som systemledningsenhetsgruppchef

Edited by C PI62

Lumpen är VÄLDIGT lärorik inom många områden... Inte för att man har nytta av stridskunskaperna till vardags, och jag hoppas man slipper tillämpa det, men som föregående skribenter har skrivit så lär man sig massor om sig själv och vad man klarar av. Och sist men inte minst så lär man sig att ta hand om sig själv och sin utrustning!

Att det är så påfrestande som det är ibland i lumpen, gör ju som sagt att man lär sig otroligt mycket om sig själv och man växer verkligen som människa. Mitt självförtroende gjorde en helomvänding under min värnplikt. Typ, åh fan, klarar jag av det här? Coolt. :/

Sen alla man blir ihopbuntad med, man lär känna dom bättre än man redan känner folk man har umgåtts med hela livet, typ.

Sen får man ju testa saker, utrustning och fordon och så, som man aldrig skulle ha en suck att komma nära i verkliga livet.

Det är helt klart värt det och jag tycker nog att alla borde göra några månader.

Det negativa är ju att komma bort från sina nära och kära, om man har flickvän blir det ännu tyngre.

Som sagt var får man ju utebliven inkomst något år, men det tycker jag faktiskt man tjänar igen på erfarenheten man får.

Det mest negativa är att man måste anpassa sig till det civila mörkret efter muck :lala:

Detta beror väl självklart på vad för tjänst/befattning man får och vad för intressen man har, men det kan vara så innåt HELV**E roligt att göra lumpen!

Jag ligger som militärpolis på Livskvadron/LG och har befattningen MC-förare. Båda delar tycker jag är sjukt roliga och intressanta. :Malaj:

/V

För mig är det självklart att göra lumpen för att jag vill göra utlandstjänst. Enligt mig så ska man ingripa när folkmord sker och förhindra det och i detta fallet skall de humana aspekterna gå före den nationella suveräniteten.

I min värld räcker det inte för mig med att sitta framför TVn och gnälla över eländet man ser och förvänta sig att någon annan ska ställa upp. Har jag gjort lumpen kan jag själv göra en insats genom att åka på utlandsmission och bidra till ett bättre liv för någon som inte haft turen att födas i ett land med fred och demokrati.

Ett annat skäl till att jag vill göra lumpen är att skulle framtiden bli mörk och Sverige hotas av krig så vill jag inte sitta i ett skyddsrum och hoppas på det bästa utan göra mitt yttersta för att försvara mitt land. Om jag inte själv gör lumpen och får försvara mitt land, varför ska jag då räkna med att någon annan vill göra lumpen och försvara mig?

Sen gillar jag utmaningar och tror att lumpen är en bra erfarenhet där man lär sig mycket om sig själv, disciplin, att samarbeta med andra och att fungera under stark psykisk och fysisk press. Erfarenheter jag räknar med att ha stor nytta av framöver i livet, inte minst i yrket.

Sist men inte minst verkar det jävligt kul!

För mig är det självklart att göra lumpen för att jag vill göra utlandstjänst. Enligt mig så ska man ingripa när folkmord sker och förhindra det och i detta fallet skall de humana aspekterna gå före den nationella suveräniteten.

I min värld räcker det inte för mig med att sitta framför TVn och gnälla över eländet man ser och förvänta sig att någon annan ska ställa upp. Har jag gjort lumpen kan jag själv göra en insats genom att åka på utlandsmission och bidra till ett bättre liv för någon som inte haft turen att födas i ett land med fred och demokrati.

Ett annat skäl till att jag vill göra lumpen är att skulle framtiden bli mörk och Sverige hotas av krig så vill jag inte sitta i ett skyddsrum och hoppas på det bästa utan göra mitt yttersta för att försvara mitt land. Om jag inte själv gör lumpen och får försvara mitt land, varför ska jag då räkna med att någon annan vill göra lumpen och försvara mig?

Sen gillar jag utmaningar och tror att lumpen är en bra erfarenhet där man lär sig mycket om sig själv, disciplin, att samarbeta med andra och att fungera under stark psykisk och fysisk press. Erfarenheter jag räknar med att ha stor nytta av framöver i livet, inte minst i yrket.

Sist men inte minst verkar det jävligt kul!

:D

Nu när lumpen knappast är obligatorisk längre och hotbilden är lika med nada (ta i trä) varför vill jag göra lumpen? Egentligen har jag aldrig varit särskillt posetivt inställd till att göra lumpen. Sen kom jag på bättre tankar, min barndomsdröm har alltid varit att bli sjökapten så jag fick för mig att göra lumpen i flottan kunde vara en bra grej. Nu hamnade jag inte i flottan som jag ville utan armén men jag bestämde mig ändå för att göra lumpen, varför?

1. Jag har ingen lust/ork att plugga direkt efter gymnasiet. Jag tror inte heller att det är sunt att plugga så många år utan att ta en paus och då kan lumpen vara en möjlighet att göra något anorlunda.

2. Istället för att ta ett (ur mina ögon) kasst jobb i kassan på Ica ett år så gör jag hellre något som kan ge mig en konkurensfördel på arbetsmarknaden (efter lumpen och avslutade högskolestudier).

3. Ledarskaptsutbildningen i lumpen anses vara den bästa i Sverige, den kännedom man får om sig själv i lumpen känns också viktig liksom "lumparpolarna".

4. Det känns dessutom rätt att ge tillbaka något till samhället när man levt på samhället hela sitt liv dvs. patriotism.

Mina anledningar är mer eller mindre högst egoistiska. Jag gör det inte för att vara nån weekend warrior eller för att jag får ståfräs av att tälta i skogen och skjuta me fräcka vapen. Men trots att mina motiv till att göra lumpen är ganska egostiska så anser jag att det är viktigt att man inte glömmer att lumpen inte är till för indiciden utan att den är till för i första hands landets säkerhet.

Jag är motiverad, Skövde 2008 f*** yeah!!