Jump to content

Åldersgränser


Guest Sernlo

Recommended Posts

Sverige har idag åldersgränser för en rad olika saker.

Några exempel är:

 

Köra moped/ta EU-mopedkörkort: 15 år

Rösta i kyrkovalet: 16 år

Rösta i riksdagsvalet: 18år

B-körkort: 18 år

Köpa på systembolaget: 20 år

Totalförsvarsplikt: 16-70 år

 

Alla åldersgränser ni känner till är givetvis öppna att diskutera!

 

Mina frågor är:

- Skall vi ha fler åldersgränser?

 

- Borde någon av de åldersgränser som finns idag avskaffas helt?

 

- Borde de åldersgränser vi har idag förändras på något annat sätt än som frågas ovan?

 

 

Min åsikt är att dagens åldersgränser borde förändras så att de börjar gälla 1 januari det år man fyller rätt ålder.

 

Ex: Fyller man 18 samma år som det är val i Sverige så har man rätt att rösta OAVSETT om födelsedagen infaller före eller efter valdagen.

Samma förändring borde gälla åldersgränserna som reglerar när man får ta körkort och inköp av alkohol/tobak.

 

Jag tycker det är löjligt att någon borde få vänta 4 år för att få utnyttja sin rösträtt bara för att man råkar vara född en dag för sent.

Link to comment
Share on other sites

Mina förslag:

 

Köra moped/ta EU-mopedkörkort: 15 år

Rösta i kyrkovalet: Ta bort, vi har ingen statlig kyrka, vill de ha ett val, får de fixa sådant själva, med egna regler och åldrar

Myndig: 18 år

Rösta i riksdagsvalet: 18år

B-körkort: 18 år

Köpa på systembolaget: 18 år

Totalförsvarsplikt: antingen 18 -> tills du inte behösv längre, eller ännu hellre, slopa helt och kör på yrkes...

 

Med andra ord: Det mesta händer när man blir myndig, och faktiskt har rätt att bestämma vad man själv vill

Link to comment
Share on other sites

Systembolagets åldersgrän bör tas bort, eller nej inte tas bort, men ändras... :/

18 torde väl vara en rimlig åldersgräns då man är myndig, får rösta, ta körkort, bli soldat och kriga samt, gå på krogen och DRICKA! :rolleyes::wub:

 

Edit: Antingen det eller höja myndighetsåldern till 20... Någorlunda konsekvent bör man väl vara?

Link to comment
Share on other sites

Totalförsvarsplikt: antingen 18 -> tills du inte behösv längre, eller ännu hellre, slopa helt och kör på yrkes...

 

Tycker det är bra med en allmän totalförsvarsplikt, det betyder ju inte att alla ska syssla med militära saker. Finns ju så mycket civila uppgifter som ska skötas. Så slopa den vet jag inte om det är ngn höjdare.

Annars håller jag med i resten om åldersgränserna.

Link to comment
Share on other sites

De sänkte myndigåldern från 20 till 18 runt -66 någonstans

1974 ändrades det från 21 till 18 år.

 

Min åsikt är att dagens åldersgränser borde förändras så att de börjar gälla 1 januari det år man fyller rätt ålder.

 

Ex: Fyller man 18 samma år som det är val i Sverige så har man rätt att rösta OAVSETT om födelsedagen infaller före eller efter valdagen.

Samma förändring borde gälla åldersgränserna som reglerar när man får ta körkort och inköp av alkohol/tobak.

 

Jag tycker det är löjligt att någon borde få vänta 4 år för att få utnyttja sin rösträtt bara för att man råkar vara född en dag för sent.

Det tycker jag låter som en riktigt dålig idé. Poängen med åldersgränser ska väl vara att man ska vara tillräckligt gammal och inte att man ska vara född ett visst år. Det finns ju en viss koppling mellan ålder och mognad. Med ditt förslag skulle alltså en person född sent på året praktiskt taget vara 16 när han tar körkort medan en som är född tidigt måste vänta till han är 18

 

Om vi tar valet som exempel så skulle det innebära att en person som är förr 1 januari inte heller får rösta eftersom han inte föddes en dag tidigare. Problemet med att vissa får vänta för att de inte riktigt har åldern inne kommer man alltid ha, såvida man inte avskaffar åldergränserna helt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...