Jump to content

Fakta om IAS från Amfibiekåren


Recommended Posts

Hej!

Här kommer lite fakta/bakgrund som kanske kan skingra Edra orosmoln/frågor:

JA/NEJ-besked

- I fredags skickades ca 220 "JA-besked" ut.

- Imorgon skickas ytterligare ca 40 "JA-besked" ut.

- "NEJ-besked" skickas ut först då de som fått JA-besked svarat till Kåren. Några kanske kommer att svara NEJ - varvid nya vakanser uppstår. När dessa är tillsatta, återstår de som inte kommer med denna omgång (erhåller NEJ-besked)

- De som söker på "Vakans" kommer endast att erhålla skriftligt besked om de antas.

- Ovanstående rutin/arbetssätt är densamma som vid antagning till "vanligt" missionsförband.

 

Varför tar det tid?

- IAS jobbar för fullt för att fylla förbandet, svara på frågor mm

- Samtidigt så muckade inneliggande kull 2006 förra veckan vilket tarvat mycket tid (i många fall av samma personer som senare skall ingå i IAS)

- IAS är beroende av PersE US i Uppsala för att genomföra rekryteringen (precis som alla andra enheter som rekryteras till US). Trycket på PersE US är stort och det är inte alltid det finns plats för just IAS handläggare när Kåren planerat så!

- Varje sökande har godkänt att en registerkontroll må genomföras

- Ingen ursäkt men en förklaring...

 

Varför kommer jag inte med som har bra betyg och ringts upp?

- IAS försöker att få en bra balans mellan åldrar, erfarenheter, prestationer (GU betyg) och andra meriter. Detta gör att i vissa fall kan IAS ha funnit en individ som bättre passar in i profilen (just i den enheten, just då när ett visst antal, med viss bakgrund redan är i princip klara)

- Detta gör att vissa sökande (trots bra betyg, en bra intervju mm) ändock inte tas med.

 

Om jag inte "släpper Kåren" - vad har jag då för chanser?

- Om några individer svarar NEJ uppstår vakanser - IAS måste då fylla dessa luckor.

- Annars rekryteras AM 08 under hösten 2008.

 

Hur ser IAS på oss som kommer från andra förband och inte gmf GU inom Kåren?

- IAS ser självklart detta som en styrka. FM alla förband står för mycket kunskap av olika sort, varierande sätt att agera och angripa problem. Genom att dra nytta av dessa kunskaper och styrkor blir vi bättre.

- IAS består självklart i huvudsak av det som kallas "Kårmän". Varje GU skapar en gedigen kunskap inom resp förband och huvudtjänstområde. Ni vet själva hur mycket specifik kunskap Ni har om Ert resp förband och "hur man gör här". Så är det även i Kåren. Med en blandning (där det finns en övervikt av Kårmän) ser vi att de nya kamraterna snabbt och på ett bra sätt kommer att kunna komma "in i matchen". Kamratutbildning - Ni vet!

 

Fys? Ställer IAS krav? Är det omöjligt? Kommer alla att avkrävas exv snabbmarsch på godkänd tid?

- Har Du inte sprungit milen på två år är det dags att masa sig ut i spåret. Börja nu så gör det inte så ont....och Du hinner få upp flåset igen.

- Ja, IAS ställer krav, Kåren ställer krav, men det är inte omöjligt.

- Snabbmarsch är ett bra sätt att träna. IAS kommer som alla andra US-förband att bestå av personal med varierande fysisk kapacitet. Skall man ge en hänvisning, så ställs de hårdare kraven på Amfsk-komp (Skytte, Grk, Rb, eldledn...). Precis som i övriga US så är kompetensen inom vissa tjänster HÖGRE prioriterad än den fysiska spänstigheten. Med risk för att trampa ngn på tårna: Om IAS får tag på Svea Rikes bästa kylmekaniker, som inte är snabbast på milen - kanske det kan vara värt det när han/hon excellerar inom AC-området, så att IAS har svala båtar/containrar nere i djupaste Kongo?!

 

Hoppas som sagt att detta skingrar en del av de frågor som Ni har. Hoppas att Ni inte tycker att IAS härmed inkräktar på Er tråd!?

 

mvh

IAS/Rekry

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Såja, det lär väl mätta en del. Trevligt att några har fattat fördelen med att ge ut snabb info effektivt.

 

Se upp för pm, du/ni lär du få ett gäng med dreglande amfibior med 1000 andra frågot.

oavsett så är din topic inte direkt lämplig och jag tar mig friheten att ändra den till något som de flesta "hajar" .. "kåren" är lite sådär..

jag funderar fortfarande på om jag ska flytta detta till den redan existerande tråden eller om in får vara kvar...

 

/ BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...