Jump to content

Boken - "Jag skall bli kustjägare"

Trob

Recommended Posts

Snubblade över den här sidan ( http://go.to/kustjagare ), när jag "slö-surfade".

En kille som gjorde sin vpl på kustjägarskolan 1990-1991, och sedan dokumenterat hela utbildningen.

Man får ett smakprov av boken på hans hemsida, och man kan bara säga att boken verkar vara så bra skrivet att det bara "vattnas till i ögonen".

Måste ses för alla fanatiker!

Kustjägare

Guest Lindman

har läst den typ 6 gånger! :)

riktigt bra skriven och intressant!

men vad annat kan man förvänta sig när författaren är en skånepåg! :blink:

ps. har fått mitt citat därifrån! hehe ds.

Ser ut att vara sjysst. Har just beställt!

Gotcha,

har du lust att precisera lite vad du tyckte stämde/inte stämde i boken med dina egna erfarenheter? Vad är över/underdrivet? Är lite nyfiken på verkligheten på KJ snarare än myten? Lite typ mitt inlägg om K4:

På K4 utbildas man generellt sett för strid i terräng där man själv är numerärt underlägsen, populärt kallat "bakom fiendens linje". Denna strid syftar oftast till att sabotera och skrämma snarare än att hålla eller ta terräng. Denna sk störstrid för man oftast mha prickskytte, mineldöverfall, vägtrummesprängning eller objektsprängning. I de flesta fall opererar man i stridspar eller på grupp (6-8 pers) nivå och är ofta ute en längre tid utan fysisk kontakt med övriga plutonen/skvadronen. Det finns även ett antal andra stridsuppgifter som man kan utbildas till att lösa på K4 tex stabsfunktioner och spaningsfunktioner mm men dessa grupper utgör en mindre del av bataljonen. Majoriteten av utbildningstiden spenderar man i skogarna runt Arvidsjaur även om det ingår några veckors fjällsutbildning på bla Keb. Eftersom Arvidsjaur ligger en bit norrut (96mil från Sthml) så infördes för några år sedan sk 10-4 system. Det innebär att man är hemma fyra dagar och på K4 10 dagar. Normalt brukar man ta bussen/flyget på måndag kväll hemifrån och anlända K4 antingen på tisdag morgon eller sent måndag kväll. På tisdagen förbereds veckans övning och man beger sig ut i skogen på tisdag kväll eller under onsdagen. Sedan spenderar man ca 8 dagar på skidor tillsammans med sin grupp i mörk kall (ofta -30C) granskog där man tränar sig på ovanstående strid samt in och urnästling i stridsområdet. Tillbaka kommer man oftast på tisdag eller onsdag kväll varvid vård av utrustning påbörjas. Under torsdagen är det oftast teoretisk utbildning på regementet som tex hur man skiljer på en MTLB och en BTR. Om man har tur och kommer in på tisdag kväll kan man förnöja onsdagskvällen med en tur ner på byn och ragga upp någon av byns flickor på hotell Laponias (http://www.laponia-gielas.se/laphot.html) disko. Generellt sett så är K4 ett mycket bra ställe att göra lumpen på men man bör vara beredd på en hel del snö, kyla, mörker och skidåkning.

>> johan <<

Rent spontant ur mitt minne (det var rätt länge sedan jag läste boken, och jag har den inte hemma just nu) så var boken mycket lik min egen utbildning, men inom ett par dygn ska jag läsa den igen och ge ett bättre svar, mkay?

// Gotcha

• 2 weeks later...

För övrigt har jag också beställt. Ett annat stenhårt boktips, som dock inte har med KJ att göra är "Fågelbröstet" av Staffan Westerberg. Kan vara lurig att få tag på, men den är värd varenda ansträngning!! Handlar om en svensk som drar till USA och ingår i Special Forces. Författaren gjorde just samma sak, så det finns en verklighetsförankring som jag tycker lyser igenom i den lysande berättelsen. Missa inte!

Men se, den gick ju att hitta! Kolla här!

Finns en annan bok som i alla fall jag tyckte var läsvärd. "Man eller monster". Av en oberoende reporter som var med en kull KJ och skrev objektivt om verksamheten. Finns på Bokus.

Ja tjenare, han var ju verkligen både oberoende och objektiv...

Jag vet inte riktigt vad hans motiv med boken var, men den hade inte mycket med oss vanliga KJ och utbildningen att göra i alla fall..

Snarare nån som hade problem med att känna sig trygg i sin mansroll och var tvungen att skriva en bok om det, och samtidigt ge oss en känga ("de ser ut som fångar i ett koncentrationsläger..").

Je je..

Ja tjenare, han var ju verkligen både oberoende och objektiv...

Jag vet inte riktigt vad hans motiv med boken var, men den hade inte mycket med oss vanliga KJ och utbildningen att göra i alla fall..

Snarare nån som hade problem med att känna sig trygg i sin mansroll och var tvungen att skriva en bok om det, och samtidigt ge oss en känga ("de ser ut som fångar i ett koncentrationsläger..").

Je je..

Kalle på det. Är ju okustjägare så det var inte lätt att veta! Återkommer när jag fått "Jag skall bli..." med avbön! :(

Är det någon av kamraterna här som beställt boken de senaste veckorna och fått den? Jag börjar bli lite orolig!

Edit: Never mind. Hittade mailadressen till författaren, så det löste sig. Jag hade tydligen lite för bråttom, som vanligt!

Började bli något orolig själv faktiskt men jag får väl lugna mig jag med. Köpte förresten Andy McNabs Immediate Action för en vecka sen. Den e ju helt grym. När man läser om sas intagningstester så e man inte så stolt över amfs baskermarsch ändå.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...