Jump to content

Axess om försvaret med bla Ulf henricsson

Recommended Posts

Jag hade förmånen att se programmet och det var ett ytterst väl modererat och initierat diskuterande som ägde rum. Enda smolket var representanten från Värnpliktsnytt (oväntat) i ett eljest bra forum. Lysande av Axess! Första sansade diskussionen om Försvarsmakten på jävligt länge.

Som ragulin och jag själv sa. Intressant och nyanserat. Trevligt att se en debatt om hur FM ska se ut och inte hurvida vi ska ha ett eller inte som annars blir aktuellt.

Mycket intressant info från "tuffe uffe"(inte direkt ny men värd att lyftas fram) , att man i början av 90 talet hade större och snabbare insatsförmåga ,med invasionförsvaret än med insatsförsvaret idag.

För er som inte var det Ulf som ledde BA01 (första bosnien missionen) och kan nog ses lite som en aktoritet inom fredsbevarande insatser.

Mycket sevärt följ Tomas Erikssons länk!

Edited by Realkh

Det verkar som om debatten svänger till försvarets fördel just nu ingen gigantisk omställning. Dock har väl regeringsskiftet påverkat debattklimatet samtidigt som sådana som jag satt vissa förhoppningar till den nya regeringens försvarspolitik.

Det verkar som om debatten svänger till försvarets fördel just nu ingen gigantisk omställning. Dock har väl regeringsskiftet påverkat debattklimatet samtidigt som sådana som jag satt vissa förhoppningar till den nya regeringens försvarspolitik.

...korrekt, samt att den senaste tidens utveckling i "Sovjet" kanske får folk att inse att man inte ska dra förhastade slutsatser om global säkerhetspolitik...