Jump to content

Christer Fuglesang


Stefan F

Recommended Posts

Diskissioner om märken och utmärkelser är icke en oanseenlig del av detta forum. Vissa märken är "finare" än andra m.m. m.m. Trots dess tämligen naiva utformning skulle det inte sitta helt fel med denna:

"BILD"

 

Mer info om denna finns här, NASA Silver Snoopy Award

Om man läser kriterierna borde det finnas en chans att Crister får en sån.

 

Förövrigt hörde jag att den 10/12 ska bli nationell helgdag, Christers Himmelsfärdsdag. :P

 

The Swede :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply
Om man läser kriterierna borde det finnas en chans att Crister får en sån.

 

Ja, fast då måste man förstås bortse från att utmärkelsen delas ut till NASA-personal (Fågelsång jobbar för ESA). Notera att den delas ut av en astronaut, men inte nödvändigtvis till en annan astronaut.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Om man läser kriterierna borde det finnas en chans att Crister får en sån.

 

Ja, fast då måste man förstås bortse från att utmärkelsen delas ut till NASA-personal (Fågelsång jobbar för ESA). Notera att den delas ut av en astronaut, men inte nödvändigtvis till en annan astronaut.

 

/E

Jaså?

Employees at NASA, other government agencies, and industry who distinguish themselves in their work are eligible to receive a Silver Snoopy.
Link to comment
Share on other sites

As a rule, the Silver Snoopy is not given to management personnel.

 

Ökar värdet högst väsentligt hos utmärkelsen. Man måste verkligen göra något för att få den - det räcker inte att ha en snacka, skaka händer och nöta röv i mötesrum för att få den!

Link to comment
Share on other sites

Vi lekar med tanken att Christer är ute

på ISS, ja han ska jobba där i sex timmar ute i rymden asså.

Efter en timme så börjar det klia på näsan, när han har sin rymddräkt på vad gör man då?

Man gör som alla tungdykare har gjort i alla tider, man koncentrerar sig på jobbet och struntar i att det kliar :navy: Jag lovar er att det är uberjobbigt en stund men sedan går det över.

 

Det jag funderar på är hur de gör om de helt plötsligt måste uppsöka en toalett? Eller är dräkterna förberedda för både ettan och tvåan? /Gusten :baskerKav:

 

 

För närvarande stör jag mig jävligt mycket på den där Fuglesang som ska upp i rymden. Har inte riktigt fattat själva hajpen då man skickat upp folk i bra många år nu. Att han sedan råkar vara svensk är väl fan skitsamma. Jag har aldrig varit speciellt mycket för nördarnas revansch, oavsett om det rör sig om någon som bytt overallen mot rymddräkt eller dryga ISY-labbassistenter med mobilhölster i bältet som skrattar åt att man försökt kopiera en labbförberedelse. Hoppas därför på att det inte blir någon uppskjutning och att nörden återigen väntat förgäves, hahahahahaha.

 

En kommentar kanske borde vara på sin plats.....? :) /Gusten :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vi lekar med tanken att Christer är ute

på ISS, ja han ska jobba där i sex timmar ute i rymden asså.

Efter en timme så börjar det klia på näsan, när han har sin rymddräkt på vad gör man då?

Man gör som alla tungdykare har gjort i alla tider, man koncentrerar sig på jobbet och struntar i att det kliar :blink: Jag lovar er att det är uberjobbigt en stund men sedan går det över.

 

Det jag funderar på är hur de gör om de helt plötsligt måste uppsöka en toalett? Eller är dräkterna förberedda för både ettan och tvåan? /Gusten :baskerKav:

 

Hört talas om blöja? :navy:

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tillbaks till Jorden Christer & Co!

 

Det var rätt häftigt att få se landingen via bland annat Discovery's HUD-kamera. Det har jag inte sett tidigare.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Känner mig lite lurad på konfekten då man inte fick se luckan öppnas och en leende fågelsång göra en silvia ner för trappan.. får köra NASA TV istället

 

Men men.. välkommen tillbaka Christer.

 

Väldigt snygg landning förresten. Draken, Viggen och Gripenpiloter torde vara särskillt lämpade till jobbet som rymdfärjelandare, synd bara att arbetsmarknaden är liten, och krympande. Lite sorgligt att man inte kunnat utveckla rymdfärjekonceptet och lyckats förenkla rymdresandet ännu mer, utan istället kommer ta ett steg bakåt och satsa på kapslar igen. Dock blir det väl i realiteten både enklare och billigare att göra så..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Kolla in på http://www.shuttlesim.be/

Hittade en simulator, men fråga mig inte hur den funkar :baskerKav:

Vilka praktnördar! :=o Det där är kanske det häftigaste projekt jag sett denna vecka.

 

Vill man bara landa en rymdskyttel finns det stöd för det i X-Plane. Skaparna av den simulatorn har också roat sig med att lägga in Mars topografi och atmosfär, så det går att flyga även där.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Repris på upptagningen och landningen finns nu på www.nasa.gov:

 

Sists sekunderna av landningen

 

För den som vill nörda sig lite och klaga på medias dåliga informationshantering så finns ett gyllene tillfälle vid landningen. Om ni ser något om "radio blackout" under nedstigningen så är det bara att hugga. TDRS som nämns ovan har nämligen tagit bort det problemet. Då man inte kan sända radio igenom plasmat som bildas framför färjan så skickar man helt enkelt radio-signalerna bakåt upp till TDRS som studsar ned sädningen till Mission Control.

 

http://mrtmag.com/mag/radio_shuttle_blackout_myth/index.html

Och visst lyckades de: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0612/23/landa_368.jpg

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Ja, alla medier talar om "blackout".. Vilket säkert späddes på när Huston talade om att man återfått "direct communication" med Discovery. Kan det vara så att blackouten nämns i nåt presskit från NASA?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att blackouten nämns i nåt presskit från NASA?

Jo det gör ju det... men det som avses är snarare en försämring av kommunikationerna.

 

http://spaceflight.nasa.gov/shuttle/refere...omm/kuband.html

 

The space shuttle spacecraft transmits and receives through the S-band system, the TDRS in view and the TDRS system; thus, the WSGT and MCC-H are in the low-data-rate mode until the communications blackout in entry. After blackout, the space shuttle again operates in S-band through the TDRS system in the low-data-rate mode during descent to as low a view as possible until it reaches the S-band landing site ground station, which then transmits and receives in the high-data-rate mode on S-band.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är konstigt att dom surrar om att han kommer få åka igen eftersom det finns få astronauter med erfarenhet av rymdpromenader. Det var väl inte som att han hade direkt några erfarenheter innan han åkte. Om det är så viktigt att det är någon sådan som åker istället för bara någon med genomgående träning så borde det alltså inte ha funnits en enda i hela världen innan han åkte? Eftersom han fick göra det nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är konstigt att dom surrar om att han kommer få åka igen eftersom det finns få astronauter med erfarenhet av rymdpromenader. Det var väl inte som att han hade direkt några erfarenheter innan han åkte. Om det är så viktigt att det är någon sådan som åker istället för bara någon med genomgående träning så borde det alltså inte ha funnits en enda i hela världen innan han åkte? Eftersom han fick göra det nu.

Pressen älskar att komma med förhastade spekulationer. När jag hör det ifrån "the horse's mouth" så tror jag på det... tills dess är spekulationerna obekräftade.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Vi lekar med tanken att Christer är ute

på ISS, ja han ska jobba där i sex timmar ute i rymden asså.

Efter en timme så börjar det klia på näsan, när han har sin rymddräkt på vad gör man då?

Man gör som alla tungdykare har gjort i alla tider, man koncentrerar sig på jobbet och struntar i att det kliar :D Jag lovar er att det är uberjobbigt en stund men sedan går det över.

 

Det jag funderar på är hur de gör om de helt plötsligt måste uppsöka en toalett? Eller är dräkterna förberedda för både ettan och tvåan? /Gusten :banghead:

 

Hört talas om blöja? :uzi

Själv föredrar jag uridom vid långa dyk, mindre kladd än med blöja och så får man ju leka lite med PetterNicklas :Malaj: :P För övrigt en fråga som just nu stöts och blöts i FV hur man skall göra vid långa flygningar med Gripen

Link to comment
Share on other sites

Vi lekar med tanken att Christer är ute

på ISS, ja han ska jobba där i sex timmar ute i rymden asså.

Efter en timme så börjar det klia på näsan, när han har sin rymddräkt på vad gör man då?

Man gör som alla tungdykare har gjort i alla tider, man koncentrerar sig på jobbet och struntar i att det kliar :Malaj: Jag lovar er att det är uberjobbigt en stund men sedan går det över.

 

Det jag funderar på är hur de gör om de helt plötsligt måste uppsöka en toalett? Eller är dräkterna förberedda för både ettan och tvåan? /Gusten :Malaj:

 

Hört talas om blöja? :=o

Själv föredrar jag uridom vid långa dyk, mindre kladd än med blöja och så får man ju leka lite med PetterNicklas :Malaj: :P För övrigt en fråga som just nu stöts och blöts i FV hur man skall göra vid långa flygningar med Gripen

 

Åh fan. Hos oss fanns det de som gav fan i att de pissade i dräkten. Den var ju visserligen i neoprene och de var ruskigt noga med att skölja ur ordentligt efteråt. Men du kanske menade torrdräkt? Tycker du inte det vore mysigt med lite plask omkring fötterna? Eeh..? /Gusten :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Vi lekar med tanken att Christer är ute

på ISS, ja han ska jobba där i sex timmar ute i rymden asså.

Efter en timme så börjar det klia på näsan, när han har sin rymddräkt på vad gör man då?

Man gör som alla tungdykare har gjort i alla tider, man koncentrerar sig på jobbet och struntar i att det kliar :Malaj: Jag lovar er att det är uberjobbigt en stund men sedan går det över.

 

Det jag funderar på är hur de gör om de helt plötsligt måste uppsöka en toalett? Eller är dräkterna förberedda för både ettan och tvåan? /Gusten :Malaj:

 

Hört talas om blöja? :=o

Själv föredrar jag uridom vid långa dyk, mindre kladd än med blöja och så får man ju leka lite med PetterNicklas :Malaj: :P För övrigt en fråga som just nu stöts och blöts i FV hur man skall göra vid långa flygningar med Gripen

 

Åh fan. Hos oss fanns det de som gav fan i att de pissade i dräkten. Den var ju visserligen i neoprene och de var ruskigt noga med att skölja ur ordentligt efteråt. Men du kanske menade torrdräkt? Tycker du inte det vore mysigt med lite plask omkring fötterna? Eeh..? /Gusten :baskerKav:

Självklart menar jag i torris, pinka i en våtdräkt är ingen merit :=o

Link to comment
Share on other sites

Till och med kvinnan från ESA i SVTs studio snackade om "radio blackout", sanslöst dåligt.

Liksom de där riktiga rymdtokarna de hade med i TV, både i studion och i Florida.

 

Tycker annars att det var synd att TV skulle förstöra allt med sitt babbel. Enda fördelen med att se det på TV var ju bättre bild, annars föredrog jag NASA:s websändning eftersom man fick med radiotrafiken samt kommentarer från vad som verkade vara mer insatt personal.

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju lite "trött" när man ser vilka mäniskor som SVT anser vara intressanta människor att mingla med i samband med landningen.. "Artist och skivbolagsdirektör".. Ok, om det hade varit Bert, han är ju alltid "intressant", men.. ja.. Göran Greider är inte heller på min tio i topplista med folk att prata med när det gäller rymdforskning. Nä, bättre var det på Bo G Ericssons tid.. Ett "Vetenskapens Värld Special" hade varit tungt, blytungt..

 

Vi kan väl alltid hoppas att det ligger någon sanning i vad pressen skriver om Christers chanser på fler flygningar. Det verkar ju inte som att vi kommer få chansen att utbilda och skicka upp någon annan svensk inom överskådlig framtid. Hoppas han får komma upp och rymdpromenera mer.. Om inte annat, för att jag ska ha en anledning att glo på NASA-TV och se den fashinerande utsikten!

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...