Partyman Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Hej. Som gammelyxa som inte kan åka ut de närmaste åren försöker jag hålla abstinensen på plats med ett eget projekt. Jag har genom kontakter på FOI fått hjälp med att skriva en uppsats om hur luftföroreningar eventuellt kan påverka personal i Utlandsstyrkan. Nu efterlyser jag någon som är lite insatt i GIS (ej GPS) därför att jag har data över världens länder (och en hel del städer, som Excelfiler) som jag inte kan koppla till kartor. Jag vill helst inte köpa in kartor (snålvarg) och de gratiskartor jag kommit över är låsta på något sätt.... Jag jobbar helst med SHAPE-filer (ESRI, ArcMap). Eftersom FOI ska trycka uppsatsen så måste det vara lagligt (upphovsrättigheter m.m.) dessutom... Jag kan nog fråga FOI om hjälp men det är ju roligare att kunna göra det själv... Så finns det någon GIS-yxa som kan hjälpa mig? PM:a eller kolla in min e-postadress på kontrollpanelen om ni kan hjälpa till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Varför inte fråga FOI om att få kartmtrl av dessa. Då kan du utgå ifrån att du kan nyttja detta kartmtrl upphovsrättsligt sett. Vad jag vet så har FOI ett ganska bra kartlager samt öppningar till andra myndigheter vad gäller nyttjande av kartunderlag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted December 2, 2006 Author Report Share Posted December 2, 2006 Jo, säkert. Men jag tycker att det är skoj med kartor så jag vill göra det mesta själva. Och dessutom är det ett lågbudgetprojekt där jag avsätter begränsad tid, så jag vill inte haman på något tungt sidospår som drar mycket tid (vilket är min egen tjänstledigt utan lön...) Så jag vill helst kunna visa en färdig karta som visar på hur man skulle kunna visa på detta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Koppla det till Goggle Earth kanske ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Koppla det till Goggle Earth kanske ;) Skulle inte funka då dom kartorna är upphovsrättskyddade. Det man skulle kunna göra är att vända sig till respektiveland motsvarighet till vårat lantmäteri och köpa kartorna man behöver från dom, då skulle troligtvis FOI kunna hjälpa till... Kator till sådana uppgifter är inte direkt billiga så det är dumt att skaffa fler än vad man verkligen behöver... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 3, 2006 Forumsledning Report Share Posted December 3, 2006 Är det detta projekt? http://www.foi.se/FOI/Templates/NewsPage____5066.aspx Tycker helt klart du skall vända dig till FOI. Det är bara dumt att dra in ännu ett GIS program/kartsystem när det redan idag finns olika projekt/kurser där man nyttjar GIS. ArcView och SitMap Editor verkar användas i vissa kurser. Finns tom beställningsblankettt på webben för FMV/FOI/FHS Ladda ner >> http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...FMV_FOI_FHS.pdf FHS utvecklingsprojekt SIGIS http://arcgis.fhs.se/sigis/ Artikel om SIGIS http://www.esri.com/industries/defense/fil...e-army-vol3.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Hej. Som gammelyxa som inte kan åka ut de närmaste åren försöker jag hålla abstinensen på plats med ett eget projekt. Jag har genom kontakter på FOI fått hjälp med att skriva en uppsats om hur luftföroreningar eventuellt kan påverka personal i Utlandsstyrkan. Nu efterlyser jag någon som är lite insatt i GIS (ej GPS) därför att jag har data över världens länder (och en hel del städer, som Excelfiler) som jag inte kan koppla till kartor. Jag vill helst inte köpa in kartor (snålvarg) och de gratiskartor jag kommit över är låsta på något sätt.... Vad efterlyser du egentligen? Gratiskartor som inte är fulkartor? Även om man lyckas "låsa upp" gratiskartor blir ju inte de allmän egendom, det finns ju en anledning till att "låset" finns där. (Upphovsrätt t.ex.) Jag jobbar helst med SHAPE-filer (ESRI, ArcMap). Eftersom FOI ska trycka uppsatsen så måste det vara lagligt (upphovsrättigheter m.m.) dessutom... Som nämnts, om du gör uppsatsen på uppdrag av FOI skall de kunna förse dig med den "data" (eller geografisk information) som du behöver, med största sannolikhet även i shape-format. (Om du sedan, på eget initiativ och eget bevåg, fulkopierar filerna för att ha dom hemma är något du får ta ansvar för själv... ) Jag kan nog fråga FOI om hjälp men det är ju roligare att kunna göra det själv... Göra fuldata till findata? VMAP0 finns att tanka ned gratis, dock är "skalan" bara 1:1 miljon så några avancerade analyser lär du nog inte kunna göra. Som bakgrundskarta kan det dock vara OK. Så finns det någon GIS-yxa som kan hjälpa mig? PM:a eller kolla in min e-postadress på kontrollpanelen om ni kan hjälpa till. Lycka till, låt höra hur det går. Beskriv gärna problemet/projeket lite mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 du har PM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted December 4, 2006 Author Report Share Posted December 4, 2006 Är det detta projekt?http://www.foi.se/FOI/Templates/NewsPage____5066.aspx Tycker helt klart du skall vända dig till FOI. Det är bara dumt att dra in ännu ett GIS program/kartsystem när det redan idag finns olika projekt/kurser där man nyttjar GIS. ArcView och SitMap Editor verkar användas i vissa kurser. Finns tom beställningsblankettt på webben för FMV/FOI/FHS Ladda ner >> http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...FMV_FOI_FHS.pdf FHS utvecklingsprojekt SIGIS http://arcgis.fhs.se/sigis/ Artikel om SIGIS http://www.esri.com/industries/defense/fil...e-army-vol3.pdf Det är inte samma projekt på FOI men samma avdelning och personer. SitMapEditor är perfekt att före lägeskartor på men har nu några år på nacken. Det var en svensk utveckling som jag gissar har utvecklats vidare av företaget till att bli SIGIT bl.a Sen är det en massa nytt inom FM med GIS-kartor kopplat till ledningssystem, som jag inte vet något om. För 4 - 5 år sedan had jag riggat att vår HV-batstab skulle börja använda SitMapEditor för att föra lägeskartor och göra stridsplaner med. Jag hade ordnat licenser och kartor från LMV, fixat "support" från Lantmäteriverkets FM-kontaktperson och ordnat privata datorer. Men det gick inte därför att MD:t var rädd för kommande utbildningskrav från personalen...Sen är det ju det här med datorer...de ska ju vara skyddade mot avlyssning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted December 4, 2006 Author Report Share Posted December 4, 2006 Hej. Som gammelyxa som inte kan åka ut de närmaste åren försöker jag hålla abstinensen på plats med ett eget projekt. Jag har genom kontakter på FOI fått hjälp med att skriva en uppsats om hur luftföroreningar eventuellt kan påverka personal i Utlandsstyrkan. Nu efterlyser jag någon som är lite insatt i GIS (ej GPS) därför att jag har data över världens länder (och en hel del städer, som Excelfiler) som jag inte kan koppla till kartor. Jag vill helst inte köpa in kartor (snålvarg) och de gratiskartor jag kommit över är låsta på något sätt.... Vad efterlyser du egentligen? Gratiskartor som inte är fulkartor? Även om man lyckas "låsa upp" gratiskartor blir ju inte de allmän egendom, det finns ju en anledning till att "låset" finns där. (Upphovsrätt t.ex.) Jag jobbar helst med SHAPE-filer (ESRI, ArcMap). Eftersom FOI ska trycka uppsatsen så måste det vara lagligt (upphovsrättigheter m.m.) dessutom... Som nämnts, om du gör uppsatsen på uppdrag av FOI skall de kunna förse dig med den "data" (eller geografisk information) som du behöver, med största sannolikhet även i shape-format. (Om du sedan, på eget initiativ och eget bevåg, fulkopierar filerna för att ha dom hemma är något du får ta ansvar för själv... ) Jag kan nog fråga FOI om hjälp men det är ju roligare att kunna göra det själv... Göra fuldata till findata? VMAP0 finns att tanka ned gratis, dock är "skalan" bara 1:1 miljon så några avancerade analyser lär du nog inte kunna göra. Som bakgrundskarta kan det dock vara OK. Så finns det någon GIS-yxa som kan hjälpa mig? PM:a eller kolla in min e-postadress på kontrollpanelen om ni kan hjälpa till. Lycka till, låt höra hur det går. Beskriv gärna problemet/projeket lite mer. Fulkartor går ju inte att använda i en rapport, det är helt klart. Men man kan utgå från en sådan och koppla data från en datafil (Excel m.m.) för att visa på översikter. ESRI: World Map är utmärkt för detta. VMAPO har jag inte sett hur det ser ut. Google Earth är fantastiskt men jag kan inget om hur man gör egna tematiska kartor. Sen är ju Jorden rund så man får titta på kontinterna var för sig antar jag. Jag får säkert hjälp från FOI men det kan gå mycket av de 10 veckorna jag avsatt för detaljdiskussioner om hur man ska göra en karta. Om jag kan pilla själv med ArcMap (som jag jobbar med här på jobbet) så ha jag större koll på den här detaljen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Har du kollat med lantmäteriet? De kanske inte är världens billigaste men de har bra kartor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Har du kollat med lantmäteriet? De kanske inte är världens billigaste men de har bra kartor. Behöver FOI informationen i sitt arbete så är det billigt... Mycket billigt... Mer eller mindre gratis... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted December 4, 2006 Author Report Share Posted December 4, 2006 Har du kollat med lantmäteriet? De kanske inte är världens billigaste men de har bra kartor. Behöver FOI informationen i sitt arbete så är det billigt... Mycket billigt... Mer eller mindre gratis... Jo, det är sant men jag ska gradera upp min examen är det tänkt så jag får skylla mig själv...Fast de kommer inte undan helt utan kostnader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.