Luger Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Måste man ha gjort värnplikt för att få tjänstgöra på vaktplutonen på den svenska kontingenten i Kosovo? Eller räcker det med att vara med i hemvärnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FloatR Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Finner du det svårt att ta reda på dylik fakta? http://www.mil.se/int/article.php?id=847 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 (edited) Du måste ha fullgjord Grundutbildning. Huruvida tre-månadersutbildningen som genomförs lite då och då för Hemvärnetsräkning gills eller ej vet jag inte. Men jag kan ju säga det att jag inte vet någon som skulle anta någon med endast tre månaders GU i bagaget. Har du inte ens gjort tre-månadersutbildningen så lär du inte komma med på någon tjänst som inte är markerad med ett "C" i förteckningen över tjänster. Vaktsoldat är inte markerad med "C". Så svaret på din första fråga är egentligen JA. /K Edit: förtydligande. Edited December 2, 2006 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger Posted December 2, 2006 Author Report Share Posted December 2, 2006 Tack. Men en fråga till. Räcker det då att göra GSUS kursen? Om man jämför med en vanlig väktarutbildning så är ju den kursen längre. I sverige är det väktare i garnisionsvakterna och då måste ju man vara överkvalificerad om man gjort GSUS?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Du måste ha fullgjord Grundutbildning.Huruvida tre-månadersutbildningen som genomförs lite då och då för Hemvärnetsräkning gills eller ej vet jag inte. Men jag kan ju säga det att jag inte vet någon som skulle anta någon med endast tre månaders GU i bagaget. Har du inte ens gjort tre-månadersutbildningen så lär du inte komma med på någon tjänst som inte är markerad med ett "C" i förteckningen över tjänster. Vaktsoldat är inte markerad med "C". 3-månaders räknas som fullgjord värnplikt och du kan mao söka tjänster utan "C", men det är nog inte helt lätt att bli utvald. Jag vet soldater som efter 3-månaders åkt som bla SISU-förare. /D (som gjort 3 månaders och åkt som stabsnisse) PS. Är du med i Hemvärnet utan att ha gjort GU? Trodde det var ett krav, så vida man inte tillhör någon av frivilligorganisationerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger Posted December 2, 2006 Author Report Share Posted December 2, 2006 Och, dessutom är det ju flera på Camp Victoria som gjort GSUS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Tack. Men en fråga till. Räcker det då att göra GSUS kursen? Om man jämför med en vanlig väktarutbildning så är ju den kursen längre. I sverige är det väktare i garnisionsvakterna och då måste ju man vara överkvalificerad om man gjort GSUS?! GSU-US är till för folk utan GU som är på G för tjänster markerade med "C". Det vill säga att de blir antagna på sina civila meriter men kläds på en militär utbildning på 4 veckor för att kunna överleva. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Och, dessutom är det ju flera på Camp Victoria som gjort GSUS! GSU US medför så vitt jag vet bara att de som inte gjort värnplikten men som sökt en civil ("C") tjänst får en möjlighet att söka/åka. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 2, 2006 Forumsledning Report Share Posted December 2, 2006 Och, dessutom är det ju flera på Camp Victoria som gjort GSUS! inte av vaktstyrkan C = kan sökas av person utan VPL Men de kan även få lösa vissa bitar som är utanför deras huvudtjänst på campen motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Mig veterligen så bemannar B-Coy infartsposten på CV. Den vaktpluton som finns bemannar vakten på Camp Ville. Skulle inte tro att det finns några "C"-befattningar där inte. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Väktar-utb är på en vecka. Därtill tillkommer praktik. Skyddsvakt-utb är om jag inte minns fel på två veckor. Alltså är det mkt kortare utb än GSU-US. Att vara väktare är ingen större merit i US då det inte har speciellt mkt likheter med tjänsten på plats. Dessutom brukar det vara ganska vanligt civilt yrke bland folk i US att vara väktare. Har själv varit i en grupp där hälften av gruppmedlemmarna jobbade som väktare civilt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger Posted December 4, 2006 Author Report Share Posted December 4, 2006 Ok. Anledningen till att jag frågar är att jag har hört att vaktplutonen på Camp Ville ska få en särskilld medalj då de ingår i den svenska generalens close protection team. Då vakten på camp victoria inte ingår i detta close protection team undrar jag om de har samma utbildnigsnivå. I sverige vaktar civila väktare regementen, så då borde ju samma kompetens räcka i Kosovo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 De kanske får en medalj från Finland? USA använder civila vakter som bevakar deras camper... fast de står ju inte direkt obeväpnade för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Ok. Anledningen till att jag frågar är att jag har hört att vaktplutonen på Camp Ville ska få en särskilld medalj då de ingår i den svenska generalens close protection team. Då vakten på camp victoria inte ingår i detta close protection team undrar jag om de har samma utbildnigsnivå. I sverige vaktar civila väktare regementen, så då borde ju samma kompetens räcka i Kosovo? En medalj innebär inte att man har en viss kompetensnivå. Transportarna på KS12 fick en amerikansk medalj för att de gjorde bra fältarbeten på den amerikanska huvudcampen. Dessutom så är "jag har hört" inte något bra beslutsunderlag, om jag säger så. Och det är viss skillnad på Sverige, Balkan, Afgaland och andra oroshärdar. Nu vill jag inte säga att det är hett i Kosovo men det är betydligt instabilare än i Sverige och hotbilden mot en camp i utlandet är större än ett förband i Sverige. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psyckodad Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Hej hej! Eftersom jag själv är nere på ks 14 och var på ks 12 kanske jag kan sprida lite ljus. Vaktplutonen ingår inte i generalen CPT. De är en pluton som tillhör Multi National Log Coy. Även om de befinner sig i närheten av generalen så skyddar de Kockar lika mycket som mannen med stora stjärnan. På KS 12 blev två personer ur MNTC belönade med en medalj av Amerikanarna. Detta var efter ett gemensamt vägbygge nere i MNB (E) område. Området heter idag MNTF(E). MNTC jobbade även inne på Amerikanarnas ena camp men det var för Norge. För det fick de en utegrill!!!! Vad jag känner till så får vaktplutonen en non article 5 medalj och medaljen från Sverige. Enda belöningen de hittils har fått av Finnarna är ett par handskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frejdestedt Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Enda belöningen de hittils har fått av Finnarna är ett par handskar. Jaså? Jamen det var väl inte så dumt? Handskar står ju faktiskt högre upp på bra-att-ha-listan än medaljer. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tunnan_HBG Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Någon mer än jag som tycker att det går inflation i medaljer nu för tiden...? Men å andra sidan skall man vara glad över att det delas ut medaljer för vägbygge och campvakt, det om något är väl ett bevis på att vi lever i en någorlunda trygg värld... Och med detta vill jag bara ha sagt att jag skiter i medaljer, har t.o.m. supit bort mina... Men alla är ju olika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Mina ligger i en flyttkartong på vinden.. tror jag Utegrill och handskar verkar betydligt mer användbart än en medalj... Kanske var det så att "jag har hört" innebar att de deltog i en annan medaljparad bara.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts