Jump to content

INFO: Värnplikt på Ubåt


Guest Spiggen

Recommended Posts

Viper88: Grattis till ännu en lyckad extramönstring får jag säga :P

 

Och välkommen tillbaka får jag också säga:P

 

Tikkanen: Det där exemplet med affären får man väl känna igen sig på, och av någon anledning så lämnar man affären med en påse onyttigt. Märkliga företeelser man har ibland :)

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha, just så är det erik! :navy:

 

Kommer sonarfolket att blanda GSU och YK, eller kommer man dela upp det GSU -> YK?

Jag har hört så mycket olika svar på den frågan, så den riktar sig primärt mot dom som legat på ubåt sen terminssystemet infördes.

Men vet man svaret så får man gärna svara iaf :navy:

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag hört, så beror det helt på skjutbanorna på Rosenholm samt Sjösäkerhetsskolan. Det finns inte tillräckligt många för att alla 650 som rycker in ska kunna skjuta samtidigt eller för att ha räddningstjänst samtidigt, därför måste man dela upp GSUn på olika tidpunkter.

Link to comment
Share on other sites

@Age, Tack :baskerHV: det stillade min oro.

 

Inget är tydligen bestämt angående det gröna i januari. förrådet har för tillfället inte tillräckligt med gröna kläder enligt vad jag hört.

hoppas innerligt på blått :D

PB inrycket som var nu för nån månad sen (dom "riktiga" PB eleverna!) fick samtliga ut mögelhögen, inte en SSD så långt ögat nådde! Tydligen ska dom ha dessa t.o.m att dom mönstrar ombord...

 

Suck - det går bara utför med flottan... :)

Link to comment
Share on other sites

@Age, Tack :baskerHV: det stillade min oro.

 

Inget är tydligen bestämt angående det gröna i januari. förrådet har för tillfället inte tillräckligt med gröna kläder enligt vad jag hört.

hoppas innerligt på blått :D

PB inrycket som var nu för nån månad sen (dom "riktiga" PB eleverna!) fick samtliga ut mögelhögen, inte en SSD så långt ögat nådde! Tydligen ska dom ha dessa t.o.m att dom mönstrar ombord...

 

Suck - det går bara utför med flottan... :)

 

 

Nästan, gnistar och SiS får ut SSD v 50, att samtliga fått M90 är sytarnas fel då man valde att köra tre gröna plutoner istället för två blåa och en grön. Vet inte hur länge sytarna får behålla sin dock, beror nog på när de kommer tillbaka från Halmstad.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det här är en infotråd som är till för frågor och svar. Vill ni bli personliga och prata mjukare saker får ni skapa en såndär kompistråd och ge den ett lämpligt namn, typ "Bojsänke 2007".

 

/mdn, Blågul

Link to comment
Share on other sites

Då fick man informationsbrevet från marinbasen ännu en gång :D

Det skiljde sig ganska mycket från det som oktobersjömännen fick, främst informationen i brevet, men vi fick även en extra lapp att fylla i.

 

Höjdpunkterna i brevet var att vi skulle få ut M/90, SSD/93 och M/48 och att vi skulle få åka buss till vakten från stationen....

 

Frågan är egentligen hur många skåp man får till förfogande under tiden på GU-bat?

Får man ut arbetsdräkt 87 redan vid inrycket?

Link to comment
Share on other sites

Då fick man informationsbrevet från marinbasen ännu en gång :baskerHV:

Det skiljde sig ganska mycket från det som oktobersjömännen fick, främst informationen i brevet, men vi fick även en extra lapp att fylla i.

 

Höjdpunkterna i brevet var att vi skulle få ut M/90, SSD/93 och M/48 och att vi skulle få åka buss till vakten från stationen....

 

Frågan är egentligen hur många skåp man får till förfogande under tiden på GU-bat?

Får man ut arbetsdräkt 87 redan vid inrycket?

Du får ETT skåp. Nuförtiden så är ju inget som det ska på trolle så om ni får ut 87 byxorna vid inryck är svårt att säga! Vi fick det, men åandra sidan så såg vi tack och lov inte röken av nån m/90 - utan vi bodde mer eller mindre i overallen under hela rekryten...

Link to comment
Share on other sites

Tikkanen: Stod det inteatt dessauniformer (SSD93, FU90 osv, osv) bara var ett urval/exempel över vad man kan tilldelas?

 

Förbandets hemsida är uppdaterad sedan igår såg jag precis, det märks att inrycket närmar sig när man läser om årets kulls MUCK. Känns fortfarande som SUB3-testerna och FUn var igår :)

 

LÄNK: http://www.1ubflj.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=39771

 

 

Inte långt kvar nu :banghead:

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Tikkanen: Stod det inteatt dessauniformer (SSD93, FU90 osv, osv) bara var ett urval/exempel över vad man kan tilldelas?

 

@ Erik_a: Så uppfattade jag det också

 

Jag undrar vad det är som gör att många protesterar mot att ha M/90 under GSU:n. Jag har själv ingen erfarenhet av SSD så jag kan inte bedöma vilken uniform som är lämpligast att bära under GSU, men jag har aldrig haft några problem med att använda M/90 i ungdomsverksamhet. Är det traditionen, att man skall bära blått i flottan, eller finns det någon annan anledning?

 

F.ö. kul att se att en ubåtare blivit invald i värnpliktsrådet!

Länk

Link to comment
Share on other sites

Under de första dagarna sker bl a läkarundersökning, uthämtning av utrustning, tex sjöstridsdräkt, M90 och permissionsuniform. Denna skall du behålla under Din fortsatta tjänstgöring i Marinen

I oktoberbrevet stod det ingenting om M90.

Ni kanske har rätt, jag tolkade det iaf som att vi skulle få ut M90.

Snart får vi veta, bara 52 dagar kvar :)

 

@Viper88, Blått är fint :)

Link to comment
Share on other sites

Under de första dagarna sker bl a läkarundersökning, uthämtning av utrustning, tex sjöstridsdräkt, M90 och permissionsuniform. Denna skall du behålla under Din fortsatta tjänstgöring i Marinen

I oktoberbrevet stod det ingenting om M90.

Ni kanske har rätt, jag tolkade det iaf som att vi skulle få ut M90.

Snart får vi veta, bara 52 dagar kvar :)

 

@Viper88, Blått är fint :)

 

Femtiotvå dagar alltså... Tiden går fort. Känns som om det var igår man stod utanför dåvarande Amf4 och blev avprickad för Grundkursen sommaren 2004:)

 

En liten fråga ang. inryckningsordern: Kompisar som ska in samtidigt i Karlskrona har fått ett fartyg preliminärt tilldelat på rutan "Enhet". Har ni också fått det eller står det bara "Ubåt" som på min?

Vet att det preliminärt tilldelade fartyget inte är ett definitivt beslut, men det är alltid kul att få lite info..

 

Som komplement till den lilla träningsdiskussionen kan jag tillägga att jag ofrivilligt (?) tvingats börja träna då jag börjat jobba som brevbärare. Mycket mer ansträngande än man kan tro :)

 

Viper88: Det är inte för inte som "Blått är flott" ;)

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga ang. inryckningsordern: Kompisar som ska in samtidigt i Karlskrona har fått ett fartyg preliminärt tilldelat på rutan "Enhet". Har ni också fått det eller står det bara "Ubåt" som på min?

Vet att det preliminärt tilldelade fartyget inte är ett definitivt beslut, men det är alltid kul att få lite info..

 

/Erik

 

Enligt de som låg inne när vi hade SUB3, så var det först efter genomförd GSU och befattningsutbildning som man tog beslutet vilket fartyg(läs: ubåt) man skulle hamna på. Detta gällde alltså endast de som låg på ubåt som jag förstod det, varför man gör annorlunda jämfört med de som ligger på ytfartyg har jag dock ingen aning om.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

På min inkallelse står det Ubåt, på min tidigare inkallelse stod det HMS Trossö.

Det hela är lite konstigt, Vissa får specifika fartyg, andra får divisioner och fartygsklasser på sina.

 

Edit: Började nyss att läsa boken "Det svenska ubåtsvapnet 1904-2004" Mycket intressant läsning, jag rekommenderar den! :)

Edited by Tikkanen
Link to comment
Share on other sites

På min inkallelse står det Ubåt, på min tidigare inkallelse stod det HMS Trossö.

Det hela är lite konstigt, Vissa får specifika fartyg, andra får divisioner och fartygsklasser på sina.

 

Edit: Började nyss att läsa boken "Det svenska ubåtsvapnet 1904-2004" Mycket intressant läsning, jag rekommenderar den! :rolleyes:

 

Ooh, den boken har jag suktat efter. Kanske skall skriva upp den på önskelistan?

Köpte för övrigt Das Boot i helgen och den var ju bara så bra. Otroligt välspelad och skarp film må jag säga.

 

Kom att tänka på en sak angående informationen vi fick hemskickad i förra veckan, vad var det som "fattades" i våra papper som du, Tikkanen, fick tidigare i år i samband med oktoberinrycket?

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en sak angående informationen vi fick hemskickad i förra veckan, vad var det som "fattades" i våra papper som du, Tikkanen, fick tidigare i år i samband med oktoberinrycket?

 

/Erik

Då fick man informationsbrevet från marinbasen ännu en gång :rolleyes:

Det skiljde sig ganska mycket från det som oktobersjömännen fick, främst informationen i brevet, men vi fick även en extra lapp att fylla i.

Jag kan ta visa dig oktoberbrevet, det var typ fyra sidor man inte hade ändrat något i, i hela mappen.

Sen fick vi med inryck i januari en extra lapp om dator/internetregler.

Oktoberfolket fick en tom extra mapp(med tryckt information och bilder på) i den grå mappen med information.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Alla glada människor vid denna tråd!

 

Undrar om det är ngn annan 89 som sökt extramönstring till ubåt år 2008?

 

Årets Em kommer vara "Våra provtillfällen ligger för tillfället veckorna 819, 839, 841 och 842. " Enligt rekryterins officer vid ubåts flottiljen.

 

Tyvärr kommer jag även med tråkiga nyheter "I och med nedskärningarna inom Försvarsmakten kommer en ubåtsbesättning ev. att utgå. Så antalet sökande är tyvärr fler än tillgängliga platser. Dock finns det möjlighet för intresserade att söka över till ubåtsflottiljens ytfartyg."

 

Ni som ligger inne lr rycker in snart får gärna upplysa om ev. nyheter:)

 

 

//Anton

Link to comment
Share on other sites

Guest erik_a
Hej Alla glada människor vid denna tråd!

 

Undrar om det är ngn annan 89 som sökt extramönstring till ubåt år 2008?

 

Årets Em kommer vara "Våra provtillfällen ligger för tillfället veckorna 819, 839, 841 och 842. " Enligt rekryterins officer vid ubåts flottiljen.

 

Tyvärr kommer jag även med tråkiga nyheter "I och med nedskärningarna inom Försvarsmakten kommer en ubåtsbesättning ev. att utgå. Så antalet sökande är tyvärr fler än tillgängliga platser. Dock finns det möjlighet för intresserade att söka över till ubåtsflottiljens ytfartyg."

 

Ni som ligger inne lr rycker in snart får gärna upplysa om ev. nyheter:)

 

 

//Anton

 

Tre stycken som jag känner har sökt, varav den tredje skulle ryckt in tillsammans med oss men valde att skjuta upp det ett år.

 

Vilken tjänst har du sökt?

 

Angående de tråkiga nyheterna, gäller det för oss som rycker in år 2008 eller för de som rycker in 2009?

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

Det gäller 2009, jag talade med pliktverket för inte alls längesen, och enligt henne skulle enbart någon syte eller ledsys inte få hamna på ubåt, detta pga överintag.

 

@erik, tack för senast :)

 

Skönt att höra, det har ju blivit lite skrämmande nyheter under året som gått. Fast synd för årgång 2009 får jag säga. Nåväl, inget är väl hugget i sten. Man får vänta och se.

 

Haha, det där sista låter fel, men tack detsamma:P

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju bara mer och mer nervös här hemma. läste runt på diverse nättidningar och hittade denna artikel

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_768747.svd

Departementet fick heller inte hela den katalog av alternativa sparåtgärder som SvD avslöjade i lördags utan endast några exempel, som att lägga upp en ubåt och två korvetter på land.

 

Om det nu skulle bli sådana här besparingar *peppar peppar* skulle det då innebära att att man får ett mindre behov av värnpliktiga ombord på ubåt 2008?

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla glada människor vid denna tråd!

 

Undrar om det är ngn annan 89 som sökt extramönstring till ubåt år 2008?

 

Årets Em kommer vara "Våra provtillfällen ligger för tillfället veckorna 819, 839, 841 och 842. " Enligt rekryterins officer vid ubåts flottiljen.

 

Tyvärr kommer jag även med tråkiga nyheter "I och med nedskärningarna inom Försvarsmakten kommer en ubåtsbesättning ev. att utgå. Så antalet sökande är tyvärr fler än tillgängliga platser. Dock finns det möjlighet för intresserade att söka över till ubåtsflottiljens ytfartyg."

 

Ni som ligger inne lr rycker in snart får gärna upplysa om ev. nyheter:)

 

 

//Anton

 

Tre stycken som jag känner har sökt, varav den tredje skulle ryckt in tillsammans med oss men valde att skjuta upp det ett år.

 

Vilken tjänst har du sökt?

 

Angående de tråkiga nyheterna, gäller det för oss som rycker in år 2008 eller för de som rycker in 2009?

 

Erik

 

Hade tänkt söka ledsys eller sys. Största delen för att annars kommer jag inte få Em(då ligger jag redan inne).

Om jag inte kommer in på ubåt så ska jag in som kastrulljägare-HU820 på marinbasen i juli 2008.

 

Har inte fått de första papperna där man skriver där man kan Em och vilken tjänst man söker till. Skulle komma i början av detta året, kollade lite i forumet och förra året verkar de komma runt den 25 jan.

 

//Lund

Link to comment
Share on other sites

enligt BLT så drabbas 1.ubflj av dessa besparingar 2008

 

1:a ubåtsflottiljen

Besparing: cirka 15 miljoner kronor.

• Lägre gångtid till sjöss för ubåtarna.

•Osäkert hur många internationella övningar som måste ställas in.

•Kurser för officerare i utlandet ställs in.

 

Källa: http://www.blt.se/nyheter/blekinge/sa-drab...rona(433285).gm

 

Edit: Verkar som om 1.ubflj drabbas mindre än andra marina förband, men det kanske beror på att man inte har specificerat med hur mycket man minskar gångtider och övningar.

Edited by Tikkanen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...