Jump to content

INFO: Värnplikt på Ubåt


Guest Spiggen

Recommended Posts

Guest erik_a
Enligt en av de sytar som rycker in nu i oktober har man nu gått ner till två båtar med vpl på :mellow:

 

han fick välja att antingen fajtas om en ubåtsplats eller hamna på ytfrartyg istället alternativt rycka in i januari

 

Som jag förstått var det även detta vi drabbades av eftersom man skulle dra ner på SonOp och en Tote. Tråkigt är det i vilket fall :(

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser ut som om det blir en kul övning i maj/juni

(BLT) Ryssar ska rädda svensk ubåt

Eftersom deras artiklar brukar försvinna så klistrar jag in den här.

Ryssar ska rädda svensk ubåt

 

KARLSKRONA En rysk ubåtsräddningsfarkost ska nästa år öva att rädda en svensk besättning från en sjunken ubåt.

Det är ett scenario när 14 nationer från bland annat USA, Kanada, Frankrike, Holland, Polen, Storbritannien och Turkiet nästa år genomför en av de hittills största marina ubåtsräddningsövningarna.

Övningen som kallas Bold Monarch 2008 äger rum i månadsskiftet maj-juni nästa år utanför norska sydkusten.

 

Fyra system

Totalt ska fyra ubåtsräddningssystem samköras under den två veckor långa övningen.

Från Sverige deltar ubåtsräddningsfartyget HMS Belos och ubåtsräddningsfarkosten URF samt en ubåt ur Gotlandsklassen.

- Det är en viktig övning, säger Johan Hjortsberg, fartygschef på Belos och expert på ubåtsräddning.

- Om en besättning behöver räddas ur en sjunken ubåt är det viktigt att veta att räddningssystemen fungerar.

 

Ryskt deltagande

Under övningen kommer bland annat NSRS (Nato Submarine Rescue System) som är ett helt nytt ubåtsräddningssystem att testas.

Det är ett samarbetsprojekt mellan Storbritannien, Frankrike och Norge.

För första gången är ryssarna med i övningen. Tidigare har de bara varit observatörer.

Ryska Federationens Marin har dessutom anmält sitt intresse att ansluta en av sina räddningsfarkoster mot en svensk ubåt.

- Om det blir så är det första gången som en sådan övning genomförs, säger Johan Hjortsberg.

Från svensk sida undersöks nu de tekniska möjligheterna att docka den ryska räddningsfarkosten mot en ubåt ur Gotlandklassen.

 

Lars-Göran Enarsson

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det blir en kul övning i maj/juni

(BLT) Ryssar ska rädda svensk ubåt

Eftersom deras artiklar brukar försvinna så klistrar jag in den här.

Ryssar ska rädda svensk ubåt

 

KARLSKRONA En rysk ubåtsräddningsfarkost ska nästa år öva att rädda en svensk besättning från en sjunken ubåt.

Det är ett scenario när 14 nationer från bland annat USA, Kanada, Frankrike, Holland, Polen, Storbritannien och Turkiet nästa år genomför en av de hittills största marina ubåtsräddningsövningarna.

Övningen som kallas Bold Monarch 2008 äger rum i månadsskiftet maj-juni nästa år utanför norska sydkusten.

 

Fyra system

Totalt ska fyra ubåtsräddningssystem samköras under den två veckor långa övningen.

Från Sverige deltar ubåtsräddningsfartyget HMS Belos och ubåtsräddningsfarkosten URF samt en ubåt ur Gotlandsklassen.

- Det är en viktig övning, säger Johan Hjortsberg, fartygschef på Belos och expert på ubåtsräddning.

- Om en besättning behöver räddas ur en sjunken ubåt är det viktigt att veta att räddningssystemen fungerar.

 

Ryskt deltagande

Under övningen kommer bland annat NSRS (Nato Submarine Rescue System) som är ett helt nytt ubåtsräddningssystem att testas.

Det är ett samarbetsprojekt mellan Storbritannien, Frankrike och Norge.

För första gången är ryssarna med i övningen. Tidigare har de bara varit observatörer.

Ryska Federationens Marin har dessutom anmält sitt intresse att ansluta en av sina räddningsfarkoster mot en svensk ubåt.

- Om det blir så är det första gången som en sådan övning genomförs, säger Johan Hjortsberg.

Från svensk sida undersöks nu de tekniska möjligheterna att docka den ryska räddningsfarkosten mot en ubåt ur Gotlandklassen.

 

Lars-Göran Enarsson

 

Låter både intressant och kul :dribble:

Hoppas man får chansen att delta. Längtar rätt rejält på inryck nu kan jag ju meddela :dribble:

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Haha, det är du inte ensam om. Om jag hade haft kvar min tjänst som ledsys så hade jag ryckt in om 10 dagar :-(

jag går bara stampar och väntar på att få rycka in.

 

klaga lagom :/

 

nu jäklar är dte nära! :happy:

 

 

Nåja, vi får självklart önska Stratoknaster lycka till med att värma upp Karlskrona inför Januariinrycket! :navy:

 

/Erik

Link to comment
Share on other sites

@strato det händer att vpler får bingar men oftast så är det pudas som gäller

 

har aldrig provat pudas själv men det sägs att de är rätt sköna

 

Haha ok.. men det är inte direkt flyttkartonger då eller liknande... alltid ett plus!

 

 

 

FInns det kvartersvaktsförmän eller vad det nu heter på ubåtarna med?

Link to comment
Share on other sites

@Tikkanen såvida du inte är till sjöss, troligen aldrig

 

@Stratoknaster För det första så finns det inga kvarter utan endast 2- vakter (skift) dvs ett gäng jobbar och ett sover. Chefen för en vakt kallas VO (vakthavande officer) och denna person är Sekonden (SB-vakt) eller Operations officeren (BB-vakt).

 

Hoppas det gav svar på din fråga

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3717

 

Reportage om värnplikt på ubåt :clap:

 

Intressant reportage, men i den lilla faktarutan står det att alla utom sytarna har sin befattningsutbildning i Karlskrona, men på lumpen.nu står det att det är Berga Örlogsskolor som gäller. Någon som vet vad som gäller nu (befattningsbeskrivningarna brukar vara lite out of date)?

 

Det är dessutom en bild på en vpl(ser det ut som iaf) som står utkik, de som låg på Söd sa att vpl inte fick vistas på bryggan. Stämmer detta och är det isåfall skillnad mellan ubåtar av typ Gotland och typ Södermanland i detta avseende?

Link to comment
Share on other sites

Intressant reportage, men i den lilla faktarutan står det att alla utom sytarna har sin befattningsutbildning i Karlskrona, men på lumpen.nu står det att det är Berga Örlogsskolor som gäller. Någon som vet vad som gäller nu (befattningsbeskrivningarna brukar vara lite out of date)?

 

Sytarna har GSU i Karlskrona, sen befattningsutbildning i Halmstad på FMTS.

 

Det är dessutom en bild på en vpl(ser det ut som iaf) som står utkik, de som låg på Söd sa att vpl inte fick vistas på bryggan. Stämmer detta och är det isåfall skillnad mellan ubåtar av typ Gotland och typ Södermanland i detta avseende?

 

Vi på Uppland får stå utkik iaf.

Link to comment
Share on other sites

Sytarna har GSU i Karlskrona, sen befattningsutbildning i Halmstad på FMTS.

 

Dåligt formulerat av mig. Det jag syftade på var vart alla utom sytarna tar vägen efter GSU, i befattningsbeskrivn. på lumpen.nu står det Berga, men i artikeln stod det Karlskrona.

Link to comment
Share on other sites

Sytarna har GSU i Karlskrona, sen befattningsutbildning i Halmstad på FMTS.

 

Dåligt formulerat av mig. Det jag syftade på var vart alla utom sytarna tar vägen efter GSU, i befattningsbeskrivn. på lumpen.nu står det Berga, men i artikeln stod det Karlskrona.

 

Alla andra har i Karlskrona :clap:

Link to comment
Share on other sites

Och sjääälvklart så ligger bilderna ÖVER texten när det kommer en riktigt intressant artikel...

Suck...

 

Det är ingen som vet hur det fixas? Vet inte om problemet hänger ihop med datorerna här hemma nämligen=/

 

EDIT: Tolv värnpliktiga ubåtssjömän fanns det ombord enligt artikeln. Är inte det fler än brukligt ombord?

Kul att de fick chansen att åka till San Diego för övrigt :banghead:

 

/Erik

Edited by erik_a
Link to comment
Share on other sites

Och sjääälvklart så ligger bilderna ÖVER texten när det kommer en riktigt intressant artikel...

Suck...

 

Det är ingen som vet hur det fixas? Vet inte om problemet hänger ihop med datorerna här hemma nämligen=/

 

Prova med Mozilla.

 

EDIT: Tolv värnpliktiga ubåtssjömän fanns det ombord enligt artikeln. Är inte det fler än brukligt ombord?

Kul att de fick chansen att åka till San Diego för övrigt :banghead:

 

/Erik

 

Det är 1,5 värnpliktsbesättning.

Link to comment
Share on other sites

@age södermanland får ha vpl om utkik

 

12 vpl är inte så många, vi hade 12 vpl mitt värnpliktsår 11 på systerbåten.

 

intressant del av artikeln

 

Vaktgående örlogskapten som tidigare varit fartygschef har 50 000 poäng, men jag tror faktiskt aldrig det har hänt att han röstat, skrattar Jesper.

 

får inte riktigt ihop den, personen skall alltså vara fd fartygschef med örlogskaptensgrad, vara vaktgående och gå som högst sekond :blink::uuh:

någon som kan reda ut den ?

Edited by fogel02
Link to comment
Share on other sites

@Tikkanen muckgrad ?

 

Ärligt talat har jag aldrig hört talas om en menig kock på ubåt, och med tanke på hur många andra fel det var i de texterna så skulle jag inte blir förvånad om ubåt också är fel.

 

För i tiden så valde man GB-kockar till ubåt för att de hade något längre utbildning och därmed troligen var bättre kockar än de meniga, Med tanke på att utbildningslängds skillnaden inte finns kvar kanske man har börjat tumma på GB-kravet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Då är biljetten till inryck bokad :)

jag hade tänkt att försöka vara utomlands fram tills inryck så jag passade på nu :)

 

Oj, jag som inte ens har fått ut min inkallelseorder än.

 

För övrigt tycker jag att träningsdiskussionen lyser med sin frånvaro(kanske av naturliga skäl, det är ju trots allt flottan vi snackar om :lol:)! Hur ligger ni i eran träning? Jag kör enligt följande schema:

 

Mån: 10 km löpning

Tis: Styrka (läs: BRAK)

Ons: 5 km löpning

Tors: Vila

Fre: Styrka

Lör: 10 km löpning

Sön: Vila

 

De som låg inne sprang ju milen 2 ggr i veckan så det verkar ju finnas bra möjligheter att bibehålla/förbättra sin fysiska status, trots att man ligger på ubåt. Sen är det naturligtvis beroende på om man är ute till sjöss eller i hamn.

 

/M

Edited by viper88
Link to comment
Share on other sites

Då är biljetten till inryck bokad :)

jag hade tänkt att försöka vara utomlands fram tills inryck så jag passade på nu :)

 

Oj, jag som inte ens har fått ut min inkallelseorder än.

 

För övrigt tycker jag att träningsdiskussionen lyser med sin frånvaro(kanske av naturliga skäl :lol:)! Hur ligger ni i eran träning? Jag kör enligt följande schema:

 

Mån: 10 km löpning

Tis: Styrka (läs: BRAK)

Ons: 5 km löpning

Tors: Vila

Fre: Styrka

Lör: 10 km löpning

Sön: Vila

 

De som låg inne sprang ju milen 2 ggr i veckan så det verkar ju finnas bra möjligheter att bibehålla/förbättra sin fysiska status, trots att man ligger på ubåt. Sen är det naturligtvis beroende på om man är ute till sjöss eller i hamn.

 

Visste att det var något jag glömt... :-P

Nä, skämt åsido. Lite tränar man allt, men jag får nog pressa mig lite mer. Aldrig dåligt med bra kondis :)

 

Märkligt det där med inkallelseordern :) , jag fick min i Oktober...

Edited by erik_a
Link to comment
Share on other sites

Visste att det var något jag glömt... :)

Nä, skämt åsido. Lite tränar man, men nog får jag kämpa lite mer :)

 

Märkligt det där med inkallelseordern :lol: , jag fick min i Oktober...

 

Nja inte så märkligt egentligen. Har varit och extramönstrat och vart inskriven som CBRN-befäl uppe på SkyddC i slutet av september. Kände dock att ubåt var förstavalet så därför har jag fått vänta ett tag, PV påstår dock att beskedet skall nå mig senast om 2 veckor.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...