Jump to content

INFO: Värnplikt på Ubåt


Guest Spiggen

Recommended Posts

Tjenare

 

Är en av alla 89or som väntar på pliktverkets besked om ev. mönstring. Just nu så får man leva i tron om att man går säker (Vet inte vid vilken gräns man går säker och osäker för mönstring) och fundera lite över eventuella värnpliktstjänster. Är mycket intresserad av havet och skulle tro att det passar mig mycket bra. Drömmen isåfall vore att få göra värnplikten på ubåt. Jag har då några frågor till någon som gjort sin värnplikt på en sådan eller till någon som kanske ligger inne just nu.

 

Vad är kraven för att få göra sin värnplikt på ubåt?

Vad får man göra på hälsomönstringen mer än fri uppstigning?

Finns det några bilder på innanmätet på en svensk ubåt så man får se hur livet är ombord?

OSV.

 

Vet inte om det är rätt genre för det här inlägget men vi får hoppas på det :baskerKav:

 

MVH

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej och välkommen till forumet!

 

Till att börja med är säkert följande, i vissa fall närmast historiska, trådar av visst intresse:

Ubåt inryck sommaren

SUB3

Min och min gamle kocks befattningsbeskrivningar

Svenska ubåtsvapnet

 

Vad är kraven för att få göra sin värnplikt på ubåt?
Ganska bra på de flesta mönstringstesterna. Jag har skrivit en hel del om dem i den befattningsbeskrivning som finns länkad ovan. Ta inte allt för hårt på de siffror jag skrivit där, de är gamla och har alldeles säkert ändrats. Jag har ett vagt minne av att ha sett andra siffror senare.

 

Vad får man göra på hälsomönstringen mer än fri uppstigning?
Hälsomönstringen (SUB3:an) är mycket grundlig. Syftet med den är främst att kontrollera att man kan genomföra FU utan risk för skador. Bland annat ingår lungröntgen, tandläkarbesök med röntgen, hälsoblankettsifyllnad, läkarbesök, spirometertest och arbets-EKG.

 

Finns det några bilder på innanmätet på en svensk ubåt så man får se hur livet är ombord?
De bästa bilderna från insidan av en svensk ubåt som jag känner till är tagna av några amerikanska ubåtsveteraner som fick en rundtur på Gotland. Länk.

 

Undrar du över något annat är det bara att fråga.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

mdn: Tack så jättemycket för infon och länkarna! :blink:

 

Försökte mig på att söka efter trådar om ubåt själv men de var så spridda. Tack för hjälpen!

 

MVH

 

Erik

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra svar mdn, din befattningsbeskrivning hade jag helt missat och den var mycket intressant att läsa.

 

Vet inte hur det är med färgseendet på ubåt, tror inte du måste maxa på alla tjänster som finns tillgängliga. Jag har sökt ledningssystemplutonbefäl och enligt min inskrivningsförättare krävdes det en etta(!) för den tjänsten. Sonarplutonbefäl har en nia som krav dock, så mycket vet jag. Men som du säger det har säkert ändrats sedan 2003, eller så ljög de för mig. Hur stor konkurrens om platserna var det när du sökte?

Link to comment
Share on other sites

Stratoknaster, Du och jag är konkurrenter iaf :D

 

Förutsatt att jag får åka ner och extramönstra.. men då tycker jag att vi snarare skall se oss som medtävlare än konkurrenter, så blir det roligare stämning :P vilken tjänst sökte du?

 

 

"Ty visst var styrka", mente man, "hos Stratoknaster knapp till mått;

Ett dåligt muskelpaket hade han, men hjertat, det var godt."

Link to comment
Share on other sites

Haha, Det var med "glimten i ögat" jag skrev konkurrenter.

Jag ser ju er alla som vänner och potentiella bästa kompisar, :D

 

Jag sökte ledsys, Men ärligt talat så tror jag inte att jag kommer in.

Jag hoppas verkligen att jag får förmönstra, men mitt inskrivningsprov ledde bara fram till en sexa.

 

Måste bara berömma din fina spoof på J.L. Runeberg :rodna:

 

Edit: Jag tog bort ett dåligt utdrag från FK Stål :P

Edited by Tikkanen
Link to comment
Share on other sites

mitt år så konkurrerade inte de som kom till extramönstringen(sub3) så har ni väl kommit dit så ska det nog inte vara någon tävlan. Sen är det ju tydligen väldigt olika hur många som klarar sub3an

 

lycka till båda två

 

måste bara rekommendera att läsa min kock från IUBs artikel från i våras Länk

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack fogel02 :navy:

Hur lång tid efter mönstringen brukar det ta innan man få reda på om man får förmönstra?

 

Försöker mejla värnpliktshandläggaren på 1a Ubåtsflottiljen om detta men den nya adressen som står funkar inte, testar även med den som gällde för några veckor sen (ett mejl som dock aldrig blev besvarat) och hoppas att någon läser det :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Så några nyheter ang. extramönstring? Mönstrade idag och bad inskrivningsförättaren skicka iväg en ansökan om ubåtstjänst :banana Är annars inskriven som LedSys på 3. SjöStrid

 

Ah, en möjlig vapenbroder alltså. Jag är också inskriven som Ledsys på tredje.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett brev angående ubåttjänsten (tror det var en bekräftelse på att de fått min ansökan, det var lite svårbegripligt :P ), skulle vilja ha hjälp med att tolka vissa delar:

 

"Före önskad inryckning sker den preliminära uttagningen till SUB3 - ubåtstjänst, detta kommer du att få mer information om vid ett senare tillfälle. Vad som ingår i SUB3 ser du av bifogad information"

 

Det fanns bara ett papper i kuvertet, gäller det även er andra som fått samma brev? (eller är detta en lapp ni andra fick när ni mönstrade?)

 

"OBS! Oavsett den placering du får/har fått är denna ansökan en ansökan om extramönstring. Det innebär att du trots ev negativt svar från Pliktverket ändå har en möjlighet att få en värnpliktsplacering.

Förslag om ev placering och SUB till ubåtstjänst får du i början av det år du önskar inryck."

 

Den första delen behandlar den "vanliga" tjänsten man får när man mönstrar? Och det fetstilta, menar de då att i början av nästa år så kommer det hem en lapp med "förslag" på vilken tjänst jag bör söka och isåfall info om när extramönstringen är? Får man välja på en eller flera tjänster, eller sätter de en bara på en plats och så får man åka ner och mönstra?

 

Dumma frågor säkert men jag blidde lite förvirrad :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Ni kommer att vara nära nog självlysande när ni kommer hem igen.

 

/mdn

 

:Malaj:

 

Låter ju kanon!!

 

är sjukt nervös inför att de fått för sig att jag sökt någon annan tjänst än den jag vill ha, och jag bara kommer att få åka på förmönstring för den... men det värsta vore nog att misslyckas när man väl är där, läkarundersökningen kan man ju inte påverka själv.

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Låter ju kanon!!

 

är sjukt nervös inför att de fått för sig att jag sökt någon annan tjänst än den jag vill ha, och jag bara kommer att få åka på förmönstring för den... men det värsta vore nog att misslyckas när man väl är där, läkarundersökningen kan man ju inte påverka själv.

 

Jag har inte fått bestämma vilken befattning jag ville ha överhuvudtaget. Gubben på PV sa bara att han skulle skicka iväg en ansökan om förmönstring för ubåtstjänst... :rockon:

 

Iofs så nämnde jag vilka befattningar som jag kunde tänka mig men han sa att jag inte behövde bestämma mig nu, utan att man skulle ta de med dem som hade hand om förmönstringen eller ngn på flottiljen...

Link to comment
Share on other sites

tikkanen ofan det lät många, mitt år var de 7st året därpå var de 5st

 

sen kan det ju vara så att om alla klarar sub3an så blir det erbjudna att byta till andra tjänster som det kanske råder brist på. Vet att det var en eller två mitt år som tog erbjudandet (utöver de 7 som slutförde)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fått bestämma vilken befattning jag ville ha överhuvudtaget. Gubben på PV sa bara att han skulle skicka iväg en ansökan om förmönstring för ubåtstjänst... :banghead:

 

Iofs så nämnde jag vilka befattningar som jag kunde tänka mig men han sa att jag inte behövde bestämma mig nu, utan att man skulle ta de med dem som hade hand om förmönstringen eller ngn på flottiljen...

 

 

jag har inte heller fått välja någon befattning, men jag vill åt en ledsysplats :wub:

 

fogel02 dessa som fick erbjudande om andra platser, var det på ubåt och avr de som fick erbjudandet sådana som stod i utb.reserven eller hade de andra platser att ta annars?

 

får ta tag i mig själv och ringa dem på tisdag!

Edited by Stratoknaster
Link to comment
Share on other sites

strato både vart sonarPb (ubåt) istället

 

fanns ett överskott på LedsysPb och underskott på sonar så det gjordes ett överflytt

 

Förresten vem är vpl-handläggare numera ?

 

Hmm, gubben på PV sa till mig att det inte fanns ngn tjänst som hette SonarPB, då jag sa till honom att jag var intresserad av just den befattningen...Iofs så verkade han inte ha full koll så det kanske är värt att slå en signal till vplhandläggaren och se vad som finns och ungefär hur stor efterfrågan det är på varje befattning, om det nu finns ngn info på detta

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan efter mejlkontakt med vpl-handläggare bekräfta att vi som blivit kallade till extramönstringen inte konkurrerar med varandra, utan det är som tidigare att konkurrensen "redan skett" i och med urvalet till extramönstringen.

 

Jag tolkade det också som att förslag på befattningar är på väg hem till oss i detta nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...