Jump to content

Få Tjejer i chefsbefattningar


Recommended Posts

Är frågan varför det finns så få anställda kvinnor, så kan du fundera på hur många kvinliga värnpliktiga det funnits genom åren, och dra det vidare med hur mönstringen fungerar/fungerat i det här landet...

Link to comment
Share on other sites

Det kanske beror på att man måste skrika väldigt mycket i truppbefattningar och det är det kanske bara 25% av tjejerna som kan göra utan att det låter som tjat .

 

I övrigt så tar det väl tid nu var det ju först på 80 talet som vi fick kvinnliga officerare och det tar ett tag att beta igenom systemet. Om ca 20 år så borde dom första gå i pension och då kan man väl förvänta sig att dom ska behandlas helt utifrån sina förutsättningar och inte pga att dom skulle se snyga ut i bikini på logementskåpet (då den gammla stammen har slutat).

Edited by Darkwand
Link to comment
Share on other sites

Det kanske beror på att man måste skrika väldigt mycket i truppbefattningar och det är det kanske bara 25% av tjejerna som kan göra utan att det låter som tjat .

Ursäkta, men... :Malaj:

Snälla, säg att du glömde att lägga till en ironisk smiley. Varför skulle man behöva skrika mycket i när man är på trupp? Min uppfattning är att samtliga kvinnliga befäl jag haft kunnat göra sig förstådda utan att skrika och låta "tjatiga".

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderar på varför det är så få tjejer som är i chefbefatningar inom FM, som Plutonchef, Kompanichef, RegC? Någon som har något bra svar?

 

Kanske är det samma sjukdom som i tekniska yrken överlag. Urvalet av kvinnor som är intresserade av yrket är så litet att det är svårt att hitta guldkornen. Problemet ligger inte i tillsättandet av tjänster utan intresset från kvinnor och tjejer att gå den vägen i livet. Finns det 10 killar och en tjej som är tänkbar för en viss tjänst så måste tjejen vara bättre än de 10 killarna helt enkelt.

 

Eller också kan man fråga sig varför det finns flera killar som är meniga soldater än tjejer, varför fokusera på chefstjänster???

 

Tillsätt tjänster efter kompetens och skit i genus...

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

7% är kvinnor inom FM och tittar vi på den demografiska spridningen av dessa i organisationen kontra högre chefer så var hamnar vi då? är det då en underrepresentation eller över representation av kvinnor i högre befattningar?

Link to comment
Share on other sites

Av dom kvinnor jag stötte på (nu var ju alla dom KB) så var det en klar minoritet som kunde skrika ordentligt. Dock ska inte detta vara ett oöverstigligt problem då dom helt enkelt behöver hitta sitt sätt att föra befäl.

Jag vill dock peka på problem som uppstår om dom försöker passa in i den stereotypa bilden av ett manligt befäl, där finns det ju också olika sätt att föra befäl.

Link to comment
Share on other sites

Av dom kvinnor jag stötte på (nu var ju alla dom KB) så var det en klar minoritet som kunde skrika ordentligt. Dock ska inte detta vara ett oöverstigligt problem då dom helt enkelt behöver hitta sitt sätt att föra befäl.

Jag vill dock peka på problem som uppstår om dom försöker passa in i den stereotypa bilden av ett manligt befäl, där finns det ju också olika sätt att föra befäl.

Alltså måste man inte kunna skrika för att kunna föra befäl (att enbart luta sig mot sin förmåga att föra oväsen antyder snarare motsatsen). Den stereotypa bilden av en sadistisk drill sergeant, fokuserarandes på förmåga att skrika förolämpningar, som diverse Hollywoodproduktioner förmedlar stämmer förhoppningsvis inte överens med den bilden dagens lumpare får av sina befäl under sin GU. Svaret till skyttesoldat78s fråga tror jag ligger i det Ing säger.

 

Vill man kunna höja rösten på ett effektivt sätt för att göra sig hörd finns det andra sätt att skrika. Vad sägs om att anställa några röstpedagoger på MHS H inför nästa år? :D

Link to comment
Share on other sites

Finns det 10 killar och en tjej som är tänkbar för en viss tjänst så måste tjejen vara bättre än de 10 killarna helt enkelt.

 

Så är det definitivt inte vid mönstringen i alla fall. Men kanske är annorlunda vid intagningen till YOF?

Link to comment
Share on other sites

Finns det 10 killar och en tjej som är tänkbar för en viss tjänst så måste tjejen vara bättre än de 10 killarna helt enkelt.

 

Så är det definitivt inte vid mönstringen i alla fall. Men kanske är annorlunda vid intagningen till YOF?

 

Så är det bara i min drömvärld....

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också på teorin att det inte finns tillräckligt många kvinnor/tjejer som gör lumpen. Om man ser på alla män som gör lumpen och räknar ut hur många procent som blir befäl, och sedan gör det samma med kvinnorna. Det blir banne mig inte många kvinliga befäl då. Det enda som skulle hjälpa är att fler kvinnor gör lumpen. <-- punkt ;)

 

Annars får man väl rösta fram vänsterpartiet så att man antingen lägger ner försvaret och förlitar sig på warzavapak... jag menar nato :clap: , eller kvoterar, brrr detta gräsliga ord... :Malaj:

 

 

PS: Jag vet mycket väl att warzavapakten är borta, eller är de? Vem säger att de inte lyssnar och läser allt som vi skribnfselanhgjkst

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...