Jump to content

Om amerikansk utrustning i Irak


Recommended Posts

Ur en Hv:s synvinkel:

 

"They all hate the 5.56mm (.223) round. Poor penetration on the cinderblock structure common over there and even torso hits cant be reliably counted on to put the enemy down."

 

"The M240 Machine Gun: 7.62 Nato (.308) cal. belt fed machine gun, developed to replace the old M-60. Thumbs up. Accurate, reliable, and the 7.62 round puts 'em down. Originally developed as a vehicle mounted weapon, more and more are being dismounted and taken into the field by infantry. The 7.62 round chews up the structure over there."

Så om vi bara får ut lite fler magasin, kanske i en fungerande 30-skotts variant, så kanske Ak4:an duger några år till?

Det tjatas ju till förbannelse från "alla" att 5.56 inte duger och att vi ska vara glada åt våra tunga/otympliga Ak4.

 

Med rödpunktssiktet så tycker jag att det är ett alldeles utmärkt vapen. Men jag är också tillräckligt lång för att lätt kunna hantera det.

 

Att vi sen behåller Kulspruta 58 och inte ersätter den med Kulspruta 90 verkar ju vara bra det med...

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att de inte gillar 90:an. Den har ju gott rykte. Ett evigt gnällande om 9 mm ammunition bland amrisarna. Det borde vara svårare att få in ett andra skott i rätt riktning med 0,45 tum innan man vaknat upp ur den rekylinducerade medvetslösheten (överdrift). 0,45 tum är ju förbannat grovt. Är det någon som sett bilder på att m1911 skulle ha tagits i bruk igen i Irak som skribenten hävdar?

Edited by UAV
Link to comment
Share on other sites

Hela 5,56 mm debatten är ju inte ny direkt.

 

Man kan ju konstatera att det är inte första gången som M16/M4 serien har fått kritik för sin bristande pålitlighet. Inga nyheter där inte.

 

Sedan den "försämrade" verkan som 5,56 mm ammon har från kortpipiga vapen är heller inte någon nyhet. Dock innebär det inte att 5,56 mm ammon överlag är kass. Fast den debatten kan man fortsätta i lämplig påbörjad tråd istället.

 

Angående 9 mm ammon så är citatet:

Same old story on the 9mm: Bad guys hit multiple times and still in the fight.
något förbryllande. Skulle verkligen flera träffar av 9 mm ammo i torson ge någon effekt? Har k-pisten varit så ineffektiv i alla dessa år?
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sett bilder på att m1911 skulle ha tagits i bruk igen i Irak som skribenten hävdar?

 

Titta på SF och SOC MEU så får du se vad dom använder fins ytterst lite Beretta pistoler i dom förbanden.

 

Med .45 så behöver du troligen bara träffa en gång.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...efter att ha läst den artiklen blir jag lite konfys...nu kan jag iofs ha jätte-fel, är inte ALLDELES okänt...men såvitt jag vet så använder marinkåren M40....det är ARMEN som använder M24. Vilket, skulle man tycka, en av Uncle Sams Misguided Children borde veta. IOFS är bägge modifierade Remington 700, men det är INTE samma vapen. För övrigt har Gunny Hathcocks så-kallade rekord aldrig varit ett rekord annat än i USA.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...efter att ha läst den artiklen blir jag lite konfys...nu kan jag iofs ha jätte-fel, är inte ALLDELES okänt...men såvitt jag vet så använder marinkåren M40....det är ARMEN som använder M24. Vilket, skulle man tycka, en av Uncle Sams Misguided Children borde veta. IOFS är bägge modifierade Remington 700, men det är INTE samma vapen. För övrigt har Gunny Hathcocks så-kallade rekord aldrig varit ett rekord annat än i USA.

Och sedan när är Kulspruta 90 trummatad? Dessutom har han fått beteckningen fel på den, för visst måste det väl vara m249 som han syftar på?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...efter att ha läst den artiklen blir jag lite konfys...nu kan jag iofs ha jätte-fel, är inte ALLDELES okänt...men såvitt jag vet så använder marinkåren M40....det är ARMEN som använder M24. Vilket, skulle man tycka, en av Uncle Sams Misguided Children borde veta. IOFS är bägge modifierade Remington 700, men det är INTE samma vapen. För övrigt har Gunny Hathcocks så-kallade rekord aldrig varit ett rekord annat än i USA.

 

Om jag förstår det rätt, så är det pappan, iof fd USMC-sgt, till en av soldaterna i Irak som skriver texten - därav felen?

Link to comment
Share on other sites

Och sedan när är Kulspruta 90 trummatad? Dessutom har han fått beteckningen fel på den, för visst måste det väl vara m249 som han syftar på?

 

 

Mnjaeaö....fan vet. Han skriver om M243, det är som skrivts ovan TA. Men han menar nog mycket riktigt M249. Och 249 och 90:an är inte RIKTIGT samma bössa, även om skillnaderna är små(Balans och liknande). Nå, i alla fall kan 249 laddas med C-magasin. Inte riktigt trumma, men det KAN till näds vara den han pratar om. Även om jag egentligen tvivlar ut tror, som andra sagt, att detta är en STOR hög med TjurAvföring.

Link to comment
Share on other sites

hur fan får du in C-maget i en M249? Det är rätt myket som skulle vara ivägen för det åttminstonde på en KSP90B skulle det inte gå och kul med all vikt på sidan av bössan.

 

Till MKI fans det vet jag runda kasseter som rymde 400skott har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

hur fan får du in C-maget i en M249? Det är rätt myket som skulle vara ivägen för det åttminstonde på en KSP90B skulle det inte gå och kul med all vikt på sidan av bössan.

 

Till MKI fans det vet jag runda kasseter som rymde 400skott har jag för mig.

 

 

Tillverkaren av C-mag verkar tycka annorlunda.

 

Beta Company - C-Mag

 

advantage6.jpgsoldier2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eller så klagar SAS precis lika mycket men det går inte ut lika mycket i media?

 

Mycket av det "oficiella" whinandet från amrisarna kommer från skyttesluskar inte från specops förbanden.... kanske något att tänka på?

Link to comment
Share on other sites

En kul detalj i sammanhanget, oavsett om just denna tråd bygger på BS, är att t ex Brittiska SAS kör 5.56 M16/M4, 9mm pistoler och Ksp 90 utan att klaga.

 

Men de kanske siktar bättre än amrisarna!? :rolleyes:

 

Med tanke på vlket rykte om pålitlighet britternas SA/LA80 (eller vad den nu heter) är väl allt annat bra..

 

JS

Link to comment
Share on other sites

En kul detalj i sammanhanget, oavsett om just denna tråd bygger på BS, är att t ex Brittiska SAS kör 5.56 M16/M4, 9mm pistoler och Ksp 90 utan att klaga.

 

Men de kanske siktar bättre än amrisarna!? :rolleyes:

 

Med tanke på vlket rykte om pålitlighet britternas SA/LA80 (eller vad den nu heter) är väl allt annat bra..

 

JS

 

SAS håller sig långt borta från LA80! :/

 

Min reflektion gäller främst 9mm pistoler, som USSF misstror hårt samtidigt som som europeiska motsvarigheter med striderfarenhet utan problem beväpnar sig med 9:or.

Link to comment
Share on other sites

En kul detalj i sammanhanget, oavsett om just denna tråd bygger på BS, är att t ex Brittiska SAS kör 5.56 M16/M4, 9mm pistoler och Ksp 90 utan att klaga.

 

Men de kanske siktar bättre än amrisarna!? :rolleyes:

 

Jag vet inte, kan till en del hålla med om det som står, även om det mesta verkar bludder. Jag vill skjuta en kaliber där folk, läs den/de jag beskjuter, DÖR. Visst, sikte i all ära, men hets/stress/snabba lägen...resonerar som så att snajper kommer i .300 magnum och upp, i 99+ procent av fallen...och det av en anledning. Däremot finns det ju gränser. Macho-fjanteri med .45 och uppåt bara löjligt. Det är inget fel på dom pistolerna, men det är banne mig inget krav. Om jag nu hamnar i den situationen att jag måste förlita mig på sido-vapen så ser jag nog till att fi går ner med en 9mm också.

Edited by DannyBoy2k
Link to comment
Share on other sites

...resonerar som så att snajper kommer i .300 magnum och upp, i 99+ procent av fallen...och det av en anledning.

Den absolut vanligaste prickskytteammunitionen (i militära sammanhang) är 7.62x51mm. Näst vanligast är 5.56mm. Helt vanlig karbinammunition med andra ord.

.300 WinMag, .338 Lapua och allt vad det heter är betydligt kraftigare doningar och ganska ovanliga i det militära.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Av de amerikaner jag frågat så är det inte problem att få skott i målet utan att man måste skjuta fler skott på varje mål. Det kan vara en effekt av att de have M1911 och var vana med dess förmåga att uträtta jobbet och senare bytt till M9 och inte känt samma säkerhet med vapnet. Det har varit fler klagomål på M9 också om jag inte missminner mig. Det är väl ungefär som här, vissa avgudar AK4 och andra skyr den som pesten och vill hellre ha en AK5 (och tvärtom).

Link to comment
Share on other sites

En kul detalj i sammanhanget, oavsett om just denna tråd bygger på BS, är att t ex Brittiska SAS kör 5.56 M16/M4, 9mm pistoler och Ksp 90 utan att klaga.

 

Men de kanske siktar bättre än amrisarna!? :wub:

 

Överhuvudtaget är det väl bara från amrisarna man hör dylika klagomål. Makes you think.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte också vara så att:

 

Amerikanerna är många fler som använder vapnen =

- Fler klagomål, rent generellt.

- Fler "fel" användare. Alltså folk som borde fått något annat vapen för sin uppgift.

- Dom är inte lika hemliga som SAS. Alltså att problemen SAS stöter på löses tystare, medan amerikanerna kan berätta öppet om dom för alla som vill höra på.

Link to comment
Share on other sites

Den absolut vanligaste prickskytteammunitionen (i militära sammanhang) är 7.62x51mm. Näst vanligast är 5.56mm. Helt vanlig karbinammunition med andra ord.

.300 WinMag, .338 Lapua och allt vad det heter är betydligt kraftigare doningar och ganska ovanliga i det militära.

 

 

Ok? Nu är jag, det skall villigt erkännas, inte HELT up-to-date...men jag kan inte, över huvud taget, komma på ett prickskytte-vapen som skjuter 5.56. Vet ETT SKARPskytte-vapen som gör det, Mark 12 Mod 0/1 SPR. Enlighten me, som de engelske säger?

Däremot håller jag med om att den vanligaste är 7,62. Vilket var det jag ville ha sagt.

 

Edit för att tillägga något som egentligen inte har med det jag först ville säga att göra...men anledningen att .300 WinMag, .338 Lapua, .300 RSAUM och så vidare är ovanliga har närmast med logistik att göra. Enklare att förse alla med samma ammunition, oavsett användningsområde. Så, 9mm, 5,56, 7,62, och till en mindre grad .45 ACP och .50BMG är de som finns mest av.

Edited by DannyBoy2k
Link to comment
Share on other sites

Den absolut vanligaste prickskytteammunitionen (i militära sammanhang) är 7.62x51mm. Näst vanligast är 5.56mm. Helt vanlig karbinammunition med andra ord.

.300 WinMag, .338 Lapua och allt vad det heter är betydligt kraftigare doningar och ganska ovanliga i det militära.

 

 

Ok? Nu är jag, det skall villigt erkännas, inte HELT up-to-date...men jag kan inte, över huvud taget, komma på ett prickskytte-vapen som skjuter 5.56. Vet ETT SKARPskytte-vapen som gör det, Mark 12 Mod 0/1 SPR. Enlighten me, som de engelske säger?

Däremot håller jag med om att den vanligaste är 7,62. Vilket var det jag ville ha sagt.

 

Edit för att tillägga något som egentligen inte har med det jag först ville säga att göra...men anledningen att .300 WinMag, .338 Lapua, .300 RSAUM och så vidare är ovanliga har närmast med logistik att göra. Enklare att förse alla med samma ammunition, oavsett användningsområde. Så, 9mm, 5,56, 7,62, och till en mindre grad .45 ACP och .50BMG är de som finns mest av.

 

Det enda militära repetergeväret i 5,56mm är såvitt jag vet prickskyttegeväret Milcam HB (Storbrittannien)... Det är ju ett Prskvapen men det enda "riktiga" (om man nu anser repetergevär som de enda riktiga prskvapnen) undantaget från 7,62 dominansen...

 

...And God said "let there be light over Danny Boy"... :P

Link to comment
Share on other sites

Det enda militära repetergeväret i 5,56mm är såvitt jag vet prickskyttegeväret Milcam HB (Storbrittannien)... Det är ju ett Prskvapen men det enda "riktiga" (om man nu anser repetergevär som de enda riktiga prskvapnen) undantaget från 7,62 dominansen...

 

...And God said "let there be light over Danny Boy"... :P

 

 

Uj. Ljus över lilla MIG?! (och DÄR tog tråden en egen väg)

Link to comment
Share on other sites

Den absolut vanligaste prickskytteammunitionen (i militära sammanhang) är 7.62x51mm. Näst vanligast är 5.56mm. Helt vanlig karbinammunition med andra ord.

.300 WinMag, .338 Lapua och allt vad det heter är betydligt kraftigare doningar och ganska ovanliga i det militära.

 

 

Ok? Nu är jag, det skall villigt erkännas, inte HELT up-to-date...men jag kan inte, över huvud taget, komma på ett prickskytte-vapen som skjuter 5.56. Vet ETT SKARPskytte-vapen som gör det, Mark 12 Mod 0/1 SPR. Enlighten me, som de engelske säger?

Däremot håller jag med om att den vanligaste är 7,62. Vilket var det jag ville ha sagt.

 

Edit för att tillägga något som egentligen inte har med det jag först ville säga att göra...men anledningen att .300 WinMag, .338 Lapua, .300 RSAUM och så vidare är ovanliga har närmast med logistik att göra. Enklare att förse alla med samma ammunition, oavsett användningsområde. Så, 9mm, 5,56, 7,62, och till en mindre grad .45 ACP och .50BMG är de som finns mest av.

 

Det enda militära repetergeväret i 5,56mm är såvitt jag vet prickskyttegeväret Milcam HB (Storbrittannien)... Det är ju ett Prskvapen men det enda "riktiga" (om man nu anser repetergevär som de enda riktiga prskvapnen) undantaget från 7,62 dominansen...

 

...And God said "let there be light over Danny Boy"... :P

 

Jaha... är det bara repetergevär som kan klassas som prickskyttegevär? :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...