Jump to content

Jag har inte fått beskedslappen från pliktverket är 89:a.

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, det är bara lite småtrist att få höra "ni ska få reda på det ", och sedan, en månad senare, fortfarande inte ha hört något, och därefter höra dementier på att man från början lovat ge besked.

Pliktverket har så mycket skumt för sig att man bara blir lite orolig när de säger en sak, gör en annan, och ger pressmeddelanden om en tredje...

Edited by Kaliber600

Hehe har för mig att jag hört detta uttryck här på forumet;

"För den som kan vänta kmr allt punktligt..."

:D

I och för sig så sa de väl att det skulle skickas ut i november? De kanske skickade det sista november och på så sätt kmr det nästa vecka? :Malaj:

Det skulle ju inte vara helt otroligt att det faktiskt är så med tanke på det här meddelandet som, verkar det som, kom upp den 30/11. Känns fortfarande mysko.

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/72-00...an-Pliktverket/

Edited by Kaliber600

Nu blev jag glad/lättad! Har ringt dem men det var typ i slutet september. Då sa de "senare lagd mönstring pga skolan"

Problemet var att jag hade svarat fel på första frågan om jag tog studenten 2009 eller senare. Men jag fick hem en ny lapp och kryssade i rätt svar.

Har inte heller fått någonting, ringde dem igår och växeln sade att de inte hade någon tillgänglig i stockholmskontoret så jag får ringa igen på måndag.

Vad jag vet kryssade jag inte i att jag skulle ta studenten efter 2009 men har ändå inte fått något besked.

Verkar inte som om pliktverket har skickat ut något till någon alt. så skickade de ut dem väldigt sent den här veckan.

Antingen det eller så har de bestämt sig för att ingen av hela årskullen ska få mönstra och bara lägger ut pressmeddelanden på låtsas för att förvirra. :Malaj:

Edited by Kaliber600

Snackade med en tjänsteman på pliktverket igår.

Enligt honom så hade breven försenats på tryckeriet och de börjar dimpa ner i folks brevlådor igår och fortsätter nästa vecka också.

Och mindre än 5 000 får göra lumpen.

[...]

27 000* får beslut om att de inte kommer att kallas till mönstring. Besluten grundar sig på de uppgifter killarna lämnat i Pliktverkets lämplighetsundersökning inför mönstring där de fått svara på frågor om sin hälsa.

De som på grund av resultatet i Pliktverkets lämplighetsundersökning fått ett beslut om att inte få mönstra kan tyvärr inte få sitt ärende prövat igen. Anledningen är att Pliktverket inte bedömer dessa som bäst lämpade att göra lumpen.

Känner obehagliga rysningar längs ryggraden. Känns lite som när man läser om förintelsen. Man vet att det är sant, men det är hårt att inse och det är en så hemsk verklighet att man bara vill gå och gräva ner sig.

Inte nog med att det är jävligt hård konkurrens, man kan inte ens överklaga beslut om att man inte får mönstra. Är det beslutet grundat på de medicinska svaren eller hela blanketten? Det står ju "där de fått besvara frågor om sin hälsa". Motiverade väldigt klent med "Har alltid varit intresserad av försvaret." Varken mer eller mindre. Tänkte att det var vid psykologen man skulle snacka... De kanske blir galda över att jag kryssade i tung tjänst, officersintresse och utlandsstyrkeintresse...

Man hamnar ju inte ens i utbidningsreserven! Ingen möjlighet till HV:s 3-månaderskurs då?

Väntar med frustration på brevet...

:(

Och mindre än 5 000 får göra lumpen.

[...]

27 000* får beslut om att de inte kommer att kallas till mönstring. Besluten grundar sig på de uppgifter killarna lämnat i Pliktverkets lämplighetsundersökning inför mönstring där de fått svara på frågor om sin hälsa.

De som på grund av resultatet i Pliktverkets lämplighetsundersökning fått ett beslut om att inte få mönstra kan tyvärr inte få sitt ärende prövat igen. Anledningen är att Pliktverket inte bedömer dessa som bäst lämpade att göra lumpen.

Känner obehagliga rysningar längs ryggraden. Känns lite som när man läser om förintelsen. Man vet att det är sant, men det är hårt att inse och det är en så hemsk verklighet att man bara vill gå och gräva ner sig.

Inte nog med att det är jävligt hård konkurrens, man kan inte ens överklaga beslut om att man inte får mönstra. Är det beslutet grundat på de medicinska svaren eller hela blanketten? Det står ju "där de fått besvara frågor om sin hälsa". Motiverade väldigt klent med "Har alltid varit intresserad av försvaret." Varken mer eller mindre. Tänkte att det var vid psykologen man skulle snacka... De kanske blir galda över att jag kryssade i tung tjänst, officersintresse och utlandsstyrkeintresse...

Man hamnar ju inte ens i utbidningsreserven! Ingen möjlighet till HV:s 3-månaderskurs då?

Väntar med frustration på brevet...

:(

Mkt att böla över om man inte får göra? Finns alltid annat att hitta på isåfall!

Det viktiga är nog vad du skrev angående din hälsa (Allergier, allvarliga skador, synfel m.m.)! Tror inte de går på motivationsmotiveringen överdrivet mkt...

Precis. Jag har inte heller fått pappren, men jag tror inte det är någon fara. De glömmer nog inte bort oss.

Ang. om man får mönstra eller inte, tror jag precis som twintip säger att de inte tar ut de som har allvarliga fysiska/psykiska men såsom ADHD, astma, 1 ben osv. till mönstring.

Den som lever får se...

Kan bara bidra med att säga att jag inte heller fått något... Men efter att ha läst det som det länkas till ovan så är jag nu väldigt osäker på att ens få mönstra då jag nu ska sluta skolan ett år senare eftersom att jag bytt linje o så..:S

Det värsta, som gör det hela lite extra "spännande", är ju helt klart den här biten:

De som på grund av resultatet i Pliktverkets lämplighetsundersökning fått ett beslut om att inte få mönstra kan tyvärr inte få sitt ärende prövat igen.

:eeh:

Mkt att böla över om man inte får göra? Finns alltid annat att hitta på isåfall!

Det viktiga är nog vad du skrev angående din hälsa (Allergier, allvarliga skador, synfel m.m.)! Tror inte de går på motivationsmotiveringen överdrivet mkt...

Ehh? Vad gör du här om du inte är intresserad av militär verksamhet? Och du kanske inte hade tänkt dig att syssla med det militära som yrke? Kan du nämna något militärt man kan syssla med som inte kräver att man skall ha mönstrat? Lumpen? Nej. Utlandstjänst? Nej. Officersutbildning? Nej. Hemvärn? Nej.

Dessutom läste jag någon artikel om att de fäste stor vikt vid motiveringen på pappren, men hittar ingen länk. :eeh:

Usch, jag blir deprimerad varje gång jag läser att endast >5000 av 72 000 89:or får gör lumpen.

Jag som aldrig har varit fysiskt stark har under en väldigt lång tid längtat att få göra lumpen. Just nu har jag kommit förbi uppvärmningsstatiet i träningen och gymmar för fullt nu! Jag försöker att hålla mig till tre träningspass i vecka nu.

Dessutom läste jag någon artikel om att de fäste stor vikt vid motiveringen på pappren, men hittar ingen länk. :Malaj:

Är högst tveksam till det, jag drämde till med "Man måste göra sin plikt här i livet." och jag får mönstra, men jag vet inte när.

Edited by Agentorange67

Ehh? Vad gör du här om du inte är intresserad av militär verksamhet? Och du kanske inte hade tänkt dig att syssla med det militära som yrke? Kan du nämna något militärt man kan syssla med som inte kräver att man skall ha mönstrat? Lumpen? Nej. Utlandstjänst? Nej. Officersutbildning? Nej. Hemvärn? Nej.

Dessutom läste jag någon artikel om att de fäste stor vikt vid motiveringen på pappren, men hittar ingen länk. ,O

Klart de vore skoj o göra lite militärt.... Dock går inte världen under om man inte får göra det. Blir man inte uttagen till mönstring så var man inte lämplig att få göra vpl? Isåfall är det väl bara att gilla läget och inse att man inte passade in.

Dessutom läste jag någon artikel om att de fäste stor vikt vid motiveringen på pappren, men hittar ingen länk. :eeh:

Klart de vore skoj o göra lite militärt.... Dock går inte världen under om man inte får göra det. Blir man inte uttagen till mönstring så var man inte lämplig att få göra vpl? Isåfall är det väl bara att gilla läget och inse att man inte passade in.

Det känns som om vissa här inne vill bestämma över pliktverket, och inte vill foga sig efter dem. Det gäller att komma ihåg att det är DU som är till för FM, inte tvärtom. Jag har väl kanske inte världens bästa fysik osv, och om de säger att "du kommer inte att göra lumpen" är det väl mest att bita i det sura äpplet.

Dessutom läste jag någon artikel om att de fäste stor vikt vid motiveringen på pappren, men hittar ingen länk. :uuh:

Det känns som om vissa här inne vill bestämma över pliktverket, och inte vill foga sig efter dem. Det gäller att komma ihåg att det är DU som är till för FM, inte tvärtom. Jag har väl kanske inte världens bästa fysik osv, och om de säger att "du kommer inte att göra lumpen" är det väl mest att bita i det sura äpplet.

Det enda jag vill ha är att få chansen. Om man mönstrar får man ju i alla fall visa vad man går för. Om de då säger att man inte ska göra lumpen, så visst, då är jag nog inte lämplig. Men om man får frisedel nu finns det ju inte en chans. Med tanke på hur många som kommer att få frisedel innan mönstring så känns det nästan som att Pliktverket redan bestämt sig för hur många man vill mönstra, och sedan utesluter vissa om antalet går över gränsen.

Är det så konstigt att man bara vill få en möjlighet?

Pliktverket består ju också av människor, och vad är det som gör att jag inte får kritisera dem?

Dessutom vet jag att det är JAG som är till för FM, men hur vet FM om jag är lämplig utan att ens se på mig?

Nu blev det kanske lite väl grinigt. :P Måste väl bero på sällskapet.

Utan att ha läst inläggen i tråden så brukar det mesta lösa sig ifall man ringer till pliktverket

Tänkte precis skriva något i den stilen, varför överhuvudtaget starta en tråd om en sån här sak? Skulle någon på ett internetforum veta det? Ring eller skriv till Pliktverket!

Utan att ha läst inläggen i tråden så brukar det mesta lösa sig ifall man ringer till pliktverket

Tänkte precis skriva något i den stilen, varför överhuvudtaget starta en tråd om en sån här sak? Skulle någon på ett internetforum veta det? Ring eller skriv till Pliktverket!

Puh.. tänkte starta en tråd om just detta ämne men det behövs tydligen inte...

Jag har i och för sig inte ansträngt mig att söka efter information ännu ( :/ ) men är det någon som vet vart i den stora organisationen Pliktverket man ska vända sig med frågor angående mönstringens vara eller icke vara?

Som de flesta redan insett är många brev försenade. 72000 brev är trots allt 72000 brev och dessa tar en liten stund att ställa i ordning och få ut till alla.

Precis som ni nämner kan besluten inte överklagas. Däremot finns det ingenting som säger att man inte får skriva in och begära/ansöka att få mönstra.

I övrigt är det ett hett tips att nyttja e-post eller vanlig post för kontakten med regionkontoren. Majoriteten av samtalen från Karlstads och Östersunds föredetta ansvarsområden/regioner kopplas till stockholmskontoret. Detta innebär i praktiken att en till två handläggare skall svara på samtal från ~70% av landets yta. Konsekvenserna av det kan ni lista ut själva.

Avslutningsvis vill jag bara påminna om att det är en skyldighet att mönstra - ingen rättighet.