Jump to content

fråga om GRG


bartil

Recommended Posts

Det är dekorationsringar i plast som finns i olika färger för att man skall kunna göra sitt grg lite mera personligt.

Jag hörde av en snubbe som jobbar på FMV att man snart ska kunna tanka ner olika explotioner via deras hemsida.

Detta går i samma anda som stridsvästen, individen skall kunna anpassa sin dödsmaskin efter sina egna behov.

 

Pimp my Carl Gustaf :D

 

 

Detta inlägg skall tas med största alvar. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Någon som undrar vad som händer när man glömmer ta av slutstycksfodralet och dessutom skjuter i motlut på Myttinge med tillhörande instruktörer? :bash:

 

Ryktet säger iaf att man gör ett par rejäla dj**la kullerbyttor, man får en ny frisyr och ny nyans i ansiktet av instruktörens motiverande tillrättavisningar och slutligen en nyttig liten övning kallad "hitta läderhelvetet" som kan vara en stund. Det kan också ingå lite motivationshöjande belöningar. :blink:

 

edit: svatfle

Edited by Apone
Link to comment
Share on other sites

En liten konstig fråga men....

Vad händer om man får snö fulla "tratten" (t.ex. klantig vpl). Kommer GRGet att explodera, blir det en djävla rekyl eller kommer det att bli en slags motmasseeffekt?

Link to comment
Share on other sites

En liten konstig fråga men....

Vad händer om man får snö fulla "tratten" (t.ex. klantig vpl). Kommer GRGet att explodera, blir det en djävla rekyl eller kommer det att bli en slags motmasseeffekt?

Ser ut som apone besvarat din fråga :Malaj:

Oavsett om det är snö eller slutstycksfodral så blir det nog en jäkla vurpa.. :P

Link to comment
Share on other sites

@Apone

 

Gjordes ingen visitation före skjutning?

Rimligtvis borde man då märkt om slutstycksfodralet satt på vapnet.

 

@Qaz

 

Det är laddarens ansvar att kontrollera slutstycket så att det inte finns något där som inte blev ditsatt vid tillverkningen.

 

Nu ska jag iofs inte sitta här på en hög häst för jag är inte helt utan skuld själv.

Under min tid som BfA på Ing2 hade jag och en kollega en övning i grupps strid löst.

I övningen ingick 20mm övningsvapen p-skott.

Vi blev dock mäkta förvånade när soldaterna inte ville skjuta p-skott utan nästan slogs om att få slippa.

Jag blev även förvånad när jag såg ett antal soldater dratta på ändan när dom sköt.

 

Det visade sig att man, när man skjuter löst med 20mm p-skott, ska montera in en lösskjutningspipa i vapnet.

Det hade både jag och min kollega missat vilket resulterade i att bakelitplattan som sitter bak på ammunitionen inte splittrades och vapnet fick således en ganska kraftig rekyl.

När man monterar i lösskjutningspipan ökar trycket i eldröret och bakelitplattan splittras varvid vapnet blir rekylfritt.

 

När vi väl monterat lösskjutningspipan var det inte längre några problem för soldaterna att skjuta p-skott. :rodna:

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

@Apone

 

Gjordes ingen visitation före skjutning?

Rimligtvis borde man då märkt om slutstycksfodralet satt på vapnet.

Uppriktigt sagt så minns jag inte riktigt...dessutom var det i mörka natten och efter en lång rad omgrupperingar, vi hade säkert gjort visitation inför övningspasset och ansvaret (inte det formella ansvaret) låg därefter på oss att helt enkelt göra rätt.

 

Det var mycket spring, högt tempo, "scoot and shoot" när vi sprang mellan eldställningarna, om mitt minne inte sviker mig hade något befäl sagt att vi skulle göra grg't transportklart inför varje förflyttning, dvs av med riktmedel och på med läderfodralen (jag tror också att just slutstycksfodralet harvade lite) och nånstans i farten glömde laddaren att ta bort det när jag skulle skjuta.

 

En annorlunda upplevelse var det i alla fall. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

lånar tråden lite då jag också har en fråga ang GRG.

 

har sett ett par bilder här där man fäst GRG:t på en ryggsäcksmes.

 

Bild 1

 

Bild 2

 

har själv aldrig testat men skulle vilja veta vilka för/nackdelar det är med lösning i fråga samt HUR ni fäster själva vapnet på mesen.

Link to comment
Share on other sites

Fördel

Vapnet går att bära på ett vettigt sätt

 

Nackdel

Tja, man har en ryggsäcksmes fastsatt på vapnet...

 

Hur

Det vanligaste är väl ett par läderremmar som man spänner fast eldröret med

Link to comment
Share on other sites

lånar tråden lite då jag också har en fråga ang GRG.

 

har sett ett par bilder här där man fäst GRG:t på en ryggsäcksmes.

 

Bild 1

 

Bild 2

 

har själv aldrig testat men skulle vilja veta vilka för/nackdelar det är med lösning i fråga samt HUR ni fäster själva vapnet på mesen.

 

Kul att se sin egen grupp på bild på soldf :/ Det vi har gjort är att sätta fast grg med vanliga spännband det funkar helt ok

Link to comment
Share on other sites

Askalas! Har man röret på bärmes kan man lättare verka med sitt lilla vapen, såhär:

 

berg005bt2.th.jpg

 

Det är dessutom mycket bekvämare än att ha röret i den för smala remmen, tycker jag. Vi har läderremmar, som ju är lite elastiska, och det funkar jättebra. Jag tror det är remmar till gamla stridsselen, men vilka läderremmar som helst går bra.

Link to comment
Share on other sites

(...)

har själv aldrig testat men skulle vilja veta vilka för/nackdelar det är med lösning i fråga samt HUR ni fäster själva vapnet på mesen.

Kan dock vara ett litet pyssel att få balansen rätt.

Link to comment
Share on other sites

Att ha granatgeväret på mes är riktigt bra om man ska ut och åka skidor. Att ha det hängande och dinglande runt halsen samtidigt som skidan slinter och halkar kan få vem som helst att bryta ihop och börja gråta efter 10 minuter.

 

Det är mindre bra om man ska framrycka i snårig terräng med vapnet eldberett. Det funkar inte heller optimalt i trånga fordonsutrymmen. Ett tips är därför att inte snöra fast röret alltför hårt och permanent på mesen. Det kan ju tänkas att man vill ta bort mesen någorlunda snabbt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som tillägg till klantigheter:

 

Man ska fälla in de öppna riktmedelen innan (även det bakersta!) man sätter dit det optiska riktmedlet....

 

Nej, jag är helt oskyldigt till det!

Edited by losec
Link to comment
Share on other sites

Bakstycke doppat lite väl långt ner i värnsystem bestående av sand(högt mål) är fel därför att:

Det rycker till rätt bra m/90byxorna, som fixar sugmärken på benen (revärform), dessutom är det svårare att ladda om i en sandstorm... *ser inget och kan inte öppna munnen utan att inhalera sand* ..ja, jag har provat som laddare.

 

Om man får för sig att släcka kvistarna som pyr bakom grg-paret är det vettigt att tala om detta för sagda par samt vara säker på att de hörde...Grg-servisen hör i allmänhet nada när de laddar om.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte heller gruppera i ett välbyggt ståvärn om skytten är lång och lutar sig

framåt på värnkanten. Det blir liksom ingen plats kvar till laddaren, framför allt inte

om skytten vrider lite åt vänster i färdriktningen. Laddaren måste då hänga (vänd

bakåt såklart) i en spännbåge över värnkanten med ryggen inkörd i den skarpa kanten

för att i alla fall få bort nunan från eldklotet. Det är skönt med lånkisar.

Link to comment
Share on other sites

det är också spännande att ingå i grgservis då det ska skjutas ifrån en ,av pudersnö fylld ,värngång... :rockon: man ser inget.. snö överallt innanför snöblusen .. :surprise:

ang bära så är bärhantaget på 86'an en ren välsingelse

Edited by Larsleo
Link to comment
Share on other sites

Guest Gordon78
@Apone

 

Gjordes ingen visitation före skjutning?

Rimligtvis borde man då märkt om slutstycksfodralet satt på vapnet.

 

@Qaz

 

Det är laddarens ansvar att kontrollera slutstycket så att det inte finns något där som inte blev ditsatt vid tillverkningen.

 

Nu ska jag iofs inte sitta här på en hög häst för jag är inte helt utan skuld själv.

Under min tid som BfA på Ing2 hade jag och en kollega en övning i grupps strid löst.

I övningen ingick 20mm övningsvapen p-skott.

Vi blev dock mäkta förvånade när soldaterna inte ville skjuta p-skott utan nästan slogs om att få slippa.

Jag blev även förvånad när jag såg ett antal soldater dratta på ändan när dom sköt.

 

Det visade sig att man, när man skjuter löst med 20mm p-skott, ska montera in en lösskjutningspipa i vapnet.

Det hade både jag och min kollega missat vilket resulterade i att bakelitplattan som sitter bak på ammunitionen inte splittrades och vapnet fick således en ganska kraftig rekyl.

När man monterar i lösskjutningspipan ökar trycket i eldröret och bakelitplattan splittras varvid vapnet blir rekylfritt.

 

När vi väl monterat lösskjutningspipan var det inte längre några problem för soldaterna att skjuta p-skott. :lol:

 

The Swede :)

 

Jaså minsann, att plattan inte spricker då hade jag ingen aning om.

Har inte upplevt det problemet, trots att jag nog varit med om att skjuta utan lösskjutningspipan.

Är det likadant med övningsvapnen till grg?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har löst bärandet för korta avstånd på plutonens GRG genom att lossa slangklämmorna som håller kindskyddet på plats. Detta är bara ivägen ändå när man använder ComTacs. Slangklämmorna flyttas tills bra balans uppnås och en lagom lång bit armerad gummislang modell kraftigare dras fast. Tror mina slangbitar kom ifrån någon slaktad bil. Slang mellan cylindertopp och värmepaket brukar funka. Med rätt placering och vinkel har man då ett mycket bra bärhandtag för korta ruscher till ny eldställning osv. Ska ta några bilder nästa gång vi ska plocka ut GRG:n.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om man skulle få för sig att skjuta grg inomhus ut genom ett fönster. Hur stort rum skulle det behövas för att man skall kunna fortsätta strida efter att man har avfyrat?

 

Finns det en begränsning på hur lång en grg-granat kan vara? Om man vill ha mer eldkraft, är det bara att göra en längre granat då eller är det omöjligt?

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle få för sig att skjuta grg inomhus ut genom ett fönster. Hur stort rum skulle det behövas för att man skall kunna fortsätta strida efter att man har avfyrat?

Finns det en begränsning på hur lång en grg-granat kan vara? Om man vill ha mer eldkraft, är det bara att göra en längre granat då eller är det omöjligt?

 

Det är egentligen inte så mycket rummet som är begränsningen som hålet där bakblåset ska ut. Att skjuta från ett helt slutet rum, då får man nog tala mer om "lokal" som i lagerlokal, eller annat.

 

Gör man granaten längre så blir den ju tyngre och blir den tyngre så måste man ha mer laddning och mer laddning, då måste man ju till slut även göra hylsan längre. Det är dock en längdskillnad på de olika granater som finns nu, men jag är tveksam till större granater än rökgranaten, men jag är osäker så ta mig inte för allvarligt... Ska ta och kolla upp det och återkomma.

Link to comment
Share on other sites

lånar tråden lite då jag också har en fråga ang GRG.

 

har sett ett par bilder här där man fäst GRG:t på en ryggsäcksmes.

 

Bild 1

 

Bild 2

 

har själv aldrig testat men skulle vilja veta vilka för/nackdelar det är med lösning i fråga samt HUR ni fäster själva vapnet på mesen.

Jävla runk förutom när man bär vapnet på ryggen.....

 

Prova istället att ha två remmar i stället för den enda vapenremmen då kan du välja att ha vapnet runt halsen eller på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl den som kallas "Carl Gustaf Round" av jänkarna?

Har den används i Sverige?

 

Normalt sett används den inte. Man har säkert gjort prov med den, mer än så vet jag inte.

http://www.motov.dk/documents/granatheat751.pdf

 

Här är ett skjutreglemente på den granaten:

http://navpros.dk/pu/48B/PU-48b.pdf

 

 

Lägger till ett coolt sikte:

kombineret_sigte.gif

 

/K

Edited by Koskela
Link to comment
Share on other sites

Är det där ett sånt där sikte som "talar" med granaten som man hört så mycket rykten om? Har sett en variant på ett sånt sikte, men det var ganska mycket större än det där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...